In de vragenrubriek las ik vandeweek een vraag en antwoord (ik kan de vraag niet meer terugvinden in het archief) over rassenverschillen: hoe zijn deze ontstaan? Een forumlid had een reactie geplaatst, waarin werd verwezen naar Genesis 9:25: "zei hij: ‘Vervloekt zij Kanaän, knecht van zijn broers zal Kanaän zijn, de minste van alle knechten." Dit sprak Noach uit over zijn zoon Cham, als straf voor hoe hij gehandeld had toen zijn vader dronken in een tent lag.
Let wel: in de reactie werd alleen genoemd, dat deze tekst er misschien iets mee te maken zou hebben. Vervolgens werden in de reactie teksten genoemd (en ik weet echt niet meer welke) waarin naar de genade van God werd verwezen: Hij zou die volkeren, afstammend van Cham, dus weer genade geschonken hebben (ofzo).
Toch kreeg ik er hele ongemakkelijke gevoelens bij, toen ik die reactie las. Want die tekst uit Genesis is eeuwenlang het belangrijkste argument geweest in het goedpraten van de slavernij, ook in kerken, ook vanaf de kansel.
Zijn er echt mensen die geloven dat de rassenverschillen een 'straf' van God zijn? Impliceert een dergelijke gedachte dan niet ook, dat de donkere mensen die zouden afstammen van Cham, dus eigenlijk minderwaardig zijn ten opzichte van de afstammelingen van de andere zonen van Noach?
Terwijl ik dit schrijf krijg ik al een misselijk gevoel. Maar dat onpasselijke gevoel riep die reactie wel op. Nu zal het toch niet zo zijn, dat er echt mensen zijn die denken dat onze prachtige kleurrijke medemens is 'onstaan' als gevolg van een 'straf' van God?
Het laat me niet los, dus vandaar dat ik na grote aarzeling dit toch maar op het forum gooi.