"Zonen Gods" in genesis 6

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

"Zonen Gods" in genesis 6

Berichtdoor hettys » 02 apr 2010 21:44

Deze topic gaat over genesis 6: Wie waren de 'zonen Gods' in dit hoofdstuk. Deze discussie werd gevoerd in een topic over de ouderdom van de aarde en is daar terug te vinden in het forum 'algemene zaken'.

Kirdneh schreef:Mij best maar in religie hoort het eigenlijk,

Tuurlijk ga ik bijbels aangeven waarom er verschil is tussen een bepaald volk en andere volkeren.

De originele Hebreeuwse woorden die in de Bijbel gebruikt worden voor ‘Zonen van God’ zijn ‘Benêj ha Elohim’. Benêj zijn de ‘zonen’; het woord ‘ben’ kennen we van namen als ben-jamin of ben-hadad. Elohim is het meervoud van ‘el’, dat sterk of machtig betekent. Dit woord el wordt vaak gebruikt als algemene naam voor God, goden en idolen. Vandaar de vertaling ‘zonen van God”. Maar een andere goede vertaling is ‘zonen van machtige mannen’, ‘zonen van overwinnaars’ of zelfs ‘krachtige jonge mannen’. Het boek Genesis maakt onderscheid tussen de nakomelingen van Seth en die van Kaïn. Genesis 5 volgt daarbij de godvrezende lijn van Seth. Adam, geschapen naar Gods gelijkenis (Lucas 3:38 zegt: Adam de zoon van God), verwekte een zoon ‘naar zijn gelijkenis’, Seth: “Toen begon men de naam des Heren aan te roepen.” Deze nakomelingen zijn allen zonen van God. Maar zij begonnen zich te vermengen met de zonen van Kaïn, en werden verleid om het kwade te doen: de zonen van God misdroegen zich. Je ziet hier een parallel met de eerste zonde. De vrouw zag dat de vrucht goed was, maar ze neemt die nog niet direct. De vrucht is vervolgens een lust voor het oog, dan begeerlijk en uiteindelijk kan ze de verleiding niet weerstaan. Hier is het nog erger. Zij zien dat de vrouwen mooi zijn en bedenken zich niet: ze nemen wie ze maar willen. Dat duidt op geweld. De Here zegt dan: “Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben”. Let op dat er staat dat de mens heeft zich misgaan. God geeft de mensheid nog 120 jaar, en dan komt er een oordeel: de zondvloed.

Maar dit had ik al eens geplaatst.

Ik zal nog even wat dieper ingaan op dit stuk. Het is wel weer zonder bron, een hardnekkige gewoonte van je.

Kirdneh schreef:Mij best maar in religie hoort het eigenlijk,

Maken we er een religieuze topic van.

Kirdneh schreef:Tuurlijk ga ik bijbels aangeven waarom er verschil is tussen een bepaald volk en andere volkeren.

Nee, het verschil is tussen mensen en Sethieten. (zonen van Seth). Een geslachtslijst is heel iets anders dan een volk.

De originele Hebreeuwse woorden die in de Bijbel gebruikt worden voor ‘Zonen van God’ zijn ‘Benêj ha Elohim’. Benêj zijn de ‘zonen’; het woord ‘ben’ kennen we van namen als ben-jamin of ben-hadad. Elohim is het meervoud van ‘el’, dat sterk of machtig betekent. Dit woord el wordt vaak gebruikt als algemene naam voor God, goden en idolen. Vandaar de vertaling ‘zonen van God”.

Logisch. pas de kleinzoon van Noach, Nimrod, was de eerste heerser op aarde, bijbels gezien. Daarvoor waren er geen machtige heersers of idolen.

Maar een andere goede vertaling is ‘zonen van machtige mannen’, ‘zonen van overwinnaars’ of zelfs ‘krachtige jonge mannen’.

Dat waren dus geen Sethieten. Er is niets bekend over 'machtige sethieten' Overigens zijn 'krachtige jonge mannen' altijd nog mensen. Jij zou het verschil uitleggen tussen mensen en sethieten.

Het boek Genesis maakt onderscheid tussen de nakomelingen van Seth en die van Kaïn. Genesis 5 volgt daarbij de godvrezende lijn van Seth. Adam, geschapen naar Gods gelijkenis (Lucas 3:38 zegt: Adam de zoon van God), verwekte een zoon ‘naar zijn gelijkenis’, Seth: “Toen begon men de naam des Heren aan te roepen.” Deze nakomelingen zijn allen zonen van God.

