Moraal en de 10 geboden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 dec 2007 18:58

Russell schreef:En het tiende gebod.. dat is sowieso al niet te handhaven, maar bovendien is het begeren van fundamenteel belang voor het kapitalisme. Een economisch stelsel dat overigens voortgekomen is uit westers/christelijke samenlevingen.


Maar het kan ook doorslaan, dat moet je toch met me eens zijn. En doorgeslagen begeerte is niet erg aantrekkelijk. De mens is meer dan alleen een consument.

Verder zijn de tien geboden ook niet het enige dat er in de bijbel staat. Daar zijn namelijk nog veel meer regeltjes en gebodjes te vinden, die vaak nog een stuk irrelevanter, onbruikbaarder en achterlijker zijn.


Ja, al die reinheidswetten uit wat praktisch gezien het bronzen tijdperk was, tja..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2007 19:47

Russell schreef:
MrSokkie schreef:
Overigens bevat de Bijbel een hele hoop ethische en morele zaken die nog helemaal niet irrelevant zijn maar juist heel relevant. Zo was er een seculier kamerlid dit een paar jaar geleden zei: Als iedereen zich aan de 10 geboden zou houden zou het er een heel stuk leefbaarder op worden in de wereld.


Uiteraard, maar de tien geboden zijn dan ook hele fundamentele zaken die in alle levensbeschouwelijke systemen terugkomen.

Daar ben ik het niet mee eens. Marnix noemde terecht al de geboden 1, 2, 3, 4 en 7. Dat zijn geboden waar we weinig aan hebben.

Met 1 kan je sowieso weinig, 2 gaat in tegen de godsdienstvrijheid, 3 botst met de vrijheid van meningsuiting. 4 is een persoonlijke kwestie die in onze maatschappij overigens nog redelijk aanwezig is, we hebben de zaterdag er zelfs bijgenomen. Ook heeft het weinig zin om scheiden te verbieden, laat mensen alsjeblieft uit elkaar gaan als er alleen maar ellende van komt als ze bij elkaar blijven. En het tiende gebod.. dat is sowieso al niet te handhaven, maar bovendien is het begeren van fundamenteel belang voor het kapitalisme. Een economisch stelsel dat overigens voortgekomen is uit westers/christelijke samenlevingen.


Tja, maar mijn vraag is niet of die geboden bij ons stelsel passen, dat is wat je je hier afvraagt. Mijn vraag is of ons stelsel dan wel goed is. Als iemand stelt dat als we ons allemaal gaan houden aan de 10 geboden, het een stuk leefbaarder wordt, en we komen tot de conclusie dat het niet bij ons stelsel past, kunnen we twee dingen doen: Het idee dus niet reeel vinden, of stellen dat het stelsel dan niet goed is. Misschien is het juist wel het probleem, dat mensen zo kapitalistisch ingesteld zijn dat ze des noods over de rug van anderen heen geld willen verdienen en voor een ogenblik gelukkig willen zijn. Sowieso, zijn we er daardoor nou echt gelukkiger op geworden? Zijn bijvoorbeeld verwende kinderen van rijke ouders veel gelukkiger dan die van minder rijke ouders omdat ze weer krijgen? Daardoor gaan ze ook meer begeren... Kortom, het idee van het kapitalistische systeem heeft weinig opgeleverd... behalve een veel grotere arm/rijk-verdeling en een individualische onverschillilligheid daarover.

Het derde gebod is toruwens nog wel wat complexer dan je stelt, vrijheid van meningsuiting en alles maar zeggen wat je wil gaat sowieso al niet samen, zo is bijvoorbeeld meineed wettelijk verboden en wordt dat niet vanwege een absolute vrijheid van meningsuiting toegestaan. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor discriminatie. We hebben dus best door dat vrijheid van meningsuiting geen onbeperkte vrijheid is...

Verder zijn de tien geboden ook niet het enige dat er in de bijbel staat. Daar zijn namelijk nog veel meer regeltjes en gebodjes te vinden, die vaak nog een stuk irrelevanter, onbruikbaarder en achterlijker zijn.


Ongeveer alle christenen zijn het met je eens dat veel van die regeltjes een symbolische waarde hadden, op Christus wezen.... en met zijn lijden en sterven en opstanding die regels niet meer relevant zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 dec 2007 20:15

Marnix schreef:Tja, maar mijn vraag is niet of die geboden bij ons stelsel passen, dat is wat je je hier afvraagt. Mijn vraag is of ons stelsel dan wel goed is. Als iemand stelt dat als we ons allemaal gaan houden aan de 10 geboden, het een stuk leefbaarder wordt, en we komen tot de conclusie dat het niet bij ons stelsel past, kunnen we twee dingen doen: Het idee dus niet reeel vinden, of stellen dat het stelsel dan niet goed is.


Beide zijn waar denk ik. Er zijn niet veel mensen die volledig naar de tien geboden kunnen leven, dat zit nou eenmaal erg diep weggestopt bij mensen. Dat het systeem ook niet alles is, fat wil ik wel toegeven, maar ik zou zo gauw niet een beter systeem weten.

Misschien is het juist wel het probleem, dat mensen zo kapitalistisch ingesteld zijn dat ze des noods over de rug van anderen heen geld willen verdienen en voor een ogenblik gelukkig willen zijn. Sowieso, zijn we er daardoor nou echt gelukkiger op geworden? Zijn bijvoorbeeld verwende kinderen van rijke ouders veel gelukkiger dan die van minder rijke ouders omdat ze weer krijgen? Daardoor gaan ze ook meer begeren... Kortom, het idee van het kapitalistische systeem heeft weinig opgeleverd... behalve een veel grotere arm/rijk-verdeling en een individualische onverschillilligheid daarover.


Tja, in eerdere periode gingen mensen over de ruggen van anderen om eten te krijgen, of wat toen in zwang was. Zodra er schaarste is - en dat is er altijd - gaan mensen over lijken om aan hun eigen behoefte te voorzien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2007 21:12

en is dat nou niet het probleem? Het inidividualisme dat altijd wel in bepaalde mate in de mens aanwezig is, hoewel ik geloof dat dat nu nog wat extremer is dan vroeger... maar ook toen was het er inderdaad.

Wat de Bijbel leert is een systeem waarbij je je naaste liefhebt als jezelf en je dus niet jezelf in het middelpunt zet maar elkaar. Er is genoeg eten in de wereld... maar wij hebben teveel en elders hebben we te weinig... maar dat gaan we niet teveel oplossen want dat kost ons teveel geld. Als je de ander centraal stelt en niet je eigen welvaartspeil dat dan wat zal dalen, wordt het een heel ander verhaal.

Ik vind daarom juist dat de Bijbel een heel actueel boek is met oplossingen voor actuele problemen. Dat bovenstaande oplossingen in de praktijk niet snel en al nooit volledig zullen worden uitgevoerd verandert dat niet. Het ging me er om aan te tonen dat als het Bijbelse systeem een systeem is dat de wereld veel leefbaarder zou maken.. en daar zijn zelfs veel niet-gelovigen het nog wel over eens.

Maar goed, geen seks is best vol te houden, dat zou wat zijn als dat niet zo was. Maar ook niet masturberen, dat is - in mijn ogen in ieder geval - een heel ander verhaal.

Dat ligt er aan... als het idd gewoon begeerte (en consumptie daarvan) is is het doel niet anders, alleen het middel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 18 dec 2007 22:36

Marnix schreef:
Russell schreef:
MrSokkie schreef:
Overigens bevat de Bijbel een hele hoop ethische en morele zaken die nog helemaal niet irrelevant zijn maar juist heel relevant. Zo was er een seculier kamerlid dit een paar jaar geleden zei: Als iedereen zich aan de 10 geboden zou houden zou het er een heel stuk leefbaarder op worden in de wereld.


Uiteraard, maar de tien geboden zijn dan ook hele fundamentele zaken die in alle levensbeschouwelijke systemen terugkomen.

Daar ben ik het niet mee eens. Marnix noemde terecht al de geboden 1, 2, 3, 4 en 7. Dat zijn geboden waar we weinig aan hebben.

Met 1 kan je sowieso weinig, 2 gaat in tegen de godsdienstvrijheid, 3 botst met de vrijheid van meningsuiting. 4 is een persoonlijke kwestie die in onze maatschappij overigens nog redelijk aanwezig is, we hebben de zaterdag er zelfs bijgenomen. Ook heeft het weinig zin om scheiden te verbieden, laat mensen alsjeblieft uit elkaar gaan als er alleen maar ellende van komt als ze bij elkaar blijven. En het tiende gebod.. dat is sowieso al niet te handhaven, maar bovendien is het begeren van fundamenteel belang voor het kapitalisme. Een economisch stelsel dat overigens voortgekomen is uit westers/christelijke samenlevingen.


Tja, maar mijn vraag is niet of die geboden bij ons stelsel passen, dat is wat je je hier afvraagt. Mijn vraag is of ons stelsel dan wel goed is. Als iemand stelt dat als we ons allemaal gaan houden aan de 10 geboden, het een stuk leefbaarder wordt, en we komen tot de conclusie dat het niet bij ons stelsel past, kunnen we twee dingen doen: Het idee dus niet reeel vinden, of stellen dat het stelsel dan niet goed is.

Daar heb je gelijk in, ik ging er al vanuit dat ons stelsel goed is. Ik zal gelijk ook even uitleggen waarom: de eerste paar geboden prediken religieuze intolerantie, waarvan de geschiedenis en ook het heden leren dat het alleen maar ellende oplevert. Vrijheid van meningsuiting is inderdaad niet onbeperkt, maar raakt hier ook aan de vrijheid van denken. Als ik namelijk niet meer mag zeggen dat God niet bestaat of dat ik andere opvattingen omtrent hem heb wordt het er niet echt leefbaarder op. Wbt het echtbreken heb ik al uitgelegd waarom het er weinig leefbaarder op wordt als je dat verbiedt en het kapitalisme heeft ondertussen wel bewezen een van de meest efficiente systemen te zijn.

Dat mensen geld over de rug van anderen geld willen verdienen is niet inherent aan het kapitalisme, maar aan de mens zelf. Ik ben zeker geen libertarier, maar ik je kan moeilijk zeggen dat het communisme een betere samenleving wist te creeren.

Verder zijn de tien geboden ook niet het enige dat er in de bijbel staat. Daar zijn namelijk nog veel meer regeltjes en gebodjes te vinden, die vaak nog een stuk irrelevanter, onbruikbaarder en achterlijker zijn.

Ongeveer alle christenen zijn het met je eens dat veel van die regeltjes een symbolische waarde hadden, op Christus wezen.... en met zijn lijden en sterven en opstanding die regels niet meer relevant zijn.

Wat is er dan symbolisch aan teksten als Deuteronomium 22: 23-24, 28-29, Numeri 31:15-18, Leviticus 20:13 en Deuteronomium 25: 11-12?

Volgens mij zijn dat soort dingen vooral niet meer relevant omdat we nu geloven dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, omdat we het barbaars vinden om mensen te stenigen om hun seksuele voorkeur, kortom, omdat we nu minder xenofoob, seksistisch en homofoob zijn en geloven dat leven en laten leven een meer leefbare samenleving voor iedereen oplevert.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2007 01:47

Daar heb je gelijk in, ik ging er al vanuit dat ons stelsel goed is. Ik zal gelijk ook even uitleggen waarom: de eerste paar geboden prediken religieuze intolerantie, waarvan de geschiedenis en ook het heden leren dat het alleen maar ellende oplevert. Vrijheid van meningsuiting is inderdaad niet onbeperkt, maar raakt hier ook aan de vrijheid van denken. Als ik namelijk niet meer mag zeggen dat God niet bestaat of dat ik andere opvattingen omtrent hem heb wordt het er niet echt leefbaarder op. Wbt het echtbreken heb ik al uitgelegd waarom het er weinig leefbaarder op wordt als je dat verbiedt en het kapitalisme heeft ondertussen wel bewezen een van de meest efficiente systemen te zijn.


Wat de geschiedenis leert is niet dat de Bijbel slecht is, maar dat mensen slecht zijn. En laat de Bijbel dat nou ook weer leren.

Je mag stellen dat God niet bestaat. De Bijbel houdt daar rekening mee. De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Je kan hoogstens klagen dat je om je mening dwaas wordt gevonden maar ja, genoeg mensen die christenen ook als dwaas bestempelen omdat ze wél in God geloven.

Het kapitalisme heeft wel bewezen efficient te zijn als je jezelf op nummer 1 zet en het puur gaat om op korte termijn je behoeften te bevredigen, maar niet dat het de mens gelukkig maakt. Er zijn niet vaak zoveel zelfmoordpogingen, mensen depressief, psychotisch, verslaafd om problemen te vergeten, onzeker etc. geweest dan in het moderne westerse systeem.

Dat mensen geld over de rug van anderen geld willen verdienen is niet inherent aan het kapitalisme, maar aan de mens zelf. Ik ben zeker geen libertarier, maar ik je kan moeilijk zeggen dat het communisme een betere samenleving wist te creeren.


Zolang de kern, het hart van de mens zelf, niet verandert heb je gelijk, dan heb je helemaal gelijk. Zolang de mens zichzelf centraal stelt, of het nu in een democratisch-kapitalistisch systeem of in een communistisch systeem is, wordt de wereld er inderdaad niet beter door. Ik wou het kapitalisme dan ook niet zozeer met andere menselijke systemen vergelijken, maar met het systeem van God. Het systeem van nederigheid, dienstbaarheid, niet jezelf maar de ander centraal stellen.

Wat is er dan symbolisch aan teksten als Deuteronomium 22: 23-24, 28-29, Numeri 31:15-18, Leviticus 20:13 en Deuteronomium 25: 11-12?

Volgens mij zijn dat soort dingen vooral niet meer relevant omdat we nu geloven dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, omdat we het barbaars vinden om mensen te stenigen om hun seksuele voorkeur, kortom, omdat we nu minder xenofoob, seksistisch en homofoob zijn en geloven dat leven en laten leven een meer leefbare samenleving voor iedereen oplevert.


Als mensen Jezus, die volgens de Bijbel God en mens was, een vrouw brengen en zeggen: Deze heeft overspel gepleegd en moet naar de wet van Mozes gestenigd worden, wat zegt Jezus dan? Je hebt gelijk, dat is de wet, stenig haar maar? Nee, Hij zegt: Laat wie zonder zonde is de eerste steen maar gooien. Als iemand het recht had Gods wetten van het Oude Testament uit te voeren was hij het wel. En hij deed het niet. Dat was niet omdat dat in die tijd al niet meer ethisch relevant was, hij werd kort daarna zelf gekruisigd. Het had een andere reden, die waarvan eerder al werd gezegd: Om onze zonden werd Hij doorboord... en moet je eens kijken hoe hij vrouwen behandelde. Niet ongelijkwaardig ofzo. En moet je dan eens kijken waar vrouwen wel en niet gelijkwaardig behandeld worden en welke religie toonaangevend was voor de vorming van die cultuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2007 08:47

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Dit is de website over het EO-programma: http://www.eo.nl/40dagenzonderseks
Bovenaan de pagina staan de personen, en ze zijn klikbaar. Zo kun je hun verhaaltje lezen.

Als ik die verhaaltjes lees, dan zijn het wel echte seksbeesten!
Even achteloos een paar keer per week aan seks doen... hoe krijgen ze het voor elkaar? :shock:


Met verschillende mensen?

Of die Michael die op zijn 16de begonnen is, en sinds die tijd 38 meisjes ge*** heeft! Dat is toch niet normaal meer?! Da's een aardige klas vol! En niet zo'n kleine klas ook! Bovendien lijkt me dat niet erg gezond, met het oog op geslachtsziekten en zo.


Tja, als je zo'n programma maakt kies je natuurlijk niet de braafsten van de klas uit. ...

Vanmorgen kwam ik er achter dat het altijd nog erger kan. :mrgreen:

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 dec 2007 09:55

hmm, dan vind ik deze toch leuker. Net even iets cynischer en dat ligt mij qua humor beter

klik want ik krijg het plaatje er niet goed in.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2007 14:42

Marnix schreef:
Het kapitalisme heeft wel bewezen efficient te zijn als je jezelf op nummer 1 zet en het puur gaat om op korte termijn je behoeften te bevredigen, maar niet dat het de mens gelukkig maakt. Er zijn niet vaak zoveel zelfmoordpogingen, mensen depressief, psychotisch, verslaafd om problemen te vergeten, onzeker etc. geweest dan in het moderne westerse systeem.


Volgens mij vergis je je daarin. Er zijn namelijk veel landen waar dit niet wordt bijgehouden, vergelijkingsmateriaal ontbreekt derhalve.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2007 14:56

Kapitalisme, matrialisme, zijn dingen die je wel de das om kunnen doen. Begeren, jaloerzie, etc. vloeien daaruit voort. En daarvan uit weer zelfmoord, overspannen, depressief omdat je niet in staat bent te bereiken wat anderen wel bereikt hebben. Daardoor heb je wellicht minder te verteren, matrialisme..en het kringetje is rond.

Ik kan me de gedachtegang van Marnix dat in het Westen meer depressiviteit, zelfmoord, etc. voorkomen wel indenken, ook al is het statistisch gezien niet te bewijzen.

Zie mijn onderschrift overigens.

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 19 dec 2007 15:31

Marnix schreef:
Daar heb je gelijk in, ik ging er al vanuit dat ons stelsel goed is. Ik zal gelijk ook even uitleggen waarom: de eerste paar geboden prediken religieuze intolerantie, waarvan de geschiedenis en ook het heden leren dat het alleen maar ellende oplevert. Vrijheid van meningsuiting is inderdaad niet onbeperkt, maar raakt hier ook aan de vrijheid van denken. Als ik namelijk niet meer mag zeggen dat God niet bestaat of dat ik andere opvattingen omtrent hem heb wordt het er niet echt leefbaarder op. Wbt het echtbreken heb ik al uitgelegd waarom het er weinig leefbaarder op wordt als je dat verbiedt en het kapitalisme heeft ondertussen wel bewezen een van de meest efficiente systemen te zijn.


Wat de geschiedenis leert is niet dat de Bijbel slecht is, maar dat mensen slecht zijn. En laat de Bijbel dat nou ook weer leren.

Nee, de geschiedenis leert dat religieuze intolerantie zoals gepropageerd in de tien geboden tot allerlei ellende leidt. Dat daarmee de hele bijbel slecht is zeg ik niet, maar je hebt er ook weinig aan.

Je mag stellen dat God niet bestaat. De Bijbel houdt daar rekening mee. De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Je kan hoogstens klagen dat je om je mening dwaas wordt gevonden maar ja, genoeg mensen die christenen ook als dwaas bestempelen omdat ze wél in God geloven.

Ik zie het nut er niet van in om anderen als dwaas te bestempelen om hun overtuiging. Maar blijkbaar geeft de bijbel op dit gebied niet om een ad hominempje meer of minder.

Het kapitalisme heeft wel bewezen efficient te zijn als je jezelf op nummer 1 zet en het puur gaat om op korte termijn je behoeften te bevredigen, maar niet dat het de mens gelukkig maakt. Er zijn niet vaak zoveel zelfmoordpogingen, mensen depressief, psychotisch, verslaafd om problemen te vergeten, onzeker etc. geweest dan in het moderne westerse systeem.

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Verder ben ik het wel met je eens dat zo'n houding niet direct gelukkig maakt, maar dat is niet perse inherent aan het kapitalisme. Ook als je op bescheiden wijze consumeert en niet alleen maar egoïstisch bezig bent is het kapitalisme een prima systeem om welvaart op te bouwen en te verdelen en om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen.

Wat is er dan symbolisch aan teksten als Deuteronomium 22: 23-24, 28-29, Numeri 31:15-18, Leviticus 20:13 en Deuteronomium 25: 11-12?

Volgens mij zijn dat soort dingen vooral niet meer relevant omdat we nu geloven dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, omdat we het barbaars vinden om mensen te stenigen om hun seksuele voorkeur, kortom, omdat we nu minder xenofoob, seksistisch en homofoob zijn en geloven dat leven en laten leven een meer leefbare samenleving voor iedereen oplevert.


Als mensen Jezus, die volgens de Bijbel God en mens was, een vrouw brengen en zeggen: Deze heeft overspel gepleegd en moet naar de wet van Mozes gestenigd worden, wat zegt Jezus dan? Je hebt gelijk, dat is de wet, stenig haar maar? Nee, Hij zegt: Laat wie zonder zonde is de eerste steen maar gooien. Als iemand het recht had Gods wetten van het Oude Testament uit te voeren was hij het wel. En hij deed het niet. Dat was niet omdat dat in die tijd al niet meer ethisch relevant was, hij werd kort daarna zelf gekruisigd.

Wat wil je nu precies zeggen? Dat de bijbel dus inderdaad lang niet in z'n algemeenheid meer relevant is voor ons? Dat vloeit namelijk wel voort uit wat je hier zegt.

Overigens was Jezus' kruisiging het resultaat van Romeinse rechtspraak, niet van Joodse.

Het had een andere reden, die waarvan eerder al werd gezegd: Om onze zonden werd Hij doorboord... en moet je eens kijken hoe hij vrouwen behandelde. Niet ongelijkwaardig ofzo. En moet je dan eens kijken waar vrouwen wel en niet gelijkwaardig behandeld worden en welke religie toonaangevend was voor de vorming van die cultuur.

Ik ken eerlijk gezegd geen voorbeelden van religies die voorop hebben gelopen bij het promoten van gelijkwaardigheid. Dus misschien moet je zelf je rethorische(?) vraag maar even beantwoorden.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2007 18:28

Nee, de geschiedenis leert dat religieuze intolerantie zoals gepropageerd in de tien geboden tot allerlei ellende leidt. Dat daarmee de hele bijbel slecht is zeg ik niet, maar je hebt er ook weinig aan.


Geboden leiden alleen tot allerlei ellende als er ook consequenties aan hangen. Die consequenties zijn juist zaken die dankzij Christus niet meer gelden. Dat wilde ik met het voorbeeld van Jezus en de vrouw die overspel had gepleegd duidelijk maken. Hij zei niet: Stenig haar maar want dat staat in de wet. Omdat Jezus de vervulling van de wet is.

Daarom leidt de wet als het goed is ook niet tot allerlei ellende omdat we geloven dat de wet goed is voor iedereen, willen dat iedereen zich er aan houdt, maar we niet het recht hebben mensen te veroordelen als ze zich niet aan de wet houden en al helemaal niet om ze dan ook te straffen. Maak je overigens vooral ook geen zorgen daarover, dat is alleen in een theocratie mogelijk, en daar leven we niet in ;)

Ik zie het nut er niet van in om anderen als dwaas te bestempelen om hun overtuiging. Maar blijkbaar geeft de bijbel op dit gebied niet om een ad hominempje meer of minder.


Het heeft niks met nut te maken. Iemand die zijn hand in een bak met kokend water steekt en zich daarom verbrandt is dwaas. Als je dat zegt en je krijgt als reactie "je bent intolerant" is de logische gedachte: Nee, ik trek gewoon een conclusie op basis van je handelen. Dat doet de Bijbel ook, en vanuit een goed oogpunt. Als je weet hoe mooi het leven met God is en wat de gevolgen zijn, en je weet ook wat de gevolgen van het niet leven met God zijn bestempel je het tweede als dwaas, niet om lekker te kunnen oordelen maar omdat je weet wat ze afwijzen. Verplaats je eens in een christen. Hij gelooft dat je alleen door Jezus Christus behouden kan worden maar dat je dan ook een schitterend eeuwig leven krijgt. Dan is het toch beter dat hij er geen vrede mee heeft als anderen dat niet geloven, dat hij anderen telkens maar weer over Christus vertelt... dan dat hij postmodern-tolerant zou denken: Ach, geloof en doe lekker wat je leuk vind, moet je lekker zelf weten.

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Verder ben ik het wel met je eens dat zo'n houding niet direct gelukkig maakt, maar dat is niet perse inherent aan het kapitalisme. Ook als je op bescheiden wijze consumeert en niet alleen maar egoïstisch bezig bent is het kapitalisme een prima systeem om welvaart op te bouwen en te verdelen en om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen.


Ik zal eens wat dieper gaan zoeken om daar meer over te vinden. Het was meer een gevoelsargument met daarin wat dingen verwerkt die ik wel eens heb gelezen... over de verhouding geluk en welvaart... en dat als de welvaart toeneemt, de eisen om gelukkig te zijn minimaal evenredig stijgen... en dat depressies en psychologische / psychiatrische problemen, zelfmoordpogingen etc door de stijgende welvaart zeker niet zijn gedaald maar eerder gestegen. Verder heb je gelijk dat dit niet zozeer ligt aan het kapitalistische systeem als wel aan het postmoderne denken en dus een individualitisch omgaan met o.a. kapitaal.

Wat wil je nu precies zeggen? Dat de bijbel dus inderdaad lang niet in z'n algemeenheid meer relevant is voor ons? Dat vloeit namelijk wel voort uit wat je hier zegt.

Overigens was Jezus' kruisiging het resultaat van Romeinse rechtspraak, niet van Joodse.


Dat is natuurlijk onzin en als je goed had gelezen had je dat kunnen snappen. Het volk Israel bracht dierenoffers en christenen doen dat niet. Waarom niet? Omdat die offers wezen op het offer van Christus en na zijn dood de offerdienst niet meer nodig was. Daarmee heeft die wet afgedaan, omdat hij is vervuld. D Die wet heeft dus voor ons geen relevantie meer behalve het kennen van de geschiedenis van het christendom. Maar daarmee is de Bijbel nog niet irrelevant, de Bijbel legt zelf uit waarom die wet er was, waarom die er nu niet meer is... de Bijbel vertelt dat die wet heeft afgedaan. Volgens mij zie je de Bijbel iets te statisch.... maar het is een boek waarin de verhaallijn zich ontwikkelt en om te stellen dat een boek irrelevant is omdat iets verderop in het verhaal anders is dan in het begin is wel erg kortzichtig.

Wat die ethische relevantie betreft, we hadden het daarin over de cultuur, ik wilde maar aangeven dat in die tijd en cultuur (zowel de Joodse als de Romeinse) de doodstraf (op onprettige wijze) ethisch nog helemaal niet als verkeerd werd gezien.

Ik ken eerlijk gezegd geen voorbeelden van religies die voorop hebben gelopen bij het promoten van gelijkwaardigheid. Dus misschien moet je zelf je rethorische(?) vraag maar even beantwoorden.


Ik ken vooral geen culturen waar dat zo was. Overigens ligt het er ook aan wat je onder gelijkwaardigheid verstaat, de traditionele rolverdeling sluit niet gelijkwaardigheid uit. Er is dan geen sprake van gelijkheid omdat man en vrouw verschillende functies hebben, maar dat hoeft helemaal niet opgevat te worden als ongelijkWAARDIGheid. De Bijbel promoot geen ongelijkwaardigheid. Dat in veel culturen de vrouwen niet gelijkwaardig behandeld werden klopt maar het feit dat dit in allerlei culturen met allerlei religies (en zelfs nu, zonder invloed van religies) gebeurde geeft al aan dat dit niet ihet gevolg is van een specifieke religie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 29 dec 2007 01:29

Marnix schreef:
Nee, de geschiedenis leert dat religieuze intolerantie zoals gepropageerd in de tien geboden tot allerlei ellende leidt. Dat daarmee de hele bijbel slecht is zeg ik niet, maar je hebt er ook weinig aan.


Geboden leiden alleen tot allerlei ellende als er ook consequenties aan hangen. Die consequenties zijn juist zaken die dankzij Christus niet meer gelden. Dat wilde ik met het voorbeeld van Jezus en de vrouw die overspel had gepleegd duidelijk maken. Hij zei niet: Stenig haar maar want dat staat in de wet. Omdat Jezus de vervulling van de wet is.

Dat slaat natuurlijk nergens op. Een gebod als 'gij zult niet doodslaan' is bijvoorbeeld wel behoorlijk nuttig en als daar vervolgens geen straf meer op staat ontkracht je het hele gebod en voorkom je helemaal geen ellende. Dat jij gelooft dat overtredingen ervan je op spiritueel niveau in een eventueel hiernamaals niet toegerekend worden heeft met deze discussie weinig van doen.

Daarom leidt de wet als het goed is ook niet tot allerlei ellende omdat we geloven dat de wet goed is voor iedereen, willen dat iedereen zich er aan houdt, maar we niet het recht hebben mensen te veroordelen als ze zich niet aan de wet houden en al helemaal niet om ze dan ook te straffen. Maak je overigens vooral ook geen zorgen daarover, dat is alleen in een theocratie mogelijk, en daar leven we niet in ;)

Inderdaad, bespaar me. Van een theocratie worden alleen maar de machthebbers en religieuze leiders die zich verschuilen achter de vermeende stem van God beter.

Ik zie het nut er niet van in om anderen als dwaas te bestempelen om hun overtuiging. Maar blijkbaar geeft de bijbel op dit gebied niet om een ad hominempje meer of minder.


Als je dat zegt en je krijgt als reactie "je bent intolerant" is de logische gedachte: Nee, ik trek gewoon een conclusie op basis van je handelen. Dat doet de Bijbel ook, en vanuit een goed oogpunt.

Over de juistheid van dat oogpunt verschillen we van mening, maar dat zal je niet verbazen. :wink:

Verplaats je eens in een christen. Hij gelooft dat je alleen door Jezus Christus behouden kan worden maar dat je dan ook een schitterend eeuwig leven krijgt. Dan is het toch beter dat hij er geen vrede mee heeft als anderen dat niet geloven, dat hij anderen telkens maar weer over Christus vertelt... dan dat hij postmodern-tolerant zou denken: Ach, geloof en doe lekker wat je leuk vind, moet je lekker zelf weten.

Als christen zou je ook moeten weten dat er mensen zijn die heel anders denken over manieren om beter af te zijn in het hiernamaals. En dat er ook mensen zijn die niet eens in het bestaan ervan geloven. Je kan dan best anderen waarschuwen voor wat jij als realiteit ziet, maar dat maakt voor hen geen sense. Als het over de overheid gaat (en dat gaat het hier)
is dat al helemaal uit den boze. Aangezien de overheid neutraal dient te zijn, iedereen in zijn waarde moet laten en de vrijheid van denken moet garanderen.

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Verder ben ik het wel met je eens dat zo'n houding niet direct gelukkig maakt, maar dat is niet perse inherent aan het kapitalisme. Ook als je op bescheiden wijze consumeert en niet alleen maar egoïstisch bezig bent is het kapitalisme een prima systeem om welvaart op te bouwen en te verdelen en om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen.


Ik zal eens wat dieper gaan zoeken om daar meer over te vinden. Het was meer een gevoelsargument met daarin wat dingen verwerkt die ik wel eens heb gelezen... over de verhouding geluk en welvaart... en dat als de welvaart toeneemt, de eisen om gelukkig te zijn minimaal evenredig stijgen... en dat depressies en psychologische / psychiatrische problemen, zelfmoordpogingen etc door de stijgende welvaart zeker niet zijn gedaald maar eerder gestegen. Verder heb je gelijk dat dit niet zozeer ligt aan het kapitalistische systeem als wel aan het postmoderne denken en dus een individualitisch omgaan met o.a. kapitaal.

Wat heeft het postmoderne denken hier nu weer mee te maken? Je hebt wel gelijk dat meer welvaart niet perse gelukkiger maakt (alhoewel er wel bepaalde minimumniveau's zijn), maar je afkeer van het postmodernisme lijkt me in dit verband volledig misplaatst.

Dat is natuurlijk onzin en als je goed had gelezen had je dat kunnen snappen. Het volk Israel bracht dierenoffers en christenen doen dat niet. Waarom niet? Omdat die offers wezen op het offer van Christus en na zijn dood de offerdienst niet meer nodig was. Daarmee heeft die wet afgedaan, omdat hij is vervuld. D Die wet heeft dus voor ons geen relevantie meer behalve het kennen van de geschiedenis van het christendom. Maar daarmee is de Bijbel nog niet irrelevant, de Bijbel legt zelf uit waarom die wet er was, waarom die er nu niet meer is... de Bijbel vertelt dat die wet heeft afgedaan. Volgens mij zie je de Bijbel iets te statisch.... maar het is een boek waarin de verhaallijn zich ontwikkelt en om te stellen dat een boek irrelevant is omdat iets verderop in het verhaal anders is dan in het begin is wel erg kortzichtig.

Wbt de dierenoffers, zo kan je dat best zien als je wilt ja. Maar daar gaat het helemaal niet over in de teksten die ik aanhaalde.

Wat die ethische relevantie betreft, we hadden het daarin over de cultuur, ik wilde maar aangeven dat in die tijd en cultuur (zowel de Joodse als de Romeinse) de doodstraf (op onprettige wijze) ethisch nog helemaal niet als verkeerd werd gezien.

Klopt. De vraag was dan ook of we met de ethische inzichten uit die tijd nu iets kunnen. Ik ben van mening van niet en acht het daarom onzinnig om de bijbel als gezaghebbend en richtinggevend te zien.

Ik ken eerlijk gezegd geen voorbeelden van religies die voorop hebben gelopen bij het promoten van gelijkwaardigheid. Dus misschien moet je zelf je rethorische(?) vraag maar even beantwoorden.


Ik ken vooral geen culturen waar dat zo was. Overigens ligt het er ook aan wat je onder gelijkwaardigheid verstaat, de traditionele rolverdeling sluit niet gelijkwaardigheid uit. Er is dan geen sprake van gelijkheid omdat man en vrouw verschillende functies hebben, maar dat hoeft helemaal niet opgevat te worden als ongelijkWAARDIGheid. De Bijbel promoot geen ongelijkwaardigheid. Dat in veel culturen de vrouwen niet gelijkwaardig behandeld werden klopt maar het feit dat dit in allerlei culturen met allerlei religies (en zelfs nu, zonder invloed van religies) gebeurde geeft al aan dat dit niet ihet gevolg is van een specifieke religie.

Ik vind dat je nu een oneigenlijke scheiding tussen cultuur en religie maakt. Religie komt voort uit een bepaalde cultuur, wordt er door gevormd en vice versa. De bijbel komt ook voort uit een een bepaalde cultuur die de onze niet is en propageert dientengevolge standpunten die wij verwerpelijk vinden.
Ik zeg niet dat religie de enige boosdoener is, maar juist religies hebben de neiging om achterlijke culturele standpunten vast te leggen en onaantastbaar te maken en zo emancipatieprocessen te blokkeren of vertragen.

Verder is je onderscheid tussen ongelijkheid en ongelijkwaardigheid nietszeggende flauwekul. Wat heb je eraan als men je vertelt dat je zo gelijkwaardig aan de rest bent als je geen gelijke rechten en kansen hebt?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron