Wat is de hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Wat is de hel?

Berichtdoor snicker » 16 nov 2008 21:58

Bij de hel denk ik altijd aan schreeuwende mensen in heftige vlammen, en het ergste nog het vooruitzicht dat er geen einde aankomt.

Hoe zie jij de hel? Zijn termen als 'de plek waar God niet is' slechts eufemismen. (kan dat?) Of geloof je in annihilatie? Geen eeuwige straf maar een ophouden met bestaan. Wat doet het besef van het bestaan van de hel met jou in het dagelijks leven en omgang met niet-gelovige vrienden?

Op de cv-koers site staat:
Steeds minder christenen geloven in het bestaan van de hel. En wie er nog wel in gelooft, probeert de hel vaak te 'verzachten'. CV•Koers deed onderzoek onder lezers en predikanten over hun visie op de hel, en praatte met theologen over het 'pijnpunt' van het geloof.

Het zal de lezer niet verbazen dat ik niet zo goed met een traditionele hel uit de voeten kan en het voor mij een groot moreel bezwaar oplevert. Een God die liefde is kan volgens mij niet in overeenstemming gebracht worden met eeuwige straf. Het is echter niet zozeer mijn bedoeling ook hier daarover een discussie te starten, waar ik meer benieuwd naar ben is hoe jullie er zelf mee omgaan.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Berichtdoor maboc » 17 nov 2008 13:42

Onze dominee antwoorde op die vraag dat de hel de afwezigheid van God is. Voor eeuwig en altijd. Dus als wij (hopelijk) feestend het nieuw Jeruzalem binnen gaan, is de hel het alleen achterblijven in de vergetelheid.

Ik vond dat zelf wel een aardig beeld, waar ik ook wel wat mee kan.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2008 15:19

@maboc: kan je dat ook bijbels onderbouwen?

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Berichtdoor maboc » 17 nov 2008 15:57

Lalage schreef:@maboc: kan je dat ook bijbels onderbouwen?

Nope. Helaas niet.
Ik zal de dominee eens vragen of hij dat wel kan.

offtopic:
Begrijp ik nu goed dat ik hier alleen wat kan/mag schrijven als ik eea bijbels kan funderen? Want dan wordt het voor mij veel lezen (dat is natuurlijk goed) en weinig schrijven (dat is dan weer jammer).
Ik ben nog niet zo gek lang met het geloof bezig, en ben (dus) vooral bezig met de geloofsbeleving.

Maar goed ik begrijp je opmerking.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Berichtdoor Lenny » 17 nov 2008 15:58

in de bijbel staat nl. dat het een plaats is van pijn en tandenknersing. En God is er idd niet, maar wel de satan.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 nov 2008 18:36

maboc schreef:
Lalage schreef:@maboc: kan je dat ook bijbels onderbouwen?

Nope. Helaas niet.
Ik zal de dominee eens vragen of hij dat wel kan.

offtopic:
Begrijp ik nu goed dat ik hier alleen wat kan/mag schrijven als ik eea bijbels kan funderen? Want dan wordt het voor mij veel lezen (dat is natuurlijk goed) en weinig schrijven (dat is dan weer jammer).
Ik ben nog niet zo gek lang met het geloof bezig, en ben (dus) vooral bezig met de geloofsbeleving.

Maar goed ik begrijp je opmerking.


Enige onderbouwing wordt wel altijd op prijs gesteld, maar dat wil niet zeggen dat je je niet in de discussie mag mengen als dit niet altijd even goed lukt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2008 19:37

Ik vraag het omdat ik me afvraag waarom die dominee dat zegt (al heb ik het wel vaker gehoord). Als christen is het de bedoeling dat je alles toetst aan de bijbel en niet zomaar aanneemt. Ik begrijp wel dat dat lastig is in de praktijk hoor ;) Bovendien kan niet iedereen Grieks en Hebreeuws lezen en verstaan, ik ook niet. Maar het schijnt zo te zijn dat het woord 'hel' in de Statenvertaling en de NBV (in de NBV komt het niet voor) de vertaling is van verschillende Griekse woorden:

1. hades - dit is het dodenrijk, letterlijk betekent het 'verborgen'
2. Gehenna - de vuilstortplaats bij Jeruzalem, waar het afval verbrand werd -> Ik denk dat dit een beeld is van het reinigen van zonden.
3. Tartaros is de plek waar de Griekse god Hades regeerde, dus is ook het dodenrijk

Verder heb je nog de poel des vuurs. In de bijbel staat vuur vaak symbool voor reiniging. Daarom denk ik dat het een louterend vuur is, het reinigt je van zonden. Dat zal misschien wel pijn doen, zoals hier op aarde ook al pijn kan doen als je inziet dat je iets fout hebt gedaan. Maar het heeft wel een doel: je wordt zoals God je echt bedoeld heeft.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Berichtdoor maboc » 17 nov 2008 20:48

Wullimpie schreef:
maboc schreef:
Lalage schreef:@maboc: kan je dat ook bijbels onderbouwen?

Nope. Helaas niet.
Ik zal de dominee eens vragen of hij dat wel kan.

offtopic:
Begrijp ik nu goed dat ik hier alleen wat kan/mag schrijven als ik eea bijbels kan funderen? Want dan wordt het voor mij veel lezen (dat is natuurlijk goed) en weinig schrijven (dat is dan weer jammer).
Ik ben nog niet zo gek lang met het geloof bezig, en ben (dus) vooral bezig met de geloofsbeleving.

Maar goed ik begrijp je opmerking.


Enige onderbouwing wordt wel altijd op prijs gesteld, maar dat wil niet zeggen dat je je niet in de discussie mag mengen als dit niet altijd even goed lukt.


Ah super. Dat is duidelijk.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 17 nov 2008 20:52

Voor mij was het een heftige ontdekking toen ik erachter kwam dat de hel, zoals mij die was geleerd, niet bestaat. zoals lalage al aangeef heeft de grondtekst diverse woorden waar wij hel hebben staan.

ik ga hier geen discussie aanzwengelen over woorden in de grondtekst. dat is in het verleden al genoeg gebeurd.

wel vindt ik het in en in triest dat helaas zoveel gelovigen wel geloven in een eeuwige hellestraf.

Zie, ik maak alles nieuw. (uitgenomen de hel dan!!)
Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
In den beginnen schiep God de hemel en de aarde. de bijbel begint er mee en eindigt ermee. en de hel?
de hel waar mensen eeuwig en eindeloos gepijnigd worden en zulen gaan worden is een grote farce die in het christendom heeft postgevat.
het maakt van God een verschrikkelijk karikatuur.
God is rechtvaardig. maar daar heeft God echt geen hel voor nodig om rechtvaardig te zijn.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 17 nov 2008 22:45

Lalage schreef:Verder heb je nog de poel des vuurs. In de bijbel staat vuur vaak symbool voor reiniging.

Kun je dit bijbels onderbouwen? :wink:
Tot nu toe heb ik 1 tekst gevonden: Zach 13:9. De meeste keren wordt het gebruikt voor vernietiging/vertering.
(maar ik heb de 474 hits in de concordantie niet allemaal even zorgvuldig doorgelezen)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Sean
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2008 17:14
Locatie: Redneck country

Berichtdoor Sean » 17 nov 2008 22:53

Lenny schreef:.... En God is er idd niet, .....


God is alomtegenwoordig en ook daar dus. Alleen niet met zijn liefde, barmhartigheid en genade; maar met zijn rechtvaardige toorn.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 nov 2008 09:23

madel schreef:de hel waar mensen eeuwig en eindeloos gepijnigd worden en zulen gaan worden is een grote farce die in het christendom heeft postgevat.
het maakt van God een verschrikkelijk karikatuur.
God is rechtvaardig. maar daar heeft God echt geen hel voor nodig om rechtvaardig te zijn.

Groet,
Madel


En de teksten dan waat Jezus ZELF spreekt over de hel als een eeuwige straf? Heeft Hij dat anders bedoeld dan? Als we zo de dingen gaan schrappen die wij niet begrijpen, houden we een God over Die niet bestaat (zie Klaas Hendrikse!)... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2008 09:36

Race: dan moet je eens onderzoek doen naar het woord 'eeuwig', wat de vertaling is van 'aion'. Hint: een eeuw duurt niet voor altijd...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 nov 2008 11:02

Lalage schreef:Race: dan moet je eens onderzoek doen naar het woord 'eeuwig', wat de vertaling is van 'aion'. Hint: een eeuw duurt niet voor altijd...


Dan zou de hemel dus ook niet voor altijd zijn....? :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 18 nov 2008 11:11

Een beetje los van de discussie, maar de hemel is toch ook niet voor altijd? Er komt namelijk een nieuwe aarde.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten