Mortlach schreef:Er zijn toch dieren die behoorlijk in de buurt komen. Kraaien/raven bijvoorbeeld, lijken weldegelijk een rudimentair abstract wiskundig besef te hebben.
Heb je een link? (naar jouw eigen aanraden

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Er zijn toch dieren die behoorlijk in de buurt komen. Kraaien/raven bijvoorbeeld, lijken weldegelijk een rudimentair abstract wiskundig besef te hebben.
Arendsoog schreef:Heb je een link? (naar jouw eigen aanraden)
Mortlach schreef:
http://www.dailymotion.com/video/x1div4 ... _lifestyle
Niet helemaal wat ik bedoel, maar toch behoorlijk indrukwekkend.
Arendsoog schreef:Het is inderdaad een behoorlijk indrukwekkend filmpje.
De kraai schakelt verschillende los geoefende missies achter elkaar - toch knap voor zo'n beestje![]()
Een wondertje van de natuur
Arendsoog schreef:Ook bestaat de visie dat dieren wel sterfelijk waren. Misschien hangt dit samen met het idee dat dieren geen ziel hebben o.i.d.
Arendsoog schreef:Als ik me er even mee mag bemoeien: je vergeet de apriori van het naturalisme, kinpruik.
Die apriori zijn, volgens Holm Tetens in Gott denken, p. 13/14
-verbod op teleologische verklaringen
- methodisch atheïsme
- buiten de context van menselijke handelingen is alles uiteindelijk met natuurwetten de verklaren.
Arendsoog schreef:Deze zijn terecht, zo merkt hij op, maar:
Holm Tetens in Gott Denken schreef:Die Drei Maximen sind nicht in Geltung gesetzt worden, weil und nachdem man zuvor die Existenz Gottes widerlegt und darüber hinaus wissenschaftlich bewiesen hat, dass sich abgesehen von menslichen Handlungen ausnahmlos alles am besten naturgesetzlich erklären lässt, sodass teleologische Erklärungen wegfallen können.
Weil das so ist, mutet Beckermanns (een naturalist, A.) folgende Behauptung naiv an:
Wenn man die Welt wissenschaftlich untersucht, findet man de facto in der Regel nichts, was für die Existenz nicht natürlicher Phänomene spricht. Wenn man die Welt unvoreingenommen beobachtet, zeigen sich in ihr weder Götter noch Geister, noch andere übernatürliche Mächte und Kräfte.
Arendsoog schreef:Als iemand vertaling wenst, hoor ik het wel.
johanterlouw schreef:evolutionisten hebben net zoveel verstand van godsdienst als een aap van evolutie.
Arendsoog schreef:Die apriori zijn, volgens Holm Tetens in Gott denken, p. 13/14
-verbod op teleologische verklaringen
- methodisch atheïsme
- buiten de context van menselijke handelingen is alles uiteindelijk met natuurwetten de verklaren.
Holm Tetens in Gott Denken schreef:Die Drei Maximen sind nicht in Geltung gesetzt worden, weil und nachdem man zuvor die Existenz Gottes widerlegt und darüber hinaus wissenschaftlich bewiesen hat, dass sich abgesehen von menslichen Handlungen ausnahmlos alles am besten naturgesetzlich erklären lässt, sodass teleologische Erklärungen wegfallen können.
Weil das so ist, mutet Beckermanns (een naturalist, A.) folgende Behauptung naiv an:
Wenn man die Welt wissenschaftlich untersucht, findet man de facto in der Regel nichts, was für die Existenz nicht natürlicher Phänomene spricht. Wenn man die Welt unvoreingenommen beobachtet, zeigen sich in ihr weder Götter noch Geister, noch andere übernatürliche Mächte und Kräfte.
Holm Tetens schreef:De drie grondslagen zijn niet geldig, voordat men vooraf het bestaan van God weerlegt en daarenboven wetenschappelijk bewezen heeft, dat, afgezien van de menselijke handelingen, zonder uitzondering alles slechts het beste natuurwetenschappelijk verklaard wordt, zodat teleologische verklaringen wegvallen kunnen (Dat is dus wat H. Tetens zegt, A.)
Omdat dat zo is, klinkt Beckermanns volgende bewering naïef:
(Dus nu Beckermann, een naturalist, geciteerd door Tetens, A.)
