Rassenverschillen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 apr 2008 18:02

Cicero schreef:
Rolf schreef:Mijn uitleg is gebaseerd op hetgeen in de Bijbelverklaring van Dachsel
staat. Daar staat dat Noach zich tot Kanaan richtte, omdat waarschijnlijk
hij Cham aanzette tot die daad. Indien gewenst, zou ik lettelijk kunnen
weergeven, wat de uitleg is.

Ja Dachsel. Dan heb je er ook eentje. Leuk verzinsel van die man, maar het is natuurlijk pure fantasie.


De kanttekeningen melden:
Kanaän;
Versta niet alleen den zoon, maar ook den vader Cham, en de nakomelingen van den zoon.


Matthew Henry verklaart:
Hij spreekt een vloek uit over Kanaan, den zoon van Cham, in wie Cham zelf vervloekt is,......
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2008 18:20

Ik heb een nog heel andere uitleg:
"Vooreerst ware het beter geweest als Noach tot inkeer was gekomen en het koene besluit genomen had, zich voortaan verre te houden van de bedwelming door alcohol, waarvan het geestelijk gevaar zo groot bleek te zijn. Want wel is Chams gedrag zeer te laken, maar de hoofdschuldige is Noach zelf. Maar in plaats van zichzelf te bestraffen vervloekt Noach Cham, of nog erger: hij vervloekt de schuldeloze zoon van Cham, Kanäan. Want niets geeft ons de vrijheid te veronderstellen dat Kanäan dezelfde gezindheid als zijn vader zou hebben gehad.
Het is zeker, dat het Israël van latere tijd deze vervloeking vervuld heeft gezien in de onderworpenheid van de Kanaänitische bevolking van Palestina, waarover Israël als vertegenwoordiger van Sem, heerste".

(Dr.A.H. Edelkoort - Bijbel met verklarende kanttekeningen

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 apr 2008 18:24

Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Nogmaals, durf jij dat te zeggen tegen iemand die stottert?
Ja absoluut dat zou ik durven. Alleen moet dat wel binnen een bepaalde context gezegd worden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2008 18:30

Raido schreef:
Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Nogmaals, durf jij dat te zeggen tegen iemand die stottert?
Ja absoluut dat zou ik durven. Alleen moet dat wel binnen een bepaalde context gezegd worden..

Sorry... soms heb ik het gevoel dat ik in een totaal andere wereld ben opgegroeid. Ik snap geen fluit van dit antwoord...

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 apr 2008 20:37

Raido schreef:
Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Nogmaals, durf jij dat te zeggen tegen iemand die stottert?
Ja absoluut dat zou ik durven. Alleen moet dat wel binnen een bepaalde context gezegd worden..


Stotteren is dus eigelijk een [persoonlijke] straf?

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 29 apr 2008 21:14

Yael schreef:
Raido schreef:
Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Nogmaals, durf jij dat te zeggen tegen iemand die stottert?
Ja absoluut dat zou ik durven. Alleen moet dat wel binnen een bepaalde context gezegd worden..


Stotteren is dus eigelijk een [persoonlijke] straf?

Stel nou eens dat dit positief beantwoord wordt. Zou de antwoorder dan tegelijk willen verklaren waarom stotteren iets is wat vooral voorkomt bij meestal timide kinderen die daar na verloop van tijd vaak maar niet altijd weer uitgroeien?

Dit zijn gevaarlijke beweringen. Mede omdat de conclusies eruit onder anderen rare logica inhouden zoals dat stotterdokters die kinderen leren om zonder te stotteren te praten eigenlijk tegen gods wil ingaan.

In een hele rare logica zijn stotterdokters dus een soort van heidenen die in een ver doorgetrokken wereld vervolgt dienen te worden.

Dit is stevig doorgetrokken dat realizeer ik me. Maar op vergelijkbare manieren worden kinderen opzettelijk blootgesteld aan ziekten waar we ons tegen kunnen beschermen. Gaan jehova's dood omdat ze bloed transfusies weigeren.

Volgens mij zijn het allemaal goed bedoelde pogingen om Gods woord ten uitvoer te brengen gebaseerd op zulke losse fundamenten dat je niet zeker bent dat het uberhaupt gods woord is.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 29 apr 2008 21:48

Persoonljk begrijp ik niet dat dit onderwerp staat in een religieus forum. De kenmerken van verschillende mensenrassen hebben evolutionistische oorzaken.
door zoiets te zetten in een religieus forum vraag je al om racistische reacties.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 apr 2008 22:56

hettys schreef:Persoonljk begrijp ik niet dat dit onderwerp staat in een religieus forum. De kenmerken van verschillende mensenrassen hebben evolutionistische oorzaken.
door zoiets te zetten in een religieus forum vraag je al om racistische reacties.


Binnen het religieuze forum gaat het gros ervan uit dat de evolutie niet waar iis :wink:

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 apr 2008 08:12

Michael schreef:
Yael schreef:
Raido schreef:
Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Nogmaals, durf jij dat te zeggen tegen iemand die stottert?
Ja absoluut dat zou ik durven. Alleen moet dat wel binnen een bepaalde context gezegd worden..


Stotteren is dus eigelijk een [persoonlijke] straf?

Stel nou eens dat dit positief beantwoord wordt. Zou de antwoorder dan tegelijk willen verklaren waarom stotteren iets is wat vooral voorkomt bij meestal timide kinderen die daar na verloop van tijd vaak maar niet altijd weer uitgroeien? Dit zijn gevaarlijke beweringen. Mede omdat de conclusies eruit onder anderen rare logica inhouden zoals dat stotterdokters die kinderen leren om zonder te stotteren te praten eigenlijk tegen gods wil ingaan. (...)


Inderdaad.
Ik stotter zelf, niet onwijs erg maar wel dat het me beinvloed heeft, dus vandaar mijn vraag aan Raido.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 30 apr 2008 13:35

Ik denk dat je stotteren wel als gevolg van de zonde kunt zien. niet als straf op een specifieke zonde voor een bepaald persoon, maar als een van de vele dingen die in deze wereld niet meer volmaakt zijn. In een volmaakte wereld zal er m.i. niet gestotterd worden, net zoals er geen ziekten meer zijn, enz.

in die zin is stotteren denk ik een gevolg van de zonde, net zoals een ziekte als griep dat is. ik zie niet in waarom een stotterdokter tegen God's wil in zou gaan, als je die redenering doortrekt kun je elk medisch handelen wel afwijzen.

waarom stotteren vaker voorkomt bij timide kinderen, heeft m.i. te maken met het feit dat deze kinderen er wat meer "aanleg" voor hebben.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 30 apr 2008 14:26

Napoleon schreef:Ik denk dat je stotteren wel als gevolg van de zonde kunt zien. niet als straf op een specifieke zonde voor een bepaald persoon, maar als een van de vele dingen die in deze wereld niet meer volmaakt zijn. In een volmaakte wereld zal er m.i. niet gestotterd worden, net zoals er geen ziekten meer zijn, enz.



Mee eens. Zelf heb ik een oogafwijking (niet ernstig maar wel zichtbaar). Ik zie dat niet als persoonlijke straf van mij of mijn ouders maar meer als gevolg van de zonde omdat door de zondeval ons leven en lichaam niet meer volmaakt is.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 30 apr 2008 20:20

Napoleon schreef:Ik denk dat je stotteren wel als gevolg van de zonde kunt zien. niet als straf op een specifieke zonde voor een bepaald persoon, maar als een van de vele dingen die in deze wereld niet meer volmaakt zijn. In een volmaakte wereld zal er m.i. niet gestotterd worden, net zoals er geen ziekten meer zijn, enz.

In dat begrip kan ik het wel accepteren. Tenslotte is de insteek naar de slachtoffers toe heel anders. ze dragen op hun eigen manier een deel van het leed van de mensheid.

veel nobeler dan : "Eigen schuld dikke bult"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2008 17:23

Maar wat heeft een lichamelijk ongemak zoals stotteren nu te maken met menselijke rassen en wat is de theologische relevantie hiervan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 02 mei 2008 19:17

essieee schreef:
hettys schreef:Persoonljk begrijp ik niet dat dit onderwerp staat in een religieus forum. De kenmerken van verschillende mensenrassen hebben evolutionistische oorzaken.
door zoiets te zetten in een religieus forum vraag je al om racistische reacties.


Binnen het religieuze forum gaat het gros ervan uit dat de evolutie niet waar iis :wink:


Dat vind ik vrij vreemd, want dat moet je dus verzinnen dat alle rassen pas een kleine 4000 jaar geleden ontstaan zijn zijn uit noach. en dat kan helemaal niet.
Het is niet verwonderlijk dat mensen zonder enig historisch perspectief verder dan 4000 jaar, denken dat zwarte mensen gestraft zijn door God. Want die zwartheid moet dan plotseling gekomen zijn.

Ze zijn geslagen met een soort fatale domheid die heeft geleid tot de apartheid in Z. afrika en de afgrijselijke misstanden in bijv amerika.



Zwarte mensen zijn beter beschermt tegen de zon. anderzijds krijgen blanke mensen meer vitamientjes door de zon.


en zo is het prima geregeld.
Ook gif is geschapen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 mei 2008 21:57

hettys schreef:Dat vind ik vrij vreemd, want dat moet je dus verzinnen dat alle rassen pas een kleine 4000 jaar geleden ontstaan zijn zijn uit noach. en dat kan helemaal niet.
Waarom niet?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron