Kerstmis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Luck
Verkenner
Verkenner

Kerstmis

Berichtdoor Luck » 24 dec 2009 17:05

Nu het bijna Kerstmis is en iedereen in de stemming is verwonder ik mij er steeds over dat talloze christenen dit, naar mijn mening, heidense feest vieren. Is dit onwetendheid of zit hier een diepere reden achter?

Voordat mensen boos op me worden dat ik de geboorte van Christus 'heidens' noem, wil ik er wel even op wijzen dat precies op deze dagen de feesten van de goden Ra, Sol Invictus en Helios etc. werden gevierd.

Dus waarom?

Alvast bedankt!

Faramir

Re: Kerstmis (en andere heidense feesten)

Berichtdoor Faramir » 24 dec 2009 18:22

Luck schreef:Nu het bijna Kerstmis is en iedereen in de stemming is verwonder ik mij er steeds over dat talloze christenen dit, naar mijn mening, heidense feest vieren. Is dit onwetendheid of zit hier een diepere reden achter?

Hier zit een diepere reden achter. Het kerstfeest is gekerstend, dat wil zeggend at het nu een christelijke betekenis heeft. Dat de datum vroeger een dag was waarop een heidens feest viel is leuk voor de geschiedenisboeken, maar speelt in het leven van christenen niet.
Voordat mensen boos op me worden dat ik de geboorte van Christus 'heidens' noem, wil ik er wel even op wijzen dat precies op deze dagen de feesten van de goden Ra, Sol Invictus en Helios etc. werden gevierd.

Dus waarom?

Wellicht zou je naar je eigen bewering kunnen kijken, die klopt namelijk van geen kant. Het vieren van de geboorte van Jezus is namelijk niet heidens. De daadwerkelijke gebeurtenis zelf al helemaal niet. Zo stel jij het wel.
Alvast bedankt!

Graag gedaan, maar ik heb nog wel vraag voor jou. Waarom zou het mij ook maar iets moeten interesseren wat jij al dan wel niet heidens vindt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2009 23:49

Faramir schreef:
Luck schreef:Nu het bijna Kerstmis is en iedereen in de stemming is verwonder ik mij er steeds over dat talloze christenen dit, naar mijn mening, heidense feest vieren. Is dit onwetendheid of zit hier een diepere reden achter?

Hier zit een diepere reden achter. Het kerstfeest is gekerstend, dat wil zeggend at het nu een christelijke betekenis heeft. Dat de datum vroeger een dag was waarop een heidens feest viel is leuk voor de geschiedenisboeken, maar speelt in het leven van christenen niet.

Dus waarom?

Wellicht zou je naar je eigen bewering kunnen kijken, die klopt namelijk van geen kant. Het vieren van de geboorte van Jezus is namelijk niet heidens. De daadwerkelijke gebeurtenis zelf al helemaal niet. Zo stel jij het wel.
Alvast bedankt!

Graag gedaan, maar ik heb nog wel vraag voor jou. Waarom zou het mij ook maar iets moeten interesseren wat jij al dan wel niet heidens vindt?

Het zijn meestal de hardliners die problemen hebben met Kerst zoals het gevierd wordt, want in de Bijbel vieren ze toch ook geen Kerst? Nee, nogal wiedes, in het Midden-Oosten groeien dan ook geen sparren, en heb je een stuk minder wisseling in daglengte. Aan de andere kant zie ik toch verdacht weinig hardliners in een loofhut wonen.

Het is nu eenmaal een zeer handige tactiek dat als je wilt dat een onderworpen volk jouw religie overneemt, dat je hun feesten integreert, dat doet wonderen voor de acceptatie. Dáárom vieren wij Kerst. Omdat diegenen die het naar West-europa brachten doorhadden dat het een stuk beter wortel zou schieten als de "heidense" gebruiken niet ongezien op de vuilbelt gegooid zouden worden, maar op symbolisch waardevolle manier zouden worden geintegreerd.

Midwinter, het weer langer worden van de dagen, is een belangrijke gebeurtenis in het jaarritme van de natuurvolken waar we allemaal vanaf stammen. In het midden-oosten is het misschien minder relevant, maar als je hier 3 maanden per jaar in het donker zit, ben je wel blij als je weet dat het weer licht wordt. Ik ben blij dat we dat nog steeds vieren, en dat er een waardevolle integratie is geweest met het christendom.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 dec 2009 11:12

Luck schreef:Nu het bijna Kerstmis is en iedereen in de stemming is

welke kerststemming? Bijna iedereen kan je er beter van maken.

verwonder ik mij er steeds over dat talloze christenen dit, naar mijn mening, heidense feest vieren. Is dit onwetendheid of zit hier een diepere reden achter?

Het is maar wat je heidens vindt. Je moet toch ergens in het jaar de geboorte van Jezus herdenken. Al doe je dat in oktober of mei. Als er maar gedacht wordt en het niet over geslagen wordt.

Op elke dag wordt er langzamer hand wel een heilige geeerd. Dan kan je nergens meer kerst vieren.

Dus waarom?
Omdat het belangrijk is de geboorte van Jezus te blijven herdenken

Alvast bedankt!

graag gedaan
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 25 dec 2009 11:39

Faramir schreef:

Dus waarom?

Alvast bedankt!

Hoeft niet :) Maar in dit geval is het ook niet nodig om te reageren.

Kan je me precies uitleggen wat je met 'kerstenen' bedoelt? Want volgens de logica 'dat wil zeggend dat het nu een christelijke betekenis heeft' zouden we toch ook het offerfeest de moslims kunnen vieren door het een christelijk tintje te geven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 dec 2009 13:15

Luck schreef:Kan je me precies uitleggen wat je met 'kerstenen' bedoelt?

Dat kan ik, maar Wikipedia kan het sneller en makkelijker;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstening
Want volgens de logica 'dat wil zeggend dat het nu een christelijke betekenis heeft' zouden we toch ook het offerfeest de moslims kunnen vieren door het een christelijk tintje te geven.

Dat zou kunnen.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 25 dec 2009 14:29

Kerstening (ook wel kerstenen of christianisering, tegenwoordig spreekt men ook wel van evangelisatie) is het (historische) bekeren, vaak massaal, van heidense volkeren tot het christendom.

Volgens wikipedia.

Maar waarom zegt God dan 'Neem hun gebruiken niet over' (Exodus 23, 24). Waarom werd er in dit geval niet besloten de Kanaäniten te kerstenen? Eerst mochten we geen heidense gebruiken overnemen en nu wel (natuurlijk moet je ze eerst wel even kerstenen!)?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2009 01:39

Luck schreef:Maar waarom zegt God dan 'Neem hun gebruiken niet over' (Exodus 23, 24). Waarom werd er in dit geval niet besloten de Kanaäniten te kerstenen? Eerst mochten we geen heidense gebruiken overnemen en nu wel (natuurlijk moet je ze eerst wel even kerstenen!)?

Omdat toen uitroeien nog gewoon een geldige optie was, en er nog niks te kerstenen was, aangezien Christus pas een paar eeuwen later op aarde verscheen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Re: Kerstmis

Berichtdoor hettys » 28 dec 2009 18:16

Faramir schreef:Hier zit een diepere reden achter. Het kerstfeest is gekerstend, dat wil zeggend at het nu een christelijke betekenis heeft. Dat de datum vroeger een dag was waarop een heidens feest viel is leuk voor de geschiedenisboeken, maar speelt in het leven van christenen niet.

Nou, volgens mij vieren christenen kerst tegenwoordig ook nogal met lichtjes, kerstbomen en ballen. In een groot deel van de kerken staat een mooie kerstboom.
dit betekent dat de mensheid nooit echt is opgehouden om het midwinterfeest te vieren, omdat de tijd van het jaar uitnodigd voor zo'n feest.
Ook gif is geschapen.

Faramir

Re: Kerstmis

Berichtdoor Faramir » 28 dec 2009 18:20

hettys schreef:
Faramir schreef:Hier zit een diepere reden achter. Het kerstfeest is gekerstend, dat wil zeggend at het nu een christelijke betekenis heeft. Dat de datum vroeger een dag was waarop een heidens feest viel is leuk voor de geschiedenisboeken, maar speelt in het leven van christenen niet.

Nou, volgens mij vieren christenen kerst tegenwoordig ook nogal met lichtjes, kerstbomen en ballen. In een groot deel van de kerken staat een mooie kerstboom.
dit betekent dat de mensheid nooit echt is opgehouden om het midwinterfeest te vieren, omdat de tijd van het jaar uitnodigd voor zo'n feest.

Ja, mooi he. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”