De Koran

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

De Koran

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jul 2006 19:59

Hierbij wou ik een topic openen over de Koran. Ik herinner mij dat er ooit een over is geweest, maar die zit allang in het archief. De bedoeling was om de Koran te bestuderen/verkennen, en dat is mijn bedoeling ook. Blijkbaar was daar nogal weinig animo voor, want storm liep het niet. Maar ik voel er wel behoefte aan om een beetje op de hoogte te zijn van de inhoud van dat boek wat (mede) de basis vormt van een wereldreligie. Een wereldreligie die nogal eens in het wereldnieuws is.

Ik heb de Koran in een Nederlandse vertaling al een aantal jaren in huis, maar kom er nooit toe om die te lezen. Maar gisteren begon ik er dan eens met frisse moed aan.
De Koran bestaat uit 114 soera's (hoofdstukken), gerangschikt naar lengte. Voorin staan de lange hoofdstukken en achterin de korte. Omdat het lezen van de Koran - en het mij verdiepen in de islam - mij na enige tijd gaat tegenstaan, ben ik op het idee gekomen om achterin te beginnen met lezen. Dan is het tenminste goed te behappen, en kan ik met weinig tekst toch eens mijn gedachten erbij formuleren. En om de indrukken van de inhoud wat meer te laten beklijven, open ik dit topic, om datgene wat mij bijbleef door te geven/te beschrijven. Hier kun je van mijn kant dus korangedeelten tegenkomen, met wat gedachten van mij erbij. Gedachten, die zeker lang niet altijd serieus zullen zijn. Dat hoeft ook niet, want humor is ook een goede manier van leren. Je mag er verder van zeggen wat je kwijt wil.

Op internet is de Koran te raadplegen als vertaling in het Nederlands. Hier een paar linken:
http://members.chello.nl/m.elfers/koran000.html
http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
http://www.islam-info.be/idp/index.php?dekoran
http://www.maghrebonline.nl/koran/nl/?go=NL

En hier een informatief artikel over de Koran.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jul 2006 20:00

Ik heb zelf de vertaling van prof. dr. J.H. Kramer, en doe dus vanuit die vertaling mijn eerste indrukken op.

Soera 111:
AL-MASAD (DE TOUWVEZELS)

In de naam van God
de Barmhartige Erbarmer.

1 Verloren mogen gaan
de handen van Abu Lahab (1)
en moge hij zelf verloren gaan.
2 Zijn bezit en wat hij vergaarde baten hem niet.
3 Hij zal braden in een vuur van vlammen (2)
4 en ook zijn vrouw aandraagster van brandhout.
5 Aan haar nek een koord van vezel. (3)


1. Abu Lahab: een halfbroer van de vader van Mohammed.
Zijn ware naam luidde 'Abd al-'Uzza. Hij bestreed Mohammed en de islam.
2. Vlam: Lahab.
3. In plaats van een bij haar notabele stand passende halsketting draagt zij nu om haar nek het touw waarmee zij het brandhout aansleept voor het vuur waarin haar man brandt.


Toen ik voetnoot 1 las, dacht ik: 'Nou, dat is nou ook wat! Doet er iemand eens een goed werk: Mohammed en de islam bestrijden. En dan krijgt hij hel en verdoemenis toegewenst!' :mrgreen:
Vandaag moest ik er ook even aan denken, en ik dacht: die Mohammed was blijkbaar best wel fanatiek, dat deze wraakzuchtige passage opgetekend staat in de Koran. Hij had het beslist niet op tegenstanders. Het was hem blijkbaar bepaald niet om het even of je hem en zijn leer afwees.

Overigens ontdekte ik zojuist dat die aanvoegende wijs in de vertalingen waarnaar ik in mijn openingspost heb verwezen geen aanvoegende wijs is, maar meer een toekomstige tijd. En dat verandert het karakter van deze soera best wel, vind ik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jul 2006 20:20

Soera 110:
AL-NASR (DE HULP)

In de naam van God
de Barmhartige Erbarmer.

1 Wanneer de hulp van God komt en de uitkomst (1)
2 en gij de mensen ziet binnengaan in Gods godsdienst in scharen
3 lofprijs dan met de roem van uw Heer en vraag Hem om vergeving.
Hij is een die zich keert tot de berouwvolle.

1. Galalayn: Onder 'de uitkomst', al-Fath, wordt de verovering van Mekka in 630 verstaan.


Het is deze formulering die mij sterk opviel: Gods godsdienst. Het roept bij mij de gedachte op: je hebt vele godsdiensten, maar één is er van God.
Dat is duidelijk een manier van formuleren die vreemd is aan de Bijbel. Ik kom daar het begrip 'godsdienst', als naast elkaar staande keuzemogelijkheden, niet tegen. In de Bijbel is het anders: God is de God van het hele universum, en alles wat verder door mensen vereerd wordt, zijn afgoden, valse goden die geen goden zijn, punt.
Nou weet ik natuurlijk wel dat een moslim zo ook wel tegen Allah aankijkt. Maar het gaat mij om die formulering 'Gods godsdienst', die zo vreemd op mij overkomt. Er zit iets in, wat mij een raar gevoel geeft.
Het heeft voor mij iets van: er zijn vele godsdiensten, van vreemde goden, en nou heeft God ook eens een godsdienst gefabriceerd als tegenhanger, om een beetje mee te concurreren. Ja, inderdaad, zo kan ik dat wel omschrijven. Het gevoel was niet zo gemakkelijk te beschrijven, maar het lijkt dan toch gelukt te zijn.
Dan heb ik dus zoiets van: kom op zeg, je bent God of je bent dat niet! Dit ruikt voor mij een beetje naar wat onhandig geprobeer. Geprobeer van menselijke kant, om de waarheid in pacht te hebben. Komt niet erg betrouwbaar op mij over. (En we zijn er na deze passage blijkbaar nog niet vanaf, want ik heb al eerder eens aangegeven dat die schreeuwerige manier waarop moslims hun geloof verkopen bepaald geen vertrouwen bij mij opwekt. Het heeft voor mij iets verdacht krampachtigs. Alsof de waarheid in zichzelf niet kan bestaan, zonder reclame van menselijke kant. We zien wel...)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 20:29

dat ligt waarschijnlijk aan je Westerse/Europese cultuur. In de Arabische wereld kijkt men daar heel anders tegenaan. Hun manier van denken en redeneren is anders. Hun humor is anders. Hun karakter is anders.

Maar waarom begin je achteraan te lezen? Gewoon vooraan beginnen, ook al zijn de hoofdstukken lang.

De koran heeft soms extreme uitingen. Daar keuren we het vaak direct op af, maar of dat terecht is weet ik niet. Het slappe en tolerante westerse denken vergift ook ons religie-denken. Ook de bijbel is recht door zee en niet tolerant, vooral het Oude Testament niet.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 20:39

Hier nog een site waar de koran als word doc of als PDF te downloaden is:
http://www.vhoof.nl/. Deze gebruik ik zelf om af en toe wat te bestuderen.

Hier ook nog een koran met uitleg (heb me er nog niet echt in verdiept, kwam ik onlangs toevallig tegen, leek me wel interessant.
http://www.faaiin.nl/
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 20:44

Het geboorteverhaal van Jezus kun je vinden in soera 3:33-48
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 jul 2006 20:46

Hartstikke interessant en ik wil zeker meediscussiëren, maar als het standaard op een potje Islam- of Mohammed afbranden uitdraait begin ik er maar niet aan.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 jul 2006 20:52

Boekenlezer schreef:Maar het gaat mij om die formulering 'Gods godsdienst', die zo vreemd op mij overkomt. Er zit iets in, wat mij een raar gevoel geeft.
Het heeft voor mij iets van: er zijn vele godsdiensten, van vreemde goden, en nou heeft God ook eens een godsdienst gefabriceerd als tegenhanger, om een beetje mee te concurreren. Ja, inderdaad, zo kan ik dat wel omschrijven. Het gevoel was niet zo gemakkelijk te beschrijven, maar het lijkt dan toch gelukt te zijn.
Dan heb ik dus zoiets van: kom op zeg, je bent God of je bent dat niet! Dit ruikt voor mij een beetje naar wat onhandig geprobeer. Geprobeer van menselijke kant, om de waarheid in pacht te hebben. Komt niet erg betrouwbaar op mij over.


In mijn Engelse vertaling staat God's faith. Geloof in God. Dit "probleem" zit dus in jouw vertaling.


(En we zijn er na deze passage blijkbaar nog niet vanaf, want ik heb al eerder eens aangegeven dat die schreeuwerige manier waarop moslims hun geloof verkopen bepaald geen vertrouwen bij mij opwekt. Het heeft voor mij iets verdacht krampachtigs. Alsof de waarheid in zichzelf niet kan bestaan, zonder reclame van menselijke kant. We zien wel...)


Nee, maar ik hoop dat je zelf ook wel beseft dat jij redelijk bevooroordeelt bent. Dat constante halleluja, Jezus, Jezus wekt bij mij ook weinig vertrouwen op.

Maar ik ben bang dat ik al zie welke teneur deze thread gaat krijgen. Boekenlezer, als je nou alleen de Koran leest om het af te kunnen branden, vermoei daar de rest dan niet mee, of doe in ieder geval een beetje moeite uit te zoeken wat de sutra's betekenen ipv alleen op basis van de oppervlakte een oordeel te vellen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 21:18

MrSokkie schreef:Hartstikke interessant en ik wil zeker meediscussiëren, maar als het standaard op een potje Islam- of Mohammed afbranden uitdraait begin ik er maar niet aan.

I.d.d. ik denk dat we elkaar mogen bevragen over zowel Koran als bijbel. Maar dan wel op een integere manier. Wellicht zul je begrijpen dat ik vanuit mijn christelijke visie de nodige vragen heb. Ik moet die wel kunnen stellen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 22:14

een vertaling is natuurlijk niet de "echte" Koran, dus uitspraken doen op wat voor niveau zijn zonder grondslag ;)
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jul 2006 06:47

Serenity schreef:een vertaling is natuurlijk niet de "echte" Koran, dus uitspraken doen op wat voor niveau zijn zonder grondslag ;)

Ik ben allang blij dat ik er nu überhaupt eens kennis van kan nemen, zodat ik tenminste een beetje een idee kan krijgen wat erin staat. Perfectie streef ik nog niet na. Dat lijkt mij te hoog gegrepen als beginneling. Ik ben met de Bijbel ook niet in het Hebreeuws en Grieks begonnen. Nee, dat groeide langzaamaan in de loop van de tijd. Die kan ik nu dus ook veel beter lezen dan in het verleden.
Maar koranvertalingen kritisch bekijken, zoals ik dat met bijbelvertalingen wel kan, dat zit er echt nog niet in. Ik ken geen letter Arabisch.
Wetenschappelijke perfectie is dan ook bepaald niet het doel van dit topic, al mogen erudiete koranlezers uiteraard best hun bijdragen leveren.

Serenity schreef:Maar waarom begin je achteraan te lezen? Gewoon vooraan beginnen, ook al zijn de hoofdstukken lang.

Dat heeft te maken met hoe mijn motivatie werkt. Met iets waar ik onbekend mee ben, en waar ik bovendien ook niet bij overloop van sympathie, begin ik liever eenvoudig en makkelijk behapbaar. Als je begint met motorrijder stap je ook niet gelijk op een Suzuki Hayabusa als je leven je lief is. Dat bouw je geleidelijk aan op.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 jul 2006 06:48

dalethvav schreef:I.d.d. ik denk dat we elkaar mogen bevragen over zowel Koran als bijbel. Maar dan wel op een integere manier. Wellicht zul je begrijpen dat ik vanuit mijn christelijke visie de nodige vragen heb. Ik moet die wel kunnen stellen.


Natuurlijk moet dat. Ik vraag mij ook dingen af als ik stukjes uit de Koran (en de bijbel) lees. Maar integriteit en respect zijn wat mij betreft broodnodig omdat de kloof tussen christen en moslim alleen maar groter wordt in plaats van kleiner. Vragen over de Koran moet je stellen aan mensen die de Koran kennen, niet aan mensen die bij voorbaat vijandig tegenover de Koran staan.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 jul 2006 06:52

Boekenlezer schreef:Perfectie streef ik nog niet na. Dat lijkt mij te hoog gegrepen als beginneling. Ik ben met de Bijbel ook niet in het Hebreeuws en Grieks begonnen. Nee, dat groeide langzaamaan in de loop van de tijd. Die kan ik nu dus ook veel beter lezen dan in het verleden.
Maar koranvertalingen kritisch bekijken, zoals ik dat met bijbelvertalingen wel kan, dat zit er echt nog niet in. Ik ken geen letter Arabisch.


Dit lijkt me het beste argument om de grootste terughoudendheid in acht te nemen bij het trekken van conclusies. Lees de Koran zoals Balkendende III het zou doen.

Wetenschappelijke perfectie is dan ook bepaald niet het doel van dit topic, al mogen erudiete koranlezers uiteraard best hun bijdragen leveren.


Tja, die zitten hier niet zo veel he? Maar als de berg niet naar Mohammed komt.... je kunt vast wel islamitische exegese vinden op internet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 jul 2006 07:01

Boekenlezer schreef:Vandaag moest ik er ook even aan denken, en ik dacht: die Mohammed was blijkbaar best wel fanatiek, dat deze wraakzuchtige passage opgetekend staat in de Koran. Hij had het beslist niet op tegenstanders. Het was hem blijkbaar bepaald niet om het even of je hem en zijn leer afwees.


Mohammed bepaalde niet zelf wat er aan hem werd geopenbaard he? EN volgens mij worden mensen die christus niet aannemen ook bedreigd met hel en verdoemenis. Deze soera is meer zo'n soort waarschuwing lijkt me en Abu Lahab is slechts een voorbeeld. Zelfs familie van de profeet is niet immuun voor het oordeel van God, en of je rijk of arm bent maakt ook niks uit.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 20 jul 2006 08:51

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Vandaag moest ik er ook even aan denken, en ik dacht: die Mohammed was blijkbaar best wel fanatiek, dat deze wraakzuchtige passage opgetekend staat in de Koran. Hij had het beslist niet op tegenstanders. Het was hem blijkbaar bepaald niet om het even of je hem en zijn leer afwees.


Mohammed bepaalde niet zelf wat er aan hem werd geopenbaard he? EN volgens mij worden mensen die christus niet aannemen ook bedreigd met hel en verdoemenis. Deze soera is meer zo'n soort waarschuwing lijkt me en Abu Lahab is slechts een voorbeeld. Zelfs familie van de profeet is niet immuun voor het oordeel van God, en of je rijk of arm bent maakt ook niks uit.

precies.

Ik heb zelf flink wat stukken uit de Koran gelezen, maar ben intussen de helft alweer vergeten. Ik kan me herinneren dat ik het eigenlijk best wel saai vond. Waarschijnlijk de formulering en schrijfwijze die me niet lag.
what the soul hides, blood tells


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten