Kerkklokken.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Kerkklokken.

Berichtdoor mohamed » 30 nov 2008 11:44

Ik woon in de buurt van een katholieke kerk en moet dat elke zondagochtend in de vroegte ontgelden, middels dat doordringende monotone geluid van de klok wat een uur voor aanvang van de dienst begint en pas ophoudt als de laatste binnen en de hele buurt wakker is.

De kerkgangers kunnen klokkijken en weten hoe laat de dienst begint, dus wat is eigenlijk de functie nog van een kerkklok? Is het puur om de mensen die niet naar de kerk gaan wakker te luiden en van hun zondagse rust te beroven?

Nog meer mensen met een aversie tegen kerkklokken?

Riska

Berichtdoor Riska » 30 nov 2008 14:13

Hangt van de klankkleur af. Er is hier een kerk met een 'blikken' geluid.
Maar mijn dochter woonde vlak bij de Dom in Utrecht en als het een beetje wilde luidden die klokken samen met die van de RK-Catherinekathedraal.
Maar binnen enkele weken vielen ze niet meer op. Wel aan mij want ik was dus bezoeker en ik vond het prachtig. Het timbre van de klokken doet mij ervan genieten.

Ja, het is een oproep om naar de kerk te gaan.

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 30 nov 2008 15:40

@ Mohamed. Het is een uitnodiging voor jou om ook naar die dienst te komen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 30 nov 2008 17:20

weet je waar het mooi klinkt? in de bergen diep in een dal. :oops:

k vindt het erg mooi vooral als er heel wat kerkenklokken tegelijk gaan.

En ik merk het haast niet meer, net als de minaret hier tegenover ons huis die op vrijdag altijd af gaat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 nov 2008 18:36

Evelien schreef:weet je waar het mooi klinkt? in de bergen diep in een dal. :oops:

k vindt het erg mooi vooral als er heel wat kerkenklokken tegelijk gaan.

En ik merk het haast niet meer, net als de minaret hier tegenover ons huis die op vrijdag altijd af gaat.

Ja, het geluid van kerkklokken hoog boven in de bergen kan ik ook enorm waarderen vanwege de romantiek, maar ook omdat we in Nederland geen bergen hebben! :D
Laatst gewijzigd door mohamed op 30 nov 2008 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 30 nov 2008 18:37

in hoevelaken waar ik eerst woonde, staat op een pleintje een klokkenspel. als ik mn hond ging uitlaten en even een winkel inging, moest hij buiten wachten, dan zat ie naast dat klokkenspel, als dat dan afging, ging ie meejanken. echt te grappig, net of ie meezong :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 nov 2008 21:05

Riska schreef:Hangt van de klankkleur af. Er is hier een kerk met een 'blikken' geluid.
Maar mijn dochter woonde vlak bij de Dom in Utrecht en als het een beetje wilde luidden die klokken samen met die van de RK-Catherinekathedraal.
Maar binnen enkele weken vielen ze niet meer op. Wel aan mij want ik was dus bezoeker en ik vond het prachtig. Het timbre van de klokken doet mij ervan genieten.

Ja, het is een oproep om naar de kerk te gaan.

Dan denk ik dat het efficiënter en beter voor de buren is, als ze me een uitnodiging per post sturen!

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 nov 2008 22:58

Kerkklokken kunnen erg mooi klinken. De oorsprong is echter minder fraai als we het volgende mogen geloven.
Een tijd terug las ik in een beschouwend werk (sefer HaIkariem - het boek der Wortels) van rabbijn Josef Albo (±1380-1440) een lang citaat dat hij had genomen uit een beroemde oudere rabbijn, Mosje ben Nachman (ook wel bekend onder het acroniem: RaMBaN of meer westerse: Nachmanides, 1194-1270): Deze beweerde dat voordat de men gekerstend was (in Europa) men dus plachtte een bel boven een dode te luiden om de boze geesten te verjagen. In de middeleeuwen werd boven in de het kerkgebouw, zoals we nog steeds kunnen schouwen, een klok gehangen, en de doden in de kerk begraven (wegens plaatsgebrek vooral de rijken). Rabbi Mosje ben Nachman geeft aan dat de christenen die heidense handeling van het klokluiden dus hebben overgenomen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 30 nov 2008 23:21

:shock:

Ik kan mij bijv dood ergeren aan de preken van de immams die we iedere vrijdag van af 3 minaretten kunnen beluisteren - als de wind deze richting staat kunnen we echt mee genieten en we hoeven er ons huis niet voor uit.Ook worden we vooral tijdens de ramadan iedere ochtend tegen een uur of 5 weer wakker gezongen !!! en waar ze over zingen - daar ben ik het dus totaal niet mee eens - maar ons wordt dus nix gevraagd - Het MAG dus gewoon !!!

Kerkklokken mogen- van mij !
Muezzin zingen en Immam preken daar ben ik dus vierkant tegen
!!!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 dec 2008 01:07

salty schreef::shock:
en waar ze over zingen - daar ben ik het dus totaal niet mee eens - maar ons wordt dus nix gevraagd - Het MAG dus gewoon !!!

Kerkklokken mogen- van mij !
Muezzin zingen en Immam preken daar ben ik dus vierkant tegen
!!!

De Palestijnen werd ook niks gevraagd en daar ben ik het niet mee eens.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 dec 2008 07:54

Salty, wat een onzin. Ik heb jarenlang vlak achter de moskee gewoond en er is heel wat geduvel geweest of ze wel dan niet een oproep mochten doen. Toen het er eenmaal door was hoorde je het alleen als je buiten was, of als de ramen open stonden.
En wat die mensen prediken moeten zij weten. Zij bemoeien zich ook niet met de inhoud van de preken van de dominees (en soms word ik er beroerd van, als het alleen hel en verdoemenis is.)
Ik woon gelukkig in een stad en wijk waar men elkaar niet alleen tolereert, maar probeert dingen samen te gaan doen - jawel: kerk en moskee.

En ik schrik van de onchristelijke wijze waarop je je verzet tegen mensen die een ander geloof aanhangen dan het christendom.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 01 dec 2008 09:28

Het hangt er wel vanaf waar je woont. In Nederland komt het alleen maar op vrijdag voor (voor ze zover een minaret hebben).

In andere landen kan het anders zijn en gaat de minaret wel vaker af dan op vrijdagmiddag 1 uur.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2008 09:57

salty schreef::shock:

Ik kan mij bijv dood ergeren aan de preken van de immams die we iedere vrijdag van af 3 minaretten kunnen beluisteren - als de wind deze richting staat kunnen we echt mee genieten en we hoeven er ons huis niet voor uit.Ook worden we vooral tijdens de ramadan iedere ochtend tegen een uur of 5 weer wakker gezongen !!! en waar ze over zingen - daar ben ik het dus totaal niet mee eens - maar ons wordt dus nix gevraagd - Het MAG dus gewoon !!!

Kerkklokken mogen- van mij !
Muezzin zingen en Immam preken daar ben ik dus vierkant tegen
!!!


Ho, nu word je wat inconsequent. Je zegt in feite: Christenen mogen mensen wel lastigvallen met herrie, maar moslims mogen het niet. Lijkt me niet helemaal correct in het kader van gelijke behandeling. Of je geeft moslims de ruimte en laat het klokkenluiden ook toe, of je doet het allebei gewoon niet.

Ik heb zelf geen moeite met luidende kerkklokken en toen ik 2 weken in Istanbul was ook niet met minaretten. Als mensen er wel last van hebben moeten we het gewoon niet doen, het is volgens mij een weinig functionele gewoonte die alleen maar averechts werkt (mensen die zich er aan ergeren zullen echt niet eerder naar de kerk gaan door die klokken, integendeel) En een houding in de zin van "als wij er uit moeten gaan we anderen ook maar wakker maken, ook al moeten ze er niet uit" lijkt me niet juist.

En voor Salty nog 1 bijbeltekst: Behandel mensen net zo, als dat je door hen behandeld wil worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 dec 2008 10:52

Amen @ Riska en Marnix.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 dec 2008 18:43

Marnix schreef:
salty schreef::shock:

Ik kan mij bijv dood ergeren aan de preken van de immams die we iedere vrijdag van af 3 minaretten kunnen beluisteren - als de wind deze richting staat kunnen we echt mee genieten en we hoeven er ons huis niet voor uit.Ook worden we vooral tijdens de ramadan iedere ochtend tegen een uur of 5 weer wakker gezongen !!! en waar ze over zingen - daar ben ik het dus totaal niet mee eens - maar ons wordt dus nix gevraagd - Het MAG dus gewoon !!!

Kerkklokken mogen- van mij !
Muezzin zingen en Immam preken daar ben ik dus vierkant tegen
!!!


Ho, nu word je wat inconsequent. Je zegt in feite: Christenen mogen mensen wel lastigvallen met herrie, maar moslims mogen het niet. Lijkt me niet helemaal correct in het kader van gelijke behandeling. Of je geeft moslims de ruimte en laat het klokkenluiden ook toe, of je doet het allebei gewoon niet.

Ik heb zelf geen moeite met luidende kerkklokken en toen ik 2 weken in Istanbul was ook niet met minaretten. Als mensen er wel last van hebben moeten we het gewoon niet doen, het is volgens mij een weinig functionele gewoonte die alleen maar averechts werkt (mensen die zich er aan ergeren zullen echt niet eerder naar de kerk gaan door die klokken, integendeel) En een houding in de zin van "als wij er uit moeten gaan we anderen ook maar wakker maken, ook al moeten ze er niet uit" lijkt me niet juist.

En voor Salty nog 1 bijbeltekst: Behandel mensen net zo, als dat je door hen behandeld wil worden.


Volgens mij is Salty hier voluit theocraties. :)
Maar goed, zelfs "onze" partij staat tegenwoordig de neutrale staat voor. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten