Arendsoog schreef:
Het houdt in dat God de mens goed geschapen heeft (Prediker 7:29: Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben veel vonden gezocht.)
Tja sorry ik vindt dat toch een beetje theologisch in elkaar gezet. Prediker 7: Is de goedgeschapen mens ook meervoud? Was prediker 7 niet vooral niet erg vrouwvriendelijk? en dichterlijk?
Het concept van de vier staten, zoals bijvoorbeeld Thomas Boston die beschrijft, is ook al bij Augustinus te vinden. Bij Augustinus is het
1. posse peccare - kunnen zondigen: de mens is zonder zonde geschapen. (en door de zonde kwam de dood)
Kunnen zondigen: dat is dan toch onvermijdelijk? Zeker als de mens vruchtbaar is en de aarde vult. Ik vraag me altijd af hoe dat moet op een nieuwe aarde. kan er dan ook nog gezondigd worden?
2. non posse non peccare - niet kunnen niet zondigen - de mens is sinds de zondeval geneigd tot alle kwaad, ongelovig, en al wat uit het geloof niet is, is zonde.
Dat geloof ik gewoon niet. Ik ken legio ongelovigen die hun best doen om het goede te doen, en andersom. radicale christenen die elke vluchteling onmiddellijk terug zouden sturen en ongelovigen die hun leven inzetten voor de medemens.
3. posse non peccare - kunnen niet zondigen - na de wedergeboorte, proces van heiligmaking. Al gelukt dat op aarde nooit.
Dat is een bekende contradictie, komt volgens mij uit de brieven van Johannes. Ze kunnen niet zondigen, maar dat lukt niet....
4. non posse peccare - niet kunnen zondigen - in het hiernamaals, in eeuwigheid.
Hiervan staat de ET in principe los - behalve dat er in de staat der rechtheid geen dood heerste, dat is immers de straf op de zonde.
Dat kan in elk geval nooit biologisch geweest zijn. stel dat je gelooft dat zowel alle hedendaagse soorten én alle uitgestorven diersoorten al aanwezig waren op aarde. Zelfs dat paste al niet op de aarde. onsterfelijkheid zou leiden tot een overbevolking die zijn weerga niet kent. tot de oksels in de woelmuizen is nog zacht uitgedrukt. onsterfelijkheid én geen menopauze zou helemaal desastreus zijn voor de mensheid.
inderdaad, maar dat geldt voor elke interpretatie van welke tekst dan ook. Ik denk zelfs dat inlegkunde vooral op de loer ligt als een tekst al te letterlijk geïnterpreteerd 'moet' worden.
Het verschil tussen letterlijk of niet-letterlijk lezen is misschien wel de grondoorzaak van alle theologische geschillen. Ik denk simpelweg aan het topic vervangingstheologie. Maar ik vind het in ieder geval altijd leerzaam om kennis te nemen van manieren om een tekst te lezen. Je begrijpt een tekst daardoor vrijwel altijd beter - al is het maar omdat je er beter of na denkt.
Voor zover ik weet is de grondoorzaak van alle geschillen dat de bijbel niet erg éénduidig is in wat er precies bedoeld wordt, zodat iedereen een eigen theologische visie kan adopteren uit de bijbel naar gelang opvoeding en karakter. Maar wat betreft je laatste zin ben ik het met je eens.