Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 dec 2008 22:54

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

kom maar eens met hedendaagse voorbeelden van groepen christenen die geweld gebruiken.


George W. Bush


Salaam.


In ons kikkerlandje is Nederlands de voertaal, en af en toe zijn we vanuit onze traditie gewend er een latijnse term tegen aan te gooien zoals Deo Volente, maar graag gewoon Nederland. Ik begin het steeds irritanter te vinden dat Arabisch. Te meer omdat je verderop het bericht wel gewoon begint met 'Hoi mohammed'. Dat oneindige geprofileer hoeft van mij niet. Mijn verzoek aan jou is in ieder geval of je me gewoon in het Nederlands wil begroeten. Dank u.

Om verder te gaan met het topic - er werd geschreven: 'Jij zegt dat de christenwereld geweld heeft afgezworden. Ik geloof daar niks van. Dé basis van het christendom is de bijbel; een boek dat vaak en op vele wijzen oproept tot geweld. Geen christen dus die geweld af zal zweren.'
Helaas moeten we constateren dat er ook door christenen nog onnodig geweld gebruikt wordt. Ik denk niet zozeer dat iedere christen een extreem pacifist moet zijn. Helaas is het echter zo dat ook christenen onnodig de wapens opnemen en zo pijn en verdriet zaaien. Deze constatering zorgt er voor dat ik niet altijd even trots ben op mijn eigen christelijke traditie, maar het ontslaat me evenmin van het kijken in de wereld om me heen. En als ik dan om me heen kijk, zie ik ook veel moslims die de wapens opnemen. In absolute getallen konden dat er nog wel eens flink meer zijn dan christenen die de wapens opnemen. En bovendien zie ik ook dat christenen op dit moment de meest vervolgde gelovigen zijn ter wereld.... En dat wil ik toch even gezegd hebben...!
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 dec 2008 23:13

Ik blijf erbij dat verwijzingen naar christenen die vervolgd worden, en moslims die de wapenen opnemen, in feite niets toe of afdoen aan mijn mening dat het falikant onjuist is dat het christendom geweld zou hebben afgezworden.

Echt: die argumenten dóen er gewoon niet toe. Laten we de moed hebben om eigen falen te accepteren ipv naar anderen te wijzen. Des te sterker kunnen we weer op staan!

Hopelijk komt er ooit wel eens een actie vanuit de hoogste nivo's van het christendom om te benadrukken dat het Koninkrijk van God er niet anders kan komen dan door actief pacifisme van christenen, samen met moslims, samen met joden, samen met boeddhisme en alles wat wel/niet ergens in gelooft.

je broer
Carl
Laatst gewijzigd door Carl op 03 dec 2008 00:19, 2 keer totaal gewijzigd.
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 23:50

Luk 6,29
Hem, die u op de wang slaat, biedt ook de andere; en hem, die u de mantel neemt, verhindert ook de rok niet te nemen.

Mat 26,68
En anderen gaven Hem kinnebakslagen, zeggende: Profeteer ons, Christus, wie is het, die U geslagen heeft?

1 Petr 2,22
Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden;

Jezus deed wat Hij predikte en was zonder zonde, dus ook zonder geweld.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 dec 2008 23:52

????

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 00:36

Carl schreef:????

je broer
Carl

Jezus deed niets terug toen de joden en later de Romeinen Hem sloegen, dus Hij keerde Zijn andere wang toe. Nadat ze Hem gekruisigd hadden verdeelden (Mat 27,35) ze Zijn kleding, oftewel, ze namen Zijn rok en Zijn mantel, zonder dat Jezus hen verhinderde.

Daarin schuilt een diepe symboliek Carl,

groet!

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 dec 2008 08:12

Maar wat wil je ermee zeggen?
Dat jesus zo handelde bevat een oproep aan ons. Het wil niet zeggen dat het christendom het geweld heeft afgezworen. WAS HET MAAR ZO!

je broer
carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 09:44

Carl schreef:Maar wat wil je ermee zeggen?
Dat jesus zo handelde bevat een oproep aan ons. Het wil niet zeggen dat het christendom het geweld heeft afgezworen. WAS HET MAAR ZO!

je broer
carl

Geloof zonder werken is dood zegt Jakobus, dus al vind jij ze christenen, dat betekent nog niet dat ze het ook zijn, want ja er zijn vele leiders die zich christenen noemen maar zich er niet naar gedragen.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 dec 2008 10:04

wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 10:20

Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 03 dec 2008 12:23

mohamed schreef:
Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!


Heeft Mohammed het woord 'Moslim' dan wel ooit in zijn mond genomen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 12:50

Lovely schreef:
mohamed schreef:
Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!


Heeft Mohammed het woord 'Moslim' dan wel ooit in zijn mond genomen?

Moslim!
:mrgreen:

Zonder dollen, jazeker.

Imraan 3
102 O u die gelooft vreest Allah zoals het behoort en sterft niet tenzij u Moslim bent

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 03 dec 2008 13:21

Stond het woord moslim toen voor een bevolkingsgroep? Of was het het algemene woord wat je toen gebruikte voor gelovigen?

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 dec 2008 13:39

mohamed schreef:
Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden,

Als men zich veel aan het oordeel van mensen gelegen laat...okay....
Jesus zegt ergens: hieraan zal ieder zien dat je mijn leerlingen (en welke christen wil dat niet zijn?) bent, als er liefde is onder jullie.

maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!


je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 03 dec 2008 13:44

Carl schreef:wanneer ben je een christen?


Volgens de kerk : wanneer je je onderwerpt aan de slavernij der officiele prediking ....

Volgens Paulus : "... allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods --- want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen : Abba, Vader --- die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn ..." {Romeinen_8:14-16}
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 03 dec 2008 13:48

mohamed schreef:
Lovely schreef:
mohamed schreef:
Carl schreef:wanneer ben je een christen?

je broer
Carl

(PS: kijk uit, dit is een strikvraag. Ik ga uit van de criteria die Jesus aanlegt)

Blijkbaar als mensen je zo aanduiden, maar volgens mij is de term christen net zo veel- als nietszeggend en gaat het er veel meer om dat we het grootste gebod naleven, wat al moeilijk genoeg is.

Mar 12,31
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Ja, misschien vind je het wel belachelijk Carl, maar ik ga ook uit van Jezus' criteria en Hij heeft het woord christen nooit in de mond genomen!


Heeft Mohammed het woord 'Moslim' dan wel ooit in zijn mond genomen?

Moslim!
:mrgreen:

Zonder dollen, jazeker.

Imraan 3
102 O u die gelooft vreest Allah zoals het behoort en sterft niet tenzij u Moslim bent


Als we de naam Christus vanuit het Grieks naar het Nederlands vertalen is de letterlijke betekenis ‘gezalfde’. Dit woord, werd door de Joden vooral gebruikt voor koningen en priesters maar ook voor de Messias. Kortom Jezus de gezalfde, een eervolle naam dus voor deze bijzondere verlossende mensenzoon.

“Ik ben de weg, de waarheid en het leven" aldus Christus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten