Interessant alternatief: Emerging Church

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Interessant alternatief: Emerging Church

Berichtdoor Gershwin » 20 mei 2008 17:10

Mijn vriendinnetje was zo attent me te wijzen op het ontstaan van een nieuwe (semi-)kerkelijke beweging, de Emerging Church. Kort samengevat: een nieuwe stroming in het christendom met sterk post-modernistische trekjes.

Iemand bekend met dit (tamelijk nieuwe) fenomeen? Wat vinden we er van?

- De Nederlandse site
- Artikel in het RD.
- Zeer uitgebreide en gedetailleerde scriptie over het fenomeen Emerging Church
Laatst gewijzigd door Gershwin op 20 mei 2008 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 20 mei 2008 17:25

Wat ik ervan vind na het bekijken van de site en het lezen van het RD-artikel is dat het lijkt alsof er handig ingesprongen wordt op de wensen van jongeren. De jeugdkerken stromen langzamerhand leeg en er komt iets voor in de plaats dat verdieping geeft.

Als je het een plaats moet geven, dan moet je het (volgens het artikel in het RD) tussen de Geformeerde kerken en de Evangelische gemeenten plaatsen. Wat ze zeggen raakt overigens wel de waarheid, al vraag ik me af of een nieuwe stroming nou echt heilzaam is voor "ons christenen".

Van de 5 thema's (RD-artikel) vind ik het statement van thema 3 er één waarop men zich op glad ijs begeeft:

3. Praxisgericht: de nadruk ligt op de manier waarop het geloof uiting krijgt. Hoe iemand leeft wordt belangrijker gevonden dan wat iemand gelooft. Hierbij hoort ook een missionaire oriëntatie.
Dé mening van veel mensen die niet zeggen te geloven in een God, maar wel in een hiernamaals. Als je maar goed genoeg leeft en lief bent geweest kom je er dus vanzelf wel en is geloof in God óf even belangrijk, óf iets minder belangrijk. Fout naar mijn mening.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

André

Berichtdoor André » 20 mei 2008 18:21

Mmm, heeft ruwweg wel iets van Crossroads in zich. Zal het nog eens lezen op een later moment.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mei 2008 18:30

welke Crossroads?

André

Berichtdoor André » 20 mei 2008 19:05

Lalage schreef:welke Crossroads?
Hoe bedoel je, welke plaats?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mei 2008 21:01

André schreef:

Nou je hebt Crossroads international church in Amstelveen en je hebt ook de reisorganisatie Crossroads. Maar misschien bedoel jij weer een andere?

André

Berichtdoor André » 20 mei 2008 21:05

Lalage schreef:
André schreef:

Nou je hebt Crossroads international church in Amstelveen en je hebt ook de reisorganisatie Crossroads. Maar misschien bedoel jij weer een andere?
:) Het ging over 'postmoderne' kerken. Ik zag wel wat overeenkomsten, vandaar.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mei 2008 21:08

André schreef:
Lalage schreef:
André schreef:

Welke Crossroads bedoel je nou dan??

André

Berichtdoor André » 20 mei 2008 21:14

Lalage schreef:
André schreef:
Lalage schreef:
André schreef:

Welke Crossroads bedoel je nou dan??
Niet over reisorganisatie's natuurlijk, ik zie ook helemaal geen link met de topictitel dat het over reizen zou gaan. :shock:
Ik keek op de site van de crossroads te Den Haag, maar er zijn er meer, een vrij nieuwe in Rotterdam bijvoorbeeld.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mei 2008 07:56

Ik herken inderdaad wel dingen van de kerk die wij een tijd bezocht hebben (Crossroads Amsterdam). Het klopt alleen niet dat er geen dogma's zijn, want het dogma van de drie-eenheid (en dan op een bepaalde manier geformuleerd), daar mag je echt niet aankomen en eigenlijk ook geen vragen over stellen. Het is wel waar dat er veel nadruk ligt op hoe je leeft en dat spreekt mij wel erg aan. Omdat ik zelf ook wel de ervaring heb dat je van mening kunt veranderen over theologische onderwerpen, lijkt het mij goed om steeds met een open blik de bijbel te lezen. In heel veel kerken (ook in Crossroads) worden een paar verzen gelezen en vervolgens kletst de dominee er een verhaal omheen, met anekdotes (meer evangelisch) en met de theologie van het kerkgenootschap (meer gereformeerd) erin verweven...

Maar goed, interessant dus, dus emerging church ;)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Interessant alternatief: Emerging Church

Berichtdoor scape » 21 mei 2008 18:03

Gershwin schreef:Mijn vriendinnetje was zo attent me te wijzen op het ontstaan van een nieuwe (semi-)kerkelijke beweging, de Emerging Church. Kort samengevat: een nieuwe stroming in het christendom met sterk post-modernistische trekjes.

Iemand bekend met dit (tamelijk nieuwe) fenomeen? Wat vinden we er van?

- De Nederlandse site
- Artikel in het RD.
- Zeer uitgebreide en gedetailleerde scriptie over het fenomeen Emerging Church

Als je nog een avond wil kletsen met een pot bier en lucky's kan ik een hoop met je delen over dit onderwerp.

Zelf ben ik weer actief lid van mijn wijkgemeente maar met mijn andere been sta ik middenin een netwerk van diverse emerging initiatieven.

In principe zie ik het als een verzameling christelijke gemeenschappen die het concept kerk in de breedste zin van het woord onder de loep hebben genomen. Als antwoord op de post-moderne post-Christelijke tijd waarin we leven.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 22 mei 2008 08:22

ik vindt het een typisch vrijzinnig dingetje :mrgreen:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 mei 2008 10:56

leclerc schreef:ik vindt het een typisch vrijzinnig dingetje :mrgreen:

Eerder anarchistisch dan vrijzinnig . . . :mrgreen:

Collateral

Re: Interessant alternatief: Emerging Church

Berichtdoor Collateral » 22 mei 2008 11:59

De vijf kenmerken die in het artikel in het RD worden genoemd door de theoloog Scot McKnight vind ik behoorlijk positief:

1. Profetisch (of in ieder geval provocerend): binnen de emerging church leeft de overtuiging dat de kerk moet veranderen om nog aansluiting te vinden bij een veranderende samenleving.

2. Postmodern: christenen kunnen in ieder geval bepaalde elementen van het postmodernisme overnemen. De meesten ontkennen niet dat er een absolute waarheid is, of dat de Bijbel waar is, maar willen bescheidener zijn in hun uitspraken daarover.

3. Praxisgericht: de nadruk ligt op de manier waarop het geloof uiting krijgt. Hoe iemand leeft wordt belangrijker gevonden dan wat iemand gelooft. Hierbij hoort ook een missionaire oriëntatie.

4. Postevangelicaal: de emerging church kan worden gezien als een protest tegen de evangelicale beweging in haar huidige vorm, waaruit de meeste vertegenwoordigers komen. Zo is men kritisch over de nadruk op dogmatische formuleringen. Men grijpt bewust terug op de christelijke traditie, maar bindt zich niet aan een bepaalde belijdenis.

5. Politiek: men is links georiënteerd en vindt dat evangelicalen zich ten onrechte hebben beperkt tot onderwerpen als abortus en het homohuwelijk. Er is binnen de beweging veel aandacht voor thema’s als armoede, sociale gerechtigheid, klimaat en milieu.

Punt 3 vind ik wat twijfelachtig, maar wat de andere betreft: chapeau. Ze getuigen van een opvallende dosis vermogen tot (zelf)reflectie.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 mei 2008 15:45

Precies, en dat spreekt mij wel aan :)

@ Scape: goed idee!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “[Religie] - Open forum”