Arendsoog schreef:Dit is gewoon een degelijk argument wegzetten, misschien omdat je er niet mee om kunt gaan?
Hoezo, er niet mee om kunnen gaan? Het benoemen als irrelevant lijkt me een geldige manier van ermee omgaan.
Natuurwetenschap werkt, maar dan wel op het gebied waar ze over gaat. Er mogen geen metafysische conclusies gemaakt worden op deze manier.
Prima. Het al dan niet bestaan van het bovennatuurlijke is irrelevant voor de natuurwetenschap. Dat wordt afgekort tot de stelling van
binnen het wetenschappelijke systeem, het bovennatuurlijke niet bestaat. Want het doet er immers niet toe. Er is wetenschappelijk gezien geen onderscheid te maken tussen de situatie waarin het bovennatuurlijke wél en waarin het niet bestaat.
Theïsme doet niet af van de werking van de wetenschap, en zeker niet van de werking van de nomothetische wetenschap. Geloof in God is niet irrationeel. Feitelijk hangen jullie een naturalistische visie aan, die filosofisch niet te rechtvaardigen is boven een theïstisch wereldbeeld.
Ik ben dan ook totaal niet geïnteresseerd om die visie filosofisch te verdedigen. In de praktijk werkt mijn visie dusdanig goed, dat ik het nut niet inzie van die visie aanpassen, zeker niet naar een visie die in de praktijk bewezen heeft juist niet te werken. Je mag vinden dat jouw visie filosofisch superieur is, hoor, maar de praktijk spreekt boekdelen.
(Eigenlijk is dit hier ook off-topic, maar ik blijf er op hameren dat het naturalisme niet de enige manier is om serieus naar deze wereld te kijken en de wetenschappelijke resultaten daarin mee te nemen.)
Je blijft het maar
stellen, is wat je bedoelt, neem ik aan. Ik heb als ik het me goed herinner nog geen voorbeelden gezien waar jouw visie in de praktijk beter is dan de naturalistische.