Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Kerk discrimineert zwarte predikanten

Berichtdoor Jo'tje » 17 okt 2007 09:21

Vanochtend in Trouw:
(Daarom bij Actualiteit, kan evt. ook naar Religie)

Kerk discrimineert zwarte predikanten

Gereformeerde Gemeenten weren dominees

Van onze redactie religie & filosofie


Een Nigeriaanse en een Papoeadominee mogen de Gereformeerde Gemeente-kansels niet op. Racisme? „Het zijn heel domme argumenten.”

De Gereformeerde Gemeenten gunnen predikanten uit Nigeria, Indonesië of andere zendingslanden geen plaats op de kansel.

Ds. Ude uit Nigeria en ds. Nekwek uit de Indonesische provincie Papoea bezochten in september Nederland. Opgeleid in een door zending gestichte kerk, wilden ze graag voorgaan in een dienst van een zustergemeente. Ze verzochten hierom bij de synode, het landelijk kerkbestuur van de Gereformeerde Gemeenten, vorige maand bijeen.

Dat verzoek werd gesteund door (oud-)zendingspredikanten van het derde protestantse kerkgenootschap van Nederland. Maar de synode besliste anders, na rijp beraad.

Volgens oud-zendingspredikant C.G. Vreugdenhil uit Vlissingen, aanwezig bij de synode, was de afwijzing ’beledigend’ voor de gekleurde collega’s. „Zij gingen naar huis met de boodschap: ze zeggen wel dat ze ons accepteren, maar we mogen de kansel niet op.” Hij is nog steeds boos.

Onduidelijk blijft, wat de argumentatie van de synode is. Het kerkbestuur komt in een gesloten vergadering bijeen. Alleen het Reformatorisch Dagblad mag erover berichten, gecensureerd.

Vreugdenhil: „Ze zeiden: als zo’n Nigeriaanse dominee bij ons voorgaat, moet dat vertaald worden. En komt dan de heilige Geest wel mee?”

Volgens hem weerde de synode de predikanten met het argument van de ’grote culturele verschillen’. Fijntjes wees ds. Ude uit Nigeria zijn Nederlandse collega’s erop dat zij wel voorgaan in zijn land.

Een oud-medewerker van anti-apartheidswerkgroep Kairos moet denken aan het ’theologisch racisme’, zoals dat werkte in het door apartheid verdeelde Zuid-Afrika.

„Dit is gewoon discriminatie”, vindt Joke van Saanen, godsdienstpsychologe aan de Vrije Universiteit en opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 17 okt 2007 09:29

Tja, traditie he...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 17 okt 2007 09:33

Maar, ik begrijp het niet helemaal, het zijn toch dominees die ze zelf hebben opgeleid? Ik was eigenlijk benieuwd of er iemand rondhobbelt die weet hoe dat werkt. (Vast wel hier :))

Dat er zelfs bij het RD nog censuur plaatsvindt, is wel wat eng, maar ok, dat is meer het journalistieke aspect.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8830
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 17 okt 2007 09:56

Het is al een beetje oud nieuws (meer dan een maand terug), zie ook dit artikel.
Bovendien heeft de synode van de GG er nog geen uitspraak over gedaan, maar heeft een besluit erover uitgesteld.

Zendingskerken

Uitgebreid bezon de synode zich gisteren op een verzoek van zendingskerken uit Nigeria en Indonesië. Hun vraag was om kansels in Nederland open te stellen voor predikanten van kerken die uit het zendingswerk zijn voortgekomen.

Met name de zendingskerk uit Nigeria vond het, met het oog op de „oneness of the Church” een scheve verhouding dat Nederlandse predikanten wel voorgaan in Nigeria, terwijl dat andersom niet is toegestaan.

Het deputaatschap zending stelde recht te willen doen aan de gelijkwaardige verhouding ten opzichte van de zusterkerken. „Maar plaatselijke kerkenraden zijn natuurlijk autonoom.”

Ds. G. J. van Aalst (Klaaswaal) en ds. C. Hogchem (Barneveld) wezen erop dat er sprake kan zijn van grote culturele verschillen. „We hechten er erg aan om uit te spreken dat onze broeders uit Nigeria van harte welkom zijn. Men mag overal spreken, maar dat behoeft toch nog niet direct in een eredienst te zijn.”

Ds. W. Visscher (Amersfoort) zei dat kerkenraden nergens toe verplicht kunnen worden. „Ik wil ervoor pleiten dat we de broeders uit Nigeria en Papua net zo behandelen als zij ons behandelen als wij bij hen op bezoek zijn.”

Ds. Van Eckeveld (voorzitter deputaatschap zending): „Dit verzoek van de zendingskerken is wel de consequentie van het zendingswerk. Wat een wonder dat er kerken gekomen zijn als vrucht op het zendingswerk. Zij vragen ons nu om als volwaardige kerk erkend te worden.”

