Reformatorische visie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Texelaar
Verkenner
Verkenner

Reformatorische visie?

Berichtdoor Texelaar » 29 nov 2007 19:13

Ik vroeg me af of de meeste bezoekers hier voor de invoering van de doodstraf zijn.

De SGP is hier ook duidelijk over:

De visie van de SGP op de doodstraf berust op wat de Bijbel zegt over de roeping, die de overheid heeft tot herstel van het geschonden recht. De mens is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God. Vanuit dit vertrekpunt - de hoge waardigheid van de mens als beelddrager van God - volgt dat de overheid (rechter) gerechtigd is om bij ernstige levensdelicten de doodstraf te overwegen en toe te passen. “Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden; want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt” (Genesis 9 vers 6). Ook het Nieuwe Testament bevestigt de legitimiteit van deze straf. Denk bijvoorbeeld aan Romeinen 13 vers 4 of Handelingen 25 vers 11.

De doodstraf vind ik niet te rechtvaardigen. In de Bijbel staat immers ook dat degene die zonder zonde is de eerste steen moet werpen. We zijn geen van allen zonder zonde (van onszelf), dus kunnen we ook niemand ter dood veroordelen? Ik zou het naar mijn eigen aard ook tegennatuurlijk vinden om een anders mens het leven te ontnemen. Voor mijn gevoel tref ik dan ook de nabestaanden van deze persoon op een manier die ik met mijn godsbeleving niet kan rijmen. Ook zou het verschrikkelijk zijn wanneer een, achteraf, onschuldig persoon gedood zou worden. Dit zou ook kunnen leiden tot een situatie waarin iemand die aan het moorden is, ook meteen alle getuigen om het leven brengt omdat hij toch al zeker is van de doodstraf, en zonder getuigen nog enige kans maakt om het er levend van af te brengen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 nov 2007 19:16

Vraag een poll aan :wink:

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 29 nov 2007 19:46

Moeilijk onderwerp. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen gaat over andere situaties dan

- dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt.
-“Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden; want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt” .

Als we een godvrezende overheid hebben die haar beslissingen in volledige afhankelijkheid van God neemt, dan kan er niets mis gaan. En als we een godvrezende wereld hebben, zal de doodstraf nooit uitgevoerd hoeven te worden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 nov 2007 19:47

hebben wij hier al niet een topic over gehad?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 nov 2007 19:48

Uiteraard, daarom is een poll voldoende!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2007 20:49

Gerdien B. schreef:hebben wij hier al niet een topic over gehad?

Slechts vierduizend geloof ik.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 30 nov 2007 01:03

zo te horen een hot item dus ;)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 nov 2007 08:21

Volgens mij dateert het laatste topic wat de doodstraf als hoofdonderwerp had al van enige tijd terug. Daarom blijft deze discussie open.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 nov 2007 08:29

Oké dan beginnen we overnieuw :wink:

Ik ben bij zeer ernstige misdrijven, waar mensenlevens mee gemoeid zijn, voor de doodstraf, wel moet voor 100% vast staan, dat men werkelijk de echter dader heeft, er moet geen vergissing gemaakt worden, zodat er onschuldige mensen het slachtoffer worden van iets wat ze niet gedaan hebben.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2007 09:58

Cisca schreef:Ik ben bij zeer ernstige misdrijven, waar mensenlevens mee gemoeid zijn, voor de doodstraf, wel moet voor 100% vast staan, dat men werkelijk de echter dader heeft, er moet geen vergissing gemaakt worden, zodat er onschuldige mensen het slachtoffer worden van iets wat ze niet gedaan hebben.

En de praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat dat dus niet mogelijk is. Er worden fouten gemaakt en dat kan gewoon niet!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 nov 2007 20:33

en toch zijn er zaken waarvan het toch is bewezen dat die persoon de echte dader is, zoals volkert g en mohammed b. ja er worden fouten gemaakt, maar maakt dan in alle zaken dat men fouten maakt dan is het antwoord nee.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 nov 2007 20:56

Toevallig had ik vandaag een gesprek over het aantonen van dat iets waar of niet waar is. Dat het zo kan zijn dat iemand zo lang denkt dat hij of zij iets gedaan heeft (of niet), of dat hem of haar iets overkomen is, dat het voor diegene waarheid kan zijn.

Als voorbeeld: een vrouw beschuldigde haar broer ervan, haar te hebben misbruikt als jong meisje. De man weet nergens iets vanaf. De vrouw is een labiel iemand.
Wie heeft gelijk? De vrouw kan labiel zijn en teveel fantasie hebben, en het groter hebben gemaakt dan het was, de man kan liegen.

Het is zo enorm lastig om echt aan te tonen dat iets waar is, in sommige gevallen, dat ik bang ben dat de doodstraf ooit een keer verkeerd gebruikt gaat worden. En dat lijkt me vreselijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Texelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Texelaar » 30 nov 2007 21:04

MissF schreef:Het is zo enorm lastig om echt aan te tonen dat iets waar is, in sommige gevallen, dat ik bang ben dat de doodstraf ooit een keer verkeerd gebruikt gaat worden. En dat lijkt me vreselijk.

Dat is precies het punt waar ik ook problemen mee verwacht. Toch heb ik het idee dat de huidige strafmaat aan de lichte kant is. Niet alleen voor moord, maar ook voor verkrachting en dood door schuld.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 30 nov 2007 21:31

En wat denk je ermee te bereiken als je de strafmaat verhoogt?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 nov 2007 21:50

de drempel te verhogen om een misdrijf te doen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “[Religie] - Open forum”