Koeitje schreef:Okay, dank voor jullie antwoorden. Dan is het dus zoals in het stukje hieronder? dat ik op Wiki tegenkwam:
(...) Paulus, stelt het probleem van de morele verantwoordelijkheid, in zijn “Brief aan de Romeinen”, als volgt aan de orde: "Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken?”. Volgens deze visie kunnen individuen toch veroordeeld worden voor hun handelingen, ook al waren deze handelingen uiteindelijk volledig door God bepaald.
Vergis je niet, dat gaat over het overblijfsel van de Israëlieten (Rom 9,27) die reeds in de eerste eeuw uitverkoren zijn en ondertussen verstorven.
'Alzo is er dan ook
in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.' (Rom 11,5)
Het verhaal van de pottenbakker gaat over de weinige uitverkoren (Mat 22,14+Rom 11,4) Israëlieten welke puur uit genade behouden waren. Hiervan was Paulus zelf een schoolvoorbeeld, immers, hij vervolgde de gemeente maar werd toch behouden. Een van de grootste dwalingen binnen de gereformeerde kerk is dat men meent dat alle gelovigen van alle tijden uitsluitend door genade behouden zijn, want dat is absoluut niet het geval. Feit is dat er in de eerste eeuw een klein aantal Israëlieten uitverkoren is, waaronder Paulus en de overige apostelen. Bovendien werden zij uitverkoren om het evangelie te verkondigen, hetgeen zij deden onder loodzware omstandigheden, waardoor wij en ook zij behouden zijn. De apostelen gaven hun levens om de onzen te redden middels het verkondigen van het evangelie. Doch wees je hier goed bewust van, niemand van onze generatie is uitverkoren, wij moeten goede werken doen opdat wij ons geloof niet verloochenen.
1 Tim 5,8 Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige.
Ik bedoel het niet verwijtend, maar voordat Paulus tot geloof kwam, bracht hij bovenstaande niet in de praktijk. Daaruit kunnen we concluderen dat er een onderscheid is tussen de uitverkorenen in de eerste eeuw en de gelovigen van deze tijd. Dat verschil is essentieel naar mijn bescheiden mening!