Cicero schreef:@blijblij pitboel wil de datering van die geschriften zo ver mogelijk de 2e eeuw in duwen. En bovendien vindt hij de interpretatie van 'dag van de Heer' discutabel.
Maar het valt moeilijk het bestrijden dat drie documenten die door de overgrote meerderheid van wetenschappers in de 1e helft of zelfs aan het begin van de tweede eeuw gedateerd worden (Ignatius, Didache en Barnabas), onafhankelijk van elkaar betuigen dat de zondag de dag van samenkomst was voor christenen. Daarbij komt nog Plinius ("op een bepaalde dag") en Openbaring ("op de dag des Heren") van rond dezelfde tijd (die passen uitstekend in dit plaatje, maar bewijzen het op zichzelf niet). En ik moet Hand. 20:7 niet vergeten uit de tijd 90-100 n.C. Alles samengenomen moet die christelijke praktijk om samen te komen op de zondag eerder zijn ontstaan dan het begin van de tweede eeuw. Omdat het een wijd verspreid en algemeen geaccepteerd fenomeen lijkt, moet het zelfs een stuk ouder zijn dan ca. 90-100 n.C.
Als 'dag van de Heer' keihard staat voor de hedendaagse 'zondag', OK, maar ik sluit daarnaast een andere betekenis niet uit. Het zal niet de eerste uitdrukking in de Bijbel zijn met een dubbele betekenis. Kortom A sluit B niet altijd uit, zie eerdere post. Ook als het alleen maar één betekenis zou hebben, heb ik daar vrede mee hoor, ik bedoel: mijn visie is best dynamisch, en komt mede dankzij dit forum zeer zeker tot nuanceringen.
Echter, zie boven, ik wil niets zo ver mogelijk de 2e eeuw in duwen, dat is een 'onwelwillende interpretatie'
maar het laatste deel van bovenstaand citaat vind ik een veel te harde conclusie, dat dubbele
moeten ... nee, dat vind ik veel te suggestief. Het hoeft namelijk helemaal niet, laten we het dan niet een
moeten noemen om het nog beter in het plaatje te laten passen, dat is onzuiver.
En Hand. 20:7 kan heel goed de avond volgend op de Sabbat zijn. Wat mij betreft staat dat als een huis.