Berichtdoor Tamerlan » 21 apr 2009 22:30
Allereerst wil ik opmerken dat dit wel een erg persoonlijk en intiem onderwerp is, waar ik met terughoudendheid over wil schrijven.
Dat wat ik schrijf heeft dan ook voornamelijk op mijn leven betrekking. Mijn ervaring in dezen is dat je in feite elke dag opnieuw dood voor Christus bent. Elke dag opnieuw moet je strijden tegen dat wat tussen jou en God in komt te staan. Er is niet 1 bepaald moment, waarin je de oude mens aflegt en de nieuwe aandoet. Vroeger heb ik dat wel gedacht, maar het leidde tot enorme teleurstellingen. Namelijk: de slechte kanten aan jezelf (zonden als je wilt) gaan niet zomaar weg; het zit namelijk in je. Het is een illusie te veronderstellen dat je er volledig vanaf kunt komen.
Maar daartegenover staat Pasen! Het feit dat de dood en opstanding van Christus de mens 'verlost' van zijn natuur. Niet in de zin, dat je een 'ander' mens wordt, maar wel dat de schuld is weggedragen! En opziend naar dat kruis, maar vooral opziend naar de opstanding, word je als mens 'bevrijd' van jezelf. En daarom mag je elke dag opnieuw weten dat je voor het goede 'mag' kiezen. Dit gaat niet vanzelf, maar met ups en downs.
Vooral in de Goede Week ervaar ik dit heel sterk, waar na Goede Vrijdag op Stille Zaterdag de Paaswake volgt waarin het licht opnieuw ontstoken wordt. Maar ook elke zondag (in het Russisch heet deze dag niet voor niets Opstandingsdag) word je voorgehouden dat het offer al gebracht is, waardoor je als mens VRIJ Christus mag volgen en je weg in dit leven op zo goed mogelijke wijze mag volgen. Zonder strijd? Nee, maar met een lichtend Voorbeeld wat je keer op keer het hoofd opnieuw doet heffen als het gebogen is...
Barmhartigheid wil ik, geen offers.