Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Denkertje21 » 24 jul 2009 22:45

Gisteren stond er in het RD een fraai stuk over ds L.W. van der Meij. Hij zegt: let op de onverwachte kansen om te evangeliseren, "Er kan zomaar een deur opengaan.”
Hij sprak voor een volle kerk van Elburg over Paulus die onverwacht de gelegenheid kreeg om het Evangelie te prediken.

Wow, daar zat ik mee. zelf geloof ik dat er niemand is die God zoekt. Dus moet God zelf op zoek en hij gebruikt daar zijn knechten voor. We moeten dus kennnelijk overal preken. Met een stel jongeren hebben wij een 'heilig boo(n)tje' gehuurd en varen nu mee met deze parade.

Laat het helder zijn: ik vind deze parade deerniswekkend, van God ontdaan en God los.

En toch geloof ik dat je juist dit soort evenementen moet opzoeken. Gewoon om op een eigen manier iets van God te laten zien, dat Hij ook van hono's houdt

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor em_ma » 25 jul 2009 09:11

Denkertje21 schreef:Gisteren stond er in het RD een fraai stuk over ds L.W. van der Meij. Hij zegt: let op de onverwachte kansen om te evangeliseren, "Er kan zomaar een deur opengaan.”
Hij sprak voor een volle kerk van Elburg over Paulus die onverwacht de gelegenheid kreeg om het Evangelie te prediken.

Wow, daar zat ik mee. zelf geloof ik dat er niemand is die God zoekt. Dus moet God zelf op zoek en hij gebruikt daar zijn knechten voor. We moeten dus kennnelijk overal preken. Met een stel jongeren hebben wij een 'heilig boo(n)tje' gehuurd en varen nu mee met deze parade.

Laat het helder zijn: ik vind deze parade deerniswekkend, van God ontdaan en God los.

En toch geloof ik dat je juist dit soort evenementen moet opzoeken. Gewoon om op een eigen manier iets van God te laten zien, dat Hij ook van hono's houdt


Mooi dat jullie willen evangeliseren op de Gay Pride, maar maken jullie het jezelf niet een beetje moeilijk om tussen homofielen te varen, terwijl je dat zelf ook bent? Dat lijkt me best lastig, soort kat op het spek binden (dat bedoel ik niet negatief!).

Zou het niet wat handiger zijn als je met een kraam ergens gaat staan?
Overigens hoe wil je evangeliseren als je meevaart? Mensen uitnodigen op je boot? Volgens mij krijg je meer gehoor als je met een kraam ergens gaat staan. Kun je ook wat rustiger evangeliseren.
Komt op mij ook wat eerbiediger over.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Tamerlan » 25 jul 2009 10:53

em_ma schreef:Mooi dat jullie willen evangeliseren op de Gay Pride, maar maken jullie het jezelf niet een beetje moeilijk om tussen homofielen te varen, terwijl je dat zelf ook bent? Dat lijkt me best lastig, soort kat op het spek binden (dat bedoel ik niet negatief!).

Zou het niet wat handiger zijn als je met een kraam ergens gaat staan?
Overigens hoe wil je evangeliseren als je meevaart? Mensen uitnodigen op je boot? Volgens mij krijg je meer gehoor als je met een kraam ergens gaat staan. Kun je ook wat rustiger evangeliseren.
Komt op mij ook wat eerbiediger over.


Als je op een boot staat, kun je er juist niet bij, dat is veiliger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Mijns inziens is het juist veel beter om mee te varen, omdat iedereen daar naar kijkt. Als je dan met een boot voorbijkomt die iets heel anders uitstraalt dan een aantal andere boten (lang niet alle boten staan vol met halfnaakte relnichten, dat is vooral een beeld wat de media creeren!!!!), lijkt me dat uitermate krachtig. Het teken dat God er ook is voor homoseksuelen, en dat homoseksualiteit en geloof prima kunnen samengaan is iets prachtigs, waarbij je volgens mij die canalparade echt niet hoeft te schuwen.

En over die kat die op het spek gebonden wordt: kom op zeg, dat klinkt als een reformatorische dominee die waarschuwt tegen gemengde jongerenreizen..... :lol:
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor em_ma » 25 jul 2009 11:03

@ Tamerlan: wat willen jullie precies doen op de boot? Hoe wil je het evangeliseren aanpakken dan?

Nou knap als die (half)naakte mannen en vrouwen je niets doen en je daar cool en rein onder kan blijven.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Tamerlan » 25 jul 2009 11:19

Ten eerste: leuk dat je meedenkt over dit onderwerp :-). Voor de duidelijkheid: ik sta niet op de boot (maar alleen omdat ik die dag niet kan, niet uit principiele bezwaren). Wat er precies op de boot gebeurt kan Denkertje je dan waarschijnlijk ook beter uitleggen dan ik. In ieder geval zal erg zichtbaar zijn dat het gaat om een boot vol christenhomo´s die uit willen dragen dat homo´s en God niet noodzakelijkerwijs recht tegenover elkaar staan! Ik vermoed dat er verder gospelmuziek gedraaid zal worden etcetera.

Dan nog even over dat bloot; ten eerste valt dat eigenlijk wel mee. Natuurlijk zitten er blootboten tussen, maar lang niet zoveel als de media je willen doen geloven (ben je er wel eens geweest?). Ten tweede is er de uitdrukking ´bloot slaat dood´. En geloof het of niet: dat is echt waar. Met andere woorden: voor mij is een dagje Gaypride geen grotere aanslag op mijn ´reinheid´dan een dagje Efteling of strand!
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor henkie » 25 jul 2009 14:00

Vorig jaar was een sof. Waarom een nieuwe poging?

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Tamerlan » 25 jul 2009 17:09

Het is maar alleszins de vraag of het een sof was vorig jaar. Ik heb even doorgeklikt op je link, en het onderzoek wat je aanhaalt is nou typisch zo´n onderzoek waar ik wel 121 kanttekeningen bij kan plaatsen (maar dan zouden we ernstig off-topic geraken). Het zegt mijns inziens in ieder geval niets. Maar misschien heb je meer argumenten?

Het gaat er wat mij betreft ook niet om wat Nederland van de Gay Parade vindt, maar of het belangrijk is dat ook mensen rondom de Canal Parade kennis maken met het fenomeen ´christen en homo´. En mijns inziens lukt dat net iets minder goed als je niets doet...
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor em_ma » 25 jul 2009 22:59

Nou, ik ben er nooit geweest, maar al zie ik op TV nog maar een procent, dan vind ik de Gay Pride nog afschuwelijk en vulgair.

Evangeliseren ok, maar ik hoop dat jullie niet in een boot mee gaan varen. Eerlijk gezegd vind ik dat je je dan als christen behoorlijk voor schut zet.
Ik zou me als een boerin met kiespijn voelen.
Je weet toch niet waar je kijken moet?
En dan wat er allemaal te horen zal zijn.....

Kortom: ik ben benieuwd wat Denkertje in gedachten heeft als evangelisatiemethode tijdens de Gay Pride.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Lovely » 26 jul 2009 01:14

In navolging op em_ma: ik ben daar ook benieuwd naar wat voor evangelisatie-methode er gebruikt dient te worden volgens Denkertje? En moet er weer een boot mee varen namens de christen-homo's? En kleden zij zich wel zedig, integenstelling tot hun mede-feestvierders, die alleen een schaars lapje stof om hebben bij bepaalde lichaamsdelen?

Want het lijkt wel of het daar alleen om draait bij de Gay Pride: zo naakt mogelijk erbij lopen en hard schreeuwen, zingen en drinken. Ik ken ook vele homo's, maar geen haar op hun hoofd dat zij willen mee varen bij die Gay Pride.

Denkertje21

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2009 08:11

henkie schreef:Vorig jaar was een sof. Waarom een nieuwe poging?



Een sof? Lijkt me niet. 500.000 mensen hebben vanaf de kant gezien dat christenhomo's bestaan en dat ze niet hun geloof opgeven omdat er fundamentalische atheïsten zijn die zeggen dat het geloof de bron van alle ellende is...

En sof? De Christenboot haalde als enige alle journaals!

Denkertje21

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2009 08:21

Toch even voor de duidelijkheid:
Als mensen ergens gaan uitdragen dat God bestaat, liefde is en het verloren wil opzoeken, waar moet je dan zijn. In de kerk zou je zeggen!
Maar waarom gingen die gasten flyeren bij dat Madonnaconcert? Omdat ze het zo eens zijn met Madonna's optrdeen? Nee toch?

Ik neem nadrukkelijk afstand van het evenement Gay Pride en Canal Parade. Ik vind dat dit vooral heel veel hedonistische decadentie is.

Dus... moet ik dáár zijn! Juist om te laten zien dat het anders kan. Dat God bestaat (alleen dát is al nieuw voor het grootste deel van Nederland)
Waarom meevaren? Omdat we dan juist de meeste aandacht krijgen. Daar kunnen we getuigen. Nee, we krijgen niet de kans om de hele boodschap van ellende, verlossing en dankbaarheid uit te dragen en die enkele momenten dat we langs varen. Maar er gaan dit jaar wel borden mee met o.a. "Gods liefde = buitengewoon" en "Hij gelooft in mij".

Maar ik wil dit topic veel breder trekken. Waarom ga jij niet evangeliseren? Zoveel kritiek op het 'heilig bootje' en zelf sta je niet te flyeren aan de kant, op een brug of waar dan ook...

Gisteren zag ik weer een enthousaiaste groep in de binnenstad van Den Haag. Of het wérkt? Dat is Gods werk! Het is onze opdracht!

Denkertje21

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2009 08:33

Lovely schreef:In navolging op em_ma: ik ben daar ook benieuwd naar wat voor evangelisatie-methode er gebruikt dient te worden volgens Denkertje? En moet er weer een boot mee varen namens de christen-homo's? En kleden zij zich wel zedig, integenstelling tot hun mede-feestvierders, die alleen een schaars lapje stof om hebben bij bepaalde lichaamsdelen?

Want het lijkt wel of het daar alleen om draait bij de Gay Pride: zo naakt mogelijk erbij lopen en hard schreeuwen, zingen en drinken. Ik ken ook vele homo's, maar geen haar op hun hoofd dat zij willen mee varen bij die Gay Pride.


Allereerst: wat jij nu zegt, is begrijpelijk. maar het is wel wat de media je voorschotelen. Van de 80 meevarende boten is uitgerekend dat 20% een min of meer erotische uitstraling had. Voor mij is dat 20% te veel. Maar goed. De rest zijn dingen als Amnesty, de Scholenboot, Bond van Ouderen, grote bedrijven als ING, KPN enz.. Maar die zie je niet want die 'ogen' niet spectaculair.

Dan onze boot: Wij willen laten zien dat God er ook voor homo's is. Er is geen hoek zo donker, of het Licht van God's evangelie kan er bij. En als je in Duitsland bent spreek je Duits, anders verstaan ze je niet. Dus als je meevaart, spreek je een taal die de doelgroep begrijpt. Dat doet niets af aan de boodschap. Het heeft weinig zin om muziek van het Urker Mannenkoor te draaien. Dus klinkt bijv. Mahalia Jackson met teksten als 'God put a rainbow in the sky' en 'He is high & mighty'.

Ook tekstueel zijn we aanwezig. Allereerst met twee grote spandoeken aan de buitenkant: 'Christen en homo: gewoon buitengewoon', (in het kader van het thema van de Parade: extraordinary). Verder zijn er maar liefst 20 grote borden met aansprekende teksten.

En kleding en aankleding? alles in wit en blauw, verplicht lange broeken geen mouwloze shirts. Wij willen niemand aanstoot geven, maar wijzen naar de boodschap...

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor em_ma » 26 jul 2009 11:22

Denkertje21 schreef:Toch even voor de duidelijkheid:
Als mensen ergens gaan uitdragen dat God bestaat, liefde is en het verloren wil opzoeken, waar moet je dan zijn. In de kerk zou je zeggen!
Maar waarom gingen die gasten flyeren bij dat Madonnaconcert? Omdat ze het zo eens zijn met Madonna's optrdeen? Nee toch?

Ik neem nadrukkelijk afstand van het evenement Gay Pride en Canal Parade. Ik vind dat dit vooral heel veel hedonistische decadentie is.

Dus... moet ik dáár zijn! Juist om te laten zien dat het anders kan. Dat God bestaat (alleen dát is al nieuw voor het grootste deel van Nederland)
Waarom meevaren? Omdat we dan juist de meeste aandacht krijgen. Daar kunnen we getuigen. Nee, we krijgen niet de kans om de hele boodschap van ellende, verlossing en dankbaarheid uit te dragen en die enkele momenten dat we langs varen. Maar er gaan dit jaar wel borden mee met o.a. "Gods liefde = buitengewoon" en "Hij gelooft in mij".

Maar ik wil dit topic veel breder trekken. Waarom ga jij niet evangeliseren? Zoveel kritiek op het 'heilig bootje' en zelf sta je niet te flyeren aan de kant, op een brug of waar dan ook...

Gisteren zag ik weer een enthousaiaste groep in de binnenstad van Den Haag. Of het wérkt? Dat is Gods werk! Het is onze opdracht!


De mensen gingen flyeren voor het concert, niet tijdens het concert. Dus niet in het feestgedruis! Je wordt zo overstemt, hoe wil je rustig met mensen kunnen praten over God? Daarom lijkt het mij nou niet bepaald handig als je met een boot meevaart. En ok, niet alle boten zullen een vulgaire look hebben. Maar hoe wil je met hun in contact komen als jij op een boot zit en hun ook?

Ik vind het niet zo integer van je dat je het nu ineens op de algemene evangelisatie boeg gaat gooien, omdat je voelt dat mensen het niet met je eens zijn.
Dat vind ik jammer, want jij weet niet helemaal niet of de mensen die in dit topic reageren nooit evangeliseren. Misschien niet bij de Gay Pride, maar wel bij andere evenemten? Daarbij vraag jij onze mening, nou die mogen wij toch geven?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Denkertje21

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2009 11:39

em_ma schreef: De mensen gingen flyeren voor het concert, niet tijdens het concert. Dus niet in het feestgedruis! Je wordt zo overstemt, hoe wil je rustig met mensen kunnen praten over God? Daarom lijkt het mij nou niet bepaald handig als je met een boot meevaart. En ok, niet alle boten zullen een vulgaire look hebben, maar hoe wil je met hun in contact komen als jij op een boot zit en hun ook?

Sta jij, of iemand anders daar te flyeren? Beetje 'de beste stuurlui staan zelfs niet eens aan wal'.

em_ma schreef: Ik vind het niet zo integer van je dat je het nu ineens op de algemene evangelisatie boeg gaat gooien, omdat je voelt dat mensen het niet met je eens zijn.
En ik vind het niet zo integer dat jij dit alleen al denkt! De farizeërs moesten er ook niks van hebben dat Jezus bij Zacheus naar binnen ging! Die hadden hun zaakjes zelf net op orde.

em_ma schreef:Want jij weet niet helemaal niet of de mensen die in dit topic reageren nooit evangeliseren. Misschien niet bij de Gay Pride, maar wel bij andere evenemten? Daarbij vraag jij onze mening, nou die mogen wij toch geven?

Mijn insteek was veel breder dan de Canal Parade. Dat met Madonna was één van de mooiere voorbeelden. Maar in hoeverre zijn wij bereid om op de gekste plekken te getuigen van Gods liefde. Dát was de vraag. Ik gebruikte de Canal Parade als een mooie en best extreme insteek.
Weet jij hoeveel gedoopte mensen er tussen die 500.000 mensen langs de kade staan?

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor em_ma » 26 jul 2009 11:50

@ Denkertje: nee inderdaad sta ik daar niet te flyeren en ik heb gezegd dat ik respect heb voor de mensen die dat wel doen, maar waarom moet dat betekenen dat ik mij verheven voel boven de bezoekers van de Gay Pride?
Dat is een een niet juiste conclusie die jij trekt, waar haal je dat vandaan?

Als jij niet tijdens een houseparty gaat evangeliseren, wil dat toch niet zeggen dat jij je beter voelt dan een gabber?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 39 gasten