Bijbel bestuderen met...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

APID2007
Verkenner
Verkenner

Bijbel bestuderen met...

Berichtdoor APID2007 » 22 jan 2010 16:15

Ik zit met een vraag. :?:
Hopelijk kan iemand me hierin een duwtje in de goede richting geven.
Zal even uitleggen waar ik mee zit zogezegd. :-k

Ik wil een studie doen naar het Woord Gods.
Aangezien er sommige oudere schrijvers zijn die zoiets hebben geschreven.
De bedoeling is dat ik op stichtelijke basis een gedegen begrip van het Woord kan krijgen. Er zijn vele verbanden en verwijzingen in het Woord en ik wil zo graag me daarin verdiepen. Wel graag met een Reformatorische inslag hierbij.

Mijn vraag is eigenlijk dus:
Wie weet er een goed studieboek hiervoor?
Ik zou graag een goede onderbouwing hebben voor een studie.
Overigens moeten het wel beschikbare boeken zijn, want anders kan ik er niet aankomen meer :-( Denk dat er vast wel iemand is die mij hierin een stukje in de goede richting zou kunnen geven. Althans, dat hoop ik van harte!

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reactie(s).
"Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet"
Rom1:16a

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Bijbel bestuderen met...

Berichtdoor Cathy » 22 jan 2010 16:46

Phoe....een studie doen naar Gods Woord voor een gedegen begrip.
Ik heb het idee dat je dat even wilt doen. In een jaartje ofzo?
Zet maar uit je hoofd.
ALs je eenmaal serieus in en met de Bijbel begint ben je voor de rest van je leven 'onder de pannen'.
Maar misschien heb je hier iets aan?
Doorlinken naar boeken en brochures en dan doorscrollen naar de boekenlijst.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 22 jan 2010 17:51

Hehe mooi streven....
Maar inderdaad genoeg werk voor een heel leven.

Naast veel lezen zou ik je ook aanraden naar bijbelstudiegroepen etc. te gaan. Dat maakt eea veel levendiger. Je kan dan ook (in mijn ervaring) beter je gedachten vormen omdat het 2-richtingverkeer is. Alleen maar lezen is voor mijn gevoel toch meer 1-richtingverkeer.

Anyway....succes met je zoektocht.

We zien je vragen wel verschijnen denk ik :-)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Pjotr1992
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Pjotr1992 » 22 jan 2010 18:03

Qua studieboeken heb ik wel een tip:
Die boeken die gemaakt zijn voor oa bijbelvertellingen voor te bereiden,ben alleen even de naam kwijt. Ze gaan heel de bijbel na.

Weet iemand het? Die met witte kaft en groene letters.

APID2007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor APID2007 » 23 jan 2010 01:04

Cathy schreef:Phoe....een studie doen naar Gods Woord voor een gedegen begrip.
Zet maar uit je hoofd.
ALs je eenmaal serieus in en met de Bijbel begint ben je voor de rest van je leven 'onder de pannen'.

Ik heb mijn leven lang de tijd ervoor :D
Is geen jaarplan of zo... al zeker niet even zoals je aangeeft.
Ik kom nu al ogen te kort om alles te overzien en zie vaker dingen die eerder verborgen waren. Juist die constatering vond ik onder andere aanleiding om de posting te maken met de vraagstelling.

Ik zou zeg maar een 'vragenboek' hebben met vragen die ik dan moet opzoeken.
Zodat je door zoeken en het dwarsverband erbij te zien dan leer ik het Woord beter te begrijpen. Denk dat dat wel een inzet van een gelovige moet zijn om te doen in het leven. Onderzoeken van het Woord is nooit fout of verkeerd...

Ik kijk via de link die je gaf ook nog overigens.
Bedankt!
maboc schreef:Hehe mooi streven....

Naast veel lezen zou ik je ook aanraden naar bijbelstudiegroepen etc. te gaan. Dat maakt eea veel levendiger. Je kan dan ook (in mijn ervaring) beter je gedachten vormen omdat het 2-richtingverkeer is. Alleen maar lezen is voor mijn gevoel toch meer 1-richtingverkeer.

Ik ga ook wel naar Bijbelstudie en doe daarnaast thuis lezen en dergelijke.
Opbouwend is het zeker, maar mis de kennis soms zoals ik die nastreef. Ik hoef heus niet alles uit het hoofd te weten, maar zou graag meer op iets een gerichter antwoord kunnen vinden of het verband tussen Oude en Nieuwe Testament beter begrijpen...
Pjotr1992 schreef:Qua studieboeken heb ik wel een tip:
Die boeken die gemaakt zijn voor oa bijbelvertellingen voor te bereiden,ben alleen even de naam kwijt. Ze gaan heel de bijbel na.

Zal eens kijken in de winkel of ik iets ervan kan vinden.
Die omschrijving zou moeten opvallen ;-)

@ allen:
Bedankt voor de reacties tot zover.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje verduidelijkt heeft wat ik bedoel.
Het is niet iets waar ik me zomaar van afmaak in ieder geval
"Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet"

Rom1:16a

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jan 2010 20:52

Laat ik eens een poging doen om hier ook wat neer te zetten.

Een bijbelcommentaar kan heel handig zijn bij het bestuderen van de Bijbel. Bijvoorbeeld de reeks Commentaar op het Nieuwe Testament onder redactie van dr. J. van Bruggen.
Maar goed, als je zoiets hebt, wil je natuurlijk ook zoiets over het Oude Testament. Een paar jaar geleden is er begonnen met een reeks, die De Brug heet. Is kleiner van opzet dan de net genoemde CNT-reeks.
Omdat die serie erg nieuw is, zijn er nog niet veel delen van uit. Voorbeelden: Deuteronomium, Jeremia.
In de engelstalige wereld is enorm veel te vinden aan bijbelcommentaren. Dat aanbod is duidelijk groter dan het Nederlandstalige aanbod. Bij Den Hertog in Houten hebben ze een afdeling waar ze er veel hebben staan. Ik kan me voorstellen dat je dan door de bomen het bos niet ziet, zoveel als het is.
Ik heb zelf de neiging om behoorlijk wetenschappelijke commentaren te gaan noemen, aangezien die mijn interesse hebben. Maar ik weet niet of ik jou daar zo zeer mee help. Ik kan ook zelf overweg met de grondtalen, en dat heeft ook zo zijn consequenties voor wat het beste aansluit.
Tweedehands is er natuurlijk ook van alles te koop.

Een boek als Het kompas van het christendom van dr. J. van Bruggen is ook best wel een goed boek.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 23 jan 2010 22:47

Die vraag had ik hier ook zo kunnen stellen. Het probleem is dat de meeste studieboeken die ik gezien en (deels) gelezen heb voor mij niet erg eenvoudig zijn. Alsof je soms al een behoorlijke voorkennis moet hebben van woorden, uitdrukkingen, en bepaalde geschiedenissen.... :(

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 25 jan 2010 10:12

Je bedoelt vast Leren en leven van Drs. P. Cammeraat.;) Vrij prijzige boeken; je bent ruim 300 euro lichter als je alle 4 de delen aanschaft. Maar dan kun je wel een aantal jaren vooruit... Ik vind ze voor gebruik tijdens de voorbereiding van de bijbelvertellingen inderdaad heel praktisch, maar voor persoonlijke bijbelstudie kan ik er lang niet altijd de antwoorden in vinden die ik zoek. Zelf maak ik graag gebruik van de bijbelverklaring van Matthew Henry.

Daarnaast koop ik regelmatig een boek dat een bijbelboek in z'n totaliteit behandelt, bijvoorbeeld:
- Efeze van Ds. C. den Boer (en andere delen over NT-brieven, met bijbelstudievragen na elk hoofdstuk)
- Habakuk/Daniël van Ds. J. Westerink (en andere delen over de kleine profeten, met bijbelstudievragen na elk hoofdstuk)
- een boek uit de eerder genoemde CNT-reeks en De Brug-reeks
- Het Psalmendagboek van C.H. Spurgeon wil ik ook graag aanbevelen!