Tja. Dat is gebruikelijk in de bijbel. Een geslachtslijn volgt altijd een patroon 'de zoon van' . Kain was net zo goed een zoon van Adam. Zijn vrouw moet een nakomeling geweest zijn van Adam. Een zus van kain. Dus Adams familie was allang uitgebreid. (bijbels gezien)
Seth is een zoon die Abel verving. Seth betekent "Vervanging". Niet iets van 'naar zijn gelijkenis'.

Maar zij begonnen zich te vermengen met de zonen van Kaïn, en werden verleid om het kwade te doen: de zonen van God misdroegen zich.
.
Waar moesten ze zich anders mee vermengen? Het was allemaal familie.

Hier is het nog erger. Zij zien dat de vrouwen mooi zijn en bedenken zich niet: ze nemen wie ze maar willen. Dat duidt op geweld.

Welnee. In het hele OT trouwen mannen altijd met vrouwen die zij willen hebben. Dat duidt helemaal niet op geweld.

De Here zegt dan: “Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben”. Let op dat er staat dat de mens heeft zich misgaan. God geeft de mensheid nog 120 jaar, en dan komt er een oordeel: de zondvloed.

Ja. Nu is de Sethiet ineens weer een mens? Wie heeft zich nu misdragen: De mens of de Sethiet?

http://www.gotquestions.org/nederlands/zonen-van-God.html
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Re: "Zonen Gods" in genesis 6

Berichtdoor hettys » 16 apr 2010 21:09

Nu Kirdneh blijkbaar niet verder wil praten over dit onderwerp, kunnen misschien ook anderen nadenken over dit onderwerp? Wie waren die 'zonen Gods' in Genesis?

en dan daarbij, is daar al eerder bij stilgestaan, kennen mensen die tekst uit genesis 6?

Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.
Ook gif is geschapen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 apr 2010 23:38

Berjan

Berichtdoor Berjan » 17 apr 2010 09:09

De antwoord op die ene vraag wordt eigenlijk niet beantwoord. Of anders beantwoord. In Genesis staat uitdrukkelijk dat de zonen van de GODEN de vrouwen van de mensen zeer mooi vonden, en met ze trouwden. Terwijl de antwoorden vaak gaan over zonen van GOD. Maar dat is een tekst naar je eigen smaak invullen, en laat bij mij tenminste een leegte ontstaan. Want dan kun je overal een antwoord op vinden.

Kijk, voor mij staat vast dat de Joden bepaalde delen van andere volken heeft overgenomen. Zoals het scheppingsverhaal, die overgenomen is uit Egypte, met een eigen draai. En ook Gen 6 is zo'n verhaal. Namelijk van de Summeriers, of hoe je dat ook spelt. Het oudste volk, wat wij kennen op Aarde. Zij hadden het over "zij die uit de Hemel kwamen" en de Joden maken er goden van. Er zijn mensen die hier buitenaardse wezens van maken, wat goed mogelijk is.

Het zal wel als onchristelijk overkomen wat ik hier zeg, maar goed dat is wel wat ik meen. Liever recht de waarheid zeggen, dan om de pot heen draaien en alles naar je eigen hand zetten (dominees)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 apr 2010 09:36

Berjan schreef:Zij hadden het over "zij die uit de Hemel kwamen" en de Joden maken er goden van. Er zijn mensen die hier buitenaardse wezens van maken, wat goed mogelijk is.

Recht de waarheid zeggen, schreef je? ;-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 apr 2010 13:35

hettys schreef:Nu Kirdneh blijkbaar niet verder wil praten over dit onderwerp, kunnen misschien ook anderen nadenken over dit onderwerp? Wie waren die 'zonen Gods' in Genesis?

en dan daarbij, is daar al eerder bij stilgestaan, kennen mensen die tekst uit genesis 6?

Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.

De Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus schreef dat deze zonen van de goden door de Grieken giganten werden genoemd. Daar zijn alleen maar Engelse bronnen van (Antiques of the Jews) maar op Wikipedia las ik het volgende wat ik wel interessant vond.

Wikipedia schreef:In de Griekse mythologie waren de Giganten (Grieks: Γίγαντες, Gigantes) ontzaglijke reuzen, met vreselijke aangezichten, lange verwarde haren, die van hoofd en kin afhingen, en van geschubde drakenstaarten in plaats van voeten voorzien. Ze tonen enige gelijkenis met de Jötun uit de Noordse mythologie.

De Giganten werden voortgebracht door Gaia, de moeder aarde, nadat deze de bloeddruppels, welke uit het verminkte lichaam van Uranus stroomden, in zich had opgenomen.

Nauwelijks waren zij geboren, of zij begonnen de strijd met de door Zeus bestuurde goden; zij poogden de hemel te bestormen, stapelden bergen en ontzaglijke rotsblokken op elkaar....

- Lees verder-

Volgens de Grieken waren de Giganten zonen van de aarde (Adam werd geschapen uit aarde) en streden zij tegen de zonen van Zeus. Het opstapelen van rotsblokken doet mij denken aan het verhaal over de toren van Babel (klik). Opvallend is dat de Giganten volgens de Grieken ook uitgeroeid werden, alleen niet door een zondvloed. Echter weet ik zeer weinig over Griekse mythologie en het kan best zijn dat er wel een verhaal over de zondvloed is. Doch vond ik deze overeenkomsten wel opvallend en misschien ben je er wat verder mee geholpen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 18 apr 2010 12:35

henkie schreef:Misschien heb je hier wat aan:
http://refoweb.nl/vragenrubriek/15709/h ... zonen-gods

Ja, bedankt. theologisch gezien bevestigd dit mijn visie hierop namelijk, het waren (evt. afvallige) hemelse figuren

Berjan schreef:De antwoord op die ene vraag wordt eigenlijk niet beantwoord. Of anders beantwoord. In Genesis staat uitdrukkelijk dat de zonen van de GODEN de vrouwen van de mensen zeer mooi vonden, en met ze trouwden. Terwijl de antwoorden vaak gaan over zonen van GOD. Maar dat is een tekst naar je eigen smaak invullen, en laat bij mij tenminste een leegte ontstaan. Want dan kun je overal een antwoord op vinden.

Kijk, voor mij staat vast dat de Joden bepaalde delen van andere volken heeft overgenomen. Zoals het scheppingsverhaal, die overgenomen is uit Egypte, met een eigen draai. En ook Gen 6 is zo'n verhaal. Namelijk van de Summeriers, of hoe je dat ook spelt. Het oudste volk, wat wij kennen op Aarde. Zij hadden het over "zij die uit de Hemel kwamen" en de Joden maken er goden van. Er zijn mensen die hier buitenaardse wezens van maken, wat goed mogelijk is.

Welk scheppingsverhaal is overgenomen uit Egypte? Genesis 2 lijkt meer op het soemerische scheppingsverhaal dacht ik. Bedoel je genesis 1?

Het zal wel als onchristelijk overkomen wat ik hier zeg, maar goed dat is wel wat ik meen. Liever recht de waarheid zeggen, dan om de pot heen draaien en alles naar je eigen hand zetten (dominees)

Dat het woord "Elohim" een meervoud is wordt door de kerk meestal uitgelegd als bewijs voor de drieeenheid, dacht ik. Maar misschien zit ik wel fout.
Ook gif is geschapen.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 18 apr 2010 14:59

Welk scheppingsverhaal is overgenomen uit Egypte? Genesis 2 lijkt meer op het soemerische scheppingsverhaal dacht ik. Bedoel je genesis 1?

Ook in Egypte hebben ze het over een woeste en ledige Wereld en dat daar geesten overheen gingen.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 22 apr 2010 20:34

Dag allemaal,

Als we nu nog eens lazen, wat de tekst van dit gedeelte is in de NBG
( Genesis 6 v 1 en 2):

" Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods , dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen , wie zij maar verkozen".

Er is een keurige uitleg, die zegt, dat hier gesproken wordt over de twee linies:
- de brave nakomelingen van Seth
-....en de gaandeweg verwilderende nakomelingen van Kaïn.

En dan is de geijkte waarschuwing aan 'jongedochters'.
"Ga geen verkering aan met een wereldling en zelfs niet met iemand van een 'lichtere' of 'zwaardere kerk dan 'de onze'.
Twee geloven op éen kussen....daar 'slaapt' de duivel tussen".

Ik wil ditmaal naast deze algemeen aanvaarde uitleg een iets stoutmoedigere plaatsen:

Wij weten allemaal, dat de duivel de eigenlijke tegenstander is, (Ef 6 v 12) en dat de mensen, hoezeer ook een eigen verantwoordelijkheid hebbende, waarop ze volkomen aanspreekbaar zijn, toch machteloos staan ten aanzien van zijn perfide verleidingen uit het 'onzienlijke', waardoor ook uiteindelijk geldt:
"Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid van God", ( Romeinen 3 v 23).

Naar 'de voortijd'overgebracht, houdt dit in, dat na de zondeval de mens steeds weerlozer kwam te staan ten aanzien van de demonen. Adam en Eva, die het begin hadden meegemaakt, stierven en het getuigenis dienaangaande verzwakte .

Die demonen worden hier genoemd: de 'zonen van God, ook al waren ze gevallen.
'Zonen van God'werden ze genoemd in hun 'nog niet gevallen staat, ( Job 38 v 7), toen de hemelbewoners juichten bij de schepping van het heelal.

'Zonen van God'was nóg een titel, later, toen ze al lang gevallen waren: Job 1 v 6 en 2 v 1.

En dan leest de tekst opeens een stuk gemakkelijker.
"Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochers geboren werden, zagen de demonen dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen".

En de gevolgen waren afschuwelijk. Kinderen-in-de- natuurlijke-wereld werden er niet geboren, maar de geestelijke gevolgen waren zodanig, dat God moest besluiten om die wereld te niet te doen.

Wat is dan verdedigbaar ?
"Toen de mensen zich in getal op aarde ontplooiden, zagen de demonen, hoe schoon en prachtig en uitermate langlevend die mensheid was en zij hadden maar eén begeerte: hetzelfde doen als hun meester had gedaan bij 'de eerste zonde' van Adam en Eva: aanvallen en vernietigen.

En telkens als een mensenkind begerenswaardig was in hun ogen en een zwakke stee had, waar zij iets mee kónden, vielen zij zo iemand aan en verwoestten zo'n leven, waartoe zij ook alle gelegenheid hadden, omdat de mensen zo oud werden.

En zij maakten die prooien even beklagenswaardig als zij zélf waren. Altijd al waren er mensen, die opvielen door hun speciale kracht temidden van een- ook overigens- 'reuzengeslacht', ( 4).
Maar toen de demonen hun verdervende invloed in mensenbreinen begonnen uit te gieten, veranderden die 'reuzen'in 'geweldenaars', (4 ).

Probeer het zó eens te bekijken.

Nóg loeren de demonen op prooi. Laat je niet vangen, vlucht naar Jezus. Want nog steeds proberen demonen mensen innerlijk te beschadigen.

Daag
Ger

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 apr 2010 09:59

Het grote verschil is dat men tegenwoordig niet meer zwanger wordt van demonen. Want vooralsnog is spontane zwangerschap een verhaaltje dat tot het rijk der fabelen behoort, dus met die zogenaamde demonen zal het ook wel loslopen!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 apr 2010 19:12

gerritse schreef:En de gevolgen waren afschuwelijk. Kinderen-in-de- natuurlijke-wereld werden er niet geboren, maar de geestelijke gevolgen waren zodanig, dat God moest besluiten om die wereld te niet te doen.

Hier gaat je redenatie scheef, m.i.

Genesis 6:
5 De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. 6 Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. 7 Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt. 8 Alleen Noach vond bij de HEER genade.
9 Dit is de geschiedenis van Noach en zijn nakomelingen. Noach was een rechtschapen man; hij was in zijn tijd de enige die een voorbeeldig leven leidde, in nauwe verbondenheid met God. 10 Hij had drie zonen: Sem, Cham en Jafet.

God vernietigde de aarde omdat alleen Noach nog rechtschapen was. De rest van de mensheid, dus ook Noach's familie, zijn vader, broers, zussen, opa's en oma's waren slecht. Methusalem, de grootvader van Noach is overleden in het jaar van de vloed.
Het waren dus niet alleen die zg Nephilim die zo slecht waren om daar de hele aarde voor de vernietigen, en dat staat ook nergens.

Gen 6

Er is zelfs geen aanwijzing dat die nakomelingen slecht waren, of dat dit een aanleiding was voor de zondvloed.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 apr 2010 10:14

Het verhaal van Gerritse loopt inderdaad niet helemaal synchroon, want later zijn deze aardse ' demonen' opeens geestelijke wezens geworden die een potentiële bedreiging zouden zijn voor ons innerlijk.

Sowieso begrijp ik niet waarom mensen boze geesten vrezen, want God is de schepper van alles.

Ri 9,23
Zo zond God een boze geest tussen Abimélech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimélech;

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 mei 2010 21:30

mohamed schreef:Ri 9,23
Zo zond God een boze geest tussen Abimélech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimélech;

Heel vroeger, toen de geest van mensen nog iets anders werkte, geloofde men dat God de boze geesten stuurde. Dat zie je ook in de tijd van David en Goliath.
God stuurde een boze geest en Saul werd gek.

Tegenwoordig is daar behandeling voor. medicatie bijvoorbeeld.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2010 08:03

hettys schreef:

Heel vroeger, toen de geest van mensen nog iets anders werkte, geloofde men dat God de boze geesten stuurde. Dat zie je ook in de tijd van David en Goliath.

Medicatie voor ruzie, jaloezie en afgunst? Ik wil het nummer van je dokter wel hebben! :)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 11 mei 2010 16:04

mohamed schreef:
hettys schreef:

Medicatie voor ruzie, jaloezie en afgunst? Ik wil het nummer van je dokter wel hebben! :)

Nou, eerder voor stemmingswisselingen. of een goede therapeut... Maar goed, het begrip 'boze geest' heeft wel een evolutie ondergaan met de jaren..
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”