Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 dec 2008 15:44

Hero:
mbt de 'slavernij' der kerkelijke prediking.... vind ik een beetje natrappen naar oude tijden. Tegenwoordig valt de arrogantie van het eigen gelijk wel mee, zij het dat de rk nog steeds niet zonder de onfeilbaarheid van de paus schijnen te kunnen.

En wat betreft het Paulus-citaat....tsja dat is weer zo lekker subjectief.
Wie wordt door de HG geleid??
Elia die honderden Baal-priesters afslachtte?
Of Johannes die beweert dat ieder die liefheeft, uit God geboren is?

U zegt het maar.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 17:07

Lovely schreef:
mohamed schreef:
Lovely schreef:
mohamed schreef:
Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!


Heeft Mohammed het woord 'Moslim' dan wel ooit in zijn mond genomen?

Moslim!
:mrgreen:

Zonder dollen, jazeker.

Imraan 3
102 O u die gelooft vreest Allah zoals het behoort en sterft niet tenzij u Moslim bent


Als we de naam Christus vanuit het Grieks naar het Nederlands vertalen is de letterlijke betekenis ‘gezalfde’. Dit woord, werd door de Joden vooral gebruikt voor koningen en priesters maar ook voor de Messias. Kortom Jezus de gezalfde, een eervolle naam dus voor deze bijzondere verlossende mensenzoon.

“Ik ben de weg, de waarheid en het leven" aldus Christus.

Wat je nu doet is mij woorden in de mond leggen, maar de term 'christenen' heeft Christus niet genoemd en daar had ik het over.
Een leuke wetenswaardigheid in deze is het volgende:

'...en gij zult met een nieuwe naam genoemd worden, welke de mond des HEEREN uitdrukkelijk noemen zal. ' (jes 62,2)

'...maar zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen...' (Jes 65,15)

Was die nieuwe naam soms christenen?

'En het is geschied, dat zij een geheel jaar samenvergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen voor het eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.'(Hand 11,26)

Het antwoord is: absoluut niet. Want de discipelen werden voor het eerst christenen genoemd, nadat Jezus al ten hemel gevaren was. Dus nogmaals: de term christenen heeft God nooit gebezigd.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 03 dec 2008 18:56

Waarom vallen moslims christenen aan ????
als er in hun godsdienst geen dwang is !

vrijdag 28 november 2008
Duizenden moslims hebben op zondag 23 november een koptische kerk in een buitenwijk van Caïro aangevallen. Delen van de kerk, twee auto’s en een winkel in de buurt zijn verbrand en vijf mensen raakten gewond.
De menigte was woedend over een nieuwe aanbouw bij de kerk. Rond vijf uur ’s middags verzamelden zij zich bij de kerk, na afloop van de dienst die vlak daarvoor gehouden was om het nieuwe deel van de kerk in te wijden.
Leuzen als “We zullen de kerk vernietigen”, “Islam is de oplossing” en “Geen God behalve Allah” werden gescandeerd. De kerk werd bekogeld met stenen en in brand gestoken. De gemeenteleden zaten binnen opgesloten en vijf van hen raakten gewond.




wat een scheet van een godsdienst !

Infidel ! van Ayaan lezen is een must !!!
Zij was zelf vroeger ook heel vroom , maar op een gegeven mometn werd ze te kritisch........
Submission ! Geen vragen stellen!!!!ISLAM = lam
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 dec 2008 19:05

Carl schreef:Je weidt te ver uit, Johannes.
Je vroeg mij nadrukkelijk om een voorbeeld. Ik noem er een ofschoon jij moet bewijzen, niet ik.
Vervolgens is het weer niet goed. Wel, ik neem aan dat Nixon, als hij een strategisch advies wilde, wel een generaal erbij had geroepen ipv Graham.
En is Graham ineens geen christen als hij met de president spreekt.

En wat hebben mohammedanen eigenlijk met deze discussie te maken?

je broer
Carl

(PS: je wordt er niet slechter van als je toegeeft ongelijk te hebben)

de vraag die ik je stelde hierover was of dat het uit geloofsovertuiging kwam van Graham of omdat de oorlog slecht ging.

de mohammedanen hebben met deze discussie iets te maken, omdat lailala zei dat in de koran geen geweld voorkomt. terwijl juist veel mohemmedanen uit geloofsovertuiging geweld gebruiken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 dec 2008 19:06

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

kom maar eens met hedendaagse voorbeelden van groepen christenen die geweld gebruiken.


George W. Bush


Salaam.

Waarom gebruikt hij geweld?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 dec 2008 19:08

Wat dacht je van de olie?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 dec 2008 19:09

Carl schreef:Wat dacht je van de olie?

je broer
Carl

Wat dacht je van terroristen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Berichtdoor lailahaillallah » 03 dec 2008 19:34

Assalaam alaikum,

Wat dacht je van de olie?

je broer
Carl


Hoi Carl, ik vind jou een eerlijk en oprecht persoon en hoop dat je altijd zo eerlijk en oprecht zult blijven en niet zult horen bij de mensen die de werkelijkheid niet willen zien of begrijpen.



Salaam.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 03 dec 2008 20:06

mohamed schreef:
Lovely schreef:
mohamed schreef:
Lovely schreef:
mohamed schreef:
Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!


Heeft Mohammed het woord 'Moslim' dan wel ooit in zijn mond genomen?

Moslim!
:mrgreen:

Zonder dollen, jazeker.

Imraan 3
102 O u die gelooft vreest Allah zoals het behoort en sterft niet tenzij u Moslim bent


Als we de naam Christus vanuit het Grieks naar het Nederlands vertalen is de letterlijke betekenis ‘gezalfde’. Dit woord, werd door de Joden vooral gebruikt voor koningen en priesters maar ook voor de Messias. Kortom Jezus de gezalfde, een eervolle naam dus voor deze bijzondere verlossende mensenzoon.

“Ik ben de weg, de waarheid en het leven" aldus Christus.

Wat je nu doet is mij woorden in de mond leggen, maar de term 'christenen' heeft Christus niet genoemd en daar had ik het over.
Een leuke wetenswaardigheid in deze is het volgende:

'...en gij zult met een nieuwe naam genoemd worden, welke de mond des HEEREN uitdrukkelijk noemen zal. ' (jes 62,2)

'...maar zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen...' (Jes 65,15)

Was die nieuwe naam soms christenen?

'En het is geschied, dat zij een geheel jaar samenvergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen voor het eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.'(Hand 11,26)

Het antwoord is: absoluut niet. Want de discipelen werden voor het eerst christenen genoemd, nadat Jezus al ten hemel gevaren was. Dus nogmaals: de term christenen heeft God nooit gebezigd.



Ten eerste wil ik je sterk afraden om Bijbelteksten door elkaar heen te halen en ze uit hun verband te rekken, zoals ook Laila veelvuldig doet. Geef voortaan de tekst in zijn geheel weer en plaats daarbij je vraag op deze manier voorkom je een mis-communicatie.

Je hebt het over de volgende tekst:

13 Daarom – dit zegt God, de HEER:
Mijn dienaren zullen eten,
maar jullie zullen honger lijden;
mijn dienaren zullen drinken,
maar jullie zullen dorst lijden;
mijn dienaren zullen zich verheugen,
maar jullie zullen te schande staan;
14 mijn dienaren zullen juichen van vreugde,
maar jullie schreeuwen het vertwijfeld uit
en weeklagen, vanwege een gebroken geest.
15 De naam die jullie nalaten
wordt door mijn uitverkorenen gebruikt
wanneer zij iemand vervloeken:
‘Zo zal God, de HEER, je doden!’
Maar mijn dienaren geef ik een andere naam,
16 die in dit land zal dienen
als zegenspreuk en eedformule:
‘Bij de waarachtige God’.

Dan zal alle ellende van vroeger vergeten zijn,
verborgen voor mijn ogen.

In deze tekst gaat het niet om een specifieke naam, het gaat erom ‘je naam rein, hoog te houden’. Dan kan je eruit lezen als je de gehele tekst leest en niet alleen de helft van een zin. Het gaat hier om je aanzien. Als jij liegt en bedriegt krijg je in je omgeving een slechte naam, ben je eerlijk en stel je andere boven jezelf, dan zal je omgeving je een goede naam doen toekomen. Uiteindelijk heeft God hier invloed op hoe jij wordt genoemd en hoe de mensen jou zien, God de Almachtige.