Het leuke van al die losse delen is, dat elke schrijver weer een andere insteek heeft, zodat het niet gauw verveelt. Bovendien kun je op deze manier op willekeurige volgorde door de Bijbel heen.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2010 12:56

APID2007 schreef:
Cathy schreef:Phoe....een studie doen naar Gods Woord voor een gedegen begrip.
Zet maar uit je hoofd.

Ik heb mijn leven lang de tijd ervoor :D
Is geen jaarplan of zo... al zeker niet even zoals je aangeeft.
Ik kom nu al ogen te kort om alles te overzien en zie vaker dingen die eerder verborgen waren. Juist die constatering vond ik onder andere aanleiding om de posting te maken met de vraagstelling.

Ik zou zeg maar een 'vragenboek' hebben met vragen die ik dan moet opzoeken.
Zodat je door zoeken en het dwarsverband erbij te zien dan leer ik het Woord beter te begrijpen. Denk dat dat wel een inzet van een gelovige moet zijn om te doen in het leven. Onderzoeken van het Woord is nooit fout of verkeerd...

Ik kijk via de link die je gaf ook nog overigens.
Bedankt!
maboc schreef:Hehe mooi streven....

Ik ga ook wel naar Bijbelstudie en doe daarnaast thuis lezen en dergelijke.
Opbouwend is het zeker, maar mis de kennis soms zoals ik die nastreef. Ik hoef heus niet alles uit het hoofd te weten, maar zou graag meer op iets een gerichter antwoord kunnen vinden of het verband tussen Oude en Nieuwe Testament beter begrijpen...

Zal eens kijken in de winkel of ik iets ervan kan vinden.
Die omschrijving zou moeten opvallen ;-)

@ allen:
Bedankt voor de reacties tot zover.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje verduidelijkt heeft wat ik bedoel.
Het is niet iets waar ik me zomaar van afmaak in ieder geval

Klinkt als een mateloos interessante studie!
Om meer inzicht te krijgen in het OT en het NT raad ik je met klem de SV77 aan (is reformatorisch ook nog)! Klik hier en begin maar te lezen! Door te klikken op de linkjes krijg je de tekst uit het OT erbij! :)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 25 jan 2010 19:15

APID2007 schreef:Ik zit met een vraag. :?:
Hopelijk kan iemand me hierin een duwtje in de goede richting geven.
Zal even uitleggen waar ik mee zit zogezegd. :-k

Ik wil een studie doen naar het Woord Gods.
Aangezien er sommige oudere schrijvers zijn die zoiets hebben geschreven.
De bedoeling is dat ik op stichtelijke basis een gedegen begrip van het Woord kan krijgen. Er zijn vele verbanden en verwijzingen in het Woord en ik wil zo graag me daarin verdiepen. Wel graag met een Reformatorische inslag hierbij.

Mijn vraag is eigenlijk dus:
Wie weet er een goed studieboek hiervoor?
Ik zou graag een goede onderbouwing hebben voor een studie.
Overigens moeten het wel beschikbare boeken zijn, want anders kan ik er niet aankomen meer :-( Denk dat er vast wel iemand is die mij hierin een stukje in de goede richting zou kunnen geven. Althans, dat hoop ik van harte!

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reactie(s).

Is het niet mogelijk, om de bijbel zónder boeken te bestuderen? Het is zomaar een gedachte, want u moet dat natuurlijk helemaal zelf weten. Wat verstaat u bijvoorbeeld onder een 'goede onderbouwing'? Ik doe al mijn hele leven aan persoonlijke bijbelstudie en raadpleeg natuurlijk ook wel eens een boek, maar het komt er uiteindelijk toch op aan, hóe je de bijbel zélf verstaat. Ik hoop voor u, dat u iets goeds vindt!

