Als reactie op benefietdiner:
1.
Lieve Jezus? Ik heb het woord huichelarij genoemd, wanneer ik zie hoe de zonden van anderen worden aangewezen zonder de balk in eigen oog te zien. Dat is een (niet zo lief) woord dat Jezus ook gebruikte in de richting van met name de geestelijke leidslieden die zich lieten voorstaan op hun strenge wetshandhaving. Zoals Jezus zei: "
doe wel naar hun woorden, maar niet naar hun daden" zo klaag ik ook die zware gereformeerden aan die met de mond belijden dat een mens persoonlijk zijn zondigheid en doemwaardigheid zou moeten inleven en zich maar nooit op iets zou moeten beroemen dat uit en door hemzelf komt, maar aan de andere kant alle energie steken in het collectief en definitief veroordelen, afkeuren en wegwerpen van alle vermeende zonden en overtredingen van anderen. Ook ik belijd de klassieke geloofsbelijdenis. In die zin kan ik volop instemmen met veel "zware christenen", maar het gaat niet om de woorden, maar om de daden. En als christenen niets laten blijken van de genade die zij ontvangen hebben, maar zich slechts veroordelend van mensen afkeren, dan wordt het huichelachtig.
We hoeven echt niet op te kijken van het kwaad in de wereld. We hoeven echt niet te geschokt te zijn over hoererij, zedenverwildering, wereldgelijkvormigheid, egoïsme, plat vermaak, verslavingen, gokken, dronkenschap of anderszins. We weten immers hoe de mens is? We kennen immers ons eigen hart? We weten immers waardoor deze wereld wordt gedreven en hoe wij van nature zijn? Wij maken immers deel uit van de mensheid, gevallen in zonde? Waarom zouden wij ons verheffen boven anderen?
De grootste deugd van een christen is niet om andermans zonden aan te wijzen. Nee, het Evangelie van Jezus Christus is nu juist de boodschap dat de onpeilbare schuld en het niet te beteugelen kwaad verzoend wordt door de Middelaar tussen God en de mensen. Dat er een weg ter verlossing is. Dat hoeren en tollenaars niet aan hun verdiende lot worden overgelaten, maar dat God Zijn Zoon zond, juist om zondaren te rechtvaardigen. Kijk nu eens met de ogen van God naar de wereld. Kijk nu eens wat Hij er voor over heeft gehad om de zonde en de schuld weg te doen. En volg Jezus Christus in die liefdevolle, verzoenende en genezende houding. Hij heeft Zijn leven gegeven om zondaars te redden. God wil niet dat er iemand verloren gaat. En dan zouden wij luidkeels "zondaar" moeten gaan roepen naar zondaars?
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!2.
benefietdiner schreef:(...) Beste gravo het is niet waar wat je schetst dat Christus voor jou de kastanjers wel uit het vuur haalt en jij gered zou zijn als je dat maar gelooft.(...)
Wat krijgen we nou? Afgezien van de uitdrukking met die kastanjes (wat ik nooit zo heb gezegd), ontken je hier eenvoudigweg de kern van het Evangelie van Jezus Christus!
Op ontelbare plaatsen in het NT wordt dit verkondigd! Niet voor niets heeft de Reformatie het tot de kern van haar belijden gemaakt.
Sola fide.
Als dit niet de basis is, zijn we uitgepraat.
gravo