Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 12:06

Beste mensen,

Ik ben bezig met een artikel over God. En dan voornamelijk over de god van de christenen. Ik ben reuze benieuwd hoe het beeld nu eigenlijk is. Want ik heb veel onderzoek gedaan naar de bijbel, heb vrij veel gelezen, en wat mij opvalt is sowieso het verschil in karakter van het oude en het nieuwe testament.

Ook komt de god in de bijbel over als een mens, en niet als (zoals veel christenen dat tegenwoordig zien) een liefdesbron.

Ik ben benieuwd wat jullie beeld is van God. Zien jullie 'hem' als een persoon? Als een oerkracht of iets anders? En sowieso ben ik benieuwd waarom jullie dit dan vinden. Want in de bijbel wordt deze god eigenlijk alleen maar afgebeeld als een soort mens wat machtiger is dan wijzelf..

En het oude testament staat bovendien vol met schokkende verhalen waarin deze god eigenlijk helemaal niet liefdevol is, integendeel, hij is eerder wraaklustig en boos.

Chris7
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mar 2008 11:39

hoe zien de christelijke mensen hun God

Berichtdoor Chris7 » 10 sep 2008 13:07

Voor mij is God een liefderijke Vader. Ik kan al mijn problemen en vragen bij Hem kwijt. Ook als ik blij ben, dan mag ik Hem daarvoor bedanken.

Ik zie God inderdaad als een Persoon. God heeft de mensen ook naar Zijn beeld geschapen, God moet dan dus ook een Persoon zijn.

God is er altijd geweest en God zal er ook eeuwig blijven.

God heeft de mensen een eigen wil gegegeven. Dat betekent dat mensen geen robots zijn. God heeft dit met opzet gedaan, omdat Hij wil dat wij bewust ervoor kiezen, om Hem te volgen.
Dat houdt dan gelijktijdig in, dat wanneer wij God niet willen volgen en gehoorzamen, dat wij hier dan voor gestraft kunnen worden door God. Lees maar het verhaal van de zondeval in Genesis, mocht je dit niet kennen. Als ik je verhaal lees, dan heb ik de indruk dat je de Bijbel niet van kaft tot kaft hebt gelezen.

God heeft Zijn Zoon als mens naar de aarde gezonden, om de relatie van de mensen met God te herstellen, want deze relatie was na de zondeval van Adam en Eva verstoord. Zonde is ZONDER God willen leven, je eigen zin doe, onafhankelijk van Hem zijn. De straf voor de zonde is de dood.

Jezus heeft aan het kruis alle zonden, verdriet, ziektes, enz. op Zich genomen. Nadat Hij aan het kruis was gestorven en op de derde dag weer is opgestaan uit de dood, heeft Hij daardoor onze relatie met Zijn Vader weer hersteld.
Onze zonden zijn door Jezus lijden en sterven vergeven, dat betekent dat wij dit niet hebben verdiend, maar dat dit ALLEEN uit genade is gebeurd, want zoveel houdt God van ons mensen. Als gevolg hiervan kunnen wij het eeuwige leven van God ontvangen.

God is ook rechtvaardig, daarom moet Hij de zonde straffen. Als Hij onze zonden door de vingers zou zien, omdat Hij van ons houdt, Zou Hij niet rechtvaardig zijn.
Een voorbeeld hiervan: iemand heeft een bank beroofd en wordt door de politie gepakt. Hij komt voor de rechter en die veroordeelt hem tot een fikse boete. Dan begint hij te huilen en zegt: Meneer de rechter, ik had het geld echt nodig. Ik beloof dat ik het nooit meer zal doen.

Wat zou je van die rechter vinden, als hij zou zeggen: Oké, als u belooft dat u het nooit meer zult doen, dan krijgt u geen straf en mag u naar huis. Zo'n rechter zou zijn werk toch niet goed doen? Dát vinden we dan normaal, maar van God verwachten we dat Hij de zonden door de vingers ziet......

God is een rechtvaardige rechter, daarom moet Hij straffen. Maar vanwege Zijn geweldige liefde voor ons wil Hij ons niet straffen. Het antwoord hierop is het feit, dat God Zijn Zoon Jezus Christus naar de aarde gezonden heeft.

Jezus liet de mensen zien wie God is: In Hem woont het hele wezen van God in een menselijke gedaante. Jezus kwam dus naar de aarde om de straf te dragen voor de zonden.

Van zo'n liefderijke Vader houd ik dus!

Deze tekst is niet helemaal door mij persoonlijk bedacht, maar ik sta hier wel voor honderd procent achter!

Chris7
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mar 2008 11:39

hoe zien de christelijke mensen hun God

Berichtdoor Chris7 » 10 sep 2008 13:09

Dannyde K,

Voor welk blad schrijf je dit artikel?

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Re: hoe zien de christelijke mensen hun God

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 13:35

Chris7 schreef:Voor mij is God een liefderijke Vader. Ik kan al mijn problemen en vragen bij Hem kwijt. Ook als ik blij ben, dan mag ik Hem daarvoor bedanken.

Ik zie God inderdaad als een Persoon. God heeft de mensen ook naar Zijn beeld geschapen, God moet dan dus ook een Persoon zijn.

God is er altijd geweest en God zal er ook eeuwig blijven.

God heeft de mensen een eigen wil gegegeven. Dat betekent dat mensen geen robots zijn. God heeft dit met opzet gedaan, omdat Hij wil dat wij bewust ervoor kiezen, om Hem te volgen.
Dat houdt dan gelijktijdig in, dat wanneer wij God niet willen volgen en gehoorzamen, dat wij hier dan voor gestraft kunnen worden door God. Lees maar het verhaal van de zondeval in Genesis, mocht je dit niet kennen. Als ik je verhaal lees, dan heb ik de indruk dat je de Bijbel niet van kaft tot kaft hebt gelezen.

God heeft Zijn Zoon als mens naar de aarde gezonden, om de relatie van de mensen met God te herstellen, want deze relatie was na de zondeval van Adam en Eva verstoord. Zonde is ZONDER God willen leven, je eigen zin doe, onafhankelijk van Hem zijn. De straf voor de zonde is de dood.

Jezus heeft aan het kruis alle zonden, verdriet, ziektes, enz. op Zich genomen. Nadat Hij aan het kruis was gestorven en op de derde dag weer is opgestaan uit de dood, heeft Hij daardoor onze relatie met Zijn Vader weer hersteld.
Onze zonden zijn door Jezus lijden en sterven vergeven, dat betekent dat wij dit niet hebben verdiend, maar dat dit ALLEEN uit genade is gebeurd, want zoveel houdt God van ons mensen. Als gevolg hiervan kunnen wij het eeuwige leven van God ontvangen.

God is ook rechtvaardig, daarom moet Hij de zonde straffen. Als Hij onze zonden door de vingers zou zien, omdat Hij van ons houdt, Zou Hij niet rechtvaardig zijn.
Een voorbeeld hiervan: iemand heeft een bank beroofd en wordt door de politie gepakt. Hij komt voor de rechter en die veroordeelt hem tot een fikse boete. Dan begint hij te huilen en zegt: Meneer de rechter, ik had het geld echt nodig. Ik beloof dat ik het nooit meer zal doen.

Wat zou je van die rechter vinden, als hij zou zeggen: Oké, als u belooft dat u het nooit meer zult doen, dan krijgt u geen straf en mag u naar huis. Zo'n rechter zou zijn werk toch niet goed doen? Dát vinden we dan normaal, maar van God verwachten we dat Hij de zonden door de vingers ziet......

God is een rechtvaardige rechter, daarom moet Hij straffen. Maar vanwege Zijn geweldige liefde voor ons wil Hij ons niet straffen. Het antwoord hierop is het feit, dat God Zijn Zoon Jezus Christus naar de aarde gezonden heeft.

Jezus liet de mensen zien wie God is: In Hem woont het hele wezen van God in een menselijke gedaante. Jezus kwam dus naar de aarde om de straf te dragen voor de zonden.

Van zo'n liefderijke Vader houd ik dus!

Deze tekst is niet helemaal door mij persoonlijk bedacht, maar ik sta hier wel voor honderd procent achter!


Maar ik neem dat je bedoeld dat je dus eeuwig gestraft wordt in de hel wanneer je deze god niet wil eren? Nu moet je me toch eens uitleggen wat daar liefdevol aan is? Dat is namelijk nogal erg fascistisch en kwaadaardig als je het mij vraagt.

Want dan is de vrije wil een grote illusie, want men kiest voor vrijheid en niet voor het eeuwige lijden. Ik denk niet dat je een wezen als liefdevol mag omschrijven als hij het toelaat dat je eeuwig zal lijden omdat je hem simpelweg niet wil eren...

Maar om een beetje on-topic te blijven, waar denk jij dan dat deze god zich bevind?

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Re: hoe zien de christelijke mensen hun God

Berichtdoor goshen » 10 sep 2008 13:39

Chris7 schreef:Dannyde K,

Voor welk blad schrijf je dit artikel?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar, als het maar niet de fabeltjeskrant is 8)

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 13:58

Het is een artikel voor mijn eigen website,

Het is een vervolgartikel op mijn eerdere artikel waar ik het karakter van de bijbelse god probeerde te begrijpen en waar ik wat andere facetten van de christelijke religie algemeen beschijf.

http://www.u-subjects.nl/index.php/hoof ... hermenu-59

Bij de gelovigen onder ons werd dit artikel niet echt gewaardeerd gezien mijn kijk op deze god en de christelijke religie..

Hoewel ik duidelijk uitleg dat ik niets heb tegen gelovigen, enkel tegen de religie, werden mij allerlei verwijten naar het hoofd gesmeten en heb ik zelfs rare mailtjes gekregen van allerlei extreme gelovigen...

In dit nieuwe artikel wil ik het echter hebben over de mogelijkheid van het bestaan van deze god, en ga ik de 5 "godsbewijzen" weerleggen, maar hiervoor moet ik eerst begrijpen over welke god we het precies hebben. Want ziet de huidige christen deze god als een wezenlijk persoon van vlees en bloed? Of als een soort multidimensionaal/tijdloos wezen zonder menselijke/lichamelijke beperkingen?

Want de bijbel heeft het duidelijk over een machtig wezen dat in principe op menselijk niveau communiceert. Toch weet ik dat niet iedereen dit beeld nog van god heeft, want velen hebben het over een soort liefdeskracht in plaats van een persoon.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 10 sep 2008 15:04

DannydeK schreef:Want de bijbel heeft het duidelijk over een machtig wezen dat in principe op menselijk niveau communiceert. Toch weet ik dat niet iedereen dit beeld nog van god heeft, want velen hebben het over een soort liefdeskracht in plaats van een persoon.


Christenen in ieder geval niet.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 10 sep 2008 15:08

Ik heb net je artikel gelezen en ik kan van harte instemmen met een reactie van Bert:

"geschreven door Bert , januari 06, 2007
Wat een puberaal stukje proza. Hoe oud is de schrijver, een jaar of veertien?
Hier zit dus helemaal niemand op te wachten."

Hoe jij teksten uit het verband rukt, aannames doet die nergens op gebaseerd zijn, en non-argumenten geeft is echt om te lachen, dat artikel kan niemand met een wetenschappelijke achtergrond, of zelfs zonder dat, serieus nemen.

Rolf

Re: Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Berichtdoor Rolf » 10 sep 2008 15:29

DannydeK schreef: ... En het oude testament staat bovendien vol met schokkende verhalen waarin deze god eigenlijk helemaal niet liefdevol is, integendeel, hij is eerder wraaklustig en boos.
God is een God van liefde. Hij wil graag mensen raad geven, hen steunen en helpen.
Maar Hij vraagt geloof, en liefde tot Hem. Zonder dat is het onmogelijk.
Dat geloof wil Hij ook geven.
In het O.T. staan veel gruwelijke dingen. Al die gruwelijke dingen hebben
als achtergrond niet luisteren naar de Schepper. Telkens is daarbij
te zien dat degenen die God liefhebben gered worden. Soms mensen
die eerst grote zonden gedaan hebben, denk aan Rachab.

Wie Hem oprecht zoekt, die wil Hij helpen.
Hij heeft alles in Zijn hand.
Hij kan ook het oog richten op het goede.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 15:40

CGK<3 schreef:Ik heb net je artikel gelezen en ik kan van harte instemmen met een reactie van Bert:

"geschreven door Bert , januari 06, 2007
Wat een puberaal stukje proza. Hoe oud is de schrijver, een jaar of veertien?
Hier zit dus helemaal niemand op te wachten."

Hoe jij teksten uit het verband rukt, aannames doet die nergens op gebaseerd zijn, en non-argumenten geeft is echt om te lachen, dat artikel kan niemand met een wetenschappelijke achtergrond, of zelfs zonder dat, serieus nemen.


Geef dan eens een voorbeeld waar ik een stuk tekst uit zijn verband ruk? Want ik heb dus helemaal niets uit zijn verband gerukt, integendeel, ik heb de verhalen expres letterlijk genomen omdat vele christenen dit ook doen.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Re: Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 15:42

Rolf schreef:
DannydeK schreef: ... En het oude testament staat bovendien vol met schokkende verhalen waarin deze god eigenlijk helemaal niet liefdevol is, integendeel, hij is eerder wraaklustig en boos.
God is een God van liefde. Hij wil graag mensen raad geven, hen steunen en helpen.
Maar Hij vraagt geloof, en liefde tot Hem. Zonder dat is het onmogelijk.
Dat geloof wil Hij ook geven.
In het O.T. staan veel gruwelijke dingen. Al die gruwelijke dingen hebben
als achtergrond niet luisteren naar de Schepper. Telkens is daarbij
te zien dat degenen die God liefhebben gered worden. Soms mensen
die eerst grote zonden gedaan hebben, denk aan Rachab.

Wie Hem oprecht zoekt, die wil Hij helpen.
Hij heeft alles in Zijn hand.
Hij kan ook het oog richten op het goede.


Wat vind jij van het feit dat je eeuwig moet lijden in de hel als je simpelweg kiest om niet te geloven? Hoe goed je dan ook mag leven, nog kom je in de hel en zal je dus eeuwig pijn moeten lijden..

Welk vreselijk wezen laat zoiets gebeuren?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 sep 2008 15:56

Als je God zoekt, en Hem wilt dienen, hoef je niets te vrezen.
Als je gelooft zoals het in de Bijbel staat, dan is er perspectief. Namelijk
een leven met geluk. Waarin je (bij tijd en wijle) kunt genieten van al het
moois.
In het N.T. staat, dat er behoud is, voor allen die in de Heere Jezus
geloven.
Laatst gewijzigd door Rolf op 10 sep 2008 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Berichtdoor Cicero » 10 sep 2008 16:24

DannydeK schreef:Beste mensen,

Ik ben bezig met een artikel over God. En dan voornamelijk over de god van de christenen. Ik ben reuze benieuwd hoe het beeld nu eigenlijk is. Want ik heb veel onderzoek gedaan naar de bijbel, heb vrij veel gelezen, en wat mij opvalt is sowieso het verschil in karakter van het oude en het nieuwe testament.

Ook komt de god in de bijbel over als een mens, en niet als (zoals veel christenen dat tegenwoordig zien) een liefdesbron.

Ik ben benieuwd wat jullie beeld is van God. Zien jullie 'hem' als een persoon? Als een oerkracht of iets anders? En sowieso ben ik benieuwd waarom jullie dit dan vinden. Want in de bijbel wordt deze god eigenlijk alleen maar afgebeeld als een soort mens wat machtiger is dan wijzelf..

En het oude testament staat bovendien vol met schokkende verhalen waarin deze god eigenlijk helemaal niet liefdevol is, integendeel, hij is eerder wraaklustig en boos.

Het zou je allereerst sieren om 'God' met een hoofdletter te schrijven, al is het maar uit respect, net als Koran en Bijbel.

Ten tweede: inderdaad komt God in de Bijbel vaak (niet altijd) over als een mens. Daar moet je je echter niet op verkijken, want dat is (uiteraard) beeldspraak. God is niet zoiets als een 'uitvergroot mens'. Is God dan een persoon? Nee, maar God is ook niet onpersoonlijk. God is meer dan een persoon, transpersoonlijk. Gelovigen (o.a. in de Bijbel) 'personifiëren' God, omdat ze met God een persoonlijke relatie aangaan.
Er zijn in de Bijbel genoeg aanwijzingen te vinden waarin over God heel anders dan als over een mens gesproken wordt. God ontsnapt aan elke inkadering of definitie. Het beeld van God wat christenen dus hebben valt niet noodzakelijk samen met hoe God 'echt' is. Vandaar dat christenen onderling ook heel erg verschillen.
Dit geldt trouwens ook voor Bijbelverhalen die ons gruwelijk overkomen. De mensen die die verhalen schreven hadden er geen moeite mee om een overwinning of een slachtpartij voor te stellen als iets wat God wilde. In andere verhalen wordt God weer heel anders voorgesteld.
Als het gaat over de hel: daar bestaan ook heel verschillende ideeën over in het christendom. Laat je dus niet al te veel leiden door alléén extreme opvattingen.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 17:41

Rolf schreef:Als je God zoekt, en Hem wilt dienen, hoef je niets te vrezen.
Als je gelooft zoals het in de Bijbel staat, dan is er perspectief. Namelijk
een leven met geluk. Waarin je (bij tijd en wijle) kunt genieten van al het
moois.
In het N.T. staat, dat er behoud is, voor allen die in de Heere Jezus
geloven.


Meen je nu werkelijk wat je zegt, of doe je net alsof?

Alsof je niet gelukkig kan zijn zonder het christendom. Wat een belachelijke naïeve gedachte. Sowieso het feit dat je zegt dat als ik deze god dien, ik niets hoef te vrezen. Hiermee beweer je dus dat, wanneer ik dit niet doe, ik van alles te vrezen heb?

Alsof je geluk alleen maar kan afkopen door je over te geven aan deze god. Welke god zou dit verlangen? Waar komt die zieke behoefte vandaan om te regeren over de mensheid en het verlangen om geëerd te worden?

Mocht er een wezen bestaan wat verlangt dat hij geëerd wordt door de mensheid en ons anders eeuwig pijn zou doen, dan zal ik principieel mezelf nog steeds niet 'overgeven', want dan vind ik niet dat dit wezen ook maar enige vorm van respect verdient ondanks dat hij de schepper zou zijn...

Ik vraag me af wat dan volgens jullie het verschil is tussen de duivel en god, gezien het feit god dus zeer kwaadaardige fascistische trekjes heeft...

Het is toch te bizar voor woorden dat sommige mensen werkelijk geloven dat, hoe goed je ook leeft, je alsnog in de hel komt wanneer je simpelweg niet in het bestaan geloof van een wezen waarvan nog geen grammetje bewijs is dat hij bestaat.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 sep 2008 17:59

Zie hier.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten