Berichtdoor Krukje » 06 jul 2009 21:39
Ik heb een vraag. In de kerk wordt over het algemeen de drie-eenheidsleer onderwezen. Ik ben zelf gaan onderzoeken en ik kom geen teksten of redenen tegen waarom die leer juist is.
Nu ga ik dus dingen bij mezelf afvragen:
Waar komt de Drie-eenheidsleer vandaan?
Het tijdschrift The Living Pulpit gaf in de uitgave van april-juni 1999 de volgende definitie van de Drie-eenheid: „Er is één God en Vader, één Heer Jezus Christus en één Heilige Geest, drie ’personen’ . . . die hetzelfde wezen of één in wezen zijn . . .; drie personen die in gelijke mate God zijn, met dezelfde natuurlijke eigenschappen, maar toch werkelijk verschillend, te herkennen aan hun persoonlijke kenmerken.”
Het tijdschrift Christian Century haalt in de uitgave van 20-27 mei 1998 een predikant aan die erkent dat de Drie-eenheid „een leer van de kerk [is] in plaats van een leer van Jezus”. Maar is de Drie-eenheidsleer, ook al is het geen leer van Jezus, wel in overeenstemming met wat Jezus onderwees?
Jezus leerde zijn discipelen te bidden: „Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd.” Onze hemelse Vader, wordt in de bijbel beschreven als hoger dan zijn Zoon. God is bijvoorbeeld „van eeuwigheid tot eeuwigheid”. Maar over Jezus zegt de bijbel dat hij „de eerstgeborene van heel de schepping” is. Dat God groter is dan Jezus, onderwees Jezus zelf toen hij zei: „De Vader is groter dan ik” (Mattheüs 6:9; Psalm 90:1, 2, Statenvertaling; Kolossenzen 1:15; Johannes 14:28). Toch stelt de Drie-eenheidsleer dat de Vader en de Zoon „in gelijke mate God” zijn.
Dat de Vader hoger is dan de Zoon, en ook dat de Vader een afzonderlijke persoon is, komt eveneens duidelijk naar voren in Jezus’ gebeden, zoals in het gebed dat hij vóór zijn terechtstelling uitsprak: „Vader, indien gij het wenst, neem deze beker dan van mij weg. Doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede” (Lukas 22:42). Als God en Jezus „één in wezen” zijn, zoals de Drie-eenheidsleer zegt, hoe kan Jezus’ wil, of wens, dan anders schijnen te zijn dan die van zijn Vader? — Hebreeën 5:7, 8; 9:24.
Nog iets: als God en Jezus dezelfde zijn, hoe kon een van hen dan iets weten wat de ander niet wist? Jezus zei bijvoorbeeld over de tijd van het oordeel over de wereld: „Van die dag of het uur weet niemand iets af, noch de engelen in de hemel, noch de Zoon, dan de Vader.” — Markus 13:32.
De Drie-eenheid is geen leer van Jezus of de eerste christenen. Zoals eerder gezegd, het is „een leer van de kerk”. The Living Pulpit zei in de uitgave van 1999 over de Drie-eenheid: „Soms lijkt iedereen aan te nemen dat de leerstelling van de Drie-eenheid standaard christelijke theologische kost is”, maar voegde eraan toe dat het geen „bijbelse gedachte” is.
De New Catholic Encyclopedia (1967) bespreekt de Drie-eenheid uitvoerig en geeft toe: „Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw. . . . Vóór het einde van de 4de eeuw had de formulering ’één God in drie Personen’ geen vaste voet gekregen en was ze zeker niet volledig opgenomen in het christelijke leven en de belijdenis van het christelijke geloof.”
Martin Werner, een hoogleraar aan de Universiteit van Bern (Zwitserland), merkte op: „Overal in het Nieuwe Testament waar over de relatie van Jezus tot God, de Vader, wordt gesproken, hetzij in verband met zijn komst als mens of met zijn positie als Messias, wordt die categorisch als ondergeschiktheid opgevat en beschreven.” Jezus en de eerste christenen geloofden dus beslist iets heel anders dan de Drie-eenheidsleer van de kerken in deze tijd. Wat is dan de oorsprong van deze leer?
De bijbel spreekt over vele goden en godinnen die door mensen werden aanbeden, zoals Astoreth, Milkom, Kamos en Molech (1 Koningen 11:1, 2, 5, 7). Zelfs in de oude natie Israël geloofden veel mensen ooit dat Baäl de ware God was. Daarom daagde Gods profeet Elia hen uit: „Indien Jahweh de ware God is, gaat hem volgen; maar is het Baäl, gaat hem volgen.” — 1 Koningen 18:21.
De aanbidding van heidense goden in groepen van drie, of triaden, was al voordat Jezus werd geboren in zwang. „Uit Egypte kwamen de ideeën van een goddelijke drieëenheid”, merkte de historicus Will Durant op. In de Encyclopædia of Religion and Ethics schreef James Hastings: „In de Indiase godsdienst, e.g., treffen wij de triade van Brahmā, Shiva en Viṣṇu aan; en in de Egyptische godsdienst de triade van Osiris, Isis en Horus.”
Zie bijvoorbeeld Psalm 110:1 in de Statenvertaling. Zowel Jezus als de apostel Petrus haalden dit vers aan. — Mattheüs 22:42-45; Handelingen 2:34-36.
Ik vind dit zeer sterke bewijzen dat de kerk toch echt iets verkeerds leert! ?
Laatst gewijzigd door
Krukje op 06 jul 2009 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.