drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Krukje
Verkenner
Verkenner

drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Krukje » 06 jul 2009 21:39

Ik heb een vraag. In de kerk wordt over het algemeen de drie-eenheidsleer onderwezen. Ik ben zelf gaan onderzoeken en ik kom geen teksten of redenen tegen waarom die leer juist is.
Nu ga ik dus dingen bij mezelf afvragen:

Waar komt de Drie-eenheidsleer vandaan?

Het tijdschrift The Living Pulpit gaf in de uitgave van april-juni 1999 de volgende definitie van de Drie-eenheid: „Er is één God en Vader, één Heer Jezus Christus en één Heilige Geest, drie ’personen’ . . . die hetzelfde wezen of één in wezen zijn . . .; drie personen die in gelijke mate God zijn, met dezelfde natuurlijke eigenschappen, maar toch werkelijk verschillend, te herkennen aan hun persoonlijke kenmerken.”
Het tijdschrift Christian Century haalt in de uitgave van 20-27 mei 1998 een predikant aan die erkent dat de Drie-eenheid „een leer van de kerk [is] in plaats van een leer van Jezus”. Maar is de Drie-eenheidsleer, ook al is het geen leer van Jezus, wel in overeenstemming met wat Jezus onderwees?

Jezus leerde zijn discipelen te bidden: „Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd.” Onze hemelse Vader, wordt in de bijbel beschreven als hoger dan zijn Zoon. God is bijvoorbeeld „van eeuwigheid tot eeuwigheid”. Maar over Jezus zegt de bijbel dat hij „de eerstgeborene van heel de schepping” is. Dat God groter is dan Jezus, onderwees Jezus zelf toen hij zei: „De Vader is groter dan ik” (Mattheüs 6:9; Psalm 90:1, 2, Statenvertaling; Kolossenzen 1:15; Johannes 14:28). Toch stelt de Drie-eenheidsleer dat de Vader en de Zoon „in gelijke mate God” zijn.
Dat de Vader hoger is dan de Zoon, en ook dat de Vader een afzonderlijke persoon is, komt eveneens duidelijk naar voren in Jezus’ gebeden, zoals in het gebed dat hij vóór zijn terechtstelling uitsprak: „Vader, indien gij het wenst, neem deze beker dan van mij weg. Doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede” (Lukas 22:42). Als God en Jezus „één in wezen” zijn, zoals de Drie-eenheidsleer zegt, hoe kan Jezus’ wil, of wens, dan anders schijnen te zijn dan die van zijn Vader? — Hebreeën 5:7, 8; 9:24.
Nog iets: als God en Jezus dezelfde zijn, hoe kon een van hen dan iets weten wat de ander niet wist? Jezus zei bijvoorbeeld over de tijd van het oordeel over de wereld: „Van die dag of het uur weet niemand iets af, noch de engelen in de hemel, noch de Zoon, dan de Vader.” — Markus 13:32.

De Drie-eenheid is geen leer van Jezus of de eerste christenen. Zoals eerder gezegd, het is „een leer van de kerk”. The Living Pulpit zei in de uitgave van 1999 over de Drie-eenheid: „Soms lijkt iedereen aan te nemen dat de leerstelling van de Drie-eenheid standaard christelijke theologische kost is”, maar voegde eraan toe dat het geen „bijbelse gedachte” is.
De New Catholic Encyclopedia (1967) bespreekt de Drie-eenheid uitvoerig en geeft toe: „Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw. . . . Vóór het einde van de 4de eeuw had de formulering ’één God in drie Personen’ geen vaste voet gekregen en was ze zeker niet volledig opgenomen in het christelijke leven en de belijdenis van het christelijke geloof.”
Martin Werner, een hoogleraar aan de Universiteit van Bern (Zwitserland), merkte op: „Overal in het Nieuwe Testament waar over de relatie van Jezus tot God, de Vader, wordt gesproken, hetzij in verband met zijn komst als mens of met zijn positie als Messias, wordt die categorisch als ondergeschiktheid opgevat en beschreven.” Jezus en de eerste christenen geloofden dus beslist iets heel anders dan de Drie-eenheidsleer van de kerken in deze tijd. Wat is dan de oorsprong van deze leer?

De bijbel spreekt over vele goden en godinnen die door mensen werden aanbeden, zoals Astoreth, Milkom, Kamos en Molech (1 Koningen 11:1, 2, 5, 7). Zelfs in de oude natie Israël geloofden veel mensen ooit dat Baäl de ware God was. Daarom daagde Gods profeet Elia hen uit: „Indien Jahweh de ware God is, gaat hem volgen; maar is het Baäl, gaat hem volgen.” — 1 Koningen 18:21.
De aanbidding van heidense goden in groepen van drie, of triaden, was al voordat Jezus werd geboren in zwang. „Uit Egypte kwamen de ideeën van een goddelijke drieëenheid”, merkte de historicus Will Durant op. In de Encyclopædia of Religion and Ethics schreef James Hastings: „In de Indiase godsdienst, e.g., treffen wij de triade van Brahmā, Shiva en Viṣṇu aan; en in de Egyptische godsdienst de triade van Osiris, Isis en Horus.”

Zie bijvoorbeeld Psalm 110:1 in de Statenvertaling. Zowel Jezus als de apostel Petrus haalden dit vers aan. — Mattheüs 22:42-45; Handelingen 2:34-36.

Ik vind dit zeer sterke bewijzen dat de kerk toch echt iets verkeerds leert! ?
Laatst gewijzigd door Krukje op 06 jul 2009 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: drie-eenheidsleer. Waarop gebaseerd?

Berichtdoor marcel081276 » 06 jul 2009 21:53

dat de kerk iets verkeerds leert is niets nieuws.. maar ik heb geen idee waar het ontstaan is, ik zie het meer dat god zich in verschillende vormen en gedaante laat ''zien''
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Spons
Generaal
Generaal

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Spons » 06 jul 2009 22:34

Ik weet niet waar die leer vandaan komt, ik neem aan dat je bedoelt dat God, Jezus en de Heilige Geest hetzelfde zijn maar toch ook wezelijk anders. Als je dat niet bedoelt moet je het maar zeggen maar je kan het vergelijken met een Ei ,

zo heb ik het als klein kind geleerd, Je hebt het eischil, het eiwit en de eidooier (oke heel wezenlijk nog het vliesje ... maar dat even terzijde ) Het zijn wezelijk 3 verschillende dingen maar toch één geheel :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 jul 2009 22:54

Als God en Jezus „één in wezen” zijn, zoals de Drie-eenheidsleer zegt, hoe kan Jezus’ wil, of wens, dan anders schijnen te zijn dan die van zijn Vader? — Hebreeën 5:7, 8; 9:24.
Jezus was Zoon van God, maar ook Zoon des mensen. Hij kende verdriet, verleidingen, zoals mensen die ook kennen.
Maar Hij kon zich volledig overgeven aan de wil van Zijn Vader.

Nog iets: als God en Jezus dezelfde zijn, hoe kon een van hen dan iets weten wat de ander niet wist? Jezus zei bijvoorbeeld over de tijd van het oordeel over de wereld: „Van die dag of het uur weet niemand iets af, noch de engelen in de hemel, noch de Zoon, dan de Vader.” — Markus 13:32.
De Zoon is uit God geboren. Hij is niet in alles God gelijk.
De Drie-eenheid is geen leer van Jezus of de eerste christenen.
De eerste gelovigen wisten niet dat er een Heilige Geest was (Hand. 19 : 2). Later werd de Heilige Geest wel erkend.
Niet erkennen van de Heilige Geest is ook hetgeen (voor zover ik weet) wat de Jeh. Getuigen scheidt van protestanten.

Constantinopel 381 bekrachtigt de drie-eenheidsleer
Op een synode te Alexandrië in 362 kwam de overeenstemming tot stand. Naast de term ‘wezen’ (ousia in het Grieks, substantia in het Latijn) kwam als nadere omschrijving het woord ‘persoon’ (hypostasis, persona). Na de dood van Athanasius in 373 gingen drie theologen uit Cappadocie verder vijlen aan de formuleringen. Het waren Basilius van Caesarea, Gregorius van Nyssa en Gregorius van Nazianze (de drie cappadociërs). Deze kwamen tot de belijdenis dat de Vader, Zoon en de Heilige Geest één wezen vormden in drie personen ofwel zelfstandigheden. Men spande zich in de ariaanse groep terug te winnen voor hun homoi-ousios. In 381 kwam er een nieuw groot concilie bijeen in Constantinopel. Ze beleed dat de Zoon is ‘geboren, niet gemaakt, één van wezen (homo-ousios) met de Vader’ en dat de Heilige Geest ‘Heere is en levend maakt’ en ‘uitgaat van de Vader’. Hier werd de geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel opgesteld, die in de volksmond de ‘belijdenis van Athanasius’ ging heten. Het was een vergelijk tussen de athanasianen en de nieuw-niceners. Het arianisme werd veroordeeld, maar ver van de middelpunten van de theologische bezinning zouden nog bevolkingsgroepen ariaans blijven, zoals de Germaanse volken. 7e alinea. Volledig artikel.

Leren dat God Drie-enig God is, is m.i. schriftuurlijk.
Hoe goed van kwaad onderscheiden kan worden: Math. 7 : 15 - 20.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2009 23:38

De Zoon is uit God geboren. Hij is niet in alles God gelijk

Nee? Wat moeten we dan met deze tekst?

'Opdat zij allen de Zoon eren, gelijk zij de Vader eren...' (Joh 5,23a)

Hoe wil jij de Zoon gelijk eren als de Vader wanneer je niet gelooft dat Hij God (zijn gelijke) is?

Leren dat God Drie-enig God is, is m.i. schriftuurlijk.

Ik vind het meer een slap excuus voor mensen die niet geloven in de goddelijkheid van Jezus, maar dat eigenlijk niet toe willen geven.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 07 jul 2009 07:18

God benadrukt in de Bijbel wel dat Hij de Enige is. Dat Hij drieënig is staat eigenlijk nergens.
Toch is de drieëenheidsleer wel nodig.
Als God alleen als Vader zou zijn, zouden we Hem niet kennen. Doordat Hij Zijn Woord gegeven heeft kunnen we Hem kennen. En dat Woord is vlees geworden.
En datzelfde Woord heeft gezegd dat Hij de Trooster zou zenden. Die zal u alles leren. Daar geeft Hij Zelf als Woord aan: het kennen van de Vader en het Woord kan slechts door het onderwijs van de Geest.

In het verdedigen van de drieheid vergeten we nogal eens de eenheid. Nou ja, het Woord, als de Geest er niet bij komt is dat nog niets. Dat gaat dus niet op. De drie Personen zijn altijd bij elkaar. Hoewel ze alle hun eigen werk hebben, mag je ze nooit loskoppelen.

Richting moslims en Joden kunnen we het misschien beter loslaten in het begin. In later onderwijs zal ze toch gaan blijken dat God uiteindelijk niet kan vergeven zonder dat er voldaan is. Dan blijft er niets over dan het vleesgeworden Woord. De Zoon. Die tegelijk God en mens is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jul 2009 07:38

@Krukje: geloof je in het subordinationisme?
Zo ja, kun je dan uitleggen waarom een relationele onderschikking (van de Zoon aan de Vader) hetzelfde betekent als een onderschikking in natuur en wezen?
Die vraag is belangrijk, omdat het licht werpt op de onderlinge verhouding tussen Vader en Zoon. Is de onderwerping van de Zoon aan de Vader een kwestie van dwang (de Zoon moet zich nu eenmaal aan de Vader onderwerpen, omdat de Vader hoger is), of is dat een vrijwillige onderwerping op basis van liefde (Vader en Zoon zijn van hetzelfde wezen en zijn een in liefde)?
Het eerste is subordinationisme, het tweede de bijbelse leer van de drie-eenheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jul 2009 08:39

Op het concilie van Nicea (325) beleden ze in navolging van de apostelen dat de Zoon 'één in wezen' met de Vader is.

De apostelen beleden Jezus als 'het Woord dat in het begin bij God was en dat het Woord God is' (Joh. 1,1); als 'het beeld van de onzichtbare God' (Kol. 1,15) ; als 'de afstraling van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen' (Heb. 1,3).

Oftewel in het kort;
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Maar het blijft vrij moeilijke materie, het is niet voor niets een geloofsmysterie.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 jul 2009 16:55

mohamed schreef:Hoe wil jij de Zoon gelijk eren als de Vader wanneer je niet gelooft dat Hij God (zijn gelijke) is?
Misschien heb ik niet de juiste woorden gebruikt. Ik geloof dat Jezus ook God is. Maar ook dat Hij Zoon des mensen is.
Met niet in alles God gelijk, bedoel ik dat hij niet de almacht had die Zijn Vader had. Zie o.a. Math. 20 : 23.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 jul 2009 18:00

De familie Jansen bestaat uit 3 personen, 1 vader, 1 moeder en 1 zoon, en toch is het echt 1 familie, dat zal toch niemand ontkennen.
Zo is het bij God ook, God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, 3 personen 1 Godheid.

En het feit dat dit nergens letterlijk in de bijbel staat wil natuurlijk niet zeggen dat dan automatisch verkeerd is, want naar mijn mening kun je uit de Bijbel wel een gevolgtrekking maken naar de drie-eenheid. (Johannes 5:7)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 07 jul 2009 21:38

er zijn een paar teksten die ik geleerd heb die betrekking hier op hebben.

1 oh 5 vers 7 daar staat er zijn drie getuigen in de hemen dat is de Vader de Zoon en de Geest en deze drie Zijn een.

in Handelingen 5 vers 3 en vier. ddie moet je zelf even lezen maar daar staat duidelijk dat de H.G ook god is.

er staat ook duidelijk dat christus zegt ik en de vader zijn een.
verder noemt ik dacht tomas jezus heer mijn God.
EN lees joh 1 vers 1

en als je de dortse leerregels leest die heb ik ook pas nog gelezen dan heb je ook gelijk antwoord op je vragen met de teksten erbij

groetjes esther.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 07 jul 2009 21:52

Probleem met de tekst in 1 Joh 5 is dat die mogelijk van later datum is.
Wij lezen: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Maar in de meeste handschriften staat dit :
Want Drie zijn er, Die getuigen de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Wat juist is, weet ik niet, maar als bewijs kan het niet dienen.

@wullimpie: dat bewijs van de familie Jansen kregen wij vroeger op catechisatie om aan te geven hoe het nu juist NIET gezien moet worden. Het woord 'personen' in het kader van de drieëenheidsleer schept die verwarring. Maar 'persoon' is meer te lezen als 'zelfstandugheid' als een apart individu.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 08 jul 2009 13:01

robleem met de tekst in 1 Joh 5 is dat die mogelijk van later datum is.
Wij lezen: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Ja dat verhaal gaat maar ik heb meer teksten gegeven de drie eenheid staat in meer teksten beschreven heb je de rest ook gelezen?

Maar in de meeste handschriften staat dit :
Want Drie zijn er, Die getuigen de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

dat staat iin mijn bijbel ook ze eerste is gewoon weggeschreven.

@wullimpie: dat bewijs van de familie Jansen kregen wij vroeger op catechisatie om aan te geven hoe het nu juist NIET gezien moet worden. Het woord 'personen' in het kader van de drieëenheidsleer schept die verwarring. Maar 'persoon' is meer te lezen als 'zelfstandugheid' als een apart individu.[/quote]

ja ik heb ook geleerd dat dat niet de manier is, ik aan de hand van een boom die uit bladeren, stam en wortels bestaat en toch een is.

groeten esther.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 08 jul 2009 15:35

Jezus zelf zei dat hij niet alwetend is. Voor mij is God zelf al almchtig, hij kan niet 'completer' worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jul 2009 19:43

Voor mij is God zelf al almchtig, hij kan niet 'completer' worden

Dus moet je wel in een drie-eenheid geloven, want Jezus zegt zelf: Mij is gegeven, alle macht in hemel en op aarde (Matth. 28)
Twee almachtige entiteiten kunnen onmogelijk tegelijk bestaan, dus moeten God en Jezus wel één zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”