Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
JohannesHermanus schreef:Persoonlijk vind ik de evolutietheorie de benaming theorie niet waard. Een theorie behoort te voldoen aan een aantal vereisten en daar ontbreekt het op een tweetal aan. Ten eerste; het is onmogelijk om evolutionaire gebeurtenissen in het verleden te beproeven en dus ontbreekt het direct, observeerbaar experiment.
JohannesHermanus schreef:Ten tweede; een theorie vereist dat de bekrachtigende experimenten overeenkomen met één specifieke hypothese en dat is niet het geval bij deze veronderstelling. Evolutietheorie is niets meer dan een vereiste van naturalisme. Een filosofie dus. En daar kun je alle kanten mee op, omdat filosoferen een geheel subjectieve aangelegenheid is.
kinpruik schreef:Wat je hiermee bedoeld is mij niet duidelijk eigenlijk. Volgens die logica is elke wetenschappelijke theorie een filosofie, waarmee die logica inhoudsloos wordt.
JohannesHermanus schreef:Theorieën zijn niet onvergankelijk, laat staan absoluut. Men kan immers nooit uitsluiten dat de volgende waarneming een andere uitkomst gaat geven. Als een nieuwe technologie een betere proefneming toestaat, kan een theorie afgedankt worden.
JohannesHermanus schreef:Volgens de wetenschappelijke methode schiet de evolutietheorie op een aantal significante punten tekort. Deze probeert men te omzeilen door aannames, echter een serieuze wetenschapper mag zich hierdoor niet laten leiden. Het is dan ook daarom dat deze theorie nimmer een feit zal worden.
JohannesHermanus schreef: Ik snap wel waarom u zich vertoefd op dit forum; u hebt ook behoefte aan een religie en in principe bestaat de uwe uit meerdere goden, namelijk die van de natuurwetten. U bent een polytheïst.
kinpruik schreef:Ik ben atheist, geen polytheist.
JohannesHermanus schreef:
Het is maar op welke manier men er tegen aankijkt. Bent u een materialistische atheïst?
JohannesHermanus schreef:De evolutietheorie van Darwin werd bedacht in een tijd waarin het zelfverantwoordelijkheidsbesef hoogtij vierde. Temidden van het victoriaanse tijdperk vond Darwin het blijkbaar tijd om het over een andere boeg te gooien; weg met het (geveinsde) optimisme en de vreemde dubbele moraal, zal hij wel gedacht hebben.
Helaas heeft zijn manier van denken dusdanige vaste voet aan wal gekregen, dat men tegenwoordig wel erg gemakkelijk is geworden in het vergeven van misdaden op grond van onze bestiale afkomst. Het onderbewuste ligt immers ver buiten ons bereik!
Persoonlijk vind ik de evolutietheorie de benaming theorie niet waard. Een theorie behoort te voldoen aan een aantal vereisten en daar ontbreekt het op een tweetal aan. Ten eerste; het is onmogelijk om evolutionaire gebeurtenissen in het verleden te beproeven en dus ontbreekt het direct, observeerbaar experiment.
Ten tweede; een theorie vereist dat de bekrachtigende experimenten overeenkomen met één specifieke hypothese en dat is niet het geval bij deze veronderstelling.
JohannesHermanus schreef:Theorieën zijn niet onvergankelijk, laat staan absoluut. Men kan immers nooit uitsluiten dat de volgende waarneming een andere uitkomst gaat geven. Als een nieuwe technologie een betere proefneming toestaat, kan een theorie afgedankt worden.
Volgens de wetenschappelijke methode schiet de evolutietheorie op een aantal significante punten tekort. Deze probeert men te omzeilen door aannames, echter een serieuze wetenschapper mag zich hierdoor niet laten leiden.
Het is dan ook daarom dat deze theorie nimmer een feit zal worden.
Ik snap wel waarom u zich vertoefd op dit forum; u hebt ook behoefte aan een religie en in principe bestaat de uwe uit meerdere goden, namelijk die van de natuurwetten. U bent een polytheïst.
kinpruik schreef:Ik ben een je, geen u.
kinpruik schreef:Ligt eraan wat je onder materialistisch verstaat. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het bestaan van het bovennatuurlijke. Voor mij is de fysieke wereld wonderbaarlijk en mooi genoeg. Ik ben alleen geen nihilist, ik zie de waarde van die fysieke wereld wel in.
JohannesHermanus schreef:Omdat ik bar slecht ben in het onthouden van namen, vind ik het vooralsnog prettig om een ieder hier met "u" aan te spreken. Daarmee doe ik een ander niet tekort en het maakt het voor mij wat eenvoudiger om in contact te gaan met anderen. Ik hoop niet dat u zich geschoffeerd voelt door deze houding, dat is zeker niet mijn intentie. Als het u gemakkelijker laat voelen om mij met "je" aan te spreken, dan vind ik dit geen enkel probleem. Ik ben uw meerdere niet.
JohannesHermanus schreef:Een materialistische atheïst kent het onderscheid, of wil het onderscheid niet kennen, tussen waarom iets gebeurd en waardoor het gebeurd. Met een daaruit voortvloeiend, i.m.o krampachtig, geloof in de wetenschap die volgens hem in staat zou zijn om de gehele waarheid te verklaren.
JohannesHermanus schreef: Goed om te lezen dat u nog niet overtuigd bent van het bovennatuurlijke. Dit schept ruimte om het daar wel over te hebben. Ik geef u groot gelijk dat deze fysieke wereld wonderbaarlijk is en zeer mooi om te zien. Ik geloof nog meer dan dat: het kan nog mooier en dat zal het ook weer worden.
kinpruik schreef:Wetenschappelijke theorieën ontkennen op basis van exegetische teleologische bezwaren vindt ik eigenlijk nog een stukje krampachtiger.
hettys schreef:uh. nou. Die kanttekeningen.. soms lijken die uitleggingen een beetje 'smoes' achtig. Er staat daar duidelijk dat de vrouw nog erger is dan de dood.
Zeker niet. Voor de schrijver zelf althans. Die drukt uit hoe hij over een bepaald iets denk n.a.v. ervaring. Anderen vinden misschien uit duizend mensen wel minder bittere vrouwen...
Het is gewoon een mening. Iemand geeft zijn mening over vrouwen.
Ja, maar als de mens dan weer een vrije wil heeft, dan komt er, lijkt mij, onvermijdelijk een nieuwe zonde.
Dat vindt ik interessant. Dus je kunt je hele leven inzitten voor je medemens, of anderzijds voor de schepping, maar als je toevallig bent geboren als moslim telt het niet. Of je bent autist. Of je bent opgegroeid in een boeddhistisch klooster...
De tegenstelling in die brieven is nogal opvallend. Zie 1 Joh 3
https://bijbel.eo.nl/bijbel/1-johannes/3
Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,
Het noemen van teksten die het tegendeel beweren helpt ook niet echt.
A. Dat is speculatie: er is, bijbels gezien, geen enkele aanwijzing over de tijd dat Adam en Eva in het paradijs woonden. misschien was het wel 4.5 miljard jaar.
B. Dat moet in elk geval de bedoeling van de schepping geweest zijn, voor mensen die dit letterlijk op willen vatten.
C. Als alleen de mensheid onsterfelijk zou zijn blijft het probleem hetzelfde.
Hoezo hebben dieren geen ziel?
kinpruik schreef:U heeft wel een eigenaardig beeld van atheisme en materialisme dan. De wetenschap is toch per definitie gebaseerd op het beantwoorden van de 'hoe' vraag, in plaats van de 'waarom' vraag? Dan zie ik toch juist wel het onderscheid in? En dat is juist niet krampachtig, maar gebaseerd op feiten. Wetenschappelijke theorieën ontkennen op basis van exegetische bezwaren vindt ik eigenlijk nog een stukje krampachtiger.
Holm Tetens in Gott Denken schreef:Die Drei Maximen sind nicht in Geltung gesetzt worden, weil und nachdem man zuvor die Existenz Gottes widerlegt und darüber hinaus wissenschaftlich bewiesen hat, dass sich abgesehen von menslichen Handlungen ausnahmlos alles am besten naturgesetzlich erklären lässt, sodass teleologische Erklärungen wegfallen können.
Weil das so ist, mutet Beckermanns (een naturalist, A.) folgende Behauptung naiv an:
Wenn man die Welt wissenschaftlich untersucht, findet man de facto in der Regel nichts, was für die Existenz nicht natürlicher Phänomene spricht. Wenn man die Welt unvoreingenommen beobachtet, zeigen sich in ihr weder Götter noch Geister, noch andere übernatürliche Mächte und Kräfte.
Arendsoog schreef:Hoezo hebben dieren geen ziel: allereerst is het natuurlijk lastig wat precies de ziel inhoudt. Naar ik weet kunnen dieren niet in abstracties denken, zoals wij abstracte wiskunde, QM en filosofie hebben. De rationaliteit ontbreekt zeg maar.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten