Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor boer » 14 sep 2012 08:16

Nog een paar artikeltjes van geleerde mannenbroeders in het refdag en de massa gaat misschien een keer ''OM''...ik blijf hoop houden.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_674153

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2012 08:33

boer schreef:Dat was inderdaad ook de beweegreden van Constantijn, aan wie we de zondag als vrije dag hebben te dnken.

blijblij schreef:prima toch! En dan hebben we van de arbeidersbeweging ook nog de zaterdag erbij gekregen! wat een weelde.

Een kinderhand is gauw gevuld, ik zou bijna zeggen doe me dan Sinterklaas maar. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2012 08:52

boer schreef:Dus rusten op zaterdag, en dan de samenkomst er achteraan, 's avonds.
(en Paulus predikte tot middernacht.....)
Maar belangrijk is het niet, lijkt me , want er staat nergens dat e.e.a. een ''nieuwe verordening'' is.

Exact, maar dat geldt ook voor orthdoxe joden die nu de sabbat houden,want aangezien heidenen nooit de sabbat hielden hoefden zij daar ook geen instructies over te krijgen. Zij kregen enkel de instructies: onthoud je van bloed en afgodenvlees.

De heidenen aan wie Paulus schreef waren afstammelingen van Israel, vandaar ook dat hij schreef aan de Romeinen: ik schrijf tot broeders die de wet kennen (Rom 7,1) en dat mijn broeder boer, zijn geen normale heidenen in de betekenis die wij er aan geven. Deze heidenen waren gewend om hun kinderen te besnijden en de sabbat te onderhouden zoals de joden in Amsterdam tot op heden doen. Deze joden in Amsterdam zijn ook heidenen in de optiek van de joden te Jeruzalem. Doordat God het huis Israel strafte onder het oude verbond en hen onder de volken verstrooide (Lees Jer 8 hele hoofdstuk vgl. Ez 23 hele hoofdstuk, geen eenvoudige materie waar je voor moet gaan zitten, advies met klem!!!) daardoor waren er dus TWEE groepen Israëlieten!!!

Te weten: Israel in de verstrooiing en Israel het verbondsvolk.

God scheidde van huis Israel, wat betekent dat hij het verbond beëindigde, waardoor zij NIET meer zijn volk waren. Het huis Juda deed niet onder voor haar zonden en vermeerderde die zelfs en daarom scheidde God OOK van hen door de dood van Christus, zie Romeinen 7.

Ook het huis Juda is door de dood van Christus NIET meer Gods volk, dus de claims van orthodoxe, liberale, seculiere, of wat dan ook joden dat zij nog steeds Gods volk zijn, zijn onterecht.

Dit is in een kleine notendop waar Paulus over schrijft in Romeinen 7. Lees dat en vergelijk het met de hoofdstukken die ik noemde, maak er een uitvoerige studie van en als je daarna kan aantonen dat ik lieg mag je mij verketteren met diezelfde hoofdstukken!!!!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 sep 2012 09:39

Door de hele discussie heen blijkt dat er voor en tegenstanders zijn van Sabbatvieren de dag (de 7e dag) die God heeft ingesteld.

Maar over het onderwerp 'zondag rustdag of herdenkingsdag' is voor mij nog niet duidelijk naar voren gekomen hoe de zondag als door God ingestelde 'rustdag' of 'herdenkingsdag' wordt aangenomen, er werden verschillende motieven aangedragen vanuit de omgang van gelovigen in de tijd van de eerste christengelovigen door de verandering van Christus verzoeningswerk.

Is het nu overduidelijk geworden dat door Christus werk de Scheppingsorde die God heeft ingesteld is veranderd? Of blijkt dat de christenheid de opstandingdag van Jezus als herdenkingsdag wil herdenken.

De zondag vaststellen als door God ingestelde rustdag of de dag instellen als een herdenken is volgens mij wel een verschil terwijl de opstanding van Jezus in het geloofsleven moet lopen als een dagelijkse rode draad in het leven van een gelovige en niet alleen op zondag.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2012 10:03

marin schreef:Door de hele discussie heen blijkt dat er voor en tegenstanders zijn van Sabbatvieren de dag (de 7e dag) die God heeft ingesteld.

Nee, want ik geloof dat de zaterdag noch de zondag vereerd en als verplichte rustdag gelden onder het NT. Ik heb al ettelijke malen gezegd dat geschreven staat wie geloofd heeft in de RUST gaan (Heb 4,3) en een ongeveinsd geloof (1 Tim 1,5) is toch niet van een dag afhankelijk?
marin schreef:Maar over het onderwerp 'zondag rustdag of herdenkingsdag' is voor mij nog niet duidelijk naar voren gekomen hoe de zondag als door God ingestelde 'rustdag' of 'herdenkingsdag' wordt aangenomen, er werden verschillende motieven aangedragen vanuit de omgang van gelovigen in de tijd van de eerste christengelovigen door de verandering van Christus verzoeningswerk.

Probeer dit onderwerp eens door een neutrale bril te bekijken en vraag jezelf af of er Schriftplaatsen zijn die de huidige zondagsrust rechtvaardigen. De conclusie die ik heb getrokken is dat er geen enkele zijn.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 sep 2012 12:29

marin schreef:Door de hele discussie heen blijkt dat er voor en tegenstanders zijn van Sabbatvieren de dag (de 7e dag) die God heeft ingesteld.

Maar over het onderwerp 'zondag rustdag of herdenkingsdag' is voor mij nog niet duidelijk naar voren gekomen hoe de zondag als door God ingestelde 'rustdag' of 'herdenkingsdag' wordt aangenomen, er werden verschillende motieven aangedragen vanuit de omgang van gelovigen in de tijd van de eerste christengelovigen door de verandering van Christus verzoeningswerk.

Is het nu overduidelijk geworden dat door Christus werk de Scheppingsorde die God heeft ingesteld is veranderd? Of blijkt dat de christenheid de opstandingdag van Jezus als herdenkingsdag wil herdenken.

De zondag vaststellen als door God ingestelde rustdag of de dag instellen als een herdenken is volgens mij wel een verschil terwijl de opstanding van Jezus in het geloofsleven moet lopen als een dagelijkse rode draad in het leven van een gelovige en niet alleen op zondag.

Juist, iedere dag, heden , vanaf het moment dat Gij Zijn stem hoort.
Heb 4:7

de zondag als tastbare rustdag staat gelijk aan het teruggaan naar oude beginselen, en nog op een verkeerde dag ook.
De zondag is een door Constantijn en het ''Heilige Roomse Rijk'' ingestelde rustdag.
De zaterdag door God ingesteld, maar niet voor heidenen, zoals wij.
De bekeerde en wedergeborene dient een veel hoger, geestelijk doel, waarbij God's Tempel zijn lichaam is, en hij niet besneden is van lichaam , maar van geest, het hart is besneden.
Dat het oude verbond DE VERDWIJNING NABIJ was, wil er maar niet in, lijkt het.
2Cor 3:13
Heb 8:13
Wij hebben lekker onze eigen besnijdenisritueel vervangen door de babybesprenkeling, de sabbath door de zondag en we noemen onze herders Heer en Heilige Vader .
Jezus brak de stenen tempel af, (en herstelde het tot een geestelijk huis) wij bouweden gewoon weer tempels, kathedralen en kerken, die we God's huis noemen.
Erediensten ipv samenkomsten, en liefst psalmen zingen die slechts vooruitkijken naar Jezus' komst in het vlees, terwijl Hij inmiddels geweest is en wij met Hem als Middelaar een relatie zouden moeten hebben in de geest.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 19 sep 2012 13:36

mohamed schreef:Nee, want ik geloof dat de zaterdag noch de zondag vereerd en als verplichte rustdag gelden onder het NT. Ik heb al ettelijke malen gezegd dat geschreven staat wie geloofd heeft in de RUST gaan (Heb 4,3) en een ongeveinsd geloof (1 Tim 1,5) is toch niet van een dag afhankelijk?

Probeer dit onderwerp eens door een neutrale bril te bekijken en vraag jezelf af of er Schriftplaatsen zijn die de huidige zondagsrust rechtvaardigen. De conclusie die ik heb getrokken is dat er geen enkele zijn.

Eens. Maar de traditie is nu eenmaal dat kerkdiensten op zondag plaatsvinden. Heb daar geen enkel probleem mee.
boer schreef:De zondag is een door Constantijn en het ''Heilige Roomse Rijk'' ingestelde rustdag.

De vraag is natuurlijk of de zondag ingesteld is als sabbat of als vrije dag waarop de christenen konden samenkomen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 sep 2012 14:13

[quote="mohamed"]
Nee, want ik geloof dat de zaterdag noch de zondag vereerd en als verplichte rustdag gelden onder het NT. Ik heb al ettelijke malen gezegd dat geschreven staat wie geloofd heeft in de RUST gaan (Heb 4,3) en een ongeveinsd geloof (1 Tim 1,5) is toch niet van een dag afhankelijk?

@mohamed
God zegt: “Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.” (Ezech. 20:12).

Iedereen in deze wereld is het eigendom van de Here, door schepping en door verlossing.
Ieder persoonlijk moet zich voor zijn leven verantwoorden.
Heeft hij God gegeven wat Hem toekomt? Heeft hij alles overgegeven wat van Hem is als zijn gekocht eigendom? Allen die de Here liefhebben als hun deel in dit leven, zullen door Hem worden geleid en zullen het teken, het zegel van God ontvangen, dat laat zien dat zij Gods bijzonder eigendom zijn. De gerechtigheid van Christus zal voor hen uitgaan en de heerlijkheid des Heren zal hun achterhoede zijn. De Here beschermt iedereen die Zijn zegel draagt.

“De Here zei tot Mozes: Gij dan, spreek tot de Israëlieten: Maar Mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de Here ben, die u heilig... Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de Here geheiligd: ieder die daarop werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.” (Exodus 31:12-13; 15-17).

Deze erkenning van God is van de grootste waarde voor ieder mens. Allen die Hem liefhebben en dienen zijn heel kostbaar in Zijn ogen. Hij wil dat zij daar staan, waar de ware vertegenwoordigers van de waarheid zullen zijn, zoals deze is in Jezus.

[quote="mohamed"]

@mohamed
Ik vermoed dat je deze opmerking voor mij door een 'verkeerde bril' gelezen hebt en niet op mij van toepassing is, je moet begrijpen dat ik Sabbat vier.
Zeker, ieder voorzich maakt daarin een eigen keus, gelukkig maar, zo zit dit leven nu in elkaar, ik ga er vanuit dat zondaghouders naar hun geweten God oprecht lief hebben en menen daarin God te gehoorzamen.

Voor mij zou ik naar de opvattingen van de eerste Christengemeente (de gewoonte was om ook dagelijks bij elkaar te komen, en ook liefdes maaltijden te houden) tot Rome's Keizer - en kerkelijk gezag geen Schriftplaatsen kunnen aanwijzen die zondagrust rechtvaardigen.

Zoals nu de christenwereld de zondag houdt (en heel gewoon vindt vanuit de traditie) was en is de Sabbat een door God ingestelde dag van gehoorzaamheid en een teken verbonden om Godskind te zijn om uit liefde door Here Jezus opgewekte verlangen om trouw te willen zijn in het onderscheiden tussen kerkelijk menselijke instellingen (die meestal van heidense afkomst zijn) of Gods Geboden die een levensveranderde liefde in het hart door de verlossing van de Here Jezus bewerkt.

Daarom dat het verlangen is om Gods wil te doen, door het verzoeningswerk van de Here Jezus die als mens (zoals wij) ons tot voorbeeld is geweest en in Zijn leven de kracht van Zijn Vader heeft ontvangen (en niet gezondigd heeft) om door de Heilige Geest Zijn kind te leiden tot volwassenheid in het te kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad.
Laatst gewijzigd door marin op 19 sep 2012 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 sep 2012 15:07

blijblij schreef:...... of de zondag ingesteld is als sabbat of als vrije dag waarop de christenen konden samenkomen.

Dat laatste natuurlijk, de man was een moordenaar en aanbad de zon op zondag, bracht kind en vrouw om het leven en gaf 'christenen' dan wel meer vrijheid en zelfs macht, maar verziekte de puurheid met heidense elementen.Gebruiken van bepaalde christenen die de bijbelse kalender wilden gebruiken voor het gedenken van Pasen etc werd de mond gesnoerd.
Satan kon op zijn lauweren rusten.
Miljoenen werden er in de daarop volgende duistere Middeleeuwen om het leven gebracht in Zijn Naam, gemarteld, enz.
Joden vervolgd en omgebracht op de meest afschuwlijke manieren, terwijl de kerk de opdracht had hen tot jaloersheid te verwekken...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2012 21:56

mohamed schreef:Nee, want ik geloof dat de zaterdag noch de zondag vereerd en als verplichte rustdag gelden onder het NT. Ik heb al ettelijke malen gezegd dat geschreven staat wie geloofd heeft in de RUST gaan (Heb 4,3) en een ongeveinsd geloof (1 Tim 1,5) is toch niet van een dag afhankelijk?

blijblij schreef:Eens. Maar de traditie is nu eenmaal dat kerkdiensten op zondag plaatsvinden. Heb daar geen enkel probleem mee.

Ik ook niet, maar wat mij wel tegen de borst stuit is dat men met de Bijbel in de hand het rusten op zondag wil rechtvaardigen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 sep 2012 23:40

precies, als je dan Mozes voorleest iedere week, doe het dan goed en hou je aan dat gebod van de sabbat.
Dat is de zaterdag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 sep 2012 13:18

boer schreef:precies, als je dan Mozes voorleest iedere week, doe het dan goed en hou je aan dat gebod van de sabbat.
Dat is de zaterdag.

Jij komt nooit in de kerk, waarom stoor je je dan zo aan gewoontes en tradities? Laat dat dan rusten!
Je vijandschap jegens christenen die de zeer goede gewoonte hebben om naar Gods Huis te gaan, is iedere keer weer stuitend om te lezen. En dat op een christelijk forum!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2012 13:57

boer schreef:precies, als je dan Mozes voorleest iedere week, doe het dan goed en hou je aan dat gebod van de sabbat.
Dat is de zaterdag.

schelpje3 schreef:Jij komt nooit in de kerk, waarom stoor je je dan zo aan gewoontes en tradities? Laat dat dan rusten!
Je vijandschap jegens christenen die de zeer goede gewoonte hebben om naar Gods Huis te gaan, is iedere keer weer stuitend om te lezen. En dat op een christelijk forum!

Wat weet jij van Gods huis?

'Toch woont de Allerhoogste niet in een huis dat door mensenhanden is gemaakt, zoals de profeet zegt:“De hemel is mijn troon, de aarde mijn voetenbank. Hoe zouden jullie dan een huis voor mij kunnen bouwen – zegt de Heer –, een plaats waar ik kan rusten? Heb ik dit alles niet met eigen handen gemaakt?” Halsstarrige ongelovigen, u wilt niet luisteren en verzet u steeds weer tegen de heilige Geest, zoals uw voorouders ook al deden......De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels.' (Hand 7,48-51+17,24)

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 28 sep 2012 14:34

schelpje3 schreef:Jij komt nooit in de kerk, waarom stoor je je dan zo aan gewoontes en tradities? Laat dat dan rusten! Je vijandschap jegens christenen die de zeer goede gewoonte hebben om naar Gods Huis te gaan, is iedere keer weer stuitend om te lezen. En dat op een christelijk forum!

Stuitend... Dit woord is van toepassing op de altijd persoonlijk gerichte reacties van schelpje3. Nooit zijn ze inhoudelijk. Altijd ontwijkend en om de hete brei heen draaiend. Nergens getuigend van Bijbelse visie. Jammer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 sep 2012 14:43

pitboel schreef:Stuitend... Dit woord is van toepassing op de altijd persoonlijk gerichte reacties van schelpje3. Nooit zijn ze inhoudelijk. Altijd ontwijkend en om de hete brei heen draaiend. Nergens getuigend van Bijbelse visie. Jammer.

Dat is quatsch. Schelpje heeft meermalen uitgelegd hoe zij er over denkt, alleen dan moet je -tig bladzijden teruggaan.

Ik ben het eens dat het stuitend is dat er zulke minachtende postings komen over degenen die zondagsrust in ere willen houden. Meerdere malen heeft Cicero zaken gevraagd aan boer waar hij volkomen aan voorbij is gegaan, maar elke keer weer met zijn (door cicero) weerlegde postings.

Het zij zo dat mensen anders denken over de zondag, maar iemand die zo de zondagrust aan het afkraken is en zo pleit voor de zaterdag en dat alleen maar doet om zijn gelijk te halen, terwijl voor hem de zaterdag ook niets betekend, dan geef ik schelpje helemaal gelijk, dat het als vijandschap overkomt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”