De vergadering vroeg de aanwezige afgevaardigden ds. N. I. Ude (Nigeria Reformed Church, NRC) en ds. M. Nekwek (Gereja Jemaat Protestan di Indonesia, GJPI) naar een toelichting op hun verzoek. Ds. Ude zei dat de kerk in Nigeria is ontstaan uit het werk van het zendingsdeputaatschap. „Wij mogen voortbouwen op hetzelfde fundament. Uw synode spreekt over culturele verschillen, maar als we spreken over de prediking, hebben we het over wat de Bijbel zegt, niet over culturele verschillen. Gods Woord heeft zeggenschap over elke cultuur.”

Ds. M. Nekwek kon de aarzeling bij de vergadering wel begrijpen. Maar, zei hij tegen de afgevaardigden, „u moet twee dingen wel goed uit elkaar houden, de traditie, en het beginsel. Vanuit het beginsel zouden wij het zeer waarderen als wij mogen voorgaan in uw diensten.”

Na uitvoerige bespreking vatte het moderamen samen dat de Gereformeerde Gemeenten de zusterkerken als volwaardige kerken beschouwen, maar dat zij op de vervolgzitting in januari verder wil spreken over toelating van predikanten uit zendingskerken op de kansels in Nederland.

Overigens lijkt het me niet meer dan logisch dat je predikanten uit een zusterkerk voor laat gaan in je diensten, temeer als je zelf als Nederlandse predikant ook voorgaat bij die zusterkerken. Wat dat betreft vond ik de opmerkingen van de predikanten van de zusterkerken ook heel overtuigend (zie het vetgedrukte).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 okt 2007 10:05

Het zou wel volslagen krankzinnig zijn als ze die dominee's zouden verbieden te preken op de GG-kansels.
Opvallend trouwens, dat het weer ds. C.G. Vreugdenhil is die zijn nek uitsteekt en iets anders vindt dan veel anderen. Ik heb wel respect voor die man - ook al ben ik het niet vaak met 'm eens geweest in de jaren dat ik nog in de kerk kwam.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 okt 2007 10:29

De enige legitieme reden die ik kan bedenken is de taal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 17 okt 2007 10:33

Vanuit mijn jeugd kan ik wel meedelen dat de GG-zendingsdagen een sfeer uitademden van het kolonialisme. De nigeriaanse of papua- pastors die speciaal tot dat doel werden ingevlogen mochten een kort woord spreken of werden op een onbenullige wijze geinterviewd.
ik kreeg als kind al een -gewei aan de wand- gevoel.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 17 okt 2007 10:34

De kritische vraag die hierbij gesteld dient te worden is of er ook blanke buitenlandse predikanten mogen preken? Eerder kan je geen oordeel vellen.

Is dat zo, dan is er waarschijnlijk sprake van discriminatie.

Is dat niet zo, dan is er gewoon sprake van het consequent hanteren van de richtlijn.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Berichtdoor Carpento » 17 okt 2007 10:51

Precies, dan weet je pas hoe het er aan toegaat.

En die twijfel of de Heilige Geest wel mee zou komen bij een vertaling vind ik ongelofelijk bekrompen. Alsof God zelf zich laat tegenhouden door een TAAL ?? Echt, ik kan er met m'n verstand niet bij dat men er überhaupt aan dúrft te twijfelen.

God is almachtig, maar de Heilige Geest laten werken in een vreemde taal is te veel gevraagd ? Welnee.

Ik zag overigens op Geenstijl ook dat het nieuws opgepikt was, er wordt daar door een aantal 'reaguurders' weer ouderwets scherp gedaan, maar er zitten ook een aantal dingen tussen waarvan ik wel degelijk vond dat er wat in zat.
Laatst gewijzigd door Carpento op 17 okt 2007 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 17 okt 2007 10:51

Daar heb je ergens gelijk in Engineer . . . Maar als de richtlijn is, "we laten mensen uit "zendingsgebieden" niet zomaar spreken." Dan vind ik dat ook discriminatie. Zij het op andere gronden. Je leidt mensen op tot voorganger maar vervolgens duldt je hen niet op je eigen spreekstoel.

T.a.v optimatus: De taal hoeft geen probleem te zijn. Het vraagt alleen om een andere communicatie. Iemand de mond snoeren met dit argument vind ik ver gaan. Men neemt de moeite niet eens om een persoonlijk woord te delen naar de gemeente toe. Waarom zijn gemeenten anders betrokken bij zending?

Anyway, Ik ben geen lid van de gergem. . . dus ik hou mij verder afzijdig.

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 17 okt 2007 11:07

Het artikel in de Trouw was veel langer dan alleen dit stukje.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 17 okt 2007 11:08

Predikanten uit bijv. de Noord-Amerikaanse zustergemeenten mogen zonder enige belemmering voorgaan in Nederland. Er is wel een verschil: deze predikanten zijn vaak Nederlander en spreken de taal.

Je zou echter zeggen dat de Nigeriaanse en Papuaase zustergemeenten qua status niet verschillen van de Noord-Amerikaanse. Tel daarbij dat het argument van de taalbarrière onzinnig is (op het zendingsveld moeten Nederlandse predikanten immers ook vertaald worden en niemand die dan over 'belemmering van het werk van de Geest' begint...), en je moet wel concluderen (zoals ook de journalist van Trouw doet) dat er een dieperliggende reden is voor de terughoudendheid van sommige GG-predikanten op de synode...

Ik citeer Trouw:
Bij nader inzien wil ds. Vreugdenhil wel iets zeggen over wat volgens hem de reden is voor de argumenten die zijn broeders verzonnen om de buitenlandse dominees van de kansels te weren. „Die redeneringen waren zó dom dat er iets anders onder moet liggen. Natuurlijk zijn er culturele verschillen, verschillen in beleving ook. Ik denk dat hun komst het typisch Nederlandse van de Gereformeerde Gemeenten zou doorbreken. Ik ben ervan overtuigd dat dat een verrijking voor onze kerk zou zijn, maar ik vermoed dat mensen er bang voor zijn.”

Is het inderdaad de angst dat onze strak geregisseerde vorm een andere invulling krijgt, en mensen zien dat die 'typisch Nederlandse' vorm en beleving totaal niet universeel zijn? Dat God niet alleen volgens het stramien van de GG werkt, maar dat Hij ook op andere manieren mensen tot bekering wil brengen? Men wil ons een dubbele cultuurschok besparen, dat zal het zijn... Ik ben het er niet mee eens: openstellen die kansels.

Gebruikersavatar
aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 jan 2003 23:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 17 okt 2007 11:48

mijn reactie elders:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=20351


beide artikelen heb ik gelezen. en ik schaam mij diep voor wat er staat over de GerGem en het besluit van de Synode.
triest is het dat de "leiders" van de GerGem zich laten leiden door angst.
angst is iets wat niet voor komt in het koninkrijk van God. en juist de leiders laten zich leiden door angst. deze angst is niet van God maar van henzelf. ze laten zich in deze besluiten niet leiden door de Heilige Geest.

ik vraag me af, of er reacties of uitspraken zijn over deze zaak die de negativiteit van dit artikel kunnen ontkrachten. ik hoop dat er nog wat positiefs te melden is. ik kan deze uitspraken van de top van de GerGem niet begrijpen.
persoonlijk ben ik er ontdaan van dat er dit soort uitspraken kunnen voorkomen binnen een kerkverband die zegt zich te laten leiden door Gods Heilige Geest.
Mijn indruk is dat door dit soort uitspraken eerder De Geest tegengewerkt wordt dan door de behoefte aan een vertaling als er een predikant op de preekstoel staat die toevallig een andere taal spreekt.

als de (mis)leiding van de GerGem al twijfel zaait en geen vertrouwen heeft in de werking van de Heilige Geest en daarmee tendiepste de grootste zonde begaat; ongeloof.
hoe moet het dan toch verder met dit kerkgenootschap.

tendiepste maken de bewuste leiders God belachelijk voor de wereld buiten de kerk. en daar heb ik onder te lijden. dat geeft op zich niet. maar dat er op deze manier een reden wordt gegeven om Gods kinderen en daarmee God te bespotten, dat doet mij heel veel pijn.

wij als christenen kunnen maar 1 ding doen: hand in eigen boezem steken en bidden voor de leiders van de kerk. bidden dat er terug gekeerd gaat worden naar de bijbel en Gods Geest in ons leven toelaten.

(edit: ik weet dat ik in deze reactie oordelend spreek over zaken. toch laat ik het zo staan. een tikkeltje generaliserend, als je je persoonlijk aangevallen voelt door mijn schrijven. dan kun je dat in een PB altijd uitspreken met mij. want ik ben er niet op uit om te kwetsen. inhoudelijke reacties zijn erg welkom.)

vriendelijke groet
Aldo

mijn reactie is hier denk ik beter op z'n plaats dan in het door mij gestartte topic.

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 17 okt 2007 11:49

aldo bulten schreef:beide artikelen heb ik gelezen. en ik schaam mij diep voor wat er staat over de GerGem en het besluit van de Synode.

Even voor de goede orde: er is nog helemaal geen besluit. Daarom is het artikel van Trouw ook tendentieus. Ook de titel van dit topic is niet correct.

Dat neemt niet weg dat het allemaal niet zo fraai is, nee. Maar dat had ik al gezegd.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 11:59

Zoals eerder opgemerkt is, heeft de synode nog geen besluit genomen. alles wat wij hier doen is speculeren en schoppen tegen iets wat niet waar hoeft te zijn.

En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.

Cultuur en taal kunnen wel een probleem vormen. Cultuur omdat er (onbedoeld) zaken aan de orde gesteld kunnen worden die hier negatieve onrust veroorzaken. En luisteren naar een vertaalde preek is ook niet fijn, denk ik. Ik denk dat wij er wel rekening mee moeten houden dat de preken van deze dominee's niet in iedere gemeente worden gewaardeerd omdat ze te gunnend, activerend en appellerend zijn volgens de mening aldaar.

Wat mij betreft zijn die dominee's dan ook van harte welkom (als gastpredikant, om gemeentepredikant te worden zullen ze toch echt de taal en cultuur moeten beheersen, lijkt mij)
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron