Faramir schreef:Luck schreef:Nu het bijna Kerstmis is en iedereen in de stemming is verwonder ik mij er steeds over dat talloze christenen dit, naar mijn mening, heidense feest vieren. Is dit onwetendheid of zit hier een diepere reden achter?
Hier zit een diepere reden achter. Het kerstfeest is gekerstend, dat wil zeggend at het nu een christelijke betekenis heeft. Dat de datum vroeger een dag was waarop een heidens feest viel is leuk voor de geschiedenisboeken, maar speelt in het leven van christenen niet.
Voordat mensen boos op me worden dat ik de geboorte van Christus 'heidens' noem, wil ik er wel even op wijzen dat precies op deze dagen de feesten van de goden Ra, Sol Invictus en Helios etc. werden gevierd.
Dus waarom?
Wellicht zou je naar je eigen bewering kunnen kijken, die klopt namelijk van geen kant. Het vieren van de geboorte van Jezus is namelijk niet heidens. De daadwerkelijke gebeurtenis zelf al helemaal niet. Zo stel jij het wel.
Alvast bedankt!
Graag gedaan, maar ik heb nog wel vraag voor jou. Waarom zou het mij ook maar iets moeten interesseren wat jij al dan wel niet heidens vindt?
Het zijn meestal de hardliners die problemen hebben met Kerst zoals het gevierd wordt, want in de Bijbel vieren ze toch ook geen Kerst? Nee, nogal wiedes, in het Midden-Oosten groeien dan ook geen sparren, en heb je een stuk minder wisseling in daglengte. Aan de andere kant zie ik toch verdacht weinig hardliners in een loofhut wonen.
Het is nu eenmaal een zeer handige tactiek dat als je wilt dat een onderworpen volk jouw religie overneemt, dat je hun feesten integreert, dat doet wonderen voor de acceptatie. Dáárom vieren wij Kerst. Omdat diegenen die het naar West-europa brachten doorhadden dat het een stuk beter wortel zou schieten als de "heidense" gebruiken niet ongezien op de vuilbelt gegooid zouden worden, maar op symbolisch waardevolle manier zouden worden geintegreerd.
Midwinter, het weer langer worden van de dagen, is een belangrijke gebeurtenis in het jaarritme van de natuurvolken waar we allemaal vanaf stammen. In het midden-oosten is het misschien minder relevant, maar als je hier 3 maanden per jaar in het donker zit, ben je wel blij als je weet dat het weer licht wordt. Ik ben blij dat we dat nog steeds vieren, en dat er een waardevolle integratie is geweest met het christendom.