Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

LFH
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor LFH » 20 jun 2009 16:49

Na dat ik 18 jaar reformatorisch ben geweest ben ik gaan twijfelen wat ik moet gaan geloven en naar welke kerk ik moet gaan..
Eigenlijk had ik op mijn 12e al niks meer met mijn refo kerk..
..dus ik ben nu een beetje aan het twijfelen.. en ga nu maar iets van 2 keer per maand naar de kerk...

En ik weet gewoon zeker dat meer jongeren met deze vragen zitten, maar ik kon niks vinden op forums enz..

Dus toen ben ik een Documentaire gaan maken.. en ik heb twee jongeren gevonden om te interviewen..

1 Een ex refo die nergens meer aan doet
2 Een ex refo die nu evangelisch is..

..ik heb aan hun gevraagd hoe het met hun gegaan is en hoe ze de keuze hebben gemaakt om christelijk te blijven, en waarom de andere "helemaal van god los is".

Ik wil aan jullie vragen of hier ook jongeren zijn die worstelen met de keuze om gelovig te blijven, of een andere kerk te kiezen terwijl de ouders en kerk genoten er niet mee eens zijn..

En zou graag reacties op de documentaire krijgen... de site van de documentaire..
Hopelijk zijn jullie een beetje met de inhoud eens! En graag reacties!

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor Floefloe » 22 jun 2009 12:41

Verplaatst vanuit KCM
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2009 14:17

Ik heb het filmpje bekeken en er vielen me een aantal dingen op. Zonder er nou direct een mening over te geven, viel me wel het volgende op:

De woorden die vaak vielen: hel, angst, "niet voor jou", regels, ouders, geen vrijheid, bekering, zonde, zoeken, opvoeding, onzekerheid

De woorden/zaken die ik niet of nauwelijks tegenkwam: de Bijbel onderzoeken, Evangelie, redding, Jezus, Gods liefde en liefde tot God, goed met je ouders of ambtsdragers over het geloof kunnen praten, zekerheid, christelijke vrijheid, voorbeeldfiguren, bewogenheid, kennis

Wat betreft het laatste rijtje: zou het misschien daaraan kunnen schorten?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

LFH
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor LFH » 22 jun 2009 14:37

Dat klopt helemaal Elbert, er word weinig of bijna niet met ouders over geloof gepraat, tijdens het maken van de documentaire ben ik wel meer met mijn moeder over het geloof gaan praten, maar dat was niet makkelijk, net alsof je met je ouders over seksualiteit enz. praat, er zit een soort taboe op.

Bewogenheid en voorbeeldfiguren.. je ziet dat ze niet als hun ouders willen zijn en weinig met hun ex geloof mensen hebben...
en dat zulke figuren juist heel belangrijk zijn..

En we/ze missen veel kennis.. daarom wilde ik een ouder iemand een godsdienst leraar met levens ervaring ook interviewen, maar hopelijk werkt hij mee aan de uitbreiding..

..wat ik zelf van mijn documentaire vind is dat er veel inspiratie, dingen in zitten waar over je met je ouders kunt gaan praten, en ik heb hem ook met mijn ouders bekeken, het is soort van een begin voor een gesprek..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 jun 2009 09:12

Wat grappig, die Johan zit bij ons op kring.

kees314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kees314 » 23 jun 2009 23:30

m
Laatst gewijzigd door kees314 op 01 aug 2009 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 jun 2009 12:58

Zo mooi: Alles wat ik zeg wordt altijd afgedaan als vooroordeel; dit filmpje bewijst het tegendeel.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jun 2009 11:33

The Engineer schreef:Zo mooi: Alles wat ik zeg wordt altijd afgedaan als vooroordeel; dit filmpje bewijst het tegendeel.

Hier ben ik het totaal niet met je eens.

Het is een klein deel van de refomatorische kerken die op zo'n manier met hun geloofsgenoten om gaan.

Ik kom zelf ook uit een refomatorische kerk maar herken mij totaal niet in dit filmpje.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 jun 2009 14:59

Tja, ik zal niet zeggen dat er soms niet een kern van waarheid inzit wat de jongeren verteld hebben. Over het magere aanbod van het bloed van Jezus.

Maar, waarom wil je hier in blijven hangen LFH? Je frustreert jezelf alleen maar meer. Denk je echt dat dit overal zo geleerd wordt? Misschien zou je eens in een andere refo-kerk kunnen kijken? Of ga eens naar Jongerenavonden/Jijdaar. Nou daar hoor je echt wel een andere boodschap hoor. De boodschap die ook in de Bijbel staat!

Ik kan niet zoveel met dit filmpje, omdat ik me er niet in herken. Ik hoor wel elke zondag een ruim aanbod van genade. Wees eens eerlijk.... alsof zgn. hersenspoeling (beetje oneerbiedig gezegd) alleen in refo-kerken voorkomt.

En het is een droom om de perfecte kerk te vinden, die droom spat meteen als een zeepbel uit elkaar.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2009 08:01

Ik denk wel dat het te maken heeft in welke refo kerk je zit en in welke plaats.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jun 2009 09:59

Evelien schreef:Ik denk wel dat het te maken heeft in welke refo kerk je zit en in welke plaats.

Dat weet ik wel zeker!

We zijn eens op 2e Paasdag bij de oma van mijn vrouw naar de kerk geweest (GGiN). Wij wilden dat eigenlijk niet, wij wilden eerst naar onze eigen kerk (CGK). Maar uiteindelijk besloten om maar bij oma te gaan, mijn vrouw is in die kerk ook gedoopt, dus daar wilde ze nog wel een keer kijken.
De preek was één grote lofzang op de hemelse heerlijkheid die na dit leven komt voor Gods kinderen. Met de vraag of jij er bij hoort, bij Gods kinderen. Zo niet: Vlucht naar het kruis, daar is behoud.

Wij keken elkaar wel wat aan zo van: Da's wel een hele goeie preek. Bleek dat ze een preek van een CGK dominee hadden gelezen... :mrgreen:

Wat maar wil zeggen: Inderdaad is niet per definitie elke refokerk een bekrompen krampachtige bedoening.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2009 10:02

Precies.

En hebben wij niet allemaal een periode in ons leven dat je overal tegen aan schopt? (pubertijd)? Binnen elke kerk zie je dat wel gebeuren of je nou evangelisch of refomatorisch bent....

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 03 jul 2009 17:04

Het is een klein deel van de refomatorische kerken die op zo'n manier met hun geloofsgenoten om gaan.

Heb je je ooit afgevraagd of het mogelijk is dat degenen die zich niet herkennen in dit filmpje nou ook net de mensen zijn die hier op het forum zijn?

Alles wat zij zeggen klopt, het zijn feiten. Je kan er lang of kort ouwehoeren, maar een feit heb je te accepteren.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 jul 2009 18:06

Wie maakt uit of het een feit (feit het; o -en 1 daad, handeling 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk) is wat zij zeggen.
Ben jij bij hun opvoeding geweest?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”