Leviticus onder de loep

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Michael » 03 jul 2008 12:26

Ook namens mij bedankt Elbert. Op deze manier kan ik ook fijn mee doen.

UltraPulse schreef:Omdat je begon met de discussie over homofilie (met het risico om off-topic te gaan), wat beschreven staat in Leviticus, wordt duidelijk nogmaals aangehaald in Romeinen 1.


(Welkom op het forum UltraPulse)

In Romeinen 2 staat: "Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die [anderen] oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die [anderen] oordeelt, doet dezelfde dingen."

Dit is vaak gebruikt om Paulus zijn bedoelingen te verduidelijken. Eigenlijk klaagt hij over het slechte gedrag van burgers die zichzelf rechtvaardig en juist achten. Hij stelt dat christenen zich beter moeten gedragen dan de gemiddelde romein of griek, maar constateert dat ze dat niet doen.

Je zou het dus kunnen interpreteren als waarschuwing tegen jezelf te goed voelen voor je omgeving. Hoogmoed komt voor de val...

Mocht je niet helemaal achter die interpretatie staan, dan geldt nog steeds hetzelfde bezwaar als geldt voor Leviticus... Als je aanneemt dat Paulus volledig gelijk heeft. Dan moet je aannemen dat Paulus gelijk heeft in zijn andere standpunten. Hierbij hoort dus dat slavernij de gewoonste zaak van de wereld is. (Filemon waar hij zijn zoon weggeeft) Maar ook dat de vrouw minderwaardig is aan de man.

De vraag is mijn inziens niet zozeer of een bijbel passage iets wel of niet zegt, maar wat de oorspronkelijke schrijver er mee bedoelde, en wat hij erdoor probeerde te bereiken.

Volgens mij geldt dit ook voor Leviticus. In Leviticus staan (onder meer) wetten die specifiek voor de priester kaste gelden. De wetten zijn dus niet allemaal even sterk geldend voor iedereen, maar gelden afhankelijk van je rol en aspiraties. Dat klinkt ook logisch. Niet iedereen is gelijk en van sommigen moet je meer verwachten dan van anderen omdat ze bepaalde rollen op zich nemen.

Een priester was een bijzonder belangerijk individu in die samenleving en van hen werdt dus vele malen meer verwacht dan een herdersjongen.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Divrei Shmuel » 03 jul 2008 12:33

Michael schreef:Volgens mij geldt dit ook voor Leviticus. In Leviticus staan (onder meer) wetten die specifiek voor de priester kaste gelden. De wetten zijn dus niet allemaal even sterk geldend voor iedereen, maar gelden afhankelijk van je rol en aspiraties. Dat klinkt ook logisch. Niet iedereen is gelijk en van sommigen moet je meer verwachten dan van anderen omdat ze bepaalde rollen op zich nemen.

Een priester was een bijzonder belangerijk individu in die samenleving en van hen werdt dus vele malen meer verwacht dan een herdersjongen.

De reden is niet alleen maar de rol maar de vereenzelviging met de afgezonderde situatie van de hemel (de Tempel en de Tent der samenkomst vertegenwoordigen die) binnen welke dimensie men ook gelijkgeaard afgezonderd dient te leven - niet conform het leven van de aarde.

sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Michael » 03 jul 2008 14:20

Divrei Shmuel schreef:De reden is niet alleen maar de rol maar de vereenzelviging met de afgezonderde situatie van de hemel (de Tempel en de Tent der samenkomst vertegenwoordigen die) binnen welke dimensie men ook gelijkgeaard afgezonderd dient te leven - niet conform het leven van de aarde.


Ik begrijp het vrees ik niet helemaal...

Bedoel je te zeggen dat het ook een symbolische betekenis had waarin men de verschillende groepen mensen als het ware laat uitbeelden de verschillende gebieden van hemel en aarde?

Dat is bijzonder fascinerend. Ik weet dat sommige volkeren dat doen maar wist niet dat dat ook voor de Joden uit die periode gold. Tenminste... Als ik je goed begrijp ;)

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Divrei Shmuel » 03 jul 2008 15:55

Michael schreef:
Divrei Shmuel schreef:De reden is niet alleen maar de rol maar de vereenzelviging met de afgezonderde situatie van de hemel (de Tempel en de Tent der samenkomst vertegenwoordigen die) binnen welke dimensie men ook gelijkgeaard afgezonderd dient te leven - niet conform het leven van de aarde.


Ik begrijp het vrees ik niet helemaal...

Bedoel je te zeggen dat het ook een symbolische betekenis had waarin men de verschillende groepen mensen als het ware laat uitbeelden de verschillende gebieden van hemel en aarde?

Dat is bijzonder fascinerend. Ik weet dat sommige volkeren dat doen maar wist niet dat dat ook voor de Joden uit die periode gold. Tenminste... Als ik je goed begrijp ;)

Het Jodendom verstaat het zo dat de priesters in een andere status waren dan de gewone mensen. Immers stelde in het heiligdom het heilige (letterl. uit het hebreeuws: het afgezonderde, het appart gezette) de hemel voor en het heilige der heiligen (het afgezonderdste van de afgezonderdheden) de hemel der hemelen voor, ook wel de hof van Eden.
Dit is de sfeer waar de engelen zich begeven (hemel/heilige); en de plaats waar HASJEM boven k'roeviem (de cherubs) troont is in het allerheiligste (hemel der hemelen). De priesters worden in het boek Maleachi ook boodschappers genoemd. Malach is het woord voor boodschapper en het woord voor engel.
Wat de engelen in de hemel doen, doen de priesters op aarde a.h.w.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Michael » 03 jul 2008 21:30

Divrei Shmuel schreef:
Dit is de sfeer waar de engelen zich begeven (hemel/heilige); en de plaats waar HASJEM boven k'roeviem (de cherubs) troont is in het allerheiligste (hemel der hemelen). De priesters worden in het boek Maleachi ook boodschappers genoemd. Malach is het woord voor boodschapper en het woord voor engel.
Wat de engelen in de hemel doen, doen de priesters op aarde a.h.w.


Ik begrijp het. Zo als het boven is, zo doen ze het beneden dus eigenlijk. Intrigerend, is het volgens jou zo dat dit beeld ook voor de normale Jood gold? Dat wil zeggen dat de schaapherder ook geacht werdt om zich aan een aantal regels te houden die niet verwacht werd van de andere mensen in de streek? Aangezien de eerste christenen heel veel Joodse gebruiken en tradities overnamen is dat alles natuurlijk razend relevant in het gesprek.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Divrei Shmuel » 03 jul 2008 22:11

Michael schreef:
Divrei Shmuel schreef:
Dit is de sfeer waar de engelen zich begeven (hemel/heilige); en de plaats waar HASJEM boven k'roeviem (de cherubs) troont is in het allerheiligste (hemel der hemelen). De priesters worden in het boek Maleachi ook boodschappers genoemd. Malach is het woord voor boodschapper en het woord voor engel.
Wat de engelen in de hemel doen, doen de priesters op aarde a.h.w.


Ik begrijp het. Zo als het boven is, zo doen ze het beneden dus eigenlijk. Intrigerend, is het volgens jou zo dat dit beeld ook voor de normale Jood gold? Dat wil zeggen dat de schaapherder ook geacht werdt om zich aan een aantal regels te houden die niet verwacht werd van de andere mensen in de streek? Aangezien de eerste christenen heel veel Joodse gebruiken en tradities overnamen is dat alles natuurlijk razend relevant in het gesprek.

De vroege gelovigen waren allemaal geboren Jiesraelieten (ik bedoel dus uit het volk Jiesrael, niet de landstreek), ze namen geen Joodse trdities en gebruiken over, ze waren er mee grootgebracht en niemand voelde zich geroepen deze zake terzijde te leggen, zelfs niet 22 jaar na de hemelvaart van hun Rabbi en Masjiach (=Gezalfde, in het grieks Chriestos); zie daarvoor Handelingen 21 in tegenstelling tot wat men van de gelovigen uit de volken verwachtte (Hand.15). Zij noemden zichzelf geen christenen. In Antiochie werden de leerlingen voor het eerst, niet door henzelf, of door profeten, maar door de plaatselijke bevolking "chriestianoi" (christenen) genoemd.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
UltraPulse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2008 23:48
Locatie: Arnhem

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor UltraPulse » 04 jul 2008 13:07

Michael schreef:Ook namens mij bedankt Elbert. Op deze manier kan ik ook fijn mee doen.

UltraPulse schreef:Omdat je begon met de discussie over homofilie (met het risico om off-topic te gaan), wat beschreven staat in Leviticus, wordt duidelijk nogmaals aangehaald in Romeinen 1.


(Welkom op het forum UltraPulse)


Waarvoor dank

In Romeinen 2 staat: "Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die [anderen] oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die [anderen] oordeelt, doet dezelfde dingen."

Dit is vaak gebruikt om Paulus zijn bedoelingen te verduidelijken. Eigenlijk klaagt hij over het slechte gedrag van burgers die zichzelf rechtvaardig en juist achten. Hij stelt dat christenen zich beter moeten gedragen dan de gemiddelde romein of griek, maar constateert dat ze dat niet doen.

Je zou het dus kunnen interpreteren als waarschuwing tegen jezelf te goed voelen voor je omgeving. Hoogmoed komt voor de val...


Ik denk dat je in dezen stelt dat ik mijn medemens zou veroordelen.
Ik doe dat niet (hoewel dat gevoelsmatig weleens moeilijk is) omdat die 'macht' mij niet toebehoort.

Daarnaast ben ik een tijdje terug geconfronteerd met het onderwerp, omdat directe familie besloot uit de kast te komen.
Kort daarna vrienden.
Ik zal hier niet verder op ingaan, omdat dat over derden gaat, maar neem van mij aan dat je 'gevestigde wereldje' behoorlijk staat te schudden.

Mocht je niet helemaal achter die interpretatie staan, dan geldt nog steeds hetzelfde bezwaar als geldt voor Leviticus... Als je aanneemt dat Paulus volledig gelijk heeft. Dan moet je aannemen dat Paulus gelijk heeft in zijn andere standpunten. Hierbij hoort dus dat slavernij de gewoonste zaak van de wereld is. (Filemon waar hij zijn zoon weggeeft) Maar ook dat de vrouw minderwaardig is aan de man.


Ik houd niet van het woord minderwaardig, volgens mij wordt dat nergens gebruikt.

Ik neem ook aan dat je gelooft dat de bijbel door God zelf direct is geïnspireerd.

In dat geval worden het allemaal ineens hele interessante passages.
Ben ik zoveel anders dan een slaaf van mijn maandelijkse salaris?

Volgens mij geldt dit ook voor Leviticus. In Leviticus staan (onder meer) wetten die specifiek voor de priester kaste gelden. De wetten zijn dus niet allemaal even sterk geldend voor iedereen, maar gelden afhankelijk van je rol en aspiraties. Dat klinkt ook logisch. Niet iedereen is gelijk en van sommigen moet je meer verwachten dan van anderen omdat ze bepaalde rollen op zich nemen.

Een priester was een bijzonder belangerijk individu in die samenleving en van hen werdt dus vele malen meer verwacht dan een herdersjongen.


Eens, in die tijd konden je zonden ook nog vergeven worden door brandoffers.

Dat heeft nu niet zo heel veel nut meer geloof ik.

Maar of je die stelling daardoor ook toe kan passen op het NT betwijfel ik.

Misschien kun je dat vergelijken met de wiskundige vergelijking:

Zodra een getal over het = teken werd geheveld, veranderde het van positief naar negatief en andersom.

Misschien werkt het ook wel zo met bijbelboeken, als je de stellingname naar de tijd voor of na Christus hevelt werkt het niet meer.

In Rom 1 wordt de stellingname uit Leviticus herhaald, miscchien is die van toepassing op beide 'tijdperken'?
Als het van je wordt gevraagd, geef dan het beste wat je te bieden hebt.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor Michael » 07 jul 2008 18:46

In Romeinen 2 staat: "Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die [anderen] oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die [anderen] oordeelt, doet dezelfde dingen."

Dit is vaak gebruikt om Paulus zijn bedoelingen te verduidelijken. Eigenlijk klaagt hij over het slechte gedrag van burgers die zichzelf rechtvaardig en juist achten. Hij stelt dat christenen zich beter moeten gedragen dan de gemiddelde romein of griek, maar constateert dat ze dat niet doen.

Je zou het dus kunnen interpreteren als waarschuwing tegen jezelf te goed voelen voor je omgeving. Hoogmoed komt voor de val...


Ik denk dat je in dezen stelt dat ik mijn medemens zou veroordelen.
Ik doe dat niet (hoewel dat gevoelsmatig weleens moeilijk is) omdat die 'macht' mij niet toebehoort.

Ik begrijp wat je zegt, maar oordelen en veroordelen zijn niet zo verschillend van elkaar. Overigens is het niet wat ik zeg... Het is een waarschuwing uit de bijbel. En zeker niet iets wat ik persoonlijk op jou richt hoor :)

Daarnaast ben ik een tijdje terug geconfronteerd met het onderwerp, omdat directe familie besloot uit de kast te komen.
Kort daarna vrienden.

Lol, zwaar weekeinde? :)
Ik zal hier niet verder op ingaan, omdat dat over derden gaat, maar neem van mij aan dat je 'gevestigde wereldje' behoorlijk staat te schudden.

Mwoh, toen mijn moeder me opbelde om te vertellen dat mijn broer homosexueel is. Heb ik haar gevraagd of ze dacht dat iemand daar werkelijk verbaasd over was... Toen begon ze te lachen. Ik kan er niet zo zwaar aan tillen. Ik geloof niet dat God homosexualiteit haat ofzo.

Mocht je niet helemaal achter die interpretatie staan, dan geldt nog steeds hetzelfde bezwaar als geldt voor Leviticus... Als je aanneemt dat Paulus volledig gelijk heeft. Dan moet je aannemen dat Paulus gelijk heeft in zijn andere standpunten. Hierbij hoort dus dat slavernij de gewoonste zaak van de wereld is. (Filemon waar hij zijn zoon weggeeft) Maar ook dat de vrouw minderwaardig is aan de man.


Ik houd niet van het woord minderwaardig, volgens mij wordt dat nergens gebruikt.

Het is toch wel duidelijk geimpliceerd.

Ik neem ook aan dat je gelooft dat de bijbel door God zelf direct is geïnspireerd.
Geinspireerd door God, en neergeschreven en geinterpreteerd door mensen. Het is niet zo makkelijk om goddelijke kennis op een menselijk niveau begrijpelijk te maken. Ik denk niet dat de bijbel altijd even goed begrepen wordt, zelfs door christenen.

In dat geval worden het allemaal ineens hele interessante passages.
Ben ik zoveel anders dan een slaaf van mijn maandelijkse salaris?

Dat is een heel goed punt... En je kunt het woord slaaf in die manier interpreteren. Zeker is dat veel van de slaven behandeld werden als goedkope arbeids krachten zoals in de fabrieken in china. Waar onze t-shirtjes dan weer vandaan komen. Het verschil tussen jou en zo'n slaaf is dat jij veel meer keuzes kunt maken over je toekomst. Je bent niet gevangen door slaven handelaars. En je bent ook niet verkocht door je ouders.

Maar we zijn zoals je zegt uiteindelijk allemaal slaven van het systeem.

Volgens mij geldt dit ook voor Leviticus. In Leviticus staan (onder meer) wetten die specifiek voor de priester kaste gelden. De wetten zijn dus niet allemaal even sterk geldend voor iedereen, maar gelden afhankelijk van je rol en aspiraties. Dat klinkt ook logisch. Niet iedereen is gelijk en van sommigen moet je meer verwachten dan van anderen omdat ze bepaalde rollen op zich nemen.

Een priester was een bijzonder belangerijk individu in die samenleving en van hen werdt dus vele malen meer verwacht dan een herdersjongen.


Eens, in die tijd konden je zonden ook nog vergeven worden door brandoffers.

Dat heeft nu niet zo heel veel nut meer geloof ik.

Men zegt dat Jezus door zijn offer die offers heeft afgekocht. Ik denk persoonlijk dat hij ons vooral kwam wijzen hoe we moeten leven. Hij heeft dat extreem duidelijk gemaakt met voorbeelden in woord en daad.

Misschien werkt het ook wel zo met bijbelboeken, als je de stellingname naar de tijd voor of na Christus hevelt werkt het niet meer.

Dat denk ik wel, tot op zekere hoogte. De geest van de wet is nog steeds geldig. Waarom we doen wat we doen is afhankelijk van de tijd en plaats waar we leven. Maar ik heb nog steeds moeite te geloven dat voor God het brandoffer werkelijk een substituut zou zijn voor een goed leven van zelf opoffering, het christelijke offer is denk ik niet een geroosterd duifje maar de opoffering van verslavingen en zonden,

In Rom 1 wordt de stellingname uit Leviticus herhaald, miscchien is die van toepassing op beide 'tijdperken'?

Misschien ook is dat een deel van de interpretatie van mensen. Romeinen is een brief van Paulus. Hij was zeker geinspireerd door God. Maar ook zeker door de tijd waarin hij leefde.

Als ik probeer te begrijpen wat God van me wil dan kijk ik gewoon naar het leven van een man die precies wist wat God van hem wilde. Jezus. En zijn woorden en daden zijn zo ontzettend duidelijk. Het maakt niet uit wie je voor je hebt, je vertelt de waarheid met respect voor de ander. En dat kan ik moeilijk rijmen met de doods verwensingen die her en der door de boeken gegooid zijn.

Als God homo's dood zou willen zouden ze dood zijn. Ze zijn er. Ergo hij wil ze hier. Ik vertrouw met het grootste gemak op zijn macht. De wereld is zoals hij het wil niet zoals wij het willen.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 jul 2008 12:53

Als God homo's dood zou willen zouden ze dood zijn. Ze zijn er. Ergo hij wil ze hier. Ik vertrouw met het grootste gemak op zijn macht. De wereld is zoals hij het wil niet zoals wij het willen.


Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden te noemen die deze stelling ontkrachten.

Een simpele: er bestaan verkrachters, en er zijn zat verkrachters die nooit gepakt worden en gewoon doorleven hier op aarde, maar je wilt hier toch hopelijk niet de conclusie uit trekken dat God dat dus goed vind??!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 08 jul 2008 14:40

Wullimpie schreef:
Als God homo's dood zou willen zouden ze dood zijn. Ze zijn er. Ergo hij wil ze hier. Ik vertrouw met het grootste gemak op zijn macht. De wereld is zoals hij het wil niet zoals wij het willen.


Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden te noemen die deze stelling ontkrachten.

Een simpele: er bestaan verkrachters, en er zijn zat verkrachters die nooit gepakt worden en gewoon doorleven hier op aarde, maar je wilt hier toch hopelijk niet de conclusie uit trekken dat God dat dus goed vind??!!


Dat betekent niet dat hij het goed vindt. Ik zou niet durven beweren wat God wel en niet goed vindt. Dat laat ik aan mensen over die nog steeds het idee hebben dat Hij hun eigendom is. Ik constateer wel dat hij die mogelijkheid open laat. Als hij die mogelijkheid niet zou openlaten zou het geen mogelijkheid zijn. Boerenlogica.

Even zo met homosexuelen. Als hij ze zou willen uitroeien zou hij dat best kunnen. Ik neem aan dat er niets boven hem staat. En de enige reden dat hij het dus niet doet is omdat dat niet zijn wens is.

Dit is niet altijd even makkelijk om te begrijpen. Maar is verbonden met de val van de mens. We hebben als mensheid toen gekozen voor deze situatie. Bewust of onbewust. Tegen zijn advies maar niet tegen zijn kracht in. Vrijheid is een van de eigenschappen die de mens gegeven is die als extreem belangerijk aangegeven zijn van boven af naar beneden maar die wij hier beneden nooit echt goed begrepen hebben.

Een meer direct probleem is duidelijk dat mens blijkbaar verkrachting "goedkeurt". Want ze houdt zich er mee bezig. Als mens er niet meer achter zou staan dan is het er letterlijk niet meer. Als je gaat zoeken waarom mens erachter staat kom je al vrij snel tot een aantal trieste waarheden. En waanzinnige ideen waarin de beschaafde mens niet verschilt van barbaren.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 10 jul 2008 17:40

Niemand wordt als verkrachter geboren, sommigen wel als homo. Dat legitimeert (enigszins) Michael's stelling.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

leviticus

Berichtdoor gerritse » 31 jul 2008 19:44

Hallo allemaal,

Smurffie heeft aan ons de vraag voorgelegd:
"Wat hebben we eigenlijk nog aan Levticus".

Mijn antwoord is:
Heel veel, wanneer we dit bijbelboek maar door een bril van liefdevol begrip bekijken.

Eerst wat 'omtrek- opmerkingen':
Men heeft mij dikwijls vragen voorgelegd over Leviticu:
- hoe komen ze nu aan dat onderscheid tussen reine en onreine dieren, hoofdstuk 11
- waarom moet een vrouw na de geboorte van een zoon zeven dagen onrein zijn en na de geboorte van een dochter veertien dagen,. (12)
- wat heeft heel dat '14 en 15' over huidvraat, (soms melaatsheid) ons te zeggen
- enz... enz.

Met behulp van de Korte Verklaring was in elk van deze gevallen wel een lering te trekken voor de tijden van vandaag.

Maar de hoofdinhoud zijn natuurlijk die enorm uitgebreide offervoorschriften.
En met behulp van de Korte verklaring kan ik dienaangaande als eem begin van antwoord geven.

God is zo groot, dat hij de zin van elke tijd en de specifieke geaardheid van elke landstreek voortdurend helemaal doorziet. En vanuit zijn liefde spreekt hij de mensen in die tijd precies zo aan als past bij hun kijk op het leven.

Wanneer de Heer de Israeliet aanspreekt binnen het raam van de gevoelens, zoals die in de hele Oosterse wereld van die tijd gekoesterd werden, dan zal deze overweging onze liefde tot de Heer nog steeds meer versterken.
Wij zullen tot deze slotsom komen:
"Heer....u sprak in liefde de mensen van toen aan in de begrippenwereld van toen. Nu ben ik er eens te meer van overtuigd Heer, dat u mij op de precies geëigende wijze zuilt aanspreken in de begrippenwereld van mijn tijd en mijn omgeving".

En wat waren nu de ideeën van die tijd: het gewone, dagelijkse leven en het godsdienstige leven waren zeer nauw met elkaar verweven. Dat blijkt wel uit een tekst als Lev. 15 v 16:
"Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn kleren en zijn hele lichaam met water wassen en blijft tot de avond onrein".
Dus een doodnormale jongen in Israel, die een 'natte droom' had, zoal;s alle jongens die wel hebben, had heel wat meer te doen dan een jongen van deze tijd. Maar dat kwam nu eenmaal uit het toendertijd in de gehele oosterse wereld heersende idee, dat een zaadlozing gelijkl een cultisch onrein worden tot gevolg had. ( Over hygiënische aspecten spreek ik nu niet).

Het voor deze tijd geldende element van al deze cultische wetten is te vinden aan de hand van het Nieuwe testament.

In het licht van wat wij nu weten is de kultische wetgeving van Levitikus veel meer dan een godsdiensthistorische antiquiteit.

De wetgeving is zeer kennelijk een vooruitblik op de heerlijke vervulling en invulling die onze Heer Jesus Christus gegeven heeft.
En die diamanten mogen wij er uit halen, met begrip voor de sfeer, waain de teboekstaving geschiedde.
Het volk Irael zuchtte onder de gezamenlijke doem van de hele regio onder de vermenging van profaan en cultusleven. Maar terwijl bij de omringende volken de horigheid aan een machtige en baatzuchtige priesterkaste bleef bestaan, hief de Heer zijn volk daar uit tot een hoger inzicht. Degene die lof en eer ontving, was niet langer een feilbaar en vaak diep- zondig priestercollectief, zoals in de omliggfende landen, maar de eeuwige, onzienlijke God van hemel en aarde.

En zo- zijn uitgangspunt nemende in de nu eenmaal heersende ´ruime regio- gezindheid´bij ons- misschien collectief denken van de hele Westerse wereld- wil de Heer ons ook tot onvermoede hoogten brengen. De God van toen is de God van nu..

Israels altaar, waaromheen zich al die offers concentreerden, was een heenwijzing naar het kruis van Christus. En wij- zo ver daarachter staande- kunnen nu ook Levitikus beter begrijpen.

Nog een aanwijzing: lees Levitikus niet in eenmaal helemaal door in je bijbelstudie. Meng het, door op elke studie- en meditatietijd bijvoorbeeld honderd bladzijden verder te lezen dan je overdenking van de vorige ´overpeins´tijd. Zo blijft ook Levitikus fris en verrassend.

Daag
Ger


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten