Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Soera 111:
AL-MASAD (DE TOUWVEZELS)
In de naam van God
de Barmhartige Erbarmer.
1 Verloren mogen gaan
de handen van Abu Lahab (1)
en moge hij zelf verloren gaan.
2 Zijn bezit en wat hij vergaarde baten hem niet.
3 Hij zal braden in een vuur van vlammen (2)
4 en ook zijn vrouw aandraagster van brandhout.
5 Aan haar nek een koord van vezel. (3)
1. Abu Lahab: een halfbroer van de vader van Mohammed.
Zijn ware naam luidde 'Abd al-'Uzza. Hij bestreed Mohammed en de islam.
2. Vlam: Lahab.
3. In plaats van een bij haar notabele stand passende halsketting draagt zij nu om haar nek het touw waarmee zij het brandhout aansleept voor het vuur waarin haar man brandt.
Soera 110:
AL-NASR (DE HULP)
In de naam van God
de Barmhartige Erbarmer.
1 Wanneer de hulp van God komt en de uitkomst (1)
2 en gij de mensen ziet binnengaan in Gods godsdienst in scharen
3 lofprijs dan met de roem van uw Heer en vraag Hem om vergeving.
Hij is een die zich keert tot de berouwvolle.
1. Galalayn: Onder 'de uitkomst', al-Fath, wordt de verovering van Mekka in 630 verstaan.
Boekenlezer schreef:Maar het gaat mij om die formulering 'Gods godsdienst', die zo vreemd op mij overkomt. Er zit iets in, wat mij een raar gevoel geeft.
Het heeft voor mij iets van: er zijn vele godsdiensten, van vreemde goden, en nou heeft God ook eens een godsdienst gefabriceerd als tegenhanger, om een beetje mee te concurreren. Ja, inderdaad, zo kan ik dat wel omschrijven. Het gevoel was niet zo gemakkelijk te beschrijven, maar het lijkt dan toch gelukt te zijn.
Dan heb ik dus zoiets van: kom op zeg, je bent God of je bent dat niet! Dit ruikt voor mij een beetje naar wat onhandig geprobeer. Geprobeer van menselijke kant, om de waarheid in pacht te hebben. Komt niet erg betrouwbaar op mij over.
(En we zijn er na deze passage blijkbaar nog niet vanaf, want ik heb al eerder eens aangegeven dat die schreeuwerige manier waarop moslims hun geloof verkopen bepaald geen vertrouwen bij mij opwekt. Het heeft voor mij iets verdacht krampachtigs. Alsof de waarheid in zichzelf niet kan bestaan, zonder reclame van menselijke kant. We zien wel...)
MrSokkie schreef:Hartstikke interessant en ik wil zeker meediscussiëren, maar als het standaard op een potje Islam- of Mohammed afbranden uitdraait begin ik er maar niet aan.
Serenity schreef:een vertaling is natuurlijk niet de "echte" Koran, dus uitspraken doen op wat voor niveau zijn zonder grondslag
Serenity schreef:Maar waarom begin je achteraan te lezen? Gewoon vooraan beginnen, ook al zijn de hoofdstukken lang.
dalethvav schreef:I.d.d. ik denk dat we elkaar mogen bevragen over zowel Koran als bijbel. Maar dan wel op een integere manier. Wellicht zul je begrijpen dat ik vanuit mijn christelijke visie de nodige vragen heb. Ik moet die wel kunnen stellen.
Boekenlezer schreef:Perfectie streef ik nog niet na. Dat lijkt mij te hoog gegrepen als beginneling. Ik ben met de Bijbel ook niet in het Hebreeuws en Grieks begonnen. Nee, dat groeide langzaamaan in de loop van de tijd. Die kan ik nu dus ook veel beter lezen dan in het verleden.
Maar koranvertalingen kritisch bekijken, zoals ik dat met bijbelvertalingen wel kan, dat zit er echt nog niet in. Ik ken geen letter Arabisch.
Wetenschappelijke perfectie is dan ook bepaald niet het doel van dit topic, al mogen erudiete koranlezers uiteraard best hun bijdragen leveren.
Boekenlezer schreef:Vandaag moest ik er ook even aan denken, en ik dacht: die Mohammed was blijkbaar best wel fanatiek, dat deze wraakzuchtige passage opgetekend staat in de Koran. Hij had het beslist niet op tegenstanders. Het was hem blijkbaar bepaald niet om het even of je hem en zijn leer afwees.
MrSokkie schreef:Boekenlezer schreef:Vandaag moest ik er ook even aan denken, en ik dacht: die Mohammed was blijkbaar best wel fanatiek, dat deze wraakzuchtige passage opgetekend staat in de Koran. Hij had het beslist niet op tegenstanders. Het was hem blijkbaar bepaald niet om het even of je hem en zijn leer afwees.
Mohammed bepaalde niet zelf wat er aan hem werd geopenbaard he? EN volgens mij worden mensen die christus niet aannemen ook bedreigd met hel en verdoemenis. Deze soera is meer zo'n soort waarschuwing lijkt me en Abu Lahab is slechts een voorbeeld. Zelfs familie van de profeet is niet immuun voor het oordeel van God, en of je rijk of arm bent maakt ook niks uit.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten