Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pauline

Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Pauline » 07 apr 2009 16:28

roept u maar.

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 17:35

Is al een topic over.

viewtopic.php?f=2&t=22500

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 apr 2009 12:36

Geen enkel concilie heeft ooit gezegd dat Jezus God is/was. Wel hebben de concilies gezegd dat Jezus echt, volledig mens was. Het geheim van zijn persoon is dat hij onverbrekelijk verbonden is met God. Men heeft dat destijds uitgedrukt door te belijden dat Jezus zowel een goddelijke als een menselijke natuur heeft.

In het NT krijgt Jezus bijna nooit de benaming 'God', alleen in de geschriften die zijn beïnvloed door het hellenistische jodendom van Alexandrië (Johannes, Hebreeën). Maar in die kringen kon de Logos, het Woord (later op Jezus toegepast), ook de benaming 'God' krijgen. Ook Mozes wordt door Philo 'God en Heer' genoemd. Buiten deze context kan de kreet 'Jezus is God' leiden tot misverstand.

Conclusie: de kreet 'Jezus is God' is voorbehouden aan gelovigen die geen weet hebben van de Bijbel, noch van de kerkelijke traditie.

De vroegste belijdenis van de christelijke gemeente is: Jezus is Heer // Jezus is opgewekt door God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2009 12:49

Volgens mij is in Nicea de drie-enigheid besloten en dat houdt dus ook in dat Jezus God is :) Dat geen enkel concilie hier ooit wat over heeft gezegd is wat kort door de bocht, in de beginjaren van de kerk is het juist een behoorlijk discussiepunt geweest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 apr 2009 12:53

Dat tot de 3-enigheid is besloten is niet helemaal juist, de goddelijkheid van Jezus is daar wederom bevestigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 apr 2009 11:17

De vraag is niet: wat zegt Nicea ervan? Of wat zegt de mens ervan? De vraag is: zegt de Bijbel dat Jezus God is?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 apr 2009 13:40

Dan is het antwoord: nee. Met de nuancering van mijn eerste post hierboven inbegrepen.

Als in het NT staat dat Jezus de Zoon van God is, dan heeft dat nog niets te maken met de tweede persoon van het goddelijke wezen. 'Zoon van God' wil in de 1e eeuw zeggen: degene die laat zien wie God is, kind van God, gezant van God. Als je zegt dat Jezus Zoon van God is, dan zeg je dat je God niet kunt begrijpen of kennen zonder Jezus erbij te betrekken.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 13 apr 2009 14:18

verklaar jij dan maar eens deze tekst:

Hebreeën 1
1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’
13 Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?

Trouwens, voor je gaat roepen dat het hier niet over Jezus gaat:
hebreeen 3:6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld.

ik plaats dit niet om je klem te praten hoor. Maar gewoon omdat ik er laatst dus achter kwam dat God dit over zijn eigen Zoon zegt. Hij noemt Jezus daar zelf God.
en daar mag op gewezen worden, omdat je al kan zien in dit topic en ook in dat topic waar Mohamed naar verwees dat er niemand is die eze tekst aanhaalt, terwijl het juist heel belangrijk is en gewoon een bevestiging dat Hij het wel is.

Groetjes Pauline

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 apr 2009 15:08

Pauline schreef:verklaar jij dan maar eens deze tekst:
Je verwacht toch niet dat ik een exegese van een heel hoofdstuk uit mijn mouw schudt? 8-[ Ik neem aan dat je bedoelt dat ik de benaming 'God' die hier aan Christus wordt toegekend, moet verklaren.

zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij.
Dit lijkt me de kern van de christologie van Hebreeën.

8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’

Een 'Schriftbewijs' uit Psalm 45. Volgens Calvijn doelt deze psalm op Salomo (zonder dat hij ontkent dat de psalm heenwijst naar een hoger koninkrijk). Het woordje 'god' wordt op Salomo toegepast omdat "God has imprinted some mark of his glory in the person of kings" volgens Calvijn. Vergelijk daarmee het "In hem schittert Gods luister" uit Heb. 1 vers 3!
Het eerste 'God' uit Heb. 1:9 komt niet overeen met de Hebreeuwse tekst. Het lijkt op een aanpassing van de schrijver (maar dat zou ik verder moeten uitzoeken).
De benaming 'God' wordt hier op Jezus toegepast omdat 1) het ook op de messiaanse koning Salomo werd toegepast als degene in wie Gods luister schittert; 2) Het in het hellenistisch-joodse filosofische milieu van Alexandrië niet ongewoon was om personen/attributen uit de goddelijke wereld als 'God' te betitelen (zoals Mozes of de Logos).
Overigens, in Ex. 4 wordt het woord 'god' op Mozes toegepast:
Ex. 4:15 schreef:15 Vertel jij hem wat hij moet zeggen. Ik zal bij jullie zijn als je moet spreken en jullie ingeven wat je moet doen. 16 Hij zal in jouw plaats het volk toespreken: hij zal jouw mond zijn, jij zult zijn god zijn.

10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’

Deze psalm 102 gaat natuurlijk over God als schepper. Het wordt hier op Jezus toegepast omdat Jezus al heel vroeg in de NT-ische traditie is vereenzelvigd met de goddelijke Wijsheid of later het Woord. In de kringen waaruit Hebr. komt was men gewoon te spreken over de Logos/Wijsheid waardoor de wereld is geschapen.

Trouwens, voor je gaat roepen dat het hier niet over Jezus gaat:
hebreeen 3:6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld.
Wat wil je met deze tekst zeggen?

Ik plaats dit niet om je klem te praten hoor. Maar gewoon omdat ik er laatst dus achter kwam dat God dit over zijn eigen Zoon zegt. Hij noemt Jezus daar zelf God.
Waar? Zoals ik al aangaf doelen de psalmen van oorsprong op andere zaken. De schrijver van Hebreeën past het volgens de gangbare manier van interpreteren uit die tijd op Jezus toe. Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat God zelf iets tot Jezus zegt. Je kunt hoogstens zeggen dat de auteur van Hebreeën meende dat hij de teksten zo kon uitleggen. Naar de huidige maatstaven van exegese rommelt de schrijver maar wat aan.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 07:55

Naar de huidige maatstaven van exegese rommelt de schrijver maar wat aan.
Naar Bijbelse maatstaven geldt dat ook voor de vorige poster in dit topic.

Christus is God, Ik geloof dat. Er zijn zát teksten die dat bewijzen, en alleen met een hoop krampachtig gedraai kan je net doen alsof het niet waar is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 apr 2009 10:24

DesertRose schreef: Naar Bijbelse maatstaven
En 'Bijbels' moet ik uiteraard lezen als 'naar de mening van DesertRose'.
Ik probeer juist de Bijbel tot zijn recht te laten komen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 12:05

Ja klopt, volgens mijn visie. het was ook een beetje flauw, sorry.

hoort de Hebreeënbrief dan niet bij de Bijbel? Jij zegt de (hele) bijbel tot zijn recht te willen laten komen. Doe dat dan ook met deze brief.
het is erg makkelijk om, als de Bijbel zichzelf zou tegenspreken volgens jou interpretatie, om dan vraagtekens te zetten bij het schriftgedeelte. De uitdaging is om een visie te hebben, die klopt met de héle Bijbel.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 apr 2009 12:24

DesertRose schreef: Jij zegt de (hele) bijbel tot zijn recht te willen laten komen. Doe dat dan ook met deze brief.
Misschien ben je wat afgeleid door mijn opmerking dat de exegese van het OT door de Hebreeënschrijver naar de huidige maatstaven niet wetenschappelijk is. Daarmee wil ik niet meer zeggen dan dat de auteur in mijn ogen soms heel vreemde dingen doet met OT-teksten. Bestudeer maar eens 2:5-9.
Dat ik dat vreemd vind, is niet zo relevant. Het gaat er om wat de auteur bedoelt. En die bedoeling heb ik boven uiteengezet.

het is erg makkelijk om, als de Bijbel zichzelf zou tegenspreken volgens jou interpretatie, om dan vraagtekens te zetten bij het schriftgedeelte. De uitdaging is om een visie te hebben, die klopt met de héle Bijbel.
Hoe blijkt dat de Bijbel zichzelf zou tegenspreken uit wat ik schreef?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 12:30

Wat jij dénkt dat hij bedoelt :-)
misschien is het in jou ogen vreemd, maar is zijn interpretatie de juiste.
(ik ga het even nalezen, momentje)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 12:32

poe, er zit een hele lap kanttekeningen bij. ik ga het een andere keer doornemen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”