Wanneer ben je een christen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor learsi » 22 feb 2009 19:46

De Geest is niet uitgezonden in de harten van alle mensen.Ook Paulus heeft dat niet geleerd. Het gaat altijd om geroepenen.Hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der wet,of uit de prediking des geloofs?En volgens Judas zijn er nog steeds natuurlijke mensen,mensen die de Geest niet hebben!
Zo woont (is aanwezig)de Geest door(!) het geloof in het hart v.d. mensen..

P. Strootman

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor P. Strootman » 23 feb 2009 10:55

learsi schreef:De Geest is niet uitgezonden in de harten van alle mensen.Ook Paulus heeft dat niet geleerd. Het gaat altijd om geroepenen.Hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der wet,of uit de prediking des geloofs?En volgens Judas zijn er nog steeds natuurlijke mensen,mensen die de Geest niet hebben!
Zo woont (is aanwezig)de Geest door(!) het geloof in het hart v.d. mensen..

U legt het initiatief dus bij de mens? Schenkt God zijn Geest pas als we eerst geloven?
Paulus schreef (en dag geld voor ieder mens):
'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Chistus zal over u lichten'
De Geest Gods maakt ons juist tot mens! Anders zou Hij immers tot een dier spreken?
De bijbel vraagt juist om dit te geloven!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor learsi » 23 feb 2009 11:50

In iets wonen is iets anders dan aan iets werken!

De Heere werkt met Woord en Geest aan het hart van de mens en zo komt de mens tot geloof.
Bij de bloedvloeiende vrouw zegt de Heere .....uw geloof heeft u behouden......
Het is het geloof dat Woord en Geest in haar gewerkt hebben en als de mens dat geloof in zich omdraagt zegt hij...:Ik geloof.....

Ergo....de Geest woont niet in alle mensen,maar Hij wil middels het Woord aan de harten werken opdat er geloof ontstaat in de mens.

In de brief van Judas staat dat zij die zichzelf van de gemeente afscheiden,de Geest niet hebben.En voor ze zich afscheidden uit de gemeente hadden ze de Geest ..dus(!)....ook al niet .Zo leren we zelfs uit dit stukje, dat er mensen in de gemeenten zijn die de Geest niet hebben!

De Geest Gods maakt ons dus niet tot mens, maar tot gelovige en ik geef God de eer want het is Zijn gave.

Die in de Zoon gelooft , die heeft het eeuwige leven;maar die de Zoon ongehoorzaam is ,die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods Blijft op hem

P. Strootman

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor P. Strootman » 23 feb 2009 12:34

learsi schreef:
In iets wonen is iets anders dan aan iets werken!

Paulus schreef in 1 Korinthe 3.16:
Weet gij niet dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?
Hiervan is niemand, maar dan ook niemand uitgezonderd, want dan verlagen we de mens tot een dier!
De Heere werkt met Woord en Geest aan het hart van de mens en zo komt de mens tot geloof.
Bij de bloedvloeiende vrouw zegt de Heere .....uw geloof heeft u behouden......
Het is het geloof dat Woord en Geest in haar gewerkt hebben en als de mens dat geloof in zich omdraagt zegt hij...:Ik geloof.....

Wij leven niet in een tijd dat er wonderen gebeuren!
Ergo....de Geest woont niet in alle mensen,maar Hij wil middels het Woord aan de harten werken opdat er geloof ontstaat in de mens.

Zoals ik al schreef: De bijbel vraag geloof dat Gods Geest in ons woont. Je moet de zaken niet omkeren, want dan leg je het initiatief bij de mens.
In de brief van Judas staat dat zij die zichzelf van de gemeente afscheiden,de Geest niet hebben.En voor ze zich afscheidden uit de gemeente hadden ze de Geest ..dus(!)....ook al niet .Zo leren we zelfs uit dit stukje, dat er mensen in de gemeenten zijn die de Geest niet hebben!

Dat maak jij ervan, want ook in zulke mensen woont de Geest, maar zij zijn nog dood. Je weet wel, wat Paulus schreef. Nee, beste schrijver: Gods Geest woont per definitie in de mens en onderscheidt zich daarmee van het dier. Je denkvermogen is als Geest!
De Geest Gods maakt ons dus niet tot mens, maar tot gelovige en ik geef God de eer want het is Zijn gave.

Jawel!! Die maakt ons juist tot mens.
Die in de Zoon gelooft , die heeft het eeuwige leven;maar die de Zoon ongehoorzaam is ,die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods Blijft op hem

Juist! Maar dan gaat het om de Geest, want die wordt ook Zoon genoemd. Het is de Geest die in Jezus was en die God ook in onze harten uitgezonden heeft (Galaten 4.4-6) Het is dezelfde Zoon als in Johannes 3.16!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor learsi » 23 feb 2009 12:44

Judas schreef .....de Geest niet hebbend.......

Paulus en Judas zijn beiden door Christus gezonden en op dit belangrijke punt zie ik geen tegenstelling bij beiden!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2009 14:18

Zijn Jehovah's Getuigen christenen? Ik vind van niet. Zij ontkennen dat God in de Persoon van Christus in de wereld gekomen is, maar degraderen Jezus tot een of ander schepsel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

P. Strootman

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor P. Strootman » 23 feb 2009 17:25

learsi schreef:Judas schreef .....de Geest niet hebbend.......

Paulus en Judas zijn beiden door Christus gezonden en op dit belangrijke punt zie ik geen tegenstelling bij beiden!

Ja, de bijbel gaat er van uit dat als je niet gelooft dat Gods Geest in je woont, je de Geest ook niet hebt. Hij is dan nog dood! Ofwel Hij slaapt. Je weet toch wat Paulus schijft:
Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten'
De geestelijke dood wordt met een slaap vergeleken!
Nogmaals: Gods Geest woont in ieder mens!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor learsi » 24 feb 2009 13:20

Het grootste wonder is dat er mensen gevonden worden die,als de bloedvloeiende,in de Heere Jezus geloven.
We leven dus wel degelijk in een tijd dat er nog wonderen gebeuren.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor learsi » 24 feb 2009 13:22

Toen ik u niet kende was ik als een beest bij u ......zegt David ergens.

P. Strootman

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor P. Strootman » 25 feb 2009 17:36

learsi schreef:Het grootste wonder is dat er mensen gevonden worden die,als de bloedvloeiende,in de Heere Jezus geloven.
We leven dus wel degelijk in een tijd dat er nog wonderen gebeuren.

De bijbel noemt de wonderen en tekenen die alleen gebeurden toen het Koninkrijk der hemelen nabij was: De krachten der toekomende eeuw. En aangezien wij daarin nog niet leven, moeten we er maar niet meer op rekenen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten