Sabra schreef:Optimatus schreef:Beetje loze kreet. Wie niet in Christus gelooft, wordt niet gered van het vuur (met tandengekners en zo). Of je nou door een zwaard of door vuur tot eeuwige ellende wordt veroordeeld, vredelievend is het niet.
Je scheert gemakshalve twee zaken over één kam. Dat zwaard van Mohammed heeft betrekking op dit aardse leven, het vuur heeft betrekking op het eeuwige leven (voorzover men daar in gelooft natuurlijk).
Het artikel is tamelijk suggestief. Het feit dat er de meest vreselijke dingen door moslims worden gedaan, zegt meer iets over die lieden dan over het geloof zelf.
Waarom wil je altijd maar de academische discussie voeren? De realiteit is dat moslims heden ten dage nogal vijandig gezind zijn ten opzichte van alles wat niet islamitisch is.
Waarom wil je altijd maar generaliseren? Als alle moslims heden ten dage nogal vijandig gezind zijn ten opzichte van alles wat niet islamitsch is, waarom ben ik dan niet de moskee uit gejaagd, toen ik deze in Kigali bezocht?
Sterker nog, waarom heb ik dan dan uitsluitend positieve ervaringen met grote hoeveelheden moslims, zowel in Europa als in Afrika? Ik heb het niet over één nogal uitgebreide familie, maar over veel meer mensen. Kom ik dan toevallig alle uitzonderingen tegen? Me dunkt van niet.
Ik heb al vaker gezegd - en ik word in die mening gesteund door diverse mensen van diverse signatuur - dat de islam in de Arabische wereld een heel andere beleving kent dan elders. Zoals ik al eerder schreef, in Indonesië is varkensvlees geen taboe maar volksvoedsel - terwijl Indonesië het land met de meeste moslims ter wereld is.
De Arabische wereld heeft de islam, blijkbaar, herontdekt als vlag waaronder een zekere vorm van eenheid mogelijk is - eenheid tegen de onderdrukkende regimes aldaar en tegen degenen die dergelijke regimes in het zadel houden - generaliserend gezegd: "Het Westen".
Waarom ik academisch wil discussiëren? Heel eenvoudig: omdat ik het populistisch gekanker in deze samenleving meer dan zat ben. Men kan zich eenzijdig richten op de negatieve aspecten van de islam - men kan daar ook nog fijntjes de negatieve aspecten van het jodendom en het christendom (homo's die het met elkaar doen, moeten conform het oude testament worden gestenigd of verbrand, ik weet het niet precies meer) aan toevoegen. Dan krijg ik zovaak de horen: ja, maar dat gebeurt niet meer.
Nee, nu niet. Maar er hoeft maar een omslag plaats te vinden en het gebeurt in naam van God weer. Als het aan de SGP ligt, wordt de doodstraf weer ingevoerd - op bijbelse gronden. Er is niets dat kan garanderen dat er daarna niet weer iets barbaars op grond van de bijbel wordt ingevoerd.
Maar men kan ook kijken naar de diversiteit in verschijningsvormen die welk geloof dan ook tentoon spreidt en daar dan de positieve dingen uithalen. Met positieve voorbeelden kun je negatieve uitwassen bestrijden. Wat thans de teneur is, is zoveel mogelijk negatieve zaken belichten - puur divisionisme, pure demonisering. Waar dat toe kan leiden, lijkt me bekend. Ik denk dat Auschwitz, Tuol Sleng en Nyamata duidelijk genoeg zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.