Wanneer men de wereld wetenschappelijk onderzoekt, vindt men de facto in de regel niets, wat voor de existentie van niet-natuurlijke fenomenen spreekt. Wanneer men de wereld zonder vooroordelen bestudeert, tonen zich in haar noch Goden noch geesten, noch andere bovennatuurlijke machten en krachten.
kinpruik schreef:Ik zou ze geen apriori noemen maar praktische noodzakelijkheden.
Arendsoog schreef:Oftewel: Holm Tetens zegt: naturalisten gaan uit van de drie apriori, die vanuit hun standpunt terecht zijn. Beckermann (een geciteerde naturalist) rechtvaardigt die, zie het citaat. Maar, zegt Tetens, het is een beetje naïef wat Beckermann doet: hij had namelijk eerst het bestaan van God moeten weerleggen, en wetenschappelijk teleologische verklaringen uit moeten sluiten. Je uitspraak...
JohannesHermanus schreef:Zoveel mensen, zoveel visies. Wat is uw visie inzake deze kwestie?
kinpruik schreef:Sorry, maar is in dit topic (en vele anderen) niet tot in den treure toe uitgelegd dat je het bestaan van God niet kan weerleggen? Ik vindt dit nogal een zwakke argumentatie eerlijk gezegd. Ik neem aan dat meneer Tetens ook niet het bestaan van het Vliegend Spaghettimonster weerlegd voordat die uitspraken over de natuur doet. Daarom is het ook gewoon een praktische noodzakelijkheid om bovennatuurlijke zaken niet mee te nemen in je wetenschappelijke onderzoek, simpelweg omdat je het bovennatuurlijke niet kan weerleggen. Zou dat wel kunnen dan zou het per definitie onderdeel van de natuurlijke wereld uitmaken, wat het begrip meteen 'bovennatuurlijk' inhoudsloos maakt.
Arendsoog schreef:Meneer Tetens, zoals je hem noemt,
Arendsoog schreef:gaat in zijn boekje niet bewijzen dat God bestaat. (ben het nog niet tegengekomen i.i.g.) Hij zegt alleen dat je het niet mag uitsluiten op basis van genoemde naturalistische uitgangspunten. Want om die naturalistische uitgangspunten tot volkomen waarheid te verheffen, moet je doen wat hij schreef.
Arendsoog schreef:Dat neemt niet weg dat ze volkomen bruikbaar en geldig zijn in de wetenschap. Filosofisch gezien ben je daar echter niet mee klaar.
Arendsoog schreef:1. Creatio ex nihilo, door het spreken Gods, door Zijn Woord, is de basis van het zijn. In den beginne schiep God.
Arendsoog schreef:Over bovengenoemde punten wil ik ook wel discussiëren, maar daar ben ik niet bepaald toegeeflijk meeZeker niet wat betreft punt 1.
Arendsoog schreef:Of je specifiek de kwestie dieren hebben een ziel bedoelt
Arendsoog schreef:5. Ik meen dat wij mensen de enige denkende Ik-subjecten zijn, in tegenstelling tot dieren, planten en materie. (Je mag hierbij alles denken wat niet-mens is)
JohannesHermanus schreef:Bedankt voor uw toelichting. Creatio ex nihilo, daar begint het allemaal mee. Vraag ik mij toch nog af: Geloofd u dat God alles zoals het is geschapen heeft, of geloofd u dat God de voorwaarden geschapen heeft om alles te laten worden zoals het is? Ik hoop op het eerste en dat uw niet bepaalde toegeeflijkheid gegrond is op een onverzettelijk zeker weten.
Arendsoog schreef:Toch was mijn vraag idd. gespitst op deze kwestie.
Arendsoog schreef:5. Ik meen dat wij mensen de enige denkende Ik-subjecten zijn, in tegenstelling tot dieren, planten en materie. (Je mag hierbij alles denken wat niet-mens is)
Mortlach schreef:
Dan heb je dat volgens mij verkeerd. Grote mensapen en dolfijnen hebben een ik-besef. Daar zijn experimenten mee gedaan (herkent een dier zichzelf in een spiegel).
Heb je toevallig dat filmpje wat ik linkte gezien, over de gorilla Koko die tot wel 1000 gebaren kende uit de Amerikaanse gebarentaal? Zij is overduidelijk een ik-subject, dat zie je in de manier waarop ze communiceert.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten