Taboe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Taboe

Berichtdoor Race406 » 24 sep 2009 13:49

Onderstaande reactie kwam bij mij op bij het lezen van de (zoveelste) vraag over seksualiteit in de vragenrubriek:

Alweer een vraag van iemand die sterk worstelt met seksualiteit....
Erg genoeg! Wat is er toch in vredesnaam aan de hand in de gereformeerde gezindte dat dit onderwerp zo wordt gemeden thuis?
Het wordt door ieder getrouwd stel beoefend, maar erover praten met kinderen is er vaak niet bij. En maar klagen dat de seksuele verloedering ook in onze kring zo hard om zich heen grijpt...
Het lijkt wel net zo te gaan als met de geloof in deze kringen: Vertrouw op God in alles. Maar als het over geloof en bekering gaat is het stil..... En vervolgens klagen dat de jeugd afhaakt. Gek he als ze van huis uit geen voorbeeld krijgen hoe om te gaan met seks of de jeugd jaloers te laten worden op het geloof, zo dat ze ook die God willen dienen. Triest allemaal!
Hoe zou dat nu toch kunnen?

Hoe zou dit nu komen, en wat zou eraan te doen zijn?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chienn
Mineur
Mineur

Re: Taboe

Berichtdoor Chienn » 24 sep 2009 16:40

-
Laatst gewijzigd door Chienn op 08 aug 2013 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 24 sep 2009 20:19

Het is heel verwarrend om te zien wat voor wereld van verschil er is in sexualiteit hoe de wereld die beleefd (doe lekker waar je zin in hebt wanneer en hoe en met wie jij het wilt) en de Bijbel die de totaal andere visie aanhangt: je lichaam is een tempel van de Heilige Geest en bewaar sexualiteit voor het huwelijk.
Ons hart wil het liefst de visie van de wereld, de duivel dwingt ons ook in die richting, omdat hij weet hoe makkelijk het is voor ons om in zonden te vallen op dit vlak.
Terwijl we met ons verstand weten dat de visie van de Bijbel moeilijk is, maar wel het beste voor ons!

Daarnaast lijkt het me ook best lastig als je ouder bent en je moet voorlichting geven. Wil je als kind wel weten hoe je ouders in hun verkeringstijd geleefd hebben? Ik zou mij er best ongemakkelijk onder voelen. Als ouder moet je ook gene overwinnen om je eigen ervaringen hierover te delen met je kinderen.

Wat is echt niet snap is dat in zoveel chr. gezinnen totaal geen voorlichting gegeven wordt! Geef dan gewoon een boekje, maar doe iets!

Overigens ben ik nu: 'het gevecht van iedere vrouw' aan het lezen. Echt een aanrader, om te ondervinden dat God echt het beste met ons voorheeft op dit vlak! Maar dat besef je achteraf vaak....
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 sep 2009 20:27

em_ma schreef:Daarnaast lijkt het me ook best lastig als je ouder bent en je moet voorlichting geven. Wil je als kind wel weten hoe je ouders in hun verkeringstijd geleefd hebben? Ik zou mij er best ongemakkelijk onder voelen. Als ouder moet je ook gene overwinnen om je eigen ervaringen hierover te delen met je kinderen.

Wat is echt niet snap is dat in zoveel chr. gezinnen totaal geen voorlichting gegeven wordt! Geef dan gewoon een boekje, maar doe iets!

Mee eens. Het grote probleem van sommige ouders is misschien wel dat ze zelf ook niet (goed) door hun ouders voorgelicht zijn en nu van verlegenheid ook maar niets doen. Wat dat betreft doet goed voorbeeld goed volgen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 24 sep 2009 20:33

elbert schreef:
em_ma schreef:Daarnaast lijkt het me ook best lastig als je ouder bent en je moet voorlichting geven. Wil je als kind wel weten hoe je ouders in hun verkeringstijd geleefd hebben? Ik zou mij er best ongemakkelijk onder voelen. Als ouder moet je ook gene overwinnen om je eigen ervaringen hierover te delen met je kinderen.

Mee eens. Het grote probleem van sommige ouders is misschien wel dat ze zelf ook niet (goed) door hun ouders voorgelicht zijn en nu van verlegenheid ook maar niets doen. Wat dat betreft doet goed voorbeeld goed volgen.

Ja, dat geloof ik ook ja. Ik denk dat de huidige generatie 30ers er wel wat makkelijker over kan praten.
Mijn moeder heeft mij aan de hand van een boekje van Alie Hoek - van Kooten mij een en ander bijgebracht, verder heeft ze eigenlijk niets verteld over hoe zij en mn vader dat beleefd hebben. Mja, dat vind ik ergens ook prive ofzo.
Zelfs dat boekje vond ik toen soms ongemakkelijk, maar ik ben er nu blij om!
Als ik in mn vriendenkring rondkijk en diegene naga die geen voorlichting hebben gehad, heeft dat vaak een negatieve uitwerking. Ik mis vaak respect voor vrouwen en hun lichaam (bij de mannen dan die geen voorlichting gehad hebben).
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2009 21:24

Worstelen met seksualiteit is naar mijn mening niet alleen het geval in de gereformeerde gezindten maar in alle gezinnen ook van niet protestanten / christelijke dus.

Het komt omdat niet alle mensen op dezelfde manier seksualiteit beleven. Er zijn veel (34) manieren om seksualiteit te bedrijven en te ervaren, waarvan sommige in de huidige maatschappij geaccepteerd worden, op andere een taboe rust, of nog andere zelfs strafbaar zijn.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 25 sep 2009 23:05

Jantjes schreef:Worstelen met seksualiteit is naar mijn mening niet alleen het geval in de gereformeerde gezindten maar in alle gezinnen ook van niet protestanten / christelijke dus.

Het komt omdat niet alle mensen op dezelfde manier seksualiteit beleven. Er zijn veel (34) manieren om seksualiteit te bedrijven en te ervaren, waarvan sommige in de huidige maatschappij geaccepteerd worden, op andere een taboe rust, of nog andere zelfs strafbaar zijn.

34?????
Daar zou ik wel wat uitleg bij willen lezen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 sep 2009 23:08

Gebruik je fantasie. Nooit van tantra, kamasutra, etc. gehoord? Ik noem dan even wat nette varianten.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 sep 2009 09:04

Race406 schreef: Wat is er toch in vredesnaam aan de hand in de gereformeerde gezindte dat dit onderwerp zo wordt gemeden thuis?

Hoe zou dit nu komen, en wat zou eraan te doen zijn?

Nee hoor niet alleen in gereformeerde gezindten

Seksspreekuur GGD's in ere hersteld

Nu zowat alle Rutgershuizen zijn opgedoekt, moeten de GGD's van het kabinet opnieuw centra voor seksuele vragen opzetten. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat een miljoen Nederlanders rondloopt met vragen of problemen rond seksualiteit. Overal in het land beginnen gezondheidsdiensten daarom met spreekuren voor jongeren tot 24 jaar.

Bron: http://www.sense.info/

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 sep 2009 10:04

Ik denk dat seksualiteit meer is dan vertellen hoe je gemeenschap met iemand moet hebben en de manieren waarop. Daarom vraag ik me toch af wat die 34 manieren dan zijn?
Seksualiteit is al vanaf dat kinderen geboren worden aanwezig.
En open en eerlijk daar mee omgaan komt alleen maar ten goede van het kind.
Ik hoef maar te denken aan: het verschil tussen jongens en meisjes.
Als ik een voorbeeld mag noemen: een oppaskindje van 2 jaar keek mij eens diep in de ogen en zei: jij bent een jongetje! Ik vroeg haar waarom ze dat dacht. Zegt ze: jij hebt blauwe ogen en dan ben je een jongetje. Ik heb bruine ogen en mamma ook dan ben je een meisje!
Toen ik vroeg wat je dan bent als je groene ogen hebt, zie ze: oma! :wink:
Maar dat is gelijk een goede gelegenheid om eerlijk te vertellen dat het verschil niet in de kleur ogen zit.
Al heeft ze het wel heel lang volgehouden.... en moest ik haar er nog diverse malen aan herinneren dat het niet door de kleur ogen komt.