Uit je schrijven maak ik op dat je ervan uitgaat dat ‘Christenen’ niet erkent worden door God. Want Jezus heeft nooit de naam Christenen genoemd terwijl hij dat wel had moeten doen, daarbij noem je de volgende tekst:

1 Omwille van Sion zal ik niet zwijgen,
omwille van Jeruzalem ben ik niet stil,
totdat het licht van haar gerechtigheid daagt
en de fakkel van haar redding brandt.
2 Alle volken zullen je gerechtigheid zien,
alle koningen je majesteit.
Men zal je noemen bij een nieuwe naam
die de HEER zelf heeft bepaald.
3
Je zult een schitterende kroon zijn
in de hand van de HEER,
een koninklijke tulband
in de hand van je God.
4 Men noemt je niet langer Verlatene
en je land niet langer Troosteloos oord,
maar je zult heten Mijn verlangen
en je land Mijn bruid.

Lees het volgende wat Jezus heeft gezegd:

Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door Mij.

Dus niemand kan bij de Vader komen door Christus te aanvaarden als de Messias, zijn volgelingen zijn dan ook logischer wijs Christenen te noemen. Maar wie heeft deze naam bepaald? Je haalt de volgende - en overigens zeer mooie - tekst aan:

Hierna vertrok Barnabas naar Tarsus om Saulus te zoeken, 26 en toen hij hem gevonden had, nam hij hem mee naar Antiochië. Een heel jaar lang kwamen ze met de gemeente daar bijeen en gaven ze onderricht aan tal van mensen. Het was in Antiochië dat de leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd

De leerlingen vielen op en werden door de mensen ‘Christenen’ genoemd, of terwijl de volgelingen van de Jezus Christus. Hoe mooi kan dit wel niet zijn, dat ze zelfs door de mensen volgelingen van Jezus werden genoemd? Uiterst opmerkelijk, je ziet weer de macht van God, die spreekt via de mensen en bepaald dat '*Christenen' de volgelingen van Christus zijn, de enige Messias. Daarmee zijn Christenen dus het verlangen van God.

* Overigens geldt dat niet dat iedereen die zich 'Christen' noemt, een Christen is. Maar daar is al eerder over gesproken op dit forum.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 21:15

Volgens mij ben je de rode draad een beetje kwijt, want het punt is dat de Heere Zijn knechten nooit christenen heeft genoemd.

'...maar zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen...' (Jes 65,15)

Joh 15,15
Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

De juiste aanduiding voor de discipelen van Jezus is dus geen christenen, maar vrienden van Christus.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Berichtdoor lailahaillallah » 03 dec 2008 21:43

Assalaam alaikum,

Ten eerste wil ik je sterk afraden om Bijbelteksten door elkaar heen te halen en ze uit hun verband te rekken, zoals ook Laila veelvuldig doet. Geef voortaan de tekst in zijn geheel weer en plaats daarbij je vraag op deze manier voorkom je een mis-communicatie.


Beste Lovely, in plaats van ons raad te geven om langs een christelijk theoloog te gaan, stel ik voor dat jij eerst wat lessen neemt van een geleerde, voordat je een ander bekritiseert op fouten zonder tegenargumenten. :wink:



Salaam
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 03 dec 2008 22:52

Carl schreef:mbt de 'slavernij' der kerkelijke prediking.... vind ik een beetje natrappen naar oude tijden. Tegenwoordig valt de arrogantie van het eigen gelijk wel mee


Optimist !!... :wink: --- en hoe denk je over de kerk, die al kort na het jaar 1600 : ophield met reformeren, plus daarmee 'n eind maakte aan de moeizaam bevochten vrijheid van godsdienst ?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 03 dec 2008 23:08

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

Ten eerste wil ik je sterk afraden om Bijbelteksten door elkaar heen te halen en ze uit hun verband te rekken, zoals ook Laila veelvuldig doet. Geef voortaan de tekst in zijn geheel weer en plaats daarbij je vraag op deze manier voorkom je een mis-communicatie.


Beste Lovely, in plaats van ons raad te geven om langs een christelijk theoloog te gaan, stel ik voor dat jij eerst wat lessen neemt van een geleerde, voordat je een ander bekritiseert op fouten zonder tegenargumenten. :wink:

Salaam


Bij herhaling: In ons kikkerlandje is Nederlands de voertaal, en af en toe zijn we vanuit onze traditie gewend er een latijnse term tegen aan te gooien zoals Deo Volente, maar graag gewoon Nederland. Ik begin het steeds irritanter te vinden dat Arabisch. Mijn verzoek aan jou is in ieder geval of je me gewoon in het Nederlands wil begroeten. Dank u.

En om aan te sluiten bij lovely -> lailahaillallah, ik ben het er enorm mee eens dat jij vaak bijbelteksten uit hun verband citeert, en daarbij haal jij ook nog onnoemelijk vaak wikipedia aan als zijnde dé meest betrouwbare bron in alle discussies over geloof, God, Jezus en de Bijbel. Tja.... tis maar dat je het weet.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 04 dec 2008 10:11

mohamed schreef:Volgens mij ben je de rode draad een beetje kwijt, want het punt is dat de Heere Zijn knechten nooit christenen heeft genoemd.

'...maar zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen...' (Jes 65,15)

Joh 15,15
Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

De juiste aanduiding voor de discipelen van Jezus is dus geen christenen, maar vrienden van Christus.


Nogmaals probeer je vraag helder te formuleren en als je een tekst erbij zet dat zet je die tekst in zijn verband en niet in een halve zin of één hele zin.

Jij blijkt er waarschijnlijk vanuit te gaan, dat Christenen niet erkend worden door God omdat Jezus zijn volgelingen niet bij de naam ‘Christenen’ heeft genoemd terwijl hij dit toch had moeten doen. Is dit je standpunt :?:

Nu een vraag terug:
Waarom is de Islam het ware geloof ?
Bij het antwoord wil ik niet alleen maar teksten uit de Koran zien maar ook beargumentatie waaruit blijkt in de maatschappij en de wereld dat de Islam een bevredigende religie is voor mensen. Vertel het me, Mo.

Beste Lovely, in plaats van ons raad te geven om langs een christelijk theoloog te gaan, stel ik voor dat jij eerst wat lessen neemt van een geleerde, voordat je een ander bekritiseert op fouten zonder tegenargumenten.

Salaam


Duidelijke, heldere en gemeende geïnteresseerde vragen leiden naar correcte antwoorden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2008 22:04

Lovely schreef:
mohamed schreef:Volgens mij ben je de rode draad een beetje kwijt, want het punt is dat de Heere Zijn knechten nooit christenen heeft genoemd.

'...maar zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen...' (Jes 65,15)

Joh 15,15
Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

De juiste aanduiding voor de discipelen van Jezus is dus geen christenen, maar vrienden van Christus.


Nogmaals probeer je vraag helder te formuleren en als je een tekst erbij zet dat zet je die tekst in zijn verband en niet in een halve zin of één hele zin.

Jij blijkt er waarschijnlijk vanuit te gaan, dat Christenen niet erkend worden door God omdat Jezus zijn volgelingen niet bij de naam ‘Christenen’ heeft genoemd terwijl hij dit toch had moeten doen. Is dit je standpunt :?:

Nee, dat denk ik niet, ik denk alleen dat het niet uitmaakt of we die naam gebruiken.
Nu een vraag terug:
Waarom is de Islam het ware geloof ?
Bij het antwoord wil ik niet alleen maar teksten uit de Koran zien maar ook beargumentatie waaruit blijkt in de maatschappij en de wereld dat de Islam een bevredigende religie is voor mensen. Vertel het me, Mo.

Duidelijke, heldere en gemeende geïnteresseerde vragen leiden naar correcte antwoorden.

De naam Mohamed kan verwarrend werken en dwingt je na te denken over mijn teksten. Blijkbaar heb jij niet veel van mij begrepen, want ik ben geen Moslim. ;)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten