pitboel schreef:
Heeft u weleens nagedacht over de voor de hand liggende mogelijkheid dat dit zaterdagavond was? Gewoon een gezamenlijke maaltijd met/door christenen na het vieren van de Sabbat. Graag uw reactie.
uit artikel De Jonge:
"De keuze van de zondag voor de gezamenlijke maaltijd van de christenen moet mijns inziens
uit veel pragmatischer redenen worden verklaard. Het christendom ontstond als beweging
binnen het jodendom. De christenen van de jaren dertig waren nog alle joden, zo ook de
meeste van de jaren veertig. We weten dat in veel joodse families op zaterdag, aan het eind
van de sabbat, in de huiselijke kring een goed, feestelijk avondmaal plaats had, waarbij ook
wel gasten werden genodigd. 53
Joden die christen waren geworden zullen doorgaans aan die
familiemaaltijd op zaterdagavond zijn blijven deelnemen. Voor hen als christenen was echter
een gemeenschappelijk maal met medechristenen toch belangrijker. Pas bij die groepsmaaltijd
en in het samenzijn dat erop aansloot, konden zij hun nieuwe overtuigingen en verwachtingen
volledig met geestverwanten delen.
Ongetwijfeld had ook het joodse familiemaal een religieuze functie. Maar voor hen die zowel
aan het joodse familiemaal als aan het christelijk avondmaal deelnamen, zal de functie van het
tweede doorgaans belangrijker zijn geweest dan die van het eerste. Daardoor werd voor hen
het christelijk groepsmaal iets als een complement of correctief op het joodse familiemaal.
Maar om het tekort van het familiemaal te compenseren moest het correctief, het christelijk
avondmaal, daar liefst zo spoedig mogelijk op volgen.
Een correctie is het effectiefst als ze
zo spoedig mogelijk op dat wat verbeterd wordt volgt. Voor de samenkomst van de
christelijke joden was, na het familiemaal op zaterdagavond, het einde van de eerstvolgende
dag, na afloop van het werk, de aangewezen tijd. Dat was de eerste gelegenheid na de sabbat."
hier de tekst van bij bronverwijzing 53:
Joh. 12:2, vgl. v. 12; Mišna Berakoth 7.5 over het maal aan het eind van de sabbat; Mišna Šabbat 16,2 wil dat
er op sabbat goed gegeten wordt, niet twee, maar drie maal. De derde maaltijd is het avondmaal op zaterdag
waarbij gasten worden genodigd, 23,2. Verder kan hier het sabbatsmaal van de Therapeuten uit Philo, 'H YLWD
FRQWHPSODWLYD 36-37 genoemd worden omdat hier de groep de plaats van de familie inneemt. Ook -XELOHHsQ
50.9-10 (100 v.C.), Lc. 14:1 en Persius (34-62 n.C.) 5.182-184 betreffen mogelijk een joods familiemaal op
zaterdagavond. Voor een bijzonder maal op vrijdagavond in de eerste eeuw n.C. ken ik geen aanwijzingen.
Josephus, 9LWD 279 slaat niet op het avondmaal (GHLSQRQ), maar op het middagmaal (DULVWRQ) midden op de
zaterdag, maar wijst er wel op dat er drie maaltijden onderscheiden worden, Lc. 14:12.