Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Luck
Verkenner
Verkenner

Waarom de zondag?

Berichtdoor Luck » 28 okt 2009 16:42

Hallo iedereen!

Ik vraag mij al een tijd af waarom christenen niet zoals joden shabbat op shabbat vieren, maar shabbat op zondag vieren. Ook de messias en zijn leerlingen vierden shabbat op shabbat en niet op zondag. Waarom? Ik heb het nog nooit van christenen gehoord. Daarom vraag ik het hier. :) Alvast bedankt!

mohamed

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2009 19:20

Luck schreef:Hallo iedereen!

Ik vraag mij al een tijd af waarom christenen niet zoals joden shabbat op shabbat vieren, maar shabbat op zondag vieren. Ook de messias en zijn leerlingen vierden shabbat op shabbat en niet op zondag. Waarom? Ik heb het nog nooit van christenen gehoord. Daarom vraag ik het hier. :) Alvast bedankt!

Het antwoord is te vinden op Wikipedia, ik heb het even voor je opgezocht.

De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantius). Door Constantijn werd in een edict in 321 zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon'. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.

Link en hele artikel.

Ben je zelf Joods?

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 29 okt 2009 02:18

Met de zondagsrust (door mensen ingesteld) gaat de mensheid dus recht tegen het gebod van God zelf in.
God heeft in de tien geboden aan de mensheid de opdracht/het gebod gegeven om de sabbat/zaterdag te heiligen en om op die dag geen werk te doen of te laten doen.
Er zijn helaas echter maar weinig gelovigen meer die daaraan nog gehoor geven.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 29 okt 2009 07:09

@Mohamed

Nee, tot een half jaar geleden was ik ook christelijk maar ik vond dat ze de bijbel niet volgden. Ik noem me nu gewoon 'gelovig', ik denk ook niet dat God ons zal oordelen naar hoe we ons noemen. Ik geloof natuurlijk wel gewoon in de messias.

Dat artikel wat je liet zien ken ik, ((en is ook het juiste antwoord)), maar ik denk dat christenen toch hun eigen verklaring zullen hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een christen zou zeggen: 'Tja hebt wel gelijk; het is hartstikke heidens maar we gaan er gewoon mee door.'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 09:11

Luck schreef:@Mohamed

Nee, tot een half jaar geleden was ik ook christelijk maar ik vond dat ze de bijbel niet volgden. Ik noem me nu gewoon 'gelovig', ik denk ook niet dat God ons zal oordelen naar hoe we ons noemen. Ik geloof natuurlijk wel gewoon in de messias.

Dat artikel wat je liet zien ken ik, ((en is ook het juiste antwoord)), maar ik denk dat christenen toch hun eigen verklaring zullen hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een christen zou zeggen: 'Tja hebt wel gelijk; het is hartstikke heidens maar we gaan er gewoon mee door.'

De apostelen werden ook christenen genoemd maar hielden geen rustdag.

'Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.' (Gal 4,11-12)

Overigens ben ik ook christen i.t.t. wat mijn username doet vermoeden en houd in navolging van de apostelen ook geen sabbat noch zondagsrust.

Heb 4,10
Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 okt 2009 11:20

Over dit onderwerp heeft de Leidse emeritus H.J. de Jonge in 2006 een rede gehouden.

Verslag RD: Zondag is geen nieuwe sabbat

De rede zelf is =>hier <= te vinden.

Ook los van de specifieke mening van deze geleerde bevat het een heleboel feiten uit de vroege bronnen die het bestuderen waard zijn.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 okt 2009 14:55

Shabbat is typisch een Joodse wet, God heeft Hem gegeven destijds aan Mozes.
Wij leven nu onder een nieuw verbond, een beter verbond. De Wet is volbracht en voor mij is er omdat ik geloof in Jezus Christus de Zoon van God een nieuw verbond waar ik naar leef, en dat is Jezus Christus volgen.
Voor mij is elke dag van de week hetzelfde. Of het nu Zondag of Maandag is wat bereft wat ik wel/niet mag.
Weet je ik geloof als je wedergeboren christen bent dat je de Zondag niet houdt omdat het MOET maar omdat je ernaar verlangt.
Vroeger ging ik op Zondag naar de kerk omdat het MOEST nu ga ik omdat ik het leuk vind, ik ernaar verlang, en heerlijk geniet van de rust die God ons geeft.
Weet je er staat geschreven en God rustte op de zevende dag.
Geloof je dat God echt moest rusten omdat Hij moe geworden was?
Er staat ook geschreven Hij die sluimert nog slaapt...
Ik geloof dat God de rustdag heeft ingesteld voor ons!
Omdat we de hele week werken en dat het goed is voor de mens om ook een dagje rust te houden.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 17:36

Antoinette schreef:

Wij leven nu onder een nieuw verbond, een beter verbond. De Wet is volbracht en voor mij is er omdat ik geloof in Jezus Christus de Zoon van God een nieuw verbond waar ik naar leef, en dat is Jezus Christus volgen.
Voor mij is elke dag van de week hetzelfde. Of het nu Zondag of Maandag is wat bereft wat ik wel/niet mag.
Weet je ik geloof als je wedergeboren christen bent dat je de Zondag niet houdt omdat het MOET maar omdat je ernaar verlangt.
Vroeger ging ik op Zondag naar de kerk omdat het MOEST nu ga ik omdat ik het leuk vind, ik ernaar verlang, en heerlijk geniet van de rust die God ons geeft.
Omdat we de hele week werken en dat het goed is voor de mens om ook een dagje rust te houden.

Grappig, ik dacht dat ik één van de weinigen, zo niet de enige was op dit forum die gelooft dat hemel en aarde voorbij zijn gegaan, maar ik heb mij blijkbaar vergist!

Mat 5,18
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 29 okt 2009 18:08

Als we allemaal gewoon de ISO 8601 aanhouden voor de kalender is de zondag de zevende dag van de week. Tadaaaah!

Sowieso is de zaterdag en de zondag later uitgevonden omdat deze tot een andere cultuur en kalender hoorde. Het is goed mogelijk dat in de loop van de geschiedenis de ware eerste sabbat een aantal sprongetjes heeft gemaakt en vanuit onze huidige kalender gezien helemaal niet samenviel met de zaterdag.

Ik zie wel ergens parallellen met het gebod voor kleding dat op een specifieke manier geweven moet worden. Hoe functioneert die ten opzichte van fleecetruien. Dat idee zeg maar.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 29 okt 2009 19:06

Antoinette schreef:

Oh, dus we hoeven niks meer van de Thora te volgen (in ieder geval; ik neem aan dat je de Thora bedoelt met 'wet'. Thora betekent niet wet maar leringen)? Dus we mogen nu bijv. aan afgoderij doen of mensen doden? Wacht, ik haal even de tien geboden erbij:

Vereer naast mij geen andere goden. Dus nu mogen we dat gelukkig weer wel doen?
Misbruik de naam van YHWH, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
Nu weer wel?
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Gelukkig mogen we nu onze ouders haten?
Pleeg geen moord. Top, zouden christenen zeker doen als het zou mogen van Nederlandse wet?
Pleeg geen overspel. Vrij sex?
Steel niet. Maffia is toegestaan?

Etc. Ik neem aan dat we gewoon deze geboden moeten volgen, dat we er niet door gerechtvaardigd worden doet er niet toe. We moeten ons er aan houden. Het gebod over shabbat zou de uitzondering zijn?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 19:17

Luck schreef:
Antoinette schreef:

Oh, dus we hoeven niks meer van de Thora te volgen (in ieder geval; ik neem aan dat je de Thora bedoelt met 'wet'. Thora betekent niet wet maar leringen)? Dus we mogen nu bijv. aan afgoderij doen of mensen doden? Wacht, ik haal even de tien geboden erbij:

Vereer naast mij geen andere goden. Dus nu mogen we dat gelukkig weer wel doen?
Misbruik de naam van YHWH, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
Nu weer wel?
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Gelukkig mogen we nu onze ouders haten?
Pleeg geen moord. Top, zouden christenen zeker doen als het zou mogen van Nederlandse wet?
Pleeg geen overspel. Vrij sex?
Steel niet. Maffia is toegestaan?

Etc. Ik neem aan dat we gewoon deze geboden moeten volgen, dat we er niet door gerechtvaardigd worden doet er niet toe. We moeten ons er aan houden. Het gebod over shabbat zou de uitzondering zijn?

Jezus zei dat TOTDAT alles geschied is, er geen jota noch één tittel van de wet zou voorbijgaan, dat lijkt mij zeer heldere taal.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 29 okt 2009 19:25

Maar alles is nog niet voltooid, we hebben nog het hele boek openbaringen en anders zouden Paulus en co. toch niet de Thora blijven volgen? Tochdeden ze dat wel, ook na de opstanding van de messias.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 21:07

Luck schreef:Maar alles is nog niet voltooid, we hebben nog het hele boek openbaringen en anders zouden Paulus en co. toch niet de Thora blijven volgen? Tochdeden ze dat wel, ook na de opstanding van de messias.

Toen Paulus het evangelie verkondigde gold het oude verbond nog, maar hij schreef:

1 Kor 9,21
Hun, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (voor God nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik hen, die zonder de wet zijn, winnen zou.

De apostel beschouwde zichzelf dus niet langer onder de wet, ook al was het oude verbond nog niet verdwenen. Doch liet Paulus er geen misverstand over bestaan dat het eerste verbond, zijn langste tijd had gehad en op het punt stond om ruim baan te maken voor het nieuwe verbond.

Rom 13,12
De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen van het licht.

Heb 8,13
Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Het moge duidelijk zijn dat het nieuwe - en het oude verbond niet samen konden blijven bestaan, want niemand kan twee heren dienen (Mat 6,24) en:

'....niemand naait een lap ongevold laken op een oud kleed; anders scheurt zijn nieuwe aangenaaide lap iets af van het oude kleed, en er wordt een ergere scheur. En niemand doet nieuwe wijn in oude leren zakken; anders doet de nieuwe wijn de leren zakken bersten en de wijn wordt uitgestort, en de leren zakken verderven; maar nieuwe wijn moet men in nieuwe leren zakken doen. (Mar 2,21-22)

Als alles nog niet vervuld is zou dan de aangenaaide lap dan nog geen ergere scheur gemaakt hebben?

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 29 okt 2009 21:19

Dus openbaringen is al gebeurd? Paulus volgde Thora, net zoals alle profeten dat deden. Daar moeten christenen niets aan veranderen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 okt 2009 21:56

Je verliest uit het oog dat heidenchristenen volgens Hand. 15 en Gal. 2 niet de Thora hoefden te volgen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”