Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 sep 2007 00:52

Ilias schreef:Wat opmerkelijk is is dat bij vele refo dorpen veel racisme is, zelf heb ik er ervaring mee en kom ik ook uit een refo dorp, maar hoewel het refo gedeelte steeds meer begint te verdwijnen omdat de jongeren van tegenwoordig steeds rebelser worden :).


Dat valt mij dan bepaald niet bovengemiddeld op. Het is maar net wat je wilt zien denk ik.

Overigens spreekt uit je uitspraak ook weer een zekere mate van arrogantie. Wat is dat toch, hoe komt die hooghartigheid bij déze twee moslims (om niet te generaliserend door alleen ''moslims' te gebruiken')
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 sep 2007 08:03

Ik wil wel is weten of het daar dan boven gemiddeld is dan bij andere dorpen en scholen. Hebben jullie daar cijfers voor?
Op het idee dat je hebt kan je geen feit bouwen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 24 sep 2007 13:51

refdag.nl schreef:
GOUDA - „Dat moslims tolerant zijn, is een grote leugen. Tolerantie wordt in de Koran en op Koranscholen niet geleerd. In landen waar de islam aan de macht is, zijn christenen hun leven niet zeker. De meeste christenen moeten hun geloof in het verborgene belijden.”

Dat zei Fouad Adel zaterdag in Gouda op de landelijke ontmoetingsdag van de Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC). Fouad Adel -dit is zijn schuilnaam- is in Sudan geboren en is opgegroeid in een christelijk gezin, levend onder moslims. Hij studeerde onder meer theologie en sociologie en hield zich intensief bezig met de Koran in de originele Arabische taal. De roep om in Egypte een seminarie op te richten, bleek een hinderlaag. Hij werd daar gearresteerd, wist na maanden gevangenschap te vluchten naar Duitsland en evangeliseert daar nu onder christenen die uit islamitische landen zijn gevlucht. „Van binnenuit ken ik het ware gezicht van de islam”, zei hij. Adel noemde tal van voorbeelden hoe moslims christenen martelen en doden. Zo bindt Hezbollah in Libanon christenen aan handen en voeten, sleept ze de kerk uit, verbrandt ze levend, of zaagt ze met een elektrische zaag voor het altaar het hoofd af. Milities van Hezbollah hebben iemand die voor een Israëlische firma werkte met elektroshocks zo gefolterd dat hij zijn verstand verloren heeft. Zijn dochter hebben ze drie vingers van haar linkerhand afgeslagen. In Pakistan worden christenen wegens blasfemie aangeklaagd en gevangengezet. In Sudan worden christenen door moslims als slaven verkocht. In Egypte worden christenen gedood en als dieren geslacht. In Irak worden ze door zelfmoordterroristen opgeblazen.

„Dagelijks horen we van gruwelijke vervolgingen van christenen”, zei Fouad Adel. „Wie in de islam gelooft, is gered van mijn zwaard, zegt Mohammed in de Koran. De islam heeft dus niets met vrede te maken.” Adel noemde dat een andere boodschap dan die van de Bijbel. „De God van de Bijbel heeft Zijn wet gegeven om mensen te redden. De Allah van de Koran heeft zijn wet gegeven om mensen te vernederen en te vernietigen. Allah is niet de God van de Bijbel”, aldus Adel. Daarom zijn volgens hem gebedsdiensten, samen met moslims, onmogelijk. „De geschiedenis van de islam is er een van agressie, geweld en bloedvergieten. De Koran zegt dat de heilige oorlog (jihad) zo lang gevoerd moet worden tot de islam de hele wereld beheerst. Daarom zijn degenen die niet in Allah geloven, onwaardig om te leven. Ze moeten gedood worden. Je bent pas echt moslim als je met jezelf niet-moslims meesleept de dood in. We moeten ons land verdedigen tegen de islamisering. Niettemin is het onze opdracht de moslims de boodschap van het goede nieuws te vertellen. Die kostbare schat moeten we met hen delen.”

Dr. P. P. Job uit India vertelde dat hij twee zoons verloren heeft. Hij zei ondervonden te hebben wat martelaren voor Christus moeten lijden. Eerst verloor hij zijn zoon John en daarna Michael. De laatste werd vermoord door fanatieke hindoes. Samen met zijn vrouw richtte hij het Michael Job Center op, het huis in Coimbatore waar hij 306 meisjes elke dag van eten voorziet en in een christelijke omgeving een gedegen opleiding, van kleuterschool tot middelbare school, geeft. Ze kunnen zelfs een professionele graad halen en na hun studie zichzelf onderhouden met een goede baan. Volgens dr. Job zijn meisjes in India niet gewild. „Ieder jaar worden 5 miljoen meisjes geaborteerd. De afgelopen jaren werden 25.000 vrouwen gedood omdat ze geen inkomen binnenbrachten”, aldus dr. Job.

HVC-directeur Jan Bor vertelde van de steun die zijn stichting verleent aan het opbouw- en zendingswerk van ds. Jean Guindo in de afgelegen berggebieden van het moslimland Mali. Ds. Guindo wil een kerkje bouwen met financiële steun van HVC.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 sep 2007 13:53

Ook van moslims mag en moet verwachten dat ze normaal met anderen omgaan, lijkt mij. Het is van tweeën een. En me dunkt dat men daar in Nederland maar eens mee moet beginnen als dat nog niet zo is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 24 sep 2007 14:35

Gerdien B. schreef:Ik wil wel is weten of het daar dan boven gemiddeld is dan bij andere dorpen en scholen. Hebben jullie daar cijfers voor?
Op het idee dat je hebt kan je geen feit bouwen.


Ik heb daar niet echt statistieken voor nodig. Er wordt over het algemeen harder tegen gezag aangeschopt op reformatorische/islamitische scholen, dan normaal.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 sep 2007 18:08

CaptainCaveman schreef:
Gerdien B. schreef:Ik wil wel is weten of het daar dan boven gemiddeld is dan bij andere dorpen en scholen. Hebben jullie daar cijfers voor?
Op het idee dat je hebt kan je geen feit bouwen.


Ik heb daar niet echt statistieken voor nodig. Er wordt over het algemeen harder tegen gezag aangeschopt op reformatorische/islamitische scholen, dan normaal.


Voor reformatorische scholen waag ik dat zeer te betwijfelen. Over het algemeen zijn dat toch vrij gezagsgetrouwe lieden, althans dat wordt gepredikt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 24 sep 2007 19:24

Wordt er harder tegen het gezag aangeschopt op reformatorische scholen!? Als ik voor de gereformeerden mag spreken: de meesten zijn echt hyper-gezagsgetrouw. Ik denk dat dat zeker ook voor de bevindelijken geldt.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 sep 2007 22:16

refdag.nl schreef:„Wie in de islam gelooft, is gered van mijn zwaard, zegt Mohammed in de Koran. De islam heeft dus niets met vrede te maken.”


Beetje loze kreet. Wie niet in Christus gelooft, wordt niet gered van het vuur (met tandengekners en zo). Of je nou door een zwaard of door vuur tot eeuwige ellende wordt veroordeeld, vredelievend is het niet.

Het artikel is tamelijk suggestief. Het feit dat er de meest vreselijke dingen door moslims worden gedaan, zegt meer iets over die lieden dan over het geloof zelf. Eeuwenlang hebben christenen de halve wereld uitgeplunderd in naam van God. Zegt dat dan ook iets over het christendom of meer iets over die christenen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 24 sep 2007 23:28

Flappie schreef:
CaptainCaveman schreef:
Gerdien B. schreef:Ik wil wel is weten of het daar dan boven gemiddeld is dan bij andere dorpen en scholen. Hebben jullie daar cijfers voor?
Op het idee dat je hebt kan je geen feit bouwen.


Ik heb daar niet echt statistieken voor nodig. Er wordt over het algemeen harder tegen gezag aangeschopt op reformatorische/islamitische scholen, dan normaal.


Voor reformatorische scholen waag ik dat zeer te betwijfelen. Over het algemeen zijn dat toch vrij gezagsgetrouwe lieden, althans dat wordt gepredikt.


Ja, er wordt wel meer gepredikt. Natuurlijk is er een percentage wat wél gezagstrouw is, maar ik mag toch wel zeggen dat ik de andere kant ook van dichtbij heb meegemaakt. Misschien is het me meer opgevallen omdat het júist niet hoort, als christen zijnde.

Om zomaar een simpel voorbeeld te noemen; de kleine kinderen hier in de buurt die christelijk zijn opgevoed, vloeken hier nog vaker dan onchristelijk opgevoede kinderen. De meiden die zich even snel in de brandsteeg omkleden, jongens die alles doen wat God en gebod verboden heeft... misschien zie ik het teveel van een kant, ik weet het niet.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 25 sep 2007 00:16

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 25 sep 2007 08:41

zahra schreef:Maar op die plaatsen waar refo' allemaal bij elkaar wonen is het echt niet leuk en zijn ze ook minder vriendelijk...dat is mij opgevallen, en dan heb ik het over Spakenburg, Urk, Kootwijkerbroek,Barneveld, Putten , Ermelo, mijn zus woont in 1 van die typische refoplaatsen, zij is ook refo en vind het er zelf verschrikkelijk.
Vroeger had ik er ook vriendinnen wonen, en natuurlijk is niet iedereen daar zo bekrompen natuurlijk..


En jij bent in al die plaatsen natuurlijk vele malen geweest, hebt er een tijdje gewoont wellicht en de bevolking uitvoerig bestudeerd.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het een walhallah is in die plaatsen, maar een dergelijke algemene uitspraak heb ik altijd moeite mee.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 25 sep 2007 09:06

Optimatus schreef:Beetje loze kreet. Wie niet in Christus gelooft, wordt niet gered van het vuur (met tandengekners en zo). Of je nou door een zwaard of door vuur tot eeuwige ellende wordt veroordeeld, vredelievend is het niet.


Je scheert gemakshalve twee zaken over één kam. Dat zwaard van Mohammed heeft betrekking op dit aardse leven, het vuur heeft betrekking op het eeuwige leven (voorzover men daar in gelooft natuurlijk).

Het artikel is tamelijk suggestief. Het feit dat er de meest vreselijke dingen door moslims worden gedaan, zegt meer iets over die lieden dan over het geloof zelf.


Waarom wil je altijd maar de academische discussie voeren? De realiteit is dat moslims heden ten dage nogal vijandig gezind zijn ten opzichte van alles wat niet islamitisch is.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 sep 2007 09:32

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Beetje loze kreet. Wie niet in Christus gelooft, wordt niet gered van het vuur (met tandengekners en zo). Of je nou door een zwaard of door vuur tot eeuwige ellende wordt veroordeeld, vredelievend is het niet.


Je scheert gemakshalve twee zaken over één kam. Dat zwaard van Mohammed heeft betrekking op dit aardse leven, het vuur heeft betrekking op het eeuwige leven (voorzover men daar in gelooft natuurlijk).

Het artikel is tamelijk suggestief. Het feit dat er de meest vreselijke dingen door moslims worden gedaan, zegt meer iets over die lieden dan over het geloof zelf.


Waarom wil je altijd maar de academische discussie voeren? De realiteit is dat moslims heden ten dage nogal vijandig gezind zijn ten opzichte van alles wat niet islamitisch is.


Waarom wil je altijd maar generaliseren? Als alle moslims heden ten dage nogal vijandig gezind zijn ten opzichte van alles wat niet islamitsch is, waarom ben ik dan niet de moskee uit gejaagd, toen ik deze in Kigali bezocht?

Sterker nog, waarom heb ik dan dan uitsluitend positieve ervaringen met grote hoeveelheden moslims, zowel in Europa als in Afrika? Ik heb het niet over één nogal uitgebreide familie, maar over veel meer mensen. Kom ik dan toevallig alle uitzonderingen tegen? Me dunkt van niet.

Ik heb al vaker gezegd - en ik word in die mening gesteund door diverse mensen van diverse signatuur - dat de islam in de Arabische wereld een heel andere beleving kent dan elders. Zoals ik al eerder schreef, in Indonesië is varkensvlees geen taboe maar volksvoedsel - terwijl Indonesië het land met de meeste moslims ter wereld is.

De Arabische wereld heeft de islam, blijkbaar, herontdekt als vlag waaronder een zekere vorm van eenheid mogelijk is - eenheid tegen de onderdrukkende regimes aldaar en tegen degenen die dergelijke regimes in het zadel houden - generaliserend gezegd: "Het Westen".

Waarom ik academisch wil discussiëren? Heel eenvoudig: omdat ik het populistisch gekanker in deze samenleving meer dan zat ben. Men kan zich eenzijdig richten op de negatieve aspecten van de islam - men kan daar ook nog fijntjes de negatieve aspecten van het jodendom en het christendom (homo's die het met elkaar doen, moeten conform het oude testament worden gestenigd of verbrand, ik weet het niet precies meer) aan toevoegen. Dan krijg ik zovaak de horen: ja, maar dat gebeurt niet meer.

Nee, nu niet. Maar er hoeft maar een omslag plaats te vinden en het gebeurt in naam van God weer. Als het aan de SGP ligt, wordt de doodstraf weer ingevoerd - op bijbelse gronden. Er is niets dat kan garanderen dat er daarna niet weer iets barbaars op grond van de bijbel wordt ingevoerd.

Maar men kan ook kijken naar de diversiteit in verschijningsvormen die welk geloof dan ook tentoon spreidt en daar dan de positieve dingen uithalen. Met positieve voorbeelden kun je negatieve uitwassen bestrijden. Wat thans de teneur is, is zoveel mogelijk negatieve zaken belichten - puur divisionisme, pure demonisering. Waar dat toe kan leiden, lijkt me bekend. Ik denk dat Auschwitz, Tuol Sleng en Nyamata duidelijk genoeg zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 25 sep 2007 10:40

Optimatus schreef:Waarom wil je altijd maar generaliseren? Als alle moslims heden ten dage nogal vijandig gezind zijn ten opzichte van alles wat niet islamitsch is, waarom ben ik dan niet de moskee uit gejaagd, toen ik deze in Kigali bezocht?


Ik generaliseer niet, maar Rwanda is een land dat geen enkele betekenisvolle rol speelt in de wereld. De (pan-)Arabische islam is nu eenmaal belangrijker en dan heeft een zeer dubieuze rol.

Sterker nog, waarom heb ik dan dan uitsluitend positieve ervaringen met grote hoeveelheden moslims, zowel in Europa als in Afrika? Ik heb het niet over één nogal uitgebreide familie, maar over veel meer mensen. Kom ik dan toevallig alle uitzonderingen tegen? Me dunkt van niet.


Ik heb ook zeer positieve ervaringen met tal van moslims, echter dat neemt niet weg dat tal van islamitische landen en groeperingen vanwege politieke en/of religieuze redenen nogal xenofobisch is.

Waarom ik academisch wil discussiëren? Heel eenvoudig: omdat ik het populistisch gekanker in deze samenleving meer dan zat ben.


Ik ben geen tegenstander van een academische discussie, maar dan loop je nogal het gevaar om de realiteit uit het oog te verliezen. Jij doet net soms of er geen enkel vuiltje aan de lucht is.

Men kan zich eenzijdig richten op de negatieve aspecten van de islam - men kan daar ook nog fijntjes de negatieve aspecten van het jodendom en het christendom (homo's die het met elkaar doen, moeten conform het oude testament worden gestenigd of verbrand, ik weet het niet precies meer) aan toevoegen. Dan krijg ik zovaak de horen: ja, maar dat gebeurt niet meer.


Het is maar wat je belangrijker vindt, een visie of de daadwerkelijke uitvoering daarvan.

Maar men kan ook kijken naar de diversiteit in verschijningsvormen die welk geloof dan ook tentoon spreidt en daar dan de positieve dingen uithalen. Met positieve voorbeelden kun je negatieve uitwassen bestrijden.


Me dunkt dat men in Nederland genoeg is gepamperd onder de bezielende leiding van de multiculti's.

Wat thans de teneur is, is zoveel mogelijk negatieve zaken belichten - puur divisionisme, pure demonisering. Waar dat toe kan leiden, lijkt me bekend. Ik denk dat Auschwitz, Tuol Sleng en Nyamata duidelijk genoeg zijn.


Het woord demonisering neem ik allang niet meer serieus. Wat bovendien nogal dubbel is, is dat jij plaatsen noemt waar mensen vanwege hun afkomst c.q. ideeën zijn vermoord, maar dat juist nu de islam zich kenmerkt door het geweldadig benaderen van mensen die anders zijn of denken.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 25 sep 2007 11:54

Optimatus schreef:
Waarom ik academisch wil discussiëren? Heel eenvoudig: omdat ik het populistisch gekanker in deze samenleving meer dan zat ben. Men kan zich eenzijdig richten op de negatieve aspecten van de islam - men kan daar ook nog fijntjes de negatieve aspecten van het jodendom en het christendom (homo's die het met elkaar doen, moeten conform het oude testament worden gestenigd of verbrand, ik weet het niet precies meer) aan toevoegen. Dan krijg ik zovaak de horen: ja, maar dat gebeurt niet meer.



Precies! Daarom vind ik het dus ook ietwat inconsequent wanneer men roept dat de islam zo gewelddadig is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten