Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Familie Bos schreef:Ik herken dit helaas ook binnen de evangelische gemeente waar ik kerk.
Er wordt dan soms tijdens het gebed ineens wat gezegd of gevraagd aan de mensen (zoals steek je hand op als je hiervoor gebed nodig hebt), ik begrijp ook niet waarom dit soort dingen (vragen, opmerkingen of boodschappen) tijdens het gebed worden gedaan.
Ik zelf vind het erg oneerbiedig en verwarrend.
Tijdens het gebed ben je toch echt met God aan het praten, het is in mijn ogen dan ongepast en oneerbiedig om tijdens dat gesprek met De Allerhoogste ineens iets tegen andere mensen te zeggen.
Zo vind ik het ook raar en verwarrend dat er soms aan het einde van een preek ineens wordt overgegaan in gebed zonder dit aan te kondigen (zit je dus met ogen open te luisteren, en dan zijn ze ineens aan het bidden), of het gebed afsluiten zonder amen te zeggen en dan ineens weer gaan zingen ???
Ik ben van mening dat het gebed heilig is omdat je dan persoonlijk met God praat.
Ik vind dan ook dat dit eerbiedig, duidelijk en persoonlijk (met God) moet blijven.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring en mening.
(ps: dit gaat overigens niet altijd zo in onze gemeente).
hettys schreef:Gisteren heeft mijn man een evangelische dienst bijgewoond in verband met het overlijden van een tante van hem. Toen hij thuiskwam en vertelde hoe het was kreeg ik te horen dat het gebed niet gericht was aan God, maar meer een preek was waarin verlossing werd aangekondigd voor wie zich bekeerd.
Ik herkende dit nogal uit mijn evangelische verleden. Vaak wordt het gebed aangewend om nog even een boodschap te verzenden aan de toehoorders.
Mortlach schreef:Ik ben dan wel weer zo cynisch om op te merken dat het evangelicaal samen bidden een erg krachtig middel is om de groepseenheid te versterken en te onderstrepen. Je hebt al samen gezongen, en samen in tongen gesproken, nu ook nog samen bidden, en we zodat iedereen het kan zien en niemand van de groep zich eraan kan onttrekken. Die lui wíllen waarschijnlijk niet eens dat je je afzondert in gebed, want dat ondergraaft de groep en dat is niet goed voor de massa-psychologische effecten die optreden.
Nu is er natuurlijk op zich niets mis als de voorganger bepaalde ideeën aanreikt waarvoor men kan bidden, een zieke in de gemeente, of een vergeten oorlog ergens in een Afrikaans land ofzo, maar men moet er geen spektakel van maken.
Mortlach schreef:Ik ben dan wel weer zo cynisch om op te merken dat het evangelicaal samen bidden een erg krachtig middel is om de groepseenheid te versterken en te onderstrepen. Je hebt al samen gezongen, en samen in tongen gesproken, nu ook nog samen bidden, en we zodat iedereen het kan zien en niemand van de groep zich eraan kan onttrekken. Die lui wíllen waarschijnlijk niet eens dat je je afzondert in gebed, want dat ondergraaft de groep en dat is niet goed voor de massa-psychologische effecten die optreden.
Nu is er natuurlijk op zich niets mis als de voorganger bepaalde ideeën aanreikt waarvoor men kan bidden, een zieke in de gemeente, of een vergeten oorlog ergens in een Afrikaans land ofzo, maar men moet er geen spektakel van maken.
mohamed schreef:Nou, dat zou best eens kunnen ja, want hoe groter de groep, hoe machtiger het orgaan. Neem de vrije baptistengemeente Bethel te Drachten onder leiding van Orlando Bottenbley, dat is geen kerk meer maar een miljoenenbedrijf! Het komt voor dat mensen die elkaar niet kennen huilend bij elkaar in de armen vallen. De voorganger is echter een heuse doempredikant want hij siste een tijdje terug dat bij de wederkomst niet alle stoelen leeg zouden zijn, omdat sommigen achtergelaten zouden worden. Bovendien claimde Bottenbley in het Friesch dagblad dat deze huidige generatie, de wederkomst nog zou meemaken! Wat hij doet is een groepsgevoel scheppen en vervolgens de eenheid verdelen door te dreigen dat niet iedereen meegenomen zal worden bij de wederkomst. Voorts leert de dominee dus ook zijn hele gehoor tussen de regels door dat de wederkomst, waar in de Bijbel over geschreven is, zoals hij het bekijkt geïnterpreteerd moet worden!
Weten wij überhaupt van onszelf wel hoe we moeten bidden? Iemand als Bottenbley lijkt het zeker te weten, terwijl de discipelen het moesten vragen!
Lukas 11
1 En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, toen Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
2 En Hij zeide tot hen: Wanneer gij bidt, zo zegt: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde.
3 Geef ons elke dag ons dagelijks brood.
4 En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een ieder, die ons schuldig is. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Ik kan je cynisme wel plaatsten Mortlach en bovendien vinden we in de Bijbel het bidden en zingen in groepen niet terug. De vraag die we ook kunnen stellen is waar dat gedrag vandaan komt en wie het bedacht heeft. Om Jezus te citeren 'is het uit de mensen of uit God?'
Mortlach schreef:Goed, ik heb zegge en schrijve één evangelische dienst meegemaakt, trouwens wel een dusdanig vervelende ervaring dat ik dat nooit meer wens mee te maken. Mijn idee is dus verre van algemeen geldend.
mohamed schreef:
Ik kan je cynisme wel plaatsten Mortlach en bovendien vinden we in de Bijbel het bidden en zingen in groepen niet terug. De vraag die we ook kunnen stellen is waar dat gedrag vandaan komt en wie het bedacht heeft. Om Jezus te citeren 'is het uit de mensen of uit God?'
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten