Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor dalethvav » 26 okt 2012 21:54

Lichtzwaard schreef:Altijd mooi als een draad door blijft lopen maar hoe men het wenden of keren de Onze Moeder de Heilige Kerk is het Nieuwe Israel;buiten Jezus Christus en Zijn Kerk Zijn Lichaam geen zaligheid.

Zou je ook uit kunnen leggen Lichtzwaard wáár in de bijbel iets te vinden is waaruit blijkt dat
1. de Heilige Kerk onze Moeder is.
2. Dat zij het Nieuwe Israël is.

En, wat bedoel je met de "Heilige Kerk"? Een instituut met een bepaalde naam of alle ware gelovigen (die te vinden zijn in héél veel kerken/denominaties/groepen of hoe je het ook benoemen wilt, wereldwijd).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 22:00

Lichtzwaard schreef:Altijd mooi als een draad door blijft lopen maar hoe men het wenden of keren de Onze Moeder de Heilige Kerk is het Nieuwe Israel;buiten Jezus Christus en Zijn Kerk Zijn Lichaam geen zaligheid.

Onze moeder is de vrije/Sara/geestelijk Jeruzalem (Gal 4,26) en de kerk is het collectief wat uit haar ontstaan is.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2012 08:40

Onze moeder is moeder aarde omdat wij daaruit genomen zijn zegt de Bijbel.
De mens keert ook terug naar deze moeder "omdat gij daaruit genomen zijt".

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2012 12:13

Wilsophie schreef:Onze moeder is moeder aarde omdat wij daaruit genomen zijn zegt de Bijbel.
De mens keert ook terug naar deze moeder "omdat gij daaruit genomen zijt".

Allemaal leuk en aardig maar dan vergistte Paulus zich dus deerlijk (komt ie nogmaals: Gal 4,26) en aangezien vergissen menselijk is klopt het voortschrijdende inzicht kennelijk dat de Bijbel niet geïnspireerd is door de heilige Geest maar mensenwerk is. :roll:

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2012 12:26

Allemaal leuk en aardig maar dan vergistte Paulus zich dus deerlijk (komt ie nogmaals: Gal 4,26) en aangezien vergissen menselijk is klopt het voortschrijdende inzicht kennelijk dat de Bijbel niet geïnspireerd is door de heilige Geest maar mensenwerk is. :roll:


Was het maar zo leuk en aardig. Moeder aarde is nog steeds zwanger en in barensnood, arm mens.
Wat wil je met Galaten 4 vers 26 binnen dit verband: "Maar Jeruzalem dat Boven is ( dus onzienlijk) dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
Paulus schrijft aan gelovige Galliërs en predikte dat wij een burgerschap in de hemel hebben, maar dat Koninkrijk is nog steeds niet geopenbaard.
Aardig toegevoegd met vers 27 waar het over een onvruchtbare gaat in relatie tot Sara uiteraard en de aarde zeer vruchtbaar blijkt te zijn want zij is zwanger.

Maaarrrrrr, wij broeders zegt Paulus dan, en dat zijn gelovigen zijn kinderen van de belofte zoals de Saksen ( Izak) een onderscheid dus tussen Izak en Ismaël, dus de genade en de wet.
Sprak ik dat ergens tegen? Wij zijn toch geen kinderen van de dienstmaagd, maar van de vrije, ( dus geen hoedje of hoofddoek) want wij staan in de vrijheid en zijn niet met een juk der dienstbaarheid bevangen. ( de wet)

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2012 12:32

Ja, dat sprak je tegen want jij zegt uit de aarde te zijn (= beneden) maar de kinderen van de vrije zijn van boven (de hemel).

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2012 13:13

Dat klopt helemaal, uit de aarde aards, maar als wedergeboren christen van Bovenaf geboren.
Dus nader ik niet tot de tastelijke berg, maar tot de ontastelijke berg.
Helemaal gelijk. Misschien begreep ik het niet helemaal goed.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2012 16:30

Wilsophie schreef:Dat klopt helemaal, uit de aarde aards, maar als wedergeboren christen van Bovenaf geboren.
Dus nader ik niet tot de tastelijke berg, maar tot de ontastelijke berg.
Helemaal gelijk. Misschien begreep ik het niet helemaal goed.

Ik dacht al even, hoe heb ik het nu met je! ;)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor dalethvav » 02 dec 2015 12:55

Vorige week kwam ik op CIP een mooi artikel tegen n.a.v. het boek "De Koninkrijksdoop" van Ds. M.M. van Campen:

Een citaat hieruit:
"De relatie tussen de doop en het verbond van God met Zijn volk is binnen de reformatorische gezindte het belangrijkste argument vóór de kinderdoop. Van Campen zet daar zijn vraagtekens bij. "Laten we niet vergeten dat God het oude verbond heeft gesloten en het nieuwe verbond sluit met Israël. Wanneer we een directe koppeling maken tussen de christelijke doop en het verbond maken we ons in feite schuldig aan vervangingstheologie (de kerk als plaatsvervanger voor Israël, red.). Een zin in het doopformulier als 'de doop is in plaats van de besnijdenis gekomen' versterkt die dwaalleer. Daar ben ik wars van."

M.i. raakt hij hier een zere plek, maar wel een met consequenties als je dit kunt beamen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor _Sjors_ » 19 dec 2015 21:55

dalethvav schreef: "Laten we niet vergeten dat God het oude verbond heeft gesloten en het nieuwe verbond sluit met Israël.


Ik denk niet dat dit verbond met Israël alleen is gesloten!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor salty » 29 dec 2015 14:10

Dalet wav :"MI.raakt hij hier een zere plek, maar wel een met consequenties als je dit kunt beamen."
Ben ik met je eens !
@Sjors Het nieuwe verbond met Israel .want het Sinai verbond het zgn oude,is nooit met andere volken gesloten.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor _Sjors_ » 29 dec 2015 14:42

salty schreef:@Sjors Het nieuwe verbond met Israel .want het Sinai verbond het zgn oude,is nooit met andere volken gesloten.


Hallo Salty,

Bent u waarschijnlijk judaïst? Dan bent u vlees nog vis! Wellicht dat u zich schaart onder de Messias belijdende joden, dat maakt u dan een contradictio in terminus.

U bent ofwel jood en u houdt de wet naar het Oude Wetsverbond (Oude Testament), ofwel bent u Christen en u stelt zich onder het Nieuwe Verbond (Nieuwe Testament)

Lees Matt. 26:28; Mark. 14:24; Luk. 22:20; 1 Kor. 11:25; 2 Kor. 3:6; Hebr. 8:8, 13; 9:15; 12:24.

Men kan nu eenmaal niet van twee walletjes eten!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor salty » 29 dec 2015 17:45

Het zgn Nieuwe verbond is het enige verbond voor de volkeren. Voor Israel was het Nieuw zoals door de profeet Jeremiah 31:31 werd aangekondigd.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor dalethvav » 29 dec 2015 22:44

salty schreef:@Sjors Het nieuwe verbond met Israel .want het Sinai verbond het zgn oude,is nooit met andere volken gesloten.


_Sjors_ schreef:Bent u waarschijnlijk judaïst? Dan bent u vlees nog vis! Wellicht dat u zich schaart onder de Messias belijdende joden, dat maakt u dan een contradictio in terminus.

Nou nou, dat is fors binnenkomen op basis van één uitspraak van Salty. Maar goed, als je zo'n fors oordeel hebt zul je dat vast ook wel heel goed kunnen onderbouwen.....

_Sjors_ schreef:U bent ofwel jood en u houdt de wet naar het Oude Wetsverbond (Oude Testament), ofwel bent u Christen en u stelt zich onder het Nieuwe Verbond (Nieuwe Testament)

Lees Matt. 26:28; Mark. 14:24; Luk. 22:20; 1 Kor. 11:25; 2 Kor. 3:6; Hebr. 8:8, 13; 9:15; 12:24.

Men kan nu eenmaal niet van twee walletjes eten!

V.w.b. de 1e vier (parallel)teksten:
Die woorden zijn gesproken tijdens een Joodse sedermaaltijd, tegen de Joodse discipelen. Bovendien zijn dit de beste bewijsteksten dat NIET de doop maar WEL het avondmaal het verbondsteken bij uitstek is.

V.w.b. Hebr. 8:8: Laat die brief nu toevallig aan de Hebreeërs geschreven zijn. En laat de tekst nu net een verwijzing zijn naar Jer. 31:31. Leea dat hoofdstuk, net als Paulus maar eens in z'n context. En laat dat verbond nu gesloten worden met het huis van Israël én met het huis van Juda (het 10-stammenrijk én het 2-stammenrijk).

De andere teksten uit de Hebr.-brief zou je eens in de context moeten lezen. Houdt dan eens in gedachten dat de hele Hebr.-brief wel eens een midrasj op Ps. 110 zou kunnen zijn (daar zijn goede argumenten voor te vinden).

V.w.b. 2 Kor. 3:6: De contradictio in terminus David Stern geeft hier een uitgebreide exegese over. Eén vraag die hij daarbij (m.i. terecht) stelt is: Wat bedoelt Paulus te zeggen met "de letter doodt" als diezelfde Paulus in Rom. 7:12 schrijft: Alzo is dan de thora heilig....?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor _Sjors_ » 29 dec 2015 23:23

dalethvav schreef:Nou nou, dat is fors binnenkomen op basis van één uitspraak van Salty. Maar goed, als je zo'n fors oordeel hebt zul je dat vast ook wel heel goed kunnen onderbouwen.....


Hallo dalethvav,

Of ie fors is ligt aan de ontvanger denk ik, kwestie van incasseren ;) Ik hoor geen ontkenning en gezien uw vierde punt durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat u een Messias belijdende jood bent. Waarom ik u een contradictio in terminus vind? Omdat het Nieuwe Testament mij daar gelijk in geeft:

Zie Galaten 3:25-28:
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

Het is gewoonweg absurd, of ongerijmd zo u wil, dat een gelovige zich een "Joodse Christen" of een "Messias belijdende Jood" noemt. Hoe tegenstrijdig wou u het hebben? U zult vast ook raar staan te kijken als er een Boeddhist op u af stapt die u wijs maakt dat hij in Jezus geloofd! Een Messias belijdende Boeddhist...

U haalt een aantal punten aan waarvan ik er 2 wil uitlichten namelijk uw eerste en laatste. Te beginnen met uw laatste punt, omdat deze i.m.o. het meest betrekking heeft op het onderwerp en immers eindigt met een vraagteken:

dalethvav schreef:Wat bedoelt Paulus te zeggen met "de letter doodt" als diezelfde Paulus in Rom. 7:12 schrijft: Alzo is dan de thora heilig....?


Wanneer Paulus spreekt over "om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter", dan zegt hij m.i. dat wij niet het Oude Verbond prediken, maar het Nieuwe Verbond!
Wanneer Paulus spreekt over "want de letter doodt, maar de Geest maakt levend", dan zegt hij m.i. in feite dus dat het Oude Verbond doodt en het Nieuwe Verbond levend maakt, door de Geest van Christus.

Ik heb gezocht op Thora, maar kom er in mijn bijbel niet op uit. Ik vermoed dat u de tekst bedoeld zoals geschreven in Rom 7:12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.

Hierin staat dat de wet, oftewel Thora zoals u wilt, (waar we ons dus niet aan kunnen houden en waar Jezus om gestorven is) volmaakt is, maar niet haar uitwerking. Haar uitwerking leid namelijk naar de dood...

dalethvav schreef:V.w.b. de 1e vier (parallel)teksten:
Die woorden zijn gesproken tijdens een Joodse sedermaaltijd, tegen de Joodse discipelen. Bovendien zijn dit de beste bewijsteksten dat NIET de doop maar WEL het avondmaal het verbondsteken bij uitstek is.


Eigenlijk is dit een andere discussie, maar ik begrijp dat deze in het verlengde ligt van dit topic. Hierover kort het volgende:

U hebt gelijk als u beweert dat bij een heleboel aangelegenheden Jezus spreekt tot en met joden, dat is doelgroep nummer 1. Pas in Hand.10 veranderd dit en gaat de deur naar dit Nieuwe Verbond ook open naar ons als niet joden. Het verbondsteken is iets dat wij krijgen van Hem. Uw redenatie draait de boel om, geeft in ieder geval blijk van een accentverschuiving. Ik lees over het Avondmaal in Lukas 22:19 "doet dat tot Mijn gedachtenis." Het gaat er tijdens het avondmaal dus niet om wat IK ontvang, maar om wat DE HEER ontvangt. Ik kan nergens in de Schrift lezen dat wij iets ontvangen tijdens het vieren van het Avondmaal. Dit in tegenstelling tot de doop. U kunt bv. lezen in Hand. 22:16 en 1 Pet. 3:21, dat wij iets ontvangen. Overigens wil dit m.i. niet zeggen dat er geen verantwoordelijkheid van de dopeling bij om de hoek komt kijken.

Met vriendelijke groeten (zo ben ik dan ook wel weer),

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 30 dec 2015 19:36, 9 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten