Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor boer » 08 sep 2012 11:29

Lichtzwaard schreef:Het is wel lachen met @marin met zijn nietszeggende lappen tekst wat een zwaktebod .

En laat nou gewoon de Zondag de Verrijzenis dag zijn van Jezus Christus die elke Christen elke Zondag viert Zijn overwinning over de dood en hel.De eerste dag der week de Zondag Zijn dag een Heilige dag.

Grappige mengeling van halve waarheden.
Als je dan werkelijk een dag (zondag) wilt verbinden aan een heilsfeit, doe dat dan met Shavuot, dat was wel op een zondag, zoals dat nog steeds zo is.
Maar goed, in een wettische gemeenschap spreekt het lichamelijke en stoffelijke meer aan dan het geestelijke, lijkt het.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 15:13

Op aanraden van Maaarten wilde ik refdag openen, staat er dat de zondag de rustdag is en een OPDRACHT van God .
Zouden ze echt zo slecht thuis zijn in de geschiedenis?
Anders is het dus gewoon een leugen.
Want het staat NIET in de Bijbel, daar zijn het we na ..tig pagina's allemaal over eens, neem ik aan.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 10 sep 2012 08:52

Slob in Trouw: "ik denk dat de zondag heel bewust in de schepping is meegenomen. Diegene die daar verantwoordelijk voor is, heeft er goed over nagedacht. De mens moet rust nemen."
(kan natuurlijk ook een slordige journalist zijn)

@boer: ik mag toch ook hopen, na die tig pagina's, dat we het er allemaal over eens zijn dat het bijeenkomen van christenen op de zondag een fenomeen is dat al minstens sinds het eind van de eerste eeuw in gebruik is!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 sep 2012 08:58

blijblij schreef:Slob in Trouw: "ik denk dat de zondag heel bewust in de schepping is meegenomen. Diegene die daar verantwoordelijk voor is, heeft er goed over nagedacht. De mens moet rust nemen."

@boer: ik mag toch ook hopen, na die tig pagina's, dat we het er allemaal over eens zijn dat het bijeenkomen van christenen op de zondag een fenomeen is dat al minstens sinds het eind van de eerste eeuw in gebruik is!

Wellicht.
Maar de eerste christenen waren joden, en die hielden gewoon de sabbat, wellicht de samenkomsten op e eerste dag, die begon bij zonsondergang op zaterdagavond, want dat is al eerste dag van de week.
Dus rusten op zaterdag, en dan de samenkomst er achteraan, 's avonds.
(en Paulus predikte tot middernacht.....)
Maar belangrijk is het niet, lijkt me , want er staat nergens dat e.e.a. een ''nieuwe verordening'' is.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: De Reformatie: aanloop en oorzaken

Berichtdoor blijblij » 12 sep 2012 11:13

Wat ik me eigenlijk afvraag is of dat in de hellenistische periode de dag nog altijd bij de avond begint. En of de evangelisten dat schema hanteren. maar goed. ik weet het niet!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 sep 2012 11:19

blijblij schreef:Slob in Trouw: "ik denk dat de zondag heel bewust in de schepping is meegenomen. Diegene die daar verantwoordelijk voor is, heeft er goed over nagedacht. De mens moet rust nemen."

Vanuit Nieuwtestamentisch perspectief bekeken zeer slordig, want Paulus heeft geschreven dat wij die geloofd hebben IN de rust gaan (Heb 4,3) en niet uit de rust. Het enige probleem wat ik heb met verplichte rust is dat die volgens jullie maar een dag duurt. En als ik mijn rust pak op een andere dag noemen ze me lui.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 sep 2012 12:06

blijblij schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag is of dat in de hellenistische periode de dag nog altijd bij de avond begint. En of de evangelisten dat schema hanteren. maar goed. ik weet het niet!

Daar bestaat onenigheid over onder de exegeten. Maar de gegevens zijn schaars. Ik heb de indruk dat vaak het joodse gebruik dat de dag bij de avond begint eerder als anachronisme op deze periode wordt geprojecteerd dan dat het werkelijk uit de bronnen blijkt.

In Mc. 15:42 staat bijvoorbeeld dat bij de graflegging de avond al gevallen was (ἤδη ὀψίας γενομένης), vergelijk Judit 13:1 ("toen het avond was ging iedereen naar bed") en Joh. 20:19 ("op de avond van de eerste dag der week"). Marcus noemt dus vrijdagavond nog de voorbereidingsdag, de dag voor de sabbat. De eerste dag van de week lijkt te beginnen bij zonsopgang (16:2). De daggrens ligt bij Marcus dus niet rond 18 uur.

In Lucas-Handelingen geldt eigenlijk hetzelfde. Lc. 23:54 lijkt te suggereren dat de sabbat al op vrijdagavond aanbreekt, maar de vrouwen gaan na die mededeling nog wel aan de slag met balsem en olie. Daarna staat er pas dat ze rustten op de sabbat, en de eerste dag der week wordt verbonden met het ochtendgloren (24:1).

Ook in Matt. 28:1 breekt de eerste dag der week aan bij de ochtend.

Vergelijk ook J. Tromp, Night and Day. Hij concludeert dat Joden in deze tijd de dag van zonsopgang tot zonsondergang rekende. De vrijdagavond was wel bijzonder, maar niet omdat de sabbat dan al begon.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 sep 2012 12:50

bedankt voor de link! Alleen jammer dat nu net pagina 371 het niet doet. Volgens mij staat daar net de kern!

Heb ook wel een beetje het gevoel van jou eerste constatering!

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 12 sep 2012 14:19

Cicero schreef: Marcus noemt dus vrijdagavond nog de voorbereidingsdag, de dag voor de sabbat.

Wat ik me afvraag: is het zo dat de uitdrukking 'voorbereidingsdag' van toepassing op elke willekeurige 'dag voor de sabbat'?
Komen we dat dan ook nog op andere plaatsen tegen?
:-k

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 sep 2012 14:33

Jazeker, zie Josefus, Ant. 16.163
"...and that they be not obliged to go before any judge on the sabbath day (ἐν σάββασιν [meervoud voor enkelvoud overigens]), nor on the day of the preparation to it (τῇ πρὸ αὐτῆς παρασκευῇ), after the ninth hour."

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 sep 2012 15:01

Wat was het toch een stuk mooier geweest als hij gezegd had, de mens MAG rust nemen.
De sabbath is er voor de mens, dus dwang kan achterwege gelaten worden.En in de schepping is de sabbat meegenomen, dat is de zaterdag, meneer Slob

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 sep 2012 15:06

boer schreef:Wat was het toch een stuk mooier geweest als hij gezegd had, de mens MAG rust nemen.
De sabbath is er voor de mens, dus dwang kan achterwege gelaten worden.En in de schepping is de sabbat meegenomen, dat is de zaterdag, meneer Slob

ik denk dat deze "moet" niet zozeer op de zondag is gericht, maar meer op de overtuiging dat het in het algemeen goed is om af en toe een dagje te rusten. Ook als je die rustdag niet gebruikt om religieus bezig te zijn.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 sep 2012 15:13

Dat was inderdaad ook de beweegreden van Constantijn, aan wie we de zondag als vrije dag hebben te dnken.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 sep 2012 15:19

boer schreef:Dat was inderdaad ook de beweegreden van Constantijn, aan wie we de zondag als vrije dag hebben te dnken.

prima toch! En dan hebben we van de arbeidersbeweging ook nog de zaterdag erbij gekregen! wat een weelde.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 12 sep 2012 18:14

Eigenlijk mogen we dankbaar zijn om verlost te zijn van de tien geboden en dat wij ons leven zonder het voorbeeld van Christus kunnen indelen en een andere/eigen draai kunnen geven.

Heel fijn dat er mensen zijn die "het volle licht" naar voren kunnen brengen en "de diepten van het geloofsleven" kunnen vertolken naar de menselijke maat.

De menselijke maat dat is de eensgezindheid van ons denken, er zijn helemaal geen verschillende kerken en gemeenten, een fabeltje.

Het O.T. wat moeten wij daarmee, geef mij maar het N.T. niet zo moeilijk doen, gelukkig dat de mens best mag geloven dat Jezus heeft bestaan maar.... je leven inrichten naar de wil van God zoals er gezegd wordt, niet zo moeilijk doen.

Een voorbeeld, zo'n sabbatsdag de zevendedag dat mogen wij toch zelf wel aanpassen, God heeft dat wel bij de schepping gemaakt en ingesteld in de cyclus van de week en deze dag geheiligd (apart gezet) maar die wet van de tijd stelt God wel bij, wij maken er gewoon een andere 'rustdag' en die noemen wij zondag, weet je, het is toch aannemelijk om de zondag op te dragen door de opstanding van Jezus, God heeft dat wel niet bekend gemaakt in Zijn woord maar de R.K. kerk en zijn dochters hebben toch de macht om deze te veranderen, vindt je niet!!!

Maar laten wij het maar bij de negen andere geboden houden, o nee, die heeft Jezus ook afgeschaft, eigenlijk weet de mens zelf wel wat hij verkeerd doet daar heb je de wet van God niet voor nodig Jezus wil die wel in het hart van de mens plaatsen maar dat wil ik eigenlijk niet, wij leven toch in een andere tijd dus niet te moeilijk doen.

Dat God wetten heeft ingesteld uit liefde om binnen die grenzen een gelukkig leven te kunnen leiden dat is vrijheid, zo moet je dat niet zien, het is een juk!!

Of zie ik het verkeerd....wel graag antwoorden uit de Bijbel.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”