Nog een paar artikeltjes van geleerde mannenbroeders in het refdag en de massa gaat misschien een keer ''OM''...ik blijf hoop houden.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_674153
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:Dat was inderdaad ook de beweegreden van Constantijn, aan wie we de zondag als vrije dag hebben te dnken.
blijblij schreef:prima toch! En dan hebben we van de arbeidersbeweging ook nog de zaterdag erbij gekregen! wat een weelde.
boer schreef:Dus rusten op zaterdag, en dan de samenkomst er achteraan, 's avonds.
(en Paulus predikte tot middernacht.....)
Maar belangrijk is het niet, lijkt me , want er staat nergens dat e.e.a. een ''nieuwe verordening'' is.
marin schreef:Door de hele discussie heen blijkt dat er voor en tegenstanders zijn van Sabbatvieren de dag (de 7e dag) die God heeft ingesteld.
marin schreef:Maar over het onderwerp 'zondag rustdag of herdenkingsdag' is voor mij nog niet duidelijk naar voren gekomen hoe de zondag als door God ingestelde 'rustdag' of 'herdenkingsdag' wordt aangenomen, er werden verschillende motieven aangedragen vanuit de omgang van gelovigen in de tijd van de eerste christengelovigen door de verandering van Christus verzoeningswerk.
marin schreef:Door de hele discussie heen blijkt dat er voor en tegenstanders zijn van Sabbatvieren de dag (de 7e dag) die God heeft ingesteld.
Maar over het onderwerp 'zondag rustdag of herdenkingsdag' is voor mij nog niet duidelijk naar voren gekomen hoe de zondag als door God ingestelde 'rustdag' of 'herdenkingsdag' wordt aangenomen, er werden verschillende motieven aangedragen vanuit de omgang van gelovigen in de tijd van de eerste christengelovigen door de verandering van Christus verzoeningswerk.
Is het nu overduidelijk geworden dat door Christus werk de Scheppingsorde die God heeft ingesteld is veranderd? Of blijkt dat de christenheid de opstandingdag van Jezus als herdenkingsdag wil herdenken.
De zondag vaststellen als door God ingestelde rustdag of de dag instellen als een herdenken is volgens mij wel een verschil terwijl de opstanding van Jezus in het geloofsleven moet lopen als een dagelijkse rode draad in het leven van een gelovige en niet alleen op zondag.
mohamed schreef:Nee, want ik geloof dat de zaterdag noch de zondag vereerd en als verplichte rustdag gelden onder het NT. Ik heb al ettelijke malen gezegd dat geschreven staat wie geloofd heeft in de RUST gaan (Heb 4,3) en een ongeveinsd geloof (1 Tim 1,5) is toch niet van een dag afhankelijk?
Probeer dit onderwerp eens door een neutrale bril te bekijken en vraag jezelf af of er Schriftplaatsen zijn die de huidige zondagsrust rechtvaardigen. De conclusie die ik heb getrokken is dat er geen enkele zijn.
boer schreef:De zondag is een door Constantijn en het ''Heilige Roomse Rijk'' ingestelde rustdag.
blijblij schreef:...... of de zondag ingesteld is als sabbat of als vrije dag waarop de christenen konden samenkomen.
mohamed schreef:Nee, want ik geloof dat de zaterdag noch de zondag vereerd en als verplichte rustdag gelden onder het NT. Ik heb al ettelijke malen gezegd dat geschreven staat wie geloofd heeft in de RUST gaan (Heb 4,3) en een ongeveinsd geloof (1 Tim 1,5) is toch niet van een dag afhankelijk?
Probeer dit onderwerp eens door een neutrale bril te bekijken en vraag jezelf af of er Schriftplaatsen zijn die de huidige zondagsrust rechtvaardigen. De conclusie die ik heb getrokken is dat er geen enkele zijn.
blijblij schreef:Eens. Maar de traditie is nu eenmaal dat kerkdiensten op zondag plaatsvinden. Heb daar geen enkel probleem mee.
boer schreef:precies, als je dan Mozes voorleest iedere week, doe het dan goed en hou je aan dat gebod van de sabbat.
Dat is de zaterdag.
boer schreef:precies, als je dan Mozes voorleest iedere week, doe het dan goed en hou je aan dat gebod van de sabbat.
Dat is de zaterdag.
schelpje3 schreef:Jij komt nooit in de kerk, waarom stoor je je dan zo aan gewoontes en tradities? Laat dat dan rusten!
Je vijandschap jegens christenen die de zeer goede gewoonte hebben om naar Gods Huis te gaan, is iedere keer weer stuitend om te lezen. En dat op een christelijk forum!
schelpje3 schreef:Jij komt nooit in de kerk, waarom stoor je je dan zo aan gewoontes en tradities? Laat dat dan rusten! Je vijandschap jegens christenen die de zeer goede gewoonte hebben om naar Gods Huis te gaan, is iedere keer weer stuitend om te lezen. En dat op een christelijk forum!
pitboel schreef:Stuitend... Dit woord is van toepassing op de altijd persoonlijk gerichte reacties van schelpje3. Nooit zijn ze inhoudelijk. Altijd ontwijkend en om de hete brei heen draaiend. Nergens getuigend van Bijbelse visie. Jammer.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten