Ontstellende ontdekking!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

yochanan
Verkenner
Verkenner

Ontstellende ontdekking!

Berichtdoor yochanan » 23 jun 2008 23:56

Ben tot de ontdekking gekomen dat de naam: Christenen helemaal niet
van toepassing is op ons "gelovigen", want Jezus was een Nazoreër.
Kan iemand mij verklaren hoe men dan aan de naam; christen komt.
Gooi ik de handdoek in de ring als ik nu zeg dat ik mij toch wel ongelukkig voel met deze ontdekking want wat ben ik dan wel? Heeft dat soms te maken met de 39 vertalingen door al de eeuwen en jaren heen?
Wie kan mij nu een gedegen antwoord geven?
Hoe komt nederland tot God

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Ontstellende ontdekking!

Berichtdoor Hero » 24 jun 2008 00:30

Handelingen_11:26 "... En het geschiedde, dat zij een vol jaar in de gemeente gastvrij ontvangen werden en een brede schare leerden en dat de discipelen het eerst te Antiochie, Christenen genoemd werden ..."

Handelingen_26:28 "... Maar Agrippa zeide tot Paulus: Gij wilt mij wel spoedig als Christen laten optreden !..."

1-Petrus_4:16 "... Indien hij echter als Christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam ..."
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 24 jun 2008 00:31

Wat is nou precies je vraag, lieve schat? Je heet Christen omdat Jezus de Christus was. Hij heet ook de Nazareeër omdat hij uit Nazareth kwam. Mensen in Nazareth zullen hem vooral 'die jongen van de timmerman' hebben genoemd omdat hij timmermanszoon was, later werd hij door velen Rabbi genoemd omdat ze hem zagen als hun rabbi, etc.
Wat hebben 39 vertalingen ermee te maken? Gedurig de Bijbel aanpassen aan hedendaagds taalgebruik zouden ze vaker mogen doen. En waarom wil je de handdoek in de ring gooien om een naam? Je weet toch wel meer van Jezus dan zijn naam? Waarom is die ontdekiing dan zo ontstellend?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 24 jun 2008 09:39

Jezus werd door zijn joodse volgelingen beschouwd als de Messias die aan het eind van de tijd zou komen. Messias (masjieach) betekent letterlijk 'gezalfde', de Griekse vertaling daarvan is christos.
Naar aanleiding daarvan begon men zijn volgelingen op een gegeven moment 'christenen' te noemen, zoals blijkt uit de citaten van Hero.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 jun 2008 20:33

Gerustgesteld? :wink:

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 24 jun 2008 20:57

Welkom op het forum :P

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 jun 2008 22:09

Als we het woord christen, in het Grieks "christianos" bezien, is deze benaming voor het eerst gegeven aan de gelovigen in Jesjoea in Antiochie. Niet door henzelf, ze werden zo genoemd. Deze groep leerlingen bestond uit J'hoedi's (Joden), Jiesrelieten afkomstig uit de streek J'hoeda (Judea), deze spraken voornamelijk Aramees, liturgisch Hebreeuws en wat Grieks en Latijn; en Hellenistas, Jiesraelieten die geboren waren in landen waar de Hellenistische cultuur, de Griekse taal, enorme inpact had gehad sedert de verovering eeuwen daarvoor door Alexander de Grote en de selecuiden in de later eeuwen. Deze Helenistas hingen wel Torah aan, maar hun moederstaal was Grieks. Men getuigde tot de laatste groep van de Chriestos - de Gezalfde, met de Griekse taal en zij spraken na het tot geloof komen uiteraard ook vaak van de Chriestos, daar waar hun broeders uit J'hoeda het over M'sjiecha (Aramees voor Masjiach) hadden. De lokale bevolking hoorde dit waarschijnlijk en begon hen christianoi - christenen te noemen, net zoals men in de vorige eeuw bevoorbeeld volgers van Karl Marx Marxist noemde.
deze naam werd pas in de 2e eeuw gemengoed van met name de die niet Joodse gelovigen. Maar oorspronkelijk is zij dus gegeven in Antiochie aan de Jiesraelitische gelovigen in Jesjoea.
Dus ook met het woord christen zien we een verschuiving van lading: Eerst van extern gegeven door de lokale bevolking vsn Antiochie aan de Jiesraelitische gelovigen aldaar, later vooral door de niet-Joodse gelovigen geaccepteerd als "geuzennaam".
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 jun 2008 22:12

Welke naam dan wel.
Ik heb een keer wat onderwijs gegeven in een groepje en wat verklaring gegeven, mogelijk heb je daar wat aan:

Latijns in je Bijbel - wat betekent het?

Vragen, wie weet wat?
In welke taal is het Nieuwe Testament – ik noem het zelf liever de Boeken en Brieven van het Nieuwe verbond – oorspronkelijk geschreven?
De grieks-orthodoxen en de meeste westerse theologen zullen zeggen: in het grieks. De syrisch aramees sprekende gelovigen uit de volkeren uit Israël, Syrië, Turkije, Iran en Malabar (zuid India) zullen de aramees geschreven Pesjitta aanwijzen als het origineel.
De "kerkvaders" wezen wel op de Boodschap Matthaios, dat dat volgens hen voor de Joden geschreven was, de één zegt oorspronkelijk in het aramees, de ander in het hebreeuws. Dit benoemende kunnen we concluderen dat de rest van de boeken en brieven niet bekend stond als in een andere dan de griekse taal, anders had men hier ook wel van gerept en de Boodschap van Matthaios niet appart genoemd hebben.

Zijn er er dan ook stemmen die opgaan voor een latijns origineel?
Nee! Toch komen er latijnse woorden in onze nederlandse vertaling voor, of althans vernederlandste, of nederlands uitgesproken versies van die woorden naar voren.
Waar komt dit vandaan? Stonden er latijnse woorden in de griekse geschriften?
Ik kan je nu al verklappen van niet, behalve als het dan over romeinen en romeinse instellingen gaat.
Ik ga er vanuit dat het een erfenis van eeuwenlang roomse hegonomie in het geestelijk vlak in west-Europa was, die maakte dat tot aan de reformatie enkel in het latijn uit de Bijbel gelezen werd, in Nederland niet uitgezonderd. Toen er uiteindelijk vertaald ging worden naar het nederlands had men blijkbaar belang sommige thermen niet vanuit het grieks naar het nederlands te vertalen, maar naar het latijns. Het gaat juist om begrippen m.b.t. gelovigen die hun geloofs- of ambtstitel aanduiden.
Laten we beginnen met de duiding, die op ons allen van toepassing is, zoals gelovigen in Jesjoea het meest genoemd worden in de Geschriften.
Welke is dat, denk je?
Nee, niet chriestianos (christen). Discipel natuurlijk! Dit komt van het latijnse discipulis dat leerling, pupil, student betekent. Maar de Schrift was niet geschreven in het latijn maar in het grieks toch? Waarom zouden we dan latijn leren? In het grieks staat hier "matheties", leerling. Grieks was niet hun eigen taal! Zij wilden dat we hier begrepen dat hier leerling staat! Als ze de betekenis hadden willen verbergen hadden ze wel het hebreeuwse "talmied" of het aramese "talmida" in de tekst gebruikt.
Jesjoe’a wordt in het N.T. 14 maal "Rabbi" genoemd. En volgens het verslag van Jochanan (Johannes) is het Griekse equivalent "Didaskalos" (Joh.1:38; 20:16) - veelvuldig voorkomend in de 4 Evangelien, vertaald met meester/leraar en dus wordt Jesjoe’a feitelijk nog veel vaker rabbi genoemd in het N.T. dan dat men zou beseffen.
Dat Zijn leerlingen (matheties) geen andere beschrijving hebben, maar net als andere leerlingen van leraren/meesters "matheties" (leerlingen) werden genoemd wijst ook naar het in die tijd bekende verschijnsel: rabbi’s met hun talmidiem (leerlingen). In de 2e Tempelperiode stonden velen bekend als rabbi, waarvan de bekendste Hilel en Gamli’el zijn.
Een belangrijk onderscheid is echter het gezag van Jesjoe’a als Rabbijn en leerling (talmied) van Hem zijn.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 24 jun 2008 22:20

Giovannino schreef:Wat is nou precies je vraag, lieve schat? Je heet Christen omdat Jezus de Christus was. Hij heet ook de Nazareeër omdat hij uit Nazareth kwam. Mensen in Nazareth zullen hem vooral 'die jongen van de timmerman' hebben genoemd omdat hij timmermanszoon was, later werd hij door velen Rabbi genoemd omdat ze hem zagen als hun rabbi, etc.
Wat hebben 39 vertalingen ermee te maken? Gedurig de Bijbel aanpassen aan hedendaagds taalgebruik zouden ze vaker mogen doen. En waarom wil je de handdoek in de ring gooien om een naam? Je weet toch wel meer van Jezus dan zijn naam? Waarom is die ontdekking dan zo ontstellend?
Een Nazireeer (Numeri 6; Simson die niet uit Nazareth kwam) is echter iets anders dan een Nazarener (inwoner van Nazareth).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jun 2008 11:19

Inderdaad is een Nazireeër iets anders dan een Nazoreeër. De laatste is iemand uit Nazaret.
In Hand. 24,5 worden volgelingen van Jezus "de sekte van de Nazoreeërs" genoemd.

yochanan
Verkenner
Verkenner

antwoord aan Hero

Berichtdoor yochanan » 27 jun 2008 00:11

Hero,bedankt voor je antwoord,je zult het beslist wel goed bedoelen,
maar met Bijbel teksten kom ik niet zo erg ver over de vraag wat mijn indentiteit moet zijn.

yochanan
Verkenner
Verkenner

Airke

Berichtdoor yochanan » 27 jun 2008 00:20

Airke schreef:Jezus werd door zijn joodse volgelingen beschouwd als de Messias die aan het eind van de tijd zou komen. Messias (masjieach) betekent letterlijk 'gezalfde', de Griekse vertaling daarvan is christos.
Naar aanleiding daarvan begon men zijn volgelingen op een gegeven moment 'christenen' te noemen, zoals blijkt uit de citaten van Hero.

Airke,

Je zult eens goed in de geschiedenis moeten duiken vanaf Constantijn,
die zichzelf al de eerste paus zag,je zult dan ook bemerken dat de "christenen"zoal zij inderdaad vanuit de Griekse annex roomse cultuur
werden genoemd,je zult dan ook stellig bemerken hoe men tot nu toe de Bijbelse vertalingen in mekaar hebben geknutseld.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Airke

Berichtdoor Machiavelli » 27 jun 2008 00:23

yochanan schreef:Airke,

Je zult eens goed in de geschiedenis moeten duiken vanaf Constantijn,
die zichzelf al de eerste paus zag,je zult dan ook bemerken dat de "christenen"zoal zij inderdaad vanuit de Griekse annex roomse cultuur
werden genoemd,je zult dan ook stellig bemerken hoe men tot nu toe de Bijbelse vertalingen in mekaar hebben geknutseld.
En weer een JG met tijd teveel.

yochanan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yochanan » 27 jun 2008 00:27

Divrei Shauel,
Jou benadering spreekt mij wel aan, en begin te begrijpen hoe je het bedoeld, maar mee wil ik niet zeggen dat de anderen het niet goed doen,maar het valt niet mee om hier een onderbouwd antwoord op te geven, de vrrag was:wat is nou mijn indentiteit.Ik kom op dat onderwerp met rasse schreden terug.

yochanan
Verkenner
Verkenner

Re: Airke

Berichtdoor yochanan » 27 jun 2008 00:33

Machiavelli,

Ten eerste heb ik niets van doen met de JG, ten tweede is jou antwoord ook niet bepaald vriendelijk te noemen.Blijf dus beleefd, en laat zien dat je een volgeling bent van Jezus,of vergis ik mij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”