vergeven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 27 dec 2008 18:30

Kraai schreef:Ja en daar ben ik nog volop mee bezig. Ben al wel een heel eind maar zoals het nu voelt kan ik dat nog niet. Maar ik zit ermee dat ze het bij hem uit de kerk willen zodat ze ook kerkelijk gezien vedere stappen kunnen zetten om het af te handelen. dus daar zit bij mij ook nog een punt

Als je het nog niet kunt, moet je jezelf niet dwingen. Wat niet kan, kan (nog) niet.
En probeer je helemaal los te maken van kerkelijke beslissingen. Jezelf ook daar niet afhankelijk van te maken. Dat is een traject dat diegene waar het om gaat al dan niet moet gaan en staat in feite los van jou!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: vergeven

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2015 09:30

In dit topic is er al veel over gezegd, maar ik heb nog een vraag, n.a.v. een DVD die ik keek, waarin Jom Kippoer voorkwam.
Hoofdrolspeelster is joods, ze dompelde zich helemaal onder in een water, at en dronk 24 uur niet en ging mensen vergeving vragen waar ze een conflict mee had.
Wat mooi, denk je dan. Echter, de beide vrouwen die ze vergeving ging vragen - ze legde daarbij uit dat het vanwege haar geloof was - reageerden heel verontwaardigd. In de trant van: o je komt vergeving vragen omdat het zo'n speciale dag is?
Dat is niet de goede insteek, dus nee, laat maar. Ze kreeg tweemaal een keiharde afwijzing.

Hoe reageren jullie op de vraag van vergeving, al weet je dat die persoon het doet vanwege zijn overtuiging, omdat het een speciale dag is bijvoorbeeld? Ik weet niet of het in andere religie's ook gebruikelijk is, om iemand vergeving te vragen of te schenken, dit vanwege een speciaal feest of dag?
Wat schrijft dan die andere religie voor, moet je die ander vergeving schenken?

Dus het gaat over de vergeving vragen omdat het "moet". Heeft het dan minder waarde?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Riska

Re: vergeven

Berichtdoor Riska » 20 jul 2015 09:53

Voor mij zou het minder waarde hebben denk ik.
Hoewel...
Het geeft in ieder geval wel aan dat de ander weet dat hij/zij fout is geweest, dat er vergeving nodig is.
Maar ik zou er een gesprek over willen hebben, de diepte in.
Meen je het, of is het omdat het voorgeschreven is?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: vergeven

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2015 10:10

Riska schreef:Voor mij zou het minder waarde hebben denk ik.
Hoewel...
Het geeft in ieder geval wel aan dat de ander weet dat hij/zij fout is geweest, dat er vergeving nodig is.
Maar ik zou er een gesprek over willen hebben, de diepte in.
Meen je het, of is het omdat het voorgeschreven is?

De vraag was eigenlijk: hoe reageer je?
Vriendelijk of juist verontwaardigd (zoals in die film, regelrecht vijandig en ontoegankelijk dus) of toch met enige opening hiervoor?

Je zou het bijvoorbeeld ook zo kunnen zeggen: ik kom van Godswege om jou vergeving te vragen.
Moet de ander meteen met zichzelf komen als het ware?
Dus: ik was fout, ik ben zo verkeerd geweest, ik heb jou gekwetst....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: vergeven

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2015 10:55

Wat een rare insteek. Als iemand vergeving komt vragen, maar geen berouw vertoont, zou ik waarschijnlijk ook afwijzend reageren. Anders is het een hoepeltje waar je die ander doorheen laat springen voor je eigen baat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: vergeven

Berichtdoor Arco » 20 jul 2015 13:39

Chaya schreef:In dit topic is er al veel over gezegd, maar ik heb nog een vraag, n.a.v. een DVD die ik keek, waarin Jom Kippoer voorkwam.
Hoofdrolspeelster is joods, ze dompelde zich helemaal onder in een water, at en dronk 24 uur niet en ging mensen vergeving vragen waar ze een conflict mee had.
Wat mooi, denk je dan. Echter, de beide vrouwen die ze vergeving ging vragen - ze legde daarbij uit dat het vanwege haar geloof was - reageerden heel verontwaardigd. In de trant van: o je komt vergeving vragen omdat het zo'n speciale dag is?
Dat is niet de goede insteek, dus nee, laat maar. Ze kreeg tweemaal een keiharde afwijzing.

Hoe reageren jullie op de vraag van vergeving, al weet je dat die persoon het doet vanwege zijn overtuiging, omdat het een speciale dag is bijvoorbeeld? Ik weet niet of het in andere religie's ook gebruikelijk is, om iemand vergeving te vragen of te schenken, dit vanwege een speciaal feest of dag?
Wat schrijft dan die andere religie voor, moet je die ander vergeving schenken?

Dus het gaat over de vergeving vragen omdat het "moet". Heeft het dan minder waarde?


Hoe ga jij om dan met de les die Jezus geeft in Mat. 5:21-26?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: vergeven

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2015 15:04

Arco schreef:
Hoe ga jij om dan met de les die Jezus geeft in Mat. 5:21-26?

Dit was de vraag niet.
Zie wat er boven staat, in welke context deze vraag stond.

Ik wil eigenlijk ook wel weten hoe andere religies in het begrip vergeving staan.
In de christelijke traditie kennen wij geen speciale feesten of dagen waarin het begrip vergeving centraal staat.
Ik weet ook niet in hoeverre Jom Kippoer dit eist, er zullen toch ook wel joodse mensen onverzoenlijk tegenover elkaar staan, neem ik aan.
En je gaat dan aan iemand vergeving vragen, maar krijgt dit niet (in dit geval) hoe dan verder, volgend jaar opnieuw?

Ik hoor van mensen dat zij ook wel eens eenzijdige vergeving schenken aan iemand. D.w.z. dat er vergeving wordt geschonken zonder dat dit expliciet gevraagd is. Hoe komt iemand zo ver, om de moordenaar van zijn kind of andere geliefde te vergeven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Riska

Re: vergeven

Berichtdoor Riska » 20 jul 2015 18:52

Ik hoor van mensen dat zij ook wel eens eenzijdige vergeving schenken aan iemand. D.w.z. dat er vergeving wordt geschonken zonder dat dit expliciet gevraagd is. Hoe komt iemand zo ver, om de moordenaar van zijn kind of andere geliefde te vergeven?

Jom Kipoer is: "Grote Verzoendag" - lijkt mij niet vreemd dat het verhaal uit het OT leidend is in de tegenwoordige tijd.

Als de ander er niet om vraagt zou het logisch zijn dat je niet vergeeft.
Maar dan blijf je in de macht van de dader. En dat kan leiden tot diepe verbittering.
Dan word je dus slachtoffer.
Hoe het met een moordenaar zit van bv. je kind weet ik niet.
Wel weet ik, dat mensen zich bevrijd kunnen voelen als ze voor zichzelf ertoe komen iemand te vergeven, ook als de ander jou heel veel kwaad heeft gedaan dat je je leven moet meedragen.

Ik zie een oproep tot vergeving in de viering van de Maaltijd van de Heer (het Avondmaal).
In de Bijbel staat de uitspraak van Jezus dat je niet aan moet gaan als je weet dat de ander iets tegen je heeft. Maar dat je eerst jezelf moet verzoenen met degene die jou kwaad heeft gedaan.
Daarom is het ook zo mooi dat bij het Avondmaal wordt gezegd dat het lichaam dat gebroken is, het bloed vergoten - is tot een volkomen verzoening van al onze zonden...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: vergeven

Berichtdoor Teus » 20 jul 2015 21:35

Chaya schreef: Dus het gaat over de vergeving vragen omdat het "moet". Heeft het dan minder waarde?


Als je om vergeving vraagt omdat het moet, dus niet voor je eigen gemoedsrust in relatie met God en gedreven bent door de Heilige Geest, kan het inderdaad wel eens van heel veel minder waarde zijn.

God verwacht dat Zijn kinderen om vergeving vragen, eerst aan Hem en dan aan de desbetreffende persoon. Het maakt niet uit hoe de ontvanger reageert, althans, voor God in relatie met jou niet, alleen, het kan ons zelf tegenvallen maar dat maakt God weer goed als je voor Hem te werk gegaan bent.

Als je vergeeft in relatie met God door de kracht van de Heilige Geest kun je werkelijk alles vergeven.
God wil dat we vergeven Hij verwacht niets van Zijn kinderen wat ze niet kunnen, ook al is alles uit Kracht van Hemzelf.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 jun 2015 10:34

Re: vergeven

Berichtdoor De7eigenschappen » 24 jul 2015 15:20

Al een aardig oud topic maar toch interessant genoeg hier even op te reageren.

Er word je nooit iets aangedaan; de dader doet alleen zichzelf iets aan. Vanuit dat gezichtspunt bezien wordt vergeven ook gemakkelijker. Dit lijkt een vreemde zienswijze maar in het licht van: ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden wordt dit begrijpelijk.

Hoe vaak vergeven? Denk dat dit van veel factoren afhangt. Wie, hoe, wat, waar, en dergelijke. Dat het niet kunnen vergeven verstrekkende gevolgen kan hebben laat de geschiedenis maar al te goed zien. Ook in prive situaties heb ik de verwoestende uitwerking van het niet kunnen vergeven gezien. Het niet kunnen vergeven heeft mijns inziens alles te maken met je ego. Iemand heeft je geraakt en je wilt genoegdoening.

Vergeven is ook niet even de ander de hand schudden. Het is een proces waar je doorheen moet gaan. Bezie ook altijd de persoon en zijn daden apart. Doe je dat niet dan blijft die donkere wolk boven je hoofd hangen met alle gevolgen van dien. De kracht ligt niet in een tegenactie te ondernemen maar in het vergeven. In de Bijbel staan genoeg voorbeelden. Met Jezus Christus uiteraard als grootste voorbeeld.

Welk een kracht er van het kunnen vergeven uitgaat laat het volgende waargebeurde verhaal dat stamt uit WO 2 zien.

Een gevangene werd door zijn ondervrager gemarteld. Op een gegeven moment raakte het slachtoffer bewusteloos. In een visioen zag hij Jezus Christus. Hij kwam weer bij, keek zijn "kwelgeest" recht in de ogen en zei "Ich liebe dich". Dit raakte de beulsknecht enorm en hield op met martelen. Terzelfder tijd verdwenen de toegebrachte verwondingen.

Vergeven wil ook niet zeggen dat je nog met die persoon "moet" blijven omgaan. Ook dit hangt samen met de relatie tot die persoon.

Vergeten kun je zoiets uiteraard niet en dat moet ook niet. Dat kan ook helemaal niet. Je kunt het hooguit verdringen maar dan heb je het dus niet vergeven.
Als laatste: als iemand zou weten wat hij/zij een ander aandoet met bepaald gedrag dan zou het niet gebeuren. In de kern weet ook het kwade niet wat erdoor wordt aangericht.

de liefde en de zegen van onze Vader
Haat wordt overwonnen door liefde
Als de mensen elkaar vergeven zal onze Vader ons ook vergeven
Liefde overwint alles

De liefde en de zegen van onze Vader

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: vergeven

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2015 15:39

De7eigenschappen schreef:Al een aardig oud topic maar toch interessant genoeg hier even op te reageren.
Er word je nooit iets aangedaan; de dader doet alleen zichzelf iets aan. Vanuit dat gezichtspunt bezien wordt vergeven ook gemakkelijker. Dit lijkt een vreemde zienswijze maar in het licht van: ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden wordt dit begrijpelijk.

Dit is een interessant gezichtspunt.
Toch vraag ik me af of dit voor alle daden geldt, die iemand te vergeven heeft.
Wat ik geleerd heb door de tijd is, dat de ander de kwestie van een andere kant bekijkt.
Dus laten we een ruzie nemen, jij zit met wrok en boosheid, die ander zit daar ook mee, er is onbegrip.
Komt er een patstelling of is één van de twee bereid om de eerste stap te nemen.
A neemt de eerste stap en vraagt of het goed gemaakt kan worden, biedt excuses aan, enz.
B reageert hier niet goed op. Vindt dat er te weinig berouw wordt getoond, legt alle schuld bij A en vervolgens is er weer een breuk.

Hoe moet B dan reageren, volgens de Bijbelse lijn en het door jou gestelde?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Riska

Re: vergeven

Berichtdoor Riska » 24 jul 2015 16:47

De7eigenschappen schreef:Er word je nooit iets aangedaan; de dader doet alleen zichzelf iets aan. Vanuit dat gezichtspunt bezien wordt vergeven ook gemakkelijker

Ik ben het hartgrondig met je oneens.
Er zijn dingen die ons aangedaan worden (alle soorten van mishandeling), en dingen die ons overkomen (bv. invaliditeit, sterven van een geliefde etc.)
Bij de dingen die ons aangedaan zijn/worden is vergeving moeilijk, een heel gevecht. En vaak wordt er over geoordeeld - immers het zou een bevel zijn. Soms doet iemand er een leven lang over.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: vergeven

Berichtdoor oekaboeka » 24 jul 2015 20:36

Chaya : A neemt de eerste stap en vraagt of het goed gemaakt kan worden, biedt excuses aan, enz.
B reageert hier niet goed op. Vindt dat er te weinig berouw wordt getoond, legt alle schuld bij A en vervolgens is er weer een breuk.

Hoe moet B dan reageren, volgens de Bijbelse lijn en het door jou gestelde?



B moet niks maar als B een christen uit je naaste omgeving is , dan word B wel opgeroepen om te vergeven zeven maal zeventig keer.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: vergeven

Berichtdoor oekaboeka » 24 jul 2015 20:45

De7eigenschappen : Er word je nooit iets aangedaan; de dader doet alleen zichzelf iets aan.

Dat kun je zo niet zeggen tegenover slachtoffers van erge situaties , daar zou ik mee oppassen om dat zo te zeggen komt heel koud en zakelijk over en je gaat ver buiten je boekje ( walgelijk ) , ook al snap ik wel wat je bedoelt ik zou dit terug nemen !

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: vergeven

Berichtdoor oekaboeka » 24 jul 2015 20:53

Chaya : Chaya : A neemt de eerste stap en vraagt of het goed gemaakt kan worden, biedt excuses aan, enz.
B reageert hier niet goed op. Vindt dat er te weinig berouw wordt getoond, legt alle schuld bij A en vervolgens is er weer een breuk.

Hoe moet B dan reageren, volgens de Bijbelse lijn en het door jou gestelde?

Verder gaat die zeven maal zeventigmaal vergeving er vooral om om in plaats van met wrok en haat en vergelding te reageren te reageren met vergeving en liefde maar dat betekent niet dat je alles maar moet vergeven hoor , maar zou wel het beste zijn maar moet wel oprecht zijn anders stelt het ook niks voor en krijg je allemaal van die neppe mensen die er al genoeg zijn ( schijnheiligerds )


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten