Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 06 okt 2026 13:02

naamloos schreef:De belofte van bescherming tegen totale assimilatie en vernietiging geldt puur voor het nageslacht van Jakob. Heidenen (als individuen) kunnen zich bekeren en behouden worden, maar geen enkel heidenvolk heeft de profetische garantie gekregen dat hun specifieke cultuur, bloedlijn en identiteit tot in de eeuwigheid door God beschermd en in stand gehouden zullen worden.

Toch wel grappig dit Naamloos :) . Voor iemand die niet gelooft in dergelijke beloftes en profetieën ben je een ijverige voorvechtster voor het in stand houden ervan.
Ik probeer om juist niet aan het vergeestelijken te slaan en de dingen puur eenvoudig en rationeel te benaderen. Gewoon de dingen zien zoals ik ze begrijpen en aanvaarden kan.
Maar volgens mij zul jij ondanks dat je het niet wilt wel aan het vergeestelijken moeten gaan (in dit geval) omdat het niet vol te houden is dat het huidige Israël een fysiek en etnisch Joods volk is.
Ik volg je niet helemaal want aan de ene kant zeg je dat je er niet in gelooft dat Israël alleen uit biologische kinderen van Abraham stamt. Maar tegelijkertijd zeg je dan dat de Bijbel WEL leert dat God een speciaal plan voor Israël heeft. Waar wij als heidenen niet bij horen.
Waaruit bestaat Israël dan wel volgens jou? Als het niet uit biologische nakomelingen van Abraham bestaat?

Naamloos schreef: Jeremia 30 Want Ik ben met u, spreekt de HEERE, om u te verlossen. Want Ik zal een vernietigend einde maken aan alle heidenvolken waaronder Ik u verspreid heb; maar aan u zal Ik geen vernietigend einde maken. Ik zal u bestraffen met mate, maar u beslist niet ongestraft laten."

Uit deze tekst kun je inderdaad opmaken dat er een volk Israël was/is, verstrooid onder de heidenvolken. En dat er aan dat Israël geen vernietigend einde wordt gemaakt. Ik beweer dan ook niet dat er géén volk Israël is.
Mijn vraag is... waaruit bestaat dat volk Israël? Naamloos jij hebt gezegd dat je de positie van proselieten steunt. Dus dat er met dat rondtrekkende Israël vreemdelingen (proselieten) waren die zich bij hen voegde. proselieten werden Joods.
En zij deelden dan ook in de beloften en profetieën die het Joodse volk aangingen. Of niet soms???

Naamloos schreef: Jeremia 31 Dit zegt de HEER, die de zon heeft gemaakt als het licht voor de dag, de maan en sterren als de lichten voor de nacht, die de zee opzweept, zodat de golven bruisen, wiens naam is HEER van de hemelse machten: 36 Pas als deze orde ophoudt te bestaan – spreekt de HEER – bestaat ook Israël niet meer, is het niet meer voor altijd mijn volk. 37 Dit zegt de HEER: Zoals de hoogte van de hemel niet gemeten wordt, de diepte van het fundament der aarde niet gepeild,
zo verwerp Ik niet het nageslacht van Israël om alles wat het heeft misdaan – spreekt de HEER.

Het is een keiharde garantie dat het fysieke, etnische Joodse volk altijd een unieke status en toekomst voor Gods aangezicht zal behouden.

Wat jij in deze tekst leest... m.b.t. dat fysieke, etnische Joodse volk... dat kan ik er niet in terug vinden.
Ik doe niet zweverig maar als jij uit deze tekst wil opmaken dat er nu nog steeds een speciaal Joods volk is, van geboorte af, waar wij als heidenen niet bijhoren en waar God een speciale bedoeling mee heeft dan kom je daar niet mee uit! Wat mij betreft heeft iedereen die dat probeert twee heel grote dikke duimen!
God spreekt hier over het nageslacht van Israël dat Hij dat niet zal verwerpen. Prima dat wil ik niet tegenspreken.... maar als wij (heidenen/Nederlanders/Duitsers...maanmannetjes en -vrouwtjes voor mijn part) bij Abraham horen door het geloof. Galaten 3 vers 6,7 en 8:
6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend;
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.

Dan zijn wij gewoon dat nageslacht.
Appeltje eitje dus.

Naamloos schreef:Maar goed, wat ik ook zeg, je bent bij voorbaat van plan om alles te gaan vergeestelijken/allegorische exegese/vervangingsleer, waar Origenus zo ongeveer de 'vader' van is.
De beste man heeft ook bedacht dat het O.T. en N.T. staan voor twee borsten; borst 1 de wet en borst 2 het evangelie.
In het O.T. staan honderden concrete, materiële beloften aan het volk Israël. De terugkeer naar een specifiek, fysiek land afgebakend met de grenzen. De herbouw van de tempel en Jeruzalem. Een koninkrijk op aarde.
Binnen de vervangingsleer worden al deze fysieke zaken vergeestelijkt: Het land wordt vergeestelijkt naar de hemel of de nieuwe aarde. De tempel wordt het lichaam van de gelovige of de kerk. Jeruzalem wordt het 'hemels Jeruzalem'.
Ik protesteer Naamloos :wink: . Ik ben niet bij voorbaat van plan om alles te gaan vergeestelijken naar mijn inzichten. Ik ben gewoon op zoek naar de waarheid waarbij ik luister naar wat mijn medemensen mij te vertellen hebben. Ik luister... weeg de dingen af en ja... ik heb wel mijn eigen inzichten ja dat is waar. Maar het is niet zo dat ik wat jullie ook zeggen blind vaar op eigen visie.
Origenes nooit van gehoord overigens... zo zie je maar weer 8) .
Ik weet niet goed wat ik met die materiële beloften moet; aan het volk Israël gedaan (waarvan ik geloof dat wij daar bij horen dus ook Israël zijn). Die landbelofte tja....vroeger voor de komst van de Heere Jezus konden heidenen zich aansluiten bij het volk Israël en ook Joods worden. En zij konden ook in Israël gaan wonen neem ik aan. Maar wat daar te doen? Wachten op de komst van de Messias?
Ik moet toch ook denken aan de woorden van Jezus (Johannes 18:36) 36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

Naamloos schreef: Het evangelie van Jezus Christus is niet minder voor de heidenen dan voor de Joden dus waarom moeilijk doen?
Vanwege aardse materiële beloften/bedreigingen profetieën? Ik ben geen Israël en sommige dingen die hen Bijbels gezien gelden zijn niet voor mij.

Oké, wij verschillen van mening over wie Israël zijn. En ja daarin ben ik het volledig met je eens dat het evangelie van Jezus Christus voor zowel heidenen als Joden is. Maar als je Jezus volgt kunnen jou en mij ook een boel nare dingen overkomen. Ook voor christenen (die sinds het jaar 0 zijn ontstaan) zijn een hoop moeilijke dingen voorzegt. Gelukkig ook veel troostrijke dingen dat Jezus met ons is.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 06 okt 2026 14:20

Tonny schreef:Ah kijk, die vraag heb ik even gemist of verkeerd geïnterpreteerd. Ik begin je beter te begrijpen.

Nee, de joden zijn niet de enige met een apart plan. De bijbel laat zien dat de wederkomst, en alles daaraan voorafgaand, veel in of met Israël te maken heeft. Dat is ook de meest logische lijn van Mozes naar Jacob, naar Jezus etc, dat God het ook dáár 'afmaakt'. Israël is als het ware de hoofdlocatie van alle heilsfeiten.
Dat betekent echter niet dat wij géén taak hebben. Als voorbeeld: als de man de kostwinner is in een gezin, is het salaris van de parttime werkende vrouw niet minder belangrijk, haar inkomen is net zo nodig om maandelijks rond te kunnen komen.
Op dezelfde manier ligt de focus op Israël, maar zijn wij net zo nodig. Op dit moment hebben wij (gelovigen uit de heidenen) als het ware de hoofdrol in het verspreiden van het evangelie. Israël wilde namelijk niet.
Ik geloof dat wij die 'schapen van een andere kudde' zijn (Joh 10:16). Dus: ANDERE. Maar niet minder geliefd of minder belangrijk. Onze taak/ roeping naast evangelie-verspreiding is het jaloers maken van de joden (Rom 11:11). Dat spreekt niet van 'er een beetje bijhangen' maar van een bijzondere taak om juist dat joodse volk iets te laten zien van Jezus. En dán zal er 1 kudde zijn. En ik geloof dat alle joden uiteindelijk tot geloof zullen komen.
Daarnaast ligt de taak van evangelisatie op de schouders van de heidenen. God zegent ons (heidenen) enorm, nu zie je groei van het christendom in delen van Azie/ Afrika en Iran.

De Kananese vrouw (matt 15:27) had er geen problemen mee . Waarom is het voor ons zo moeilijk te verteren dat God Israël heeft uitgekozen? Zien we niet juist door Zijn trouw aan Israël, ondanks al hun ongeloof, het karakter van God? En dat wij daarom ook mogen vertrouwen op Zijn trouw aan ons? Omdat Hij ons, die schapen van de ándere kudde, net zo lief heeft! Israël is een prachtig voorbeeld van een God die barmhartig, genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw is. Misschien wel de meest herhaalde boodschap uit de bijbel. En die God, die dit steeds aan Israel betoont, is ook onze God. En Hij geeft het ons niet minder.

Het word voor mij moeilijk te verteren op het moment dat men de Joden gaat verafgoden. En dat gebeurt!
Vroeger dacht ik dat de Joden toch wel iets speciaals waren. Daarin volgde ik de mening van medechristenen in mijn persoonlijke omgeving. Israël en de Joden dat was toch wel iets heel bijzonders. In mijn straat woont iemand die halfjoods is (vader wel Joods maar moeder niet). Een beetje sneu vond ik dat dat diegene er net niet helemaal bij hoorde maar toch wel erg bijzonder om een beetje Joods te zijn. Het uitverkoren volk bla bla bla.
Nou ja een beetje in die trant. Ik was zo naïef om die mensen niet gewoon als mensen te zien.
Fabeltjes als dat de meeste Nobelprijswinnaars Joods zijn slikte ik dan ook voor zoete koek.
Totdat dat ene stukje van Elizabet Elliot wat ik las:
Elizabeth Elliot schrijft:
'Israël verkondigt officieel dat het geen kwestie van ras is. Er zijn Joden in alle door de antropologie gedefinieerde 'rassen' - van zwarte Ethiopiërs tot Chinese, orthodoxe Joden. Het is geen religieuze kwestie. Waarschijnlijk minder dan tien procent van de Israëliërs is orthodox Joods en velen zijn niet alleen areligieus maar militant anti-God.
Joods-zijn is geen linguïstische kwestie. In Israël worden meer dan zeventig talen gesproken, hoewel Hebreeuws de officiële taal is, en iedereen wordt aangemoedigt het te leren.
Het is geen culturele kwestie. Sommige Joden, wanhopig op zoek naar een definitie die me tevreden zou stellen, zeiden dat Joods-zijn een "cultureel bewustzijn is". Maar wat is cultuur? Elisabeth had rouwende, weeklagende Oosters-Joodse vrouwen ontmoet die Arabische kleding droegen. Ze had in kibboetsen Joden van de New Yorkse East Side ontmoet, maar ook Russische Joden en Joden die in Israël waren geboren. Er waren wat betreft rituelen, spraak, kleding, of visie overduidelijk geen gemeenschappelijke noemers..............................
Maar de beslissende vraag is: "Wie is je moeder? Iedereen die uit een Joodse moeder is geboren, is Joods. Er is geen antwoord op de vraag wat de reden voor haar Joods-zijn is. Als je vader Joods is, zelfs al is hij een rabbi, maakt dat niets uit.

Als je het op deze manier bekijkt bestaat het Joodse volk niet eens. Qua ras, taal, cultuur, religie enz...is er geen eenheid.
Ik heb er geloof ik geen probleem mee dat God Israël heeft verkoren. Hij heeft dat gedaan opdat alle volken in Abrahams nageslacht gezegend zouden worden. Genesis 22 vers 18 En in uw Zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.
God heeft het heil voor alle volken altijd al op het oog gehad.
Vroeger al mochten vreemdelingen zich bij het Joodse volk aansluiten. Je kunt dat lezen aan het eind van de geschiedenis van koningin Esther. Velen zijn er toen Joods geworden. Dat betekend evenzo dat je een bredere band hebt onder het Joodse volk als alleen de vader-moeder-kind relatie. Het DNA (heb ik al gezegd) was hier niet de doorslaggevende factor.
Anderen konden ook Joods worden. Alleen in de geslachtslijn van Jezus Christus is de dna-factor (dat klinkt een beetje gek) belangrijk. Daar wordt echt in familielijn een lijn getrokken naar de Heere Jezus. Máááár... let er dan ook even op dat Ruth, die evenzo in het geslachtregister van Jezus voorkomt een heidense vrouw was. Een Moabitische. Jezus heeft zich niet te min geacht om ook uit haar geboren te worden als mens.
Het O.T. bewijst dat biologisch gezien het volk Israël bestaat uit allerlei soorten mensen. Alleen wij (ik vroeger) zijn zo stom om het Joodse volk te versimpelen tot een merkwaardig clubje heiligen of ja... wat eigenlijk? In ieder geval een clubje waar wij als 'heidenen' dan niet bij zouden horen.
Nuja.... voor degenen die dat nodig vinden... misschien als je naarstig zoekt kun je een joodse moeder vinden. Cahier schreef ergens dat als je kunt bewijzen tot in de 12e generatie toe dat je een Joodse moeder hebt je jezelf Joods mag noemen. Is dat volgens het Judaïsme??
Jongens.... waar zijn we (ik vroeger) eigenlijk mee bezig??

Ik ben niet jaloers geloof ik. Ik kan best jaloers zijn op mensen die knapper zijn dan ik, meer kunnen schrijven op Refoweb dan ik, een groterder intelligentie hebben dan ik, een beter uithoudingsvermogen hebben dan ik en ga zo maar door. Maar ik besef dat iedereen op deze wereld zijn/haar eigen taak heeft te vervullen met de talenten die God geeft aan ieder persoonlijk. Ik ben gewoon niet meer van plan om in fabeltjes te geloven.
En een dwaalleer moet aangemerkt worden als een dwaalleer!!

Oja Tonny jij schrijft dit:
Tonny schreef: En ik geloof dat alle joden uiteindelijk tot geloof zullen komen.

Waar baseer je dat op? Afgelopen zondag was het Israël-zondag en lazen wij in de kerk Romeinen 11. Goed... er staat in vers 26 dat geheel Israël zalig zal worden. Als je gelooft dat Joden allemaal behouden worden (want zoiets schrijf je.) Hoe zit dat dan met al die generaties Joden die niet in Jezus Christus geloven en overleden zijn?
Dat is iets wat ik heel moeilijk vind.

Terug naar “[Religie] - Open forum”