Voor mij is dat toch al seksuele voorlichting geven. ( en dat heeft niets te maken met 34 manieren)
Wij hebben onze kinderen echt nooit hoeven vertellen hoe wij gemeenschap met elkaar hadden om toch goede voorlichting te geven.
En dat gewoon zonder boekjes. Wij leerden onze dochters al vanaf het begin van hun eerste menstruatie om te kijken naar wat er met hun lichaam gebeurde, zodat ze al snel wisten: ohw, dus nu is er een ovulatie. En nu wordt ik dus bijna ongesteld. Als ik hoor dat er meisjes zijn die nog steeds niet weten wanneer ze vruchtbaar zijn of hoe hun eigen menstruatie in elkaar steekt dan denk ik toch dat je als ouders gefaald hebt op dat punt.
Al kan ik met voorstellen (of liever begrijpen) dat het moeilijk is om te vertellen als je het zelf ook niet echt begrijpt hoe het werkt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 sep 2009 11:44

hier zijn ze 34 stuks
1 algolagnie - seksueel genot beleven aan pijn
2 aseksualiteit - geen seksuele aantrekking
3 BDSM - zie sadomasochisme
4 bestialiteit - zie zoöfilie
5 biseksualiteit - seksuele aantrekking voor zowel het andere als het zelfde geslacht
6 coprolagnie - seksueel genot beleven met (menselijke) uitwerpselen (poepseks)
7 cybersex - het beleven van seks via het internet
8 bondage - seksuele stimulering door middel van vastbinden of overgeleverd zijn aan ander d.m.v bewegingsbeperking
9 droge seks
10 efebofilie - seksuele voorkeur van volwassenen voor pubers
11 exhibitionisme - het zichzelf graag naakt vertonen (o.m. potloodventen)
12 seksueel fetisjisme - seksueel genot beleven aan bepaalde voorwerpen of situaties
13 frotteurisme - seksueel genot beleven aan het heimelijk aanraken van anderen
14 gerontofilie - seksuele aantrekking tot ouderen
15 heteroseksualiteit - seksuele aantrekking voor het andere geslacht
16 homoseksualiteit - seksuele aantrekking tot hetzelfde geslacht
17 masochisme - het genieten van vernedering en pijn
18 masturbatie - zelfbevrediging
19 natte droom - via dromen komen tot ejaculatie
20 necrofilie - seksuele aantrekking tot en handelingen met een overleden persoon
21 nymfomanie - overmatige seksuele drift (van vrouw)
22 pedofilie - seksuele aantrekking tot kinderen die nog niet geslachtsrijp zijn
23 promiscue - veel wisselende seksuele contacten
24 sadisme - het pijnigen en vernederen van de seksuele partner
25 sadomasochisme - seksuele uitingen waar macht, vernedering en/of pijn een belangrijke rol spelen
26 saliromanie - seksueel genot beleven aan vies, zoals kots, uitwerpselen, etc. (ook: scat)
27 satyriasis - overmatige geslachtsdrift (van man), syn. gynaecomanie, satyromanie
28 seksverslaving - verslaving aan seks
29 sodomie - een oudtestamentisch woord voor homoseksualiteit of zoöfilie
30 Tantra - een spirituele manier om van seksuele energie te genieten, zonder dat de begeerte een duidelijke rol speelt.
31 travestie - zichzelf verkleden als iemand van de andere sekse
32 urolagnie - seksueel genot beleven met urine (plasseks)
33 voyeurisme - het kijken naar seksuele handelingen van anderen
34 wurgseks - seksueel genot door het dichtknijpen van de keel
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksualiteit

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2009 13:36

tante-tortel schreef:Seksualiteit is al vanaf dat kinderen geboren worden aanwezig.

O? Dat geloof ik toch niet. De seksualiteit speelt totaal geen rol tot het moment dat er allerlei hormonen beginnen huis te houden.

Als ik een voorbeeld mag noemen: een oppaskindje van 2 jaar keek mij eens diep in de ogen en zei: jij bent een jongetje! Ik vroeg haar waarom ze dat dacht. Zegt ze: jij hebt blauwe ogen en dan ben je een jongetje. Ik heb bruine ogen en mamma ook dan ben je een meisje!

Leuk, maar dit heeft natuurlijk niks met seksualiteit te maken, maar met sekse/geslacht.

Voor mij is dat toch al seksuele voorlichting geven. ( en dat heeft niets te maken met 34 manieren)

Hmm, ik zou het eerder zien als een les biologie dan als seksuele voorlichting, maar wel goed dat je het zo hebt aangepakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2009 13:39

Jantjes schreef:hier zijn ze 34 stuks

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksualiteit

Waarbij er een aantal overlappen qua betekenis; en anderen 1 lemma krijgen, maar in principe de groep eindeloos groot is (fetishes). Maar goed, die 34 is ook niet om iets aan op te hangen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 sep 2009 14:00

Mortlach schreef:
tante-tortel schreef:Seksualiteit is al vanaf dat kinderen geboren worden aanwezig.

O? Dat geloof ik toch niet. De seksualiteit speelt totaal geen rol tot het moment dat er allerlei hormonen beginnen huis te houden.

Leuk, maar dit heeft natuurlijk niks met seksualiteit te maken, maar met sekse/geslacht.

hmm, ik zou het eerder zien als een les biologie dan als seksuele voorlichting, maar wel goed dat je het zo hebt aangepakt.

Blijkbaar is seksualiteit bij jou beperkt tot de daad. Maar dat is helemaal niet zo. Ook bij baby,s is er sprake van seksualiteit.
En daar heeft sekse mee te maken. Het heet niet voor niets SEKSE.
Ook kleine kinderen doen aan zelfbevrediging om maar wat te noemen..
En verder vind ik de lijst meer een opsomming van uitspattingen dan van werkelijke seksualiteit. Ook al staat dat er wel achter.
Ik denk bij seksuele voorlichting dus duidelijk aan heel iets anders dan er hier wordt opgesomt.Zou die zaken ook werkelijk niet noemen in mijn voorlichting.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2009 14:11

tante-tortel schreef:Blijkbaar is seksualiteit bij jou beperkt tot de daad. Maar dat is helemaal niet zo. Ook bij baby,s is er sprake van seksualiteit.

Dank je voor deze opmerking. Ik beperk seksualiteit zeer zeker niet tot enkel geslachtsgemeenschap, maar vind het weinig zinvol om over de seksualiteitsbeleving van zuigelingen te praten.

En daar heeft sekse mee te maken. Het heet niet voor niets SEKSE.
Ook kleine kinderen doen aan zelfbevrediging om maar wat te noemen.

Hmm, maar om dat nu al te beladen met de term seksualiteit... nee, dat zou ik niet doen. Voor seksualiteitsbeleving zoals ik het bedoel heb je nu eenmaal bepaalde structuren in de hersenen nodig die pre-puberalen nog niet hebben. Hooguit in beginsel, zodat er inderdaad wel eens wat gedrag vertoont kan worden wat je dusdanig op kunt vatten.

En verder vind ik de lijst meer een opsomming van uitspattingen dan van werkelijke seksualiteit. Ook al staat dat er wel achter. Ik denk bij seksuele voorlichting dus duidelijk aan heel iets anders dan er hier wordt opgesomt.Zou die zaken ook werkelijk niet noemen in mijn voorlichting.

Ik zou ook niet alles opnoemen wat op het lijstje staat, dat is nergens voor nodig en niet nuttig voor het kind. Echter, als je aan de andere kant van die "uitspattingen" zoals jij het noemt staat, dan weet je dat het zeer zeker wel "werkelijke seksualiteit" is/kan zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”