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 25 jan 2010 19:38

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reactie(s).[/quote]
Is het niet mogelijk, om de bijbel zónder boeken te bestuderen? Het is zomaar een gedachte, want u moet dat natuurlijk helemaal zelf weten. Wat verstaat u bijvoorbeeld onder een 'goede onderbouwing'? Ik doe al mijn hele leven aan persoonlijke bijbelstudie en raadpleeg natuurlijk ook wel eens een boek, maar het komt er uiteindelijk toch op aan, hóe je de bijbel zélf verstaat. Ik hoop voor u, dat u iets goeds vindt![/quote]

Dat vind ik knap! Ik wou dat ik die gave ook had. ](*,)
Zelf zie ik een goede onderbouwing als een uitleg die dichtbij hetgeen ligt wat de Heere uit wil leggen in de desbetreffende tekst. Wat wil Hij er ons mee zeggen? Nog specifieker: wat heeft Hij tot mij te zeggen?
Wat wordt er verstaan onder bepaalde vreemde woorden en zinnen. Zinnen en woorden die je in het dagelijkse leven nooit gebruikt. Wat zijn de betekenissen van teksten die soms vol symbolische taal taal staan, om maar te zwijgen van de zinsvolgorden waar ik nog nooit van gehoord heb...
Ik denk als je die 'taal' (zo zal ik het maar even noemen) een beetje onder de knie krijgt kun je het veel makkelijker persoonlijk naar jezelf toe trekken.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 25 jan 2010 20:29

"Wiepie" schreef:
Zelf zie ik een goede onderbouwing als een uitleg die dichtbij hetgeen ligt wat de Heere uit wil leggen in de desbetreffende tekst. Wat wil Hij er ons mee zeggen? Nog specifieker: wat heeft Hij tot mij te zeggen?
Wat wordt er verstaan onder bepaalde vreemde woorden en zinnen. Zinnen en woorden die je in het dagelijkse leven nooit gebruikt. Wat zijn de betekenissen van teksten die soms vol symbolische taal taal staan, om maar te zwijgen van de zinsvolgorden waar ik nog nooit van gehoord heb...
Ik denk als je die 'taal' (zo zal ik het maar even noemen) een beetje onder de knie krijgt kun je het veel makkelijker persoonlijk naar jezelf toe trekken.

Het is heel moeilijk om hierin raad te geven. Misschien is het mogelijk, om zomaar eens een paar dringende vragen te formuleren over een paar teksten, die je aanspreken en misschien toch niet zo goed begrijpt?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 25 jan 2010 21:42

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2010 16:25

Elk commentaar heeft een eigen lading. Daar bedoel ik dit mee: een commentaar bij de Bijbel van iemand uit Reformatorische hoek zal anders zijn dan een commentaar bij de Bijbel van iemand uit de vrijzinnige hoek.
Commentaren op de Bijbel zijn altijd beïnvloed door de denominatie waarin je opgroeit.

Pjotr1992
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Pjotr1992 » 31 jan 2010 16:31

filia schreef:Je bedoelt vast Leren en leven van Drs. P. Cammeraat.;) Vrij prijzige boeken; je bent ruim 300 euro lichter als je alle 4 de delen aanschaft. Maar dan kun je wel een aantal jaren vooruit... Ik vind ze voor gebruik tijdens de voorbereiding van de bijbelvertellingen inderdaad heel praktisch, maar voor persoonlijke bijbelstudie kan ik er lang niet altijd de antwoorden in vinden die ik zoek.

Die bedoelde ik inderdaad,ook handig als je bijvoorbeeld een inleiding voor een vereneging moet maken. Daar gebruik ik die ook meestal bij. Maar mij valt het op dat dat soort boeken ook wel vaak in bijvoorbeeld boekenkasten van kerken te vinden zijn. Bij ons bij de bibliotheek van de kerk tenminste wel. Dat scheeld je wel een hoop geld.

Ik heb zelf ook het boekje: Moeilijke vragen over God en Jezus. Van Dr Benno van den Toren. Dit boekje biet steun bij gesprekken over geloven vandaag de dag,ook een erg mooi boekje! Heel fijn als je weer eens in zo"n tijd zit dat je vragen hebt over bepaalde dingen. Of hoe moet je dat nu uitleggen,want ik heb soms best weleens het gevoel dat ik met een mond vol tanden zou kunnen staan. Maargoed,dat is meer een boekje over apelogitiek en niet echt bijbelstudie.

Terug naar “[Religie] - Open forum”