Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Berichtdoor Bevlogen » 20 jul 2007 22:46

Naar aanleiding van een ander topic, bij deze weer eens een gezellige discussie over de Islam en het Christendom.

Doel:
Elkaar beter leren kennen en begrijpen.

Regels:
- We blijven vriendelijk.
- We blijven kalm.
- We vliegen elkaar niet de haren in.
- Ten allen tijde uitermate verboden: op de man spelen.

Aftrap:
Voor de christenen onder ons: een klein artikeltje dat ik overgenomen heb van http://www.gristelijk.nl. Ben eigenlijk wel benieuwd, hoe treden jullie moslims tegemoet?

ISLAM = I Sincerely Love All Muslims
Geschreven door Menno Rasch
vrijdag, 20 juli 2007
Waarom ergeren mij de anti-islam reacties in Nederland en zelfs op deze site zo? Na het lezen van interviews met Anne van der Bijl en Floyd McClung wist ik het. De agressieve reacties op moslims in Nederland komen vooral voort uit angst. Angst om onze welvaart en positie kwijt te raken. Nog los van de vraag of die angst terecht is, wijst McClung terecht op dat dit niet is wat gristenen bezig moet houden. Deze laatste zegt in het ND:

,,'Oorlog tegen terreur', die frase van Bush, is ook zo fout wat christenen betreft. Christenen hebben lief. Laten we dankbaar zijn voor de moslims die zo dicht bij ons wonen dat we hun over Jezus kunnen vertellen. Natuurlijk is de realiteit weerbarstiger, dat weet ik ook wel. Maar soms lopen we het gevaar dat we in de mist van alle complicaties de eenvoud kwijtraken van waar het om gaat: geloof en vertrouwen, nederigheid, bewogenheid. Loop maar eens een shoarmatent binnen, ga de mensen daar vragen stellen, sluit vriendschappen. Dat kan je over heel wat complicaties heen helpen.''


Zijn de moslims in ons land niet bovenal een enorme kans? Bedenk hoe moeilijk het vaak is om moslims te bereiken in hun land van herkomst- ze wonen nu om de hoek! Wat is echt belangrijk in ons leven: onze welvaart en verworvenheden beschermen of ons geloof delen?

Van der Bijl zegt kort maar krachtig: “Wij hebben geen recht over Jezus te praten als we moslims afwijzen”.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jul 2007 22:53

Ten eerste te beginnen met elkaar te respecteren. Door nou niet ze een etentje aan te bieden terwijl het ramadan is ofzo. Je kan best over verschillen praten, maar dan nog moet je elkaar respecteren en niet je eigen regels, geloof op de ander leggen. Daar krijg je eerder verwijdering mee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 20 jul 2007 23:04

Misschien handig, zoals mij daarnet elders in het forum als is geschreven om in gedachten te houden:

Iedereen is vanuit de koran gezien een Moslim het zij wel of nog niet bekeerd. Een Ongelovige is iemand die de Koran heeft aangenomen en heeft verworpen. Een geloofsafvallige dus.

De Koran word gezien als een heilig boek, Een (waar) Moslim zal nooit zomaar de Koran bij wijze van spreken, even onder zijn stoel leggen) Wie schrijft dat dingen uit de Koran niet waar zijn, kan/zal worden gezien als een geloofsafvallige.

Als iemand dit in zijn achterhoofd houdt, is het een goede basis om met een Moslim over geloofszaken te praten.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 20 jul 2007 23:07

Wellicht ben ik te achterdochtig maar ik beschouw de Islam als een zeer gevaarlijke religie. Mijn pastor zegt wel eens "you don't play with the devil" en daar ben ik het volkomen mee eens.

In mijn kerk is er wel eens een Nigeriaanse dominee op bezoek geweest die vertelde over rellen in Nigeria tussen Christenen en Moslims. Daarbij is een moskee beschadigd geraakt. Hij verteld toen dat hij geld had gedoneerd aan de moslims om de moskee te laten herstellen. Dat was een gebaar van goede wil. Daar is in mijn kerk een hevige discussie over geweest maar voor mij was toen wel duidelijk dat je zoiets nooit moet doen. Maar ik denk dat deze dominee door het overgrote deel van de Nederlanders geprezen zal worden vanwege zijn lankmoedigheid.

sela

Berichtdoor sela » 20 jul 2007 23:14

begrijpen moslims dat ze eigenlijk veel gemeen hebben met refo's?
op meta niveau dan.

broeders en zusters, misschien is dat een betere insteek.
jullie [ik ben zelf refo] nemen de godsdienst serieus. wij ook. heel erg zelfs. het is een zaak van leven of dood. het gaat niet om dit leven, maar om het toekomende. Om de eer van onze Heilige God.
waar vinden we elkaar?

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 20 jul 2007 23:15

goshen schreef:Wellicht ben ik te achterdochtig maar ik beschouw de Islam als een zeer gevaarlijke religie. Mijn pastor zegt wel eens "you don't play with the devil" en daar ben ik het volkomen mee eens.


Hier ben ik het niet mee eens.

Iemand moet zijn eigen eerst eens in een andere religie verdiepen, alvorens je zulk soort uitspraken kunt doen. Nu basseer jij jouw mening mogelijk op het geen wat jij om jou heen hoort of wat jij via de media al dan niet gekleurd voorgeschoteld krijgt?

Niet alle Moslims zijn per definitie terroristen.!! Het is maar hoe bepaalde Moslim(s) (stromingen binnen de Islam de Koran Intepreteren. Het zelfde geldt eigenlijk net zo goed voor de Christenen hoe die de Bijbel of verschillende manieren Intepreteren. Ons verleden liegt er ook niet om, wat wij met de hand op de bijbel hebben uitgevoerd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jul 2007 23:23

Harm-J schreef:Hier ben ik het niet mee eens.

Iemand moet zijn eigen eerst eens in een andere religie verdiepen, alvorens je zulk soort uitspraken kunt doen. Nu basseer jij jouw mening mogelijk op het geen wat jij om jou heen hoort of wat jij via de media al dan niet gekleurd voorgeschoteld krijgt?

Niet alle Moslims zijn per definitie terroristen.!! Het is maar hoe bepaalde Moslim(s) (stromingen binnen de Islam de Koran Intepreteren. Het zelfde geldt eigenlijk net zo goed voor de Christenen hoe die de Bijbel of verschillende manieren Intepreteren. Ons verleden liegt er ook niet om, wat wij met de hand op de bijbel hebben uitgevoerd.
Misschien heeft hij het niet slechts over de fysieke gevaren, maar over meer geestelijke gevaren.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 23:30

Een moslim mag alleen dingen zeggen waarvan hij het zekerweet enof kennis heeft, zaken die zijn kennis buitengaan heeft die weinig over te zeggen, dan zal hij zeggen dat je bij een U3lim moet gaan (oftewel Ulema/Geleerde).

Zo ook bij mij het geval, om geen foute informatie te verspreiden is het zo gedaan, spreek met de kennis of zwijg... Dus Inhoudelijk over Islam praten is moeilijk bij de normale moslim, want daar hebben nietzoveel mensen alle benodigde kennis van om het goed te beargumenteren.

De 1ste Fundament die ik de Christenen wil aanraden om te bestuderen van de Islam is Tawheed, Ik heb artikelen daarover als iemand het wilt (wel engels), er zijn ook zat boeken over de uitleg van Tawheed.

Bestudeer de Tawheed (basis in de Islam) en vraag jezelf dan af of deze religie zuiver Monotheisme bevat of niet.

Vrede!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 20 jul 2007 23:32

Machiavelli schreef:Misschien heeft hij het niet slechts over de fysieke gevaren, maar over meer geestelijke gevaren.


Zou kunnen, ja. Het is maar vanuit welke religie je naar een ander religie kijkt en welke religie wat leert en hoe iemand zijn of haar boeken van zijn of haar religie interpreteert.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

sela

Berichtdoor sela » 20 jul 2007 23:39

Ilias schreef:Een moslim mag alleen dingen zeggen waarvan hij het zekerweet enof kennis heeft, zaken die zijn kennis buitengaan heeft die weinig over te zeggen, dan zal hij zeggen dat je bij een U3lim moet gaan (oftewel Ulema/Geleerde).

Zo ook bij mij het geval, om geen foute informatie te verspreiden is het zo gedaan, spreek met de kennis of zwijg... Dus Inhoudelijk over Islam praten is moeilijk bij de normale moslim, want daar hebben nietzoveel mensen alle benodigde kennis van om het goed te beargumenteren.

De 1ste Fundament die ik de Christenen wil aanraden om te bestuderen van de Islam is Tawheed, Ik heb artikelen daarover als iemand het wilt (wel engels), er zijn ook zat boeken over de uitleg van Tawheed.

Bestudeer de Tawheed (basis in de Islam) en vraag jezelf dan af of deze religie zuiver Monotheisme bevat of niet.

Vrede!


ik raad jou dan van deze zijde aan om ons laatste Bijbelboek te lezen. daarin staat: 'En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is'.
wat moeten we hier toch aan doen om nader tot elkaar te komen..

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 23:41

sela schreef:
Ilias schreef:Een moslim mag alleen dingen zeggen waarvan hij het zekerweet enof kennis heeft, zaken die zijn kennis buitengaan heeft die weinig over te zeggen, dan zal hij zeggen dat je bij een U3lim moet gaan (oftewel Ulema/Geleerde).

Zo ook bij mij het geval, om geen foute informatie te verspreiden is het zo gedaan, spreek met de kennis of zwijg... Dus Inhoudelijk over Islam praten is moeilijk bij de normale moslim, want daar hebben nietzoveel mensen alle benodigde kennis van om het goed te beargumenteren.

De 1ste Fundament die ik de Christenen wil aanraden om te bestuderen van de Islam is Tawheed, Ik heb artikelen daarover als iemand het wilt (wel engels), er zijn ook zat boeken over de uitleg van Tawheed.

Bestudeer de Tawheed (basis in de Islam) en vraag jezelf dan af of deze religie zuiver Monotheisme bevat of niet.

Vrede!


ik raad jou dan van deze zijde aan om ons laatste Bijbelboek te lezen. daarin staat: 'En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is'.
wat moeten we hier toch aan doen om nader tot elkaar te komen..


boeks dezer profetie, is dat de bijbel?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jul 2007 23:44

Ilias schreef:boeks dezer profetie, is dat de bijbel?
Daar is enige discussie over. Sommigen denken dat het over de Bijbel als geheel gaat, anderen dat het slechts over dat ene boek (Openbaring) gaat.

sela

Berichtdoor sela » 20 jul 2007 23:52

ik kan het niet helemaal helpen, het zal wel door mijn opvoeding komen..: als ik een suididebomber zie [moslim] die denkt na het plegen van de zelfmoordaanslag in de hemel te komen, dan moet ik zo vaak aan die woorden denken..

wat als je na de aanslag in de hel komt omdat je niet Gods geboden hebt gedaan, maar veroordeeld wordt voor moord? [exodus 20].

gek he.. mijn opvoeding beinvloed mij nogal. of ben ik precies geboren in het epicentrum van de waarheid?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2007 23:56

na alle hopeloze discussies van trotse moslima's en moslims heb ik het evenm helemaal gehad met de islam...

ik ben zo blij dat mijn Verlosser leeft en dat Hij mij LEVEN geeft in alle opzichten....

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2007 01:19

Denkertje21 schreef:na alle hopeloze discussies van trotse moslima's en moslims heb ik het evenm helemaal gehad met de islam...

ik ben zo blij dat mijn Verlosser leeft en dat Hij mij LEVEN geeft in alle opzichten....


Ik heb in het echte leven nogal eens wat discussies met het islamitische deel van de familie gehad, De enige keren dat die vastlopen is als mijn talenkennis ontoereikend is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten