(Daarom bij Actualiteit, kan evt. ook naar Religie)
Kerk discrimineert zwarte predikanten
Gereformeerde Gemeenten weren dominees
Van onze redactie religie & filosofie
Een Nigeriaanse en een Papoeadominee mogen de Gereformeerde Gemeente-kansels niet op. Racisme? „Het zijn heel domme argumenten.”
De Gereformeerde Gemeenten gunnen predikanten uit Nigeria, Indonesië of andere zendingslanden geen plaats op de kansel.
Ds. Ude uit Nigeria en ds. Nekwek uit de Indonesische provincie Papoea bezochten in september Nederland. Opgeleid in een door zending gestichte kerk, wilden ze graag voorgaan in een dienst van een zustergemeente. Ze verzochten hierom bij de synode, het landelijk kerkbestuur van de Gereformeerde Gemeenten, vorige maand bijeen.
Dat verzoek werd gesteund door (oud-)zendingspredikanten van het derde protestantse kerkgenootschap van Nederland. Maar de synode besliste anders, na rijp beraad.
Volgens oud-zendingspredikant C.G. Vreugdenhil uit Vlissingen, aanwezig bij de synode, was de afwijzing ’beledigend’ voor de gekleurde collega’s. „Zij gingen naar huis met de boodschap: ze zeggen wel dat ze ons accepteren, maar we mogen de kansel niet op.” Hij is nog steeds boos.
Onduidelijk blijft, wat de argumentatie van de synode is. Het kerkbestuur komt in een gesloten vergadering bijeen. Alleen het Reformatorisch Dagblad mag erover berichten, gecensureerd.
Vreugdenhil: „Ze zeiden: als zo’n Nigeriaanse dominee bij ons voorgaat, moet dat vertaald worden. En komt dan de heilige Geest wel mee?”
Volgens hem weerde de synode de predikanten met het argument van de ’grote culturele verschillen’. Fijntjes wees ds. Ude uit Nigeria zijn Nederlandse collega’s erop dat zij wel voorgaan in zijn land.
Een oud-medewerker van anti-apartheidswerkgroep Kairos moet denken aan het ’theologisch racisme’, zoals dat werkte in het door apartheid verdeelde Zuid-Afrika.
„Dit is gewoon discriminatie”, vindt Joke van Saanen, godsdienstpsychologe aan de Vrije Universiteit en opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten.