elbert schreef:Deze geboden moet je zien in de context van de wetgeving die aan het volk Israel gegeven is, om het een door God apart gezet volk te laten zijn. Deze geboden zijn bedoeld om het volk Israel zuiver voor Gods aangezicht te doen wandelen. Daarbij wordt haarscherp aangegeven wat wel en niet kan. Want dit volk moest heilig zijn, omdat God heilig is (Lev. 20:7).
Daaruit kunnen wij de les trekken dat ook ons leven heilig dient te zijn. Want we hebben al gauw het zoetsappige idee dat God een God van liefde is en dus niet streng kan oordelen. Maar dat is een valse tegenstelling: juist omdat God liefde is, kan Hij de liefdeloosheid en bandeloosheid niet verdragen of tolereren. De God die we in het OT tegenkomen, is dezelfde als we in het NT leren kennen. Daarbij hoeven wij de wetten die aan Israel in het OT gegeven zijn, niet 1 op 1 over te nemen in ons rechtsbestel (we zijn immers gelovigen uit de heidenen), maar wel dienen we ons te bedenken dat God de genoemde zaken (overspel, moord e.d.) niet tolereert en in het gericht zal brengen. Juist daarom is het nodig dat we verzoend zijn door het bloed van Christus.
Daar heb je een heel goed punt, en daar kan ik zeker wat mee. Desondanks vind ik dat je nu wat selectief bent door enkel overspel en moord als voorbeeld te noemen. Het gaat mij vooral om in mijn optiek minder zware zaken als zondagswerken, en ook homoseksualiteit.
Zoals ik eerder zei heb ik een homoseksuele jeugdvriend die er echt niks aan kan doen dat hij op mannen valt. Je kan moeilijk van hem verwachten dat hij met een vrouw trouwt als hij daar oprecht geen gevoelens bij heeft. De andere mogelijkheid in celibatair leven. Wellicht dat ik dat zou overwegen als ik homoseksuele gevoelens zou hebben, maar voor hem als oprecht goedwillende en mensenlievende ongelovige is dat geen optie, en geef hem eens ongelijk.
Zelfs al waren deze wetten voor het heilige volk, en waren ze bedoeld om hen heilig te houden (daar kan ik echt wel wat mee trouwens), dan blijft het in mijn ogen niet van God dat zij zondaars moesten doden. Dat blijft namelijk wel overeind staan.
Veroordelen, ok. Doden, nee.
Ik weet dat wij als gelovigen altijd wel een mooi verhaaltje kunnen verzinnen om dit soort zaken uit te leggen, maar laten we toch toegeven dat dit op zijn minst opmerkelijke teksten zijn waar we best onze vraagtekens bij mogen zetten.
Hoe weten wij zeker dat wat in Nicea is bepaald als "heilige boek" ook daadwerkelijk klopt? Ik weet wat wij daar over geloven, maar het strookt gewoon niet met dit soort geboden naar mijn mening.