Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 12 nov 2007 15:49

Dat zou ik wel denken, ja. Maar dat is louter gebaseerd op mijn gevoel bij deze discussie.

amijsje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2007 14:53
Contacteer:

Berichtdoor amijsje » 12 nov 2007 19:08

Nee niet qua ras, maar wel qua tijd. De Nederlandse gemeente bestaat toch langer dan de Afrikaanse?

André

Berichtdoor André » 12 nov 2007 19:13

Othello schreef:Dat zou ik wel denken, ja. Maar dat is louter gebaseerd op mijn gevoel bij deze discussie.
Je doelt op: zoals het altijd was is het goed, ennuh we zijn niet gedient van 'nieuwlichterij'?

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 12 nov 2007 21:49

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 13 nov 2007 08:57

André schreef:
Othello schreef:Dat zou ik wel denken, ja. Maar dat is louter gebaseerd op mijn gevoel bij deze discussie.
Je doelt op: zoals het altijd was is het goed, ennuh we zijn niet gedient van 'nieuwlichterij'?

Ik denk niet dat de bezwaarden de prediking van Afrikaanse dominees als 'nieuwlichterij' zouden bestempelen. Maar ik vermoed dat zij bevreesd zijn dat bepaalde elementen wel ontbreken. Elementen die in de traditie van de Gereformeerde Gemeente een belangrijke plaats innemen, maar op het zendingsveld (vrijwel) onbekend zijn, of veel minder zwaar wegen. Ik schat zo in (nogmaals, louter o.b.v. mijn gevoel) dat dáár het werkelijke bezwaar van een deel der predikanten in ligt.

Mede daarom kun je m.i. niet spreken van discriminatie, en al helemaal niet van racisme.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 nov 2007 09:33

amijsje schreef:Nee niet qua ras, maar wel qua tijd. De Nederlandse gemeente bestaat toch langer dan de Afrikaanse?


Dat juist het spannende wanneer je missionair gaat denken, geloven en leven. De kern blijf, vertrouw daar maar op. Maar ik kan je niet garanderen dat alles blijft zoals het is.

amijsje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2007 14:53
Contacteer:

Berichtdoor amijsje » 13 nov 2007 11:31

scape schreef:
Dat juist het spannende wanneer je missionair gaat denken, geloven en leven. De kern blijf, vertrouw daar maar op. Maar ik kan je niet garanderen dat alles blijft zoals het is.

He dat snap ik niet helemaal. Kun je dat wat meer toelichten?

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 nov 2007 10:42

amijsje schreef:
scape schreef:Dat juist het spannende wanneer je missionair gaat denken, geloven en leven. De kern blijf, vertrouw daar maar op. Maar ik kan je niet garanderen dat alles blijft zoals het is.


He dat snap ik niet helemaal. Kun je dat wat meer toelichten?


Missionair geloven betekend dat je als gelovige openstaat voor je omgeving. Misschien moet ik het dichter bij huis halen.

Stel we nemen onze buren mee naar de kerk, bijbelstudiekring, etc.
Er ontstaat dan, als het goed is, een interactie. We zullen ons moeten bezinnen op ons taalgebruik, uitleg en gewoonten.
De buren zullen vragen stellen, mee willen doen en onderwijs willen ontvangen.

Als een gemeente hiervoor openstaat en zijn structuur daarop inricht dan onstaat er een proces waarbij sommige zaken belangrijker blijken dan andere zaken. Wat daar uit komt weten we niet, daarin moeten we ons in vertrouwen overgeven aan God.

De Kern blijft: genade, de Bijbel, gemeenschap en gebed. Het gebeuren rondom de predikanten van het zendingveld geeft mij de volgende vragen.

- Wat staat er voor de GerGem in de weg om hen ook wat aan de gemeente terug te laten geven?
- Hoe ziet de GerGem zich t.a.v. de wereld om zich heen?
- wat heeft de GerGem te verliezen als God spreekt?

btw, ik zet nu wel GerGem neer, maar je kunt er iedere kerkelijke gemeenschap voor in de plaats zetten.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 nov 2007 10:59

Scape schreef:btw, ik zet nu wel GerGem neer, maar je kunt er iedere kerkelijke gemeenschap voor in de plaats zetten.

Nou, in de meeste kerkelijke gemeenschappen zijn predikanten uit de (vroegere) zendingsgebieden van harte welkom op de kansel hoor. Dus kun je dit bepaald niet voor iedere kerkelijke gemeenschap zeggen.

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 14 nov 2007 11:11

scape schreef:- Wat staat er voor de GerGem in de weg om hen ook wat aan de gemeente terug te laten geven?

Zal ik gewoon woorden geven aan mijn gevoel? Het is de angst geconfronteerd te worden met een eenvoudige, maar eerlijke prediking. Wars van dogma's en tradities die er op een zendingsveld immers niet toe doen. Voor de een zal een dergelijke prediking een verademing zijn, terwijl anderen zullen gaan muggenziften over de vraag of het allemaal wel diep genoeg gaat. Er zal hoe dan ook discussie ontstaan, en de verschillen tussen de 'Nederlandse' prediking en die van de Afrikaanse dominees zullen worden uitvergroot. Kennelijk wil een deel van de predikanten dat voorkomen, wellicht omdat hun eigen prediking wel erg in contrast zal komen te staan met die van de door de GG opgeleide zendingspredikanten...

- Hoe ziet de GerGem zich t.a.v. de wereld om zich heen?

Wat is 'de' GerGem? En wie moet die vraag beantwoorden? De kerkelijke leiding? Predikanten? Leden? Je zult namelijk van elk een verschillend antwoord krijgen...

- wat heeft de GerGem te verliezen als God spreekt?

Zichzelf. Niets menselijks is ons vreemd.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 nov 2007 11:38

Riska schreef:
Scape schreef:btw, ik zet nu wel GerGem neer, maar je kunt er iedere kerkelijke gemeenschap voor in de plaats zetten.

Nou, in de meeste kerkelijke gemeenschappen zijn predikanten uit de (vroegere) zendingsgebieden van harte welkom op de kansel hoor. Dus kun je dit bepaald niet voor iedere kerkelijke gemeenschap zeggen.


jep bij ons ook . . . maar dan nog ben ik genoodzaakt te buigen over de overige vragen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8827
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 01 feb 2008 08:14

Zo, de zaak is dus besloten:

Zendingspredikant welkom op kansel Geref. Gemeenten
01-02-2008 06:49 | Kerkredactie

UTRECHT - Predikanten van kerken die voortgekomen zijn uit het zendingswerk mogen in Nederland voorgaan in vertaalde diensten. Dat besloot de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten donderdag met grote meerderheid.

De synode van de Gereformeerde Gemeenten hield donderdag haar tweede vergaderdag van de vervolgsynode 2007. De synode vervolgde, aan de hand van een nadere notitie van het zendingsdeputaatschap, de bespreking van een verzoek van zendingskerken uit Nigeria en Indonesië. In september werd de bespreking daarvan opgeschort. Het verzoek van de zendingskerken was of hun predikanten mogen voorgaan in Nederlandse diensten waarbij vertaling plaatsvindt.

Voorafgaand aan de stemming stelden verschillende afgevaardigden vragen over culturele verschillen, over het functioneren van de gereformeerde belijdenisgeschriften op de zendingsvelden, over de aard van de predikantenopleiding in Papua, en over praktijkverschillen bij de bediening van de sacramenten.

Andere afgevaardigden wezen op een synodaal besluit uit 1992. Toen werden de kansels in Nederland reeds opengesteld, mits de voorganger de Nederlandse taal beheerste. „Het gaat dus nu alleen om het opheffen van een taalbarrière. Wie a zegt, dient ook b te zeggen.”

Als voorzitter van het deputaatschap zei ds. Van Eckeveld ervan overtuigd te zijn dat jonge kerken nog verdieping nodig hebben, „maar we spreken wel over kerken die ook zelf zich ten volle bewust zijn dat verdieping nodig is.”

Zendingsdeputaat ds. J. Driessen (Den Haag) zei het vanzelfsprekend te vinden dat verdieping nodig is. „Wil die afgevaardigde, die meent zelf geen verdieping nodig te hebben, zijn hand opsteken?”

De synode schaarde zich met 37 van de 40 stemmen achter het voorstel van de zending om in voorkomende gevallen de kansels open te stellen voor predikanten uit de zendingskerken. Daarbij werd de aantekening gemaakt dat deze predikanten zowel praktisch als theologisch zonodig begeleid worden door zendingsdeputaten. Aan het besluit werd op verzoek van ds. C. J. Meeuse (Goes) toegevoegd dat vertaling plaats dient te vinden door een ambtsdrager.

Bron: RD.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 01 feb 2008 09:50

Gelukkig!

Willen alle criticasters (inclusief mijzelf) nu op hun woorden terugkomen? :mrgreen:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 feb 2008 16:04

Goede zaak en ik kom dan ook terug op mijn woorden.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 01 feb 2008 20:12

Daarbij werd de aantekening gemaakt dat deze predikanten zowel praktisch als theologisch zonodig begeleid worden door zendingsdeputaten.

Omdat het krantenverslag geen vrije nieuwsgaring is, maar een door het moderamen gecontroleerd verslag, ben ik toch wel benieuwd wat hiermee wordt bedoeld.
Ik krijg namelijk de indruk dat deze predikanten in wat begeleiding wordt genoemd in wezen bevoogding is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten