Spreeuw schreef:Maar Jezus is naar Zijn menselijke natuur niet meer op aarde, dus je kunt Hem, oneerbiedig gezegd, niet meer "tevoorschijn halen als bewijs". De wonderen die Hij deed, konden echt gebeurd zijn. Het is niet meer te achterhalen, dus het kan zowel waar of niet waar zijn.
Dat je Jezus niet kan 'tevoorschijn halen' begrijp ik. En begrijp me niet verkeerd: ik ben best bereid aan te nemen dat er een historische figuur genaamd Jezus kan geleefd hebben, ruim 2000 jaar geleden, en dat die figuur een zeker 'charisma' had en een aantal volgelingen rond zich verzamelde, en dat de autoriteiten daar niet gerust in waren, en dat die Jezus uiteindelijk een gruwelijke dood stierf door kruisiging. Dat zijn stuk voor stuk redelijk aanneembare gegevens waar geen geloof, magie, hogere machten of wat dan ook aan te pas komen. Wat ik wél als bijzonder onwaarschijnlijk en dus als ongeloofwaardig beschouw, zijn de zogenaamde 'wonderen' die aan die figuur toegeschreven worden. En de bewering dat die Jezus op de één of andere manier geen doodgewoon mens, maar de zoon van een god zou zijn geweest.
Je schrijft "het kan zowel waar of niet waar zijn", en dat valt niet te ontkennen. Maar in zo'n geval ga ik voor "niet waar" tenzij het tegendeel bewezen kan worden. Want als ik in het geval van een "goddelijke Jezus" voor "waar" zou gaan, waarom zou ik dan niet geloven in kabouters, elfjes, weerwolven, vampieren of het monster van Loch Ness? Daarvoor geldt immers óók diezelfde bewering "het kan zowel waar of niet waar zijn".