Dopen zonder lid te zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RedRose
Verkenner
Verkenner

Dopen zonder lid te zijn?

Berichtdoor RedRose » 23 sep 2009 16:28

Hallo,

Ik heb een vraag.
Is het mogelijk in een kerk waar je niet lid bent maar wel heel regelmatig kerkt, je kind te laten dopen?
Of kan dopen alleen maar als je samen lid bent bij die kerk?
Het gaat om de CGK.

Vriendelijk bedankt,

RedRose

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dopen zonder lid te zijn?

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2009 16:34

Bij ons kan het wel (maar wij zijn niet CGK).

RedRose
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RedRose » 23 sep 2009 16:36

Welke kerk is dat?

Zou een kind dan niet vanzelf dooplid worden in die kerk?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2009 16:39

nee, bij ons niet. Bij ons kun je je kind laten dopen en opdragen en je kunt (keuze) je als volwassen laten dopen (geloofsdoop).

En zit in de kerk van de Nazarene.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 sep 2009 16:59

bij ons (CGK) moet 1 van de ouders belijdend lid zijn en die mag het kind ten doop houden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 sep 2009 17:09

Waarom sluit je je niet aan bij de christelijke gemeenschap waar jij nu vaak over de vloer komt? Als lid kun je zeker weten je kind laten dopen in de kerkgemeenschap. Daarnaast lijkt het me beter om je dan als gezin aan te sluiten bij deze gemeenschap van christenen.

RedRose
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RedRose » 23 sep 2009 17:19

En wat als één van beide ouders lid zou zijn? Kan het kind dan gedoopt worden door beide ouders samen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 sep 2009 17:41

RedRose schreef:En wat als één van beide ouders lid zou zijn? Kan het kind dan gedoopt worden door beide ouders samen?

Dat denk ik wel. Althans in de katholieke Kerk wel, dus ik denk ook wel in de kerk waar jij kerkt.
Het is (althans in de katholieke Kerk) wel de Kerk, vertegenwoordigd door een priester/diaken, die doopt. Ouders leggen een gelofte af, als een ouder niet christelijk is volstaat de gelofte van de ene ouder die dat wel is.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 sep 2009 18:22

RedRose schreef:En wat als één van beide ouders lid zou zijn? Kan het kind dan gedoopt worden door beide ouders samen?

alleen de ouder die lid is geeft antwoorden op de vragen en houdt ook het kind ten doop. Maar de andere ouder kan er uiteraard gewoon bijzijn en mee naar het doopvont. Vaak wordt die in de dooptoespraak er gewoon bij betrokken.
ZO is het bij ons.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 23 sep 2009 21:12

mw schreef:

alleen de ouder die lid is geeft antwoorden op de vragen en houdt ook het kind ten doop. Maar de andere ouder kan er uiteraard gewoon bijzijn en mee naar het doopvont. Vaak wordt die in de dooptoespraak er gewoon bij betrokken.
ZO is het bij ons.

In onze CGK werkt het het ook zo... Met als praktisch gevolg dat ouders in dat geval maar wachten met het dopen van hun kind tot beide ouders belijdenis hebben gedaan.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2009 21:44

Bij ons (PKN- gereformeerd) gaat het zo: de belijdende ouder houdt et kind ten doop, maar aan de niet-belijdende echtgeno(o)t(e) wordt gevraagd of hij/zij de geloofsopvoeding niet in de weg wil staan, wat meer is, de ander de ruimte wil geven in de opvoeding wat geloofszaken betreft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2009 11:14

Bij mij in de kerk (gkv) zouden beide ouders er bij zijn, maar de vragen van het doopformulier worden alleen gesteld aan de ouder die kerklid is.

Maar goed, het ligt ook aan de omstandigheden, waarom ben je geen lid. Als iemand niet gelooft is het een ander verhaal dan wanneer iemand wel gelooft maar geen lid van een gemeente is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

RedRose
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RedRose » 24 sep 2009 18:29

Wij geloven heel zeker maar zijn door omstandigheden op het moment geen lid...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 sep 2009 19:24

Je kunt ook even wachten met de doop tot je wel weer een kerk hebt gevonden of wil je dat niet?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 sep 2009 09:21

RedRose schreef:Wij geloven heel zeker maar zijn door omstandigheden op het moment geen lid...

Ik zal het nog even navragen, maar ik meen dat het bij ons (PKN/Hervormd) geen probleem is. Hoe de OKKN er over denkt, weet ik niet, dat zal ik ook even navragen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”