Geweld in het OT

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2008 16:02

Wie ben ik om daar een absoluut antwoord op te geven. Maar ik vind het moeilijk om te geloven dat God zoiets zou gebieden. En dat nog even los van de vraag of dit werkelijk zo is gegaan, omdat de verhalen in Samuël nu niet echt doorgaan voor historisch betrouwbaar.

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 20 aug 2008 22:01

Cicero schreef:Wie ben ik om daar een absoluut antwoord op te geven. Maar ik vind het moeilijk om te geloven dat God zoiets zou gebieden. En dat nog even los van de vraag of dit werkelijk zo is gegaan, omdat de verhalen in Samuël nu niet echt doorgaan voor historisch betrouwbaar


Waaruit blijkt die ""onbetrouwbaarheid"" ...?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2008 22:08

Dat is off-topic. Lees een goede inleiding in het OT, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 23 aug 2008 23:41

Cicero schreef:Wie ben ik om daar een absoluut antwoord op te geven. Maar ik vind het moeilijk om te geloven dat God zoiets zou gebieden. En dat nog even los van de vraag of dit werkelijk zo is gegaan, omdat de verhalen in Samuël nu niet echt doorgaan voor historisch betrouwbaar.

Die moeilijkheid zie ik ook.

Het feit dat deze verhalen wel zó geschreven zijn zoals ze geschreven zijn, laat denk ik vooral zien hoe de mens daar en ten geestelijk in elkaar stak.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 sep 2008 15:05

Hier een interessant opinie-artikel in Trouw van Sam Janse over geweld en geloof.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten