De historiciteit van Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

De historiciteit van Jezus

Berichtdoor Cicero » 30 jul 2009 11:38

Filosoof schreef:...noch het bestaan van Christus
Bedoel je het historische bestaan van Jezus van Nazaret? Daar twijfelt nauwelijks nog een serieuze wetenschapper aan.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Filosoof » 30 jul 2009 12:02

Cicero schreef:
Filosoof schreef:...noch het bestaan van Christus
Bedoel je het historische bestaan van Jezus van Nazaret? Daar twijfelt nauwelijks nog een serieuze wetenschapper aan.

Bedoel je dat 'serieuze wetenschappers' wel of niet twijfelen aan het bestaan van Christus?

Ach, als er al een Jezus van Nazareth op aarde heeft rondgelopen is het alsnog niet te bewijzen dat hij daadwerkelijk de Zoon van God was. Daar komt nog bij dat het schamele aantal bronnen voor Jezus' bestaan op aarde gering en bovendien niet onfeilbaar is. Veel van de 'bewijsvoering' is geschreven na de canonisering van de evangelieën, die op hun beurt ook al niet authentiek zijn gebleken en bovendien niet door de in de Schrift benoemde auteurs zijn samengesteld.

Kort samengevat: er is geen historisch bewijs voor de aanwezigheid van Christus op deze aarde.

Maar goed, we zijn inderdaad nogal off topic bezig.
Back on topic dan maar.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Cicero » 30 jul 2009 12:19

Bedoel je dat 'serieuze wetenschappers' wel of niet twijfelen aan het bestaan van Christus?
Uiteraard zijn zij van mening dat Jezus van Nazaret heeft bestaan.

Ach, als er al een Jezus van Nazareth op aarde heeft rondgelopen is het alsnog niet te bewijzen dat hij daadwerkelijk de Zoon van God was. Daar komt nog bij dat het schamele aantal bronnen voor Jezus' bestaan op aarde gering en bovendien niet onfeilbaar is. Veel van de 'bewijsvoering' is geschreven na de canonisering van de evangelieën, die op hun beurt ook al niet authentiek zijn gebleken en bovendien niet door de in de Schrift benoemde auteurs zijn samengesteld.

Kort samengevat: er is geen historisch bewijs voor de aanwezigheid van Christus op deze aarde.
Je verhaal rammelt nogal, maar daar zouden we een ander topic over kunnen starten.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Filosoof » 30 jul 2009 12:42

Cicero schreef:Je verhaal rammelt nogal, maar daar zouden we een ander topic over kunnen starten.

Nog één reactie om het af te leren:

Dat de evangeliën - voor de nuance: naar alle waarschijnlijkheid - niet door de betreffende apostelen zijn geschreven lijkt me duidelijk. Er zijn geen historische bronnen die het tegendeel bewijzen, dus het blijven suggesties. Mattheus is pas laat gedateerd en dus geen ooggetuigenverslag, lijkt me. Van Marcus weten we inmiddels ook dat de auteur geen ooggetuige was. De datering speelt hierin eveneens een rol. Lucas blijft evenzeer suggestief, maar voor de twee laatstgenoemden is naar mijn weten zelfs in de grondteksten geen claim op het auteursrecht gedaan, dus daar valt naar ik aanneem sowieso niet veel over te zeggen. Jij, Cicero, zal hier ongetwijfeld meer van weten. Dat doet je reactie tenminste veronderstellen.
En wat niet bewezen kan worden, hoeft niet voor waar te worden aangenomen. Vandaar.

Ik wil je overigens aanraden The Jesus Puzzle van Earl Doherty te lezen. Het is niet naar het Nederlands vertaald, maar biedt een vernieuwend zicht op de historiciteit van Christus.
Het heeft mijn mening in elk geval dusdanig veranderd dat ik nooit zomaar zou claimen dat Jezus daadwerkelijk op aarde heeft rondgewandeld. Maar hé, ik ben geen theoloog, dus ik zal geen grote claims doen. En ik kan ook niet voor 100% zeker zeggen dat de informatie van de heer Doherty volledig correct is.

Maar de overeenkomst blijft: geen bewijs, geen aanname.
Een spitsvondige bocht om on-topic te blijven: datzelfde credo geldt dus ook voor de Zondvloed.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Cicero » 30 jul 2009 12:48

@moderator: zou je deze discussie af willen splitsen?

Ik reageer hier maar even.

Dat de evangeliën - voor de nuance: naar alle waarschijnlijkheid - niet door de betreffende apostelen zijn geschreven lijkt me duidelijk.
Alleen Matteüs en Johannes zijn apostelen, Marcus en Lucas niet. Inderdaad is geen van de evangeliën geschreven door ooggetuigen.

Dat betekent niet dat er geen bewijs is dat Jezus echt bestaan heeft. Immers, als een auteur weliswaar geen ooggetuige is maar het van horen zeggen heeft en bronnen gebruikt, kan het nog waar zijn dat Jezus echt bestaan heeft. Daarvoor zijn nog genoeg positieve argumenten te geven.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Filosoof » 30 jul 2009 13:03

Cicero schreef:@moderator: zou je deze discussie af willen splitsen?

Niet nodig.

Cicero schreef:Alleen Matteüs en Johannes zijn apostelen, Marcus en Lucas niet. Inderdaad is geen van de evangeliën geschreven door ooggetuigen.

Dat betekent niet dat er geen bewijs is dat Jezus echt bestaan heeft. Immers, als een auteur weliswaar geen ooggetuige is maar het van horen zeggen heeft en bronnen gebruikt, kan het nog waar zijn dat Jezus echt bestaan heeft. Daarvoor zijn nog genoeg positieve argumenten te geven.

Dat er aanwijzingen en positieve argumenten zijn, betekent nog altijd niet dat Christus op aarde rondliep.
Mijn oorspronkelijke bedoeling met dit standpunt was dan ook dat een almachtige God ervoor zorgt dat er wel gedegen bewijslast is. Zeker gezien de evangeliën zo'n centrale plaats innemen in de Schrift.

Maar nogmaals Cicero: jij weet er ongetwijfeld meer van dan ik, dus ik neem je argument in overweging en zal zeker nog eens rondneuzen op onderwerp-gerelateerde sites, in boeken, etc.
En dit ook voor een tweede maal: lees The Jesus Puzzle. Is écht een goed boek.

En nu moeten we echt terug on-topic, anders krijgen we met de roede.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Cicero » 30 jul 2009 13:21

Mijn oorspronkelijke bedoeling met dit standpunt was dan ook dat een almachtige God ervoor zorgt dat er wel gedegen bewijslast is. Zeker gezien de evangeliën zo'n centrale plaats innemen in de Schrift.

Dat zal wel. Maar het is toch een nogal vreemde redenatie dat omdat God niet gezorgd heeft voor onweerlegbare, direct inzichtelijke bewijzen voor het bestaan van Jezus, hij niet bestaan zou hebben?

Het boek van Doherty ga ik niet lezen. Ik lees ook geen creationistische boeken.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Filosoof » 30 jul 2009 13:26

Cicero schreef:Maar het is toch een nogal vreemde redenatie dat omdat God niet gezorgd heeft voor onweerlegbare, direct inzichtelijke bewijzen voor het bestaan van Jezus, hij niet bestaan zou hebben?

Klaarblijkelijk hebben wij daarover een uiteenlopende mening, Cicero.

Cicero schreef:Het boek van Doherty ga ik niet lezen. Ik lees ook geen creationistische boeken.

?
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Cicero » 30 jul 2009 13:41

Doherty has openly lamented the lack of scholars who engage with his work, and it is clear that his lack of academic publications is not especially conducive to this. His ideal audience, inferring from the blurbs on the back cover of his book, appears to be those who lack the meta-cognition to assess the claims and arguments he makes within the book. If he instead submitted works to scholarly journals, it would both improve the quality of his work by undergoing close examination, and result in more attention for his hypothesis. Thus, if Doherty believes he has anything to add to the field of New Testament studies, this approach would be emphatically preferable. However, because he has not subjected his work to critical scrutiny, he bases large amounts of his work on avoidable mistakes that would be caught under nearly any peer-review system. By repeating the same significant blunders, it is difficult to take seriously the whole of his hypothesis, as The Jesus Puzzle quickly appears to be a tangled web of mistaken interpretations. His proposal for a complex set of individual arguments with little scholarly support used in an attempt to override the paradigm offered by Kloppenborg, which explains rather easily and simply the diversity in the Q tradition, clearly represents an agenda-based interpretation of the data in the same vein as the "apologists" he is trying to subvert. This results in his false impression that Q studies can be shaped to his whims, and that hypotheses can be heavily modified without having done the proper research. The selective approach he has to facts is reminiscent of the concept of "truthiness," wherein he feels he is able to subordinate facts to what he feels is the greater truth behind Kloppenborg's hypothesis, or Q in general. From the title of his book alone it is clear he has committed conclusively to one single possibility for the beginning of Christianity, and that all evidence must support this far-reaching thesis. For Doherty, Q is an obstacle to overcome, something to be explained away, and thus his work on it does not come from a genuine desire to answer the complex questions of Christian origins. Instead, Q plays but a small part in his gonzo scholarship, a sensationalistic mixture of fact and fiction having been combined to form something that can only be called "irresponsible."

Bron
R. Joseph Hoffmann considers that there are "reasons for scholars to hold" the view that Jesus never existed, but considers Doherty's book "qualitatively and academically far inferior to anything so far written on the subject".
Bron

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Filosoof » 30 jul 2009 14:07

Cicero schreef:Bron

Bedankt voor de link!
Ik zal het zeker doorlezen.

Cicero schreef:
R. Joseph Hoffmann considers that there are "reasons for scholars to hold" the view that Jesus never existed, but considers Doherty's book "qualitatively and academically far inferior to anything so far written on the subject".
Bron

Een ietwat ongenuanceerde opvatting van de heer Hoffmann.
Tenminste, zo op het eerste oog.

Afijn, op basis van de onderste link kun je in elk geval geen mening over The Jesus Puzzle baseren.
De bovenste link, daar doe ik nog geen uitspraak over. Eerst lezen.
Nogmaals dank.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor Filosoof » 30 jul 2009 14:24

Link zojuist globaal bekeken.
Doherty is inderdaad niet overal even efficiënt geweest. Ai ai. Maar om hem gelijk weg te cijferen? Nee.

Maar het is hoe dan ook jammer hoor. Echter, het doorbreekt vooralsnog niet mijn stelling dat de 'gemythologiseerde' Jezus zoals wij die kennen nooit op aarde heeft rondgelopen. Evenmin als de Jezus van Nazareth uit de Schrift, omdat de verhalen uit de evangeliën op meerdere punten historisch falen, contradictionair zijn, zich van symboliek bedienen, enzovoorts.

Het kan natuurlijk wel, maar ufo's en graancirkels kunnen ook. De herkomst ervan is echter onverklaard, en als het al verklaard wordt, onbewezen.

Ik zal de link nog eens uitgebreid doorlezen.
Interessante materie, Cicero. Dank.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De historiciteit van Jezus

Berichtdoor Cicero » 31 jul 2009 20:48

Evenmin als de Jezus van Nazareth uit de Schrift, omdat de verhalen uit de evangeliën op meerdere punten historisch falen, contradictionair zijn, zich van symboliek bedienen, enzovoorts.

Hetzelfde kan gezegd worden over filosofenbiografiën uit de oudheid. Maar dat wil niet zeggen dat de beschreven filosofen nooit hebben geleefd.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De historiciteit van Jezus

Berichtdoor hettys » 02 aug 2009 20:01

Ik heb een boek, dat heet "Jezus, honderd jaar voor Christus." Van Alvar Ellegard. Dat beschrijft de basis van het christendom. En dat gaat niet over een historische Jezus.

Op zich heel interresant.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: De historiciteit van Jezus

Berichtdoor Filosoof » 02 aug 2009 20:35

Cicero schreef:
Evenmin als de Jezus van Nazareth uit de Schrift, omdat de verhalen uit de evangeliën op meerdere punten historisch falen, contradictionair zijn, zich van symboliek bedienen, enzovoorts.

Hetzelfde kan gezegd worden over filosofenbiografiën uit de oudheid. Maar dat wil niet zeggen dat de beschreven filosofen nooit hebben geleefd.

Het blijft dan ook suggestief.
Als er al een Joshua Ben Joseph geleefd heeft, dan kan zijn leven evengoed heel anders zijn verlopen dan in de evangeliën beschreven staat. En dan laat ik nog achterwege dat de betrouwbaarheid van diezelfde evangeliën evenzeer te betwisten valt. In elk geval in zoverre dat ze niet als feilloos kunnen worden beschouwd.

Echter, een mogelijkheid voor de schamele historische aanwijzingen voor het bestaan van Jezus van Nazareth kan zijn dat hij ten tijde van zijn leven relatief onbekend was. Onder het volk had hij wellicht invloed, misschien deed hij zelfs onverklaarbare dingen en daarmee haalde hij ongetwijfeld de woede van de schriftgeleerden op de hals. Dat dit uiteindelijk in zijn kruisiging resulteerde is dus zo verbazingwekkend nog niet. Maar dergelijke dingen gebeuren vaker. Voor de toenmalige geschiedschrijvers was er dus weinig reden om deze Jezus van Nazareth - die bij de autoriteiten bekend stond als een oproerkraaier en daardoor gekruisigd was - in de geschiedenisboeken te vereeuwigen. Dit zou natuurlijk zomaar de reden kunnen zijn dat er zo weinig historische aanwijzingen zijn voor het bestaan van de Jezus hoe wij hem vandaag de dag kennen.

Maar zelfs als er sprake is van een historische Jezus van Nazareth, dan nog is deze persoon - naar mijn mening welteverstaan - gemythologiseerd.
Afijn, het blijft natuurlijk nattevingerwerk. Maar dat is ergens ook wel spannend.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Re: De historiciteit van Jezus

Berichtdoor mohamed » 04 aug 2009 15:25

@ Fylosoof

Onderstaande fragment is afkomstig uit Flavius Josephus werk 'De oude geschiedenis van de Joden' wat hij omstreeks '93-94 schreef.
Boek XVIII,63-64
In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van het heden is de naar hem genoemde groep christenen niet verdwenen.

Cursieve stukken zijn volgens de vertalers (de hoogleraren F.J.A.M. (Fik) Meijer en M.A. Wes) christelijke interpolaties, echter twijfelen ook zij niet aan de historiciteit van de mens Jezus. Het veelbesproken en bediscussieerde Testimonium Flavianum is ongeveer in dezelfde vorm ook in een Arabisch geschrift terug gevonden zie bron.

Lees ook eens wat er over christenen is geschreven in de eerste eeuwen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten