Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 13:26

Heintje schreef: En zo kun je met dit christendom dus alle kanten op. Van moorden plegen op abortusartsen.....

De passant: Bullshit!!

Nee hoor. https://en.wikipedia.org/wiki/Army_of_G ... ted_States)
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jun 2016 14:01

heintje schreef:Dit is abacadabra voor mij. Dat is zeggen: "Ik vind geel de mooiste kleur omdat ik rood de mooiste kleur vindt."
Jij doet alsof er een soort glijdende schaal is van fundamentalisme naar ongeloof. Ik vind dat onzin. Binnen één mens speelt geloof en ongeloof een wisselende rol, en het geloof is dan ook nog niet eens een eigen prestatie.
Nee hier gooi je 2 zaken door elkaar. Een wetenschappelijke biologische theorie versus een filosofische, politieke opinie. Sociaal Darwinisme heeft niets met Darwin te maken. Het draagt alleen de naam en trekt verkeerde conclusies.
Hetzelfde geldt voor christelijke groepen die illegitiem geweld gebruiken tegen abortusartsen. Is een politiek standpunt, die voortkomt uit een onjuiste opvatting van het christendom.
Zoals 99,99% van de christenen homo's accepteert? Kijk eens verder dan Nederland.
Dat is een andere kwestie, die weer zijn eigen voetangels en klemmen heeft.
En 1 alinea verder schrijf je: God 'is' niet persoonlijk, en 'interveniërend' ook niet volgens mij, maar wel de verborgen aanwezige.
je doet hier een uitspraak over God. Dat Hij (het is een hij neem ik aan?) aanwezig is. En dan ook nog verborgen aanwezig. Wat is dat???
Maar wetenschappelijk is God niet te onderzoeken dus moeten we een uitvlucht nemen tot het bovennatuurlijke. Taalkundig ben je handig, maar eigenlijk zeg je niets.
'Verborgen aanwezig' is aanwezig, zonder dat het te 'pakken' valt.
En ik zei al dat ik de categorie van de bovennatuur verwerp.
Ik bepaal zelf wel of ik een uitspraak zinvol vind.

God heeft zich inderdaad aan 'Mozes' d.w.z. door de Tora geopenbaard, maar daarmee heeft de Tora nog niet direct de status van een openbaring.
Hier nog zo'n uitspraak: Wat moet ik daarmee?
Weet ik veel. Jij vroeg iets, ik geef een antwoord.
Het is een heel christelijke gedachte dat wie meent God te kunnen begrijpen, God niet heeft begrepen. Creationisme is daarmee godslasterlijk.

Je doet uitspraak na uitspraak m.b.t. God, maar vind dat je over God geen uitspraak mag doen (= godslasterlijk) Waarom kun je niet gewoon zeggen, als je God niet begrijpt, niet in het natuurlijke en bovennatuurlijke bestaat, gewoon een gedachtespinsel van mensen is?
Nee ik heb niet gezegd dat je over God geen uitspraak mag doen. Ik heb alleen gezegd dat je niet moet denken dat je God kunt vatten.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 15:46

Heintje: Dit is abacadabra voor mij. Dat is zeggen: "Ik vind geel de mooiste kleur omdat ik rood de mooiste kleur vindt."
Cicero: Jij doet alsof er een soort glijdende schaal is van fundamentalisme naar ongeloof. Ik vind dat onzin. Binnen één mens speelt geloof en ongeloof een wisselende rol, en het geloof is dan ook nog niet eens een eigen prestatie.

Ik denk inderdaad dat er een glijdende schaap is van IS naar Einstein. Zoek op internet eens het aantal denominaties dat er bestaat, alleen al binnen het christendom. Van uiterst conservatief/fundamentalistisch tot aan die christenen die je de 'ritueel-christenen' zou kunnen noemen en niet eens meer in God (met G) geloven.
Geloof en ongeloof gaan samen, maar we hebben het hier op dit forum toch m.n. over die gelovigen die weten dat God bestaat? En dat dat niet hun eigen prestatie is; wil je ermee zeggen dat dit geloof met de paplepel ingegoten is? Want dat ben ik uiteraard met je eens.
Heintje: Sociaal Darwinisme heeft niets met Darwin te maken. Het draagt alleen de naam en trekt verkeerde conclusies.
Cicero: Hetzelfde geldt voor christelijke groepen die illegitiem geweld gebruiken tegen abortusartsen. Is een politiek standpunt, die voortkomt uit een onjuiste opvatting van het christendom.

In het 2e geval blijft het gebaseerd op het idee dat God bestaat en dat God abortus afkeurt. Dat is de enige reden waarom deze christenen tegen abortus zijn. Het op de juiste wijze interpreteren van de bijbel.
maar goed, jij kunt wrschl. met de bijbel met even veel recht aantonen dat God zelf abortus pleegt en het dus wel goedkeurt. Geen consensus in deze boeken.
Kijk maar: Voor abortus: http://reverbpress.com/religion/bible-s ... -abortion/
en tegen abortus: http://www.priestsforlife.org/articles/ ... t-abortion
En beiden pakken de bijbel erbij.

Heintje: Zoals 99,99% van de christenen homo's accepteert? Kijk eens verder dan Nederland.
Cicero: Dat is een andere kwestie, die weer zijn eigen voetangels en klemmen heeft.

Nee, dat is nog steeds waar het om draait. Een boek van meer dan 2000 jaar oud dat niet meer past in deze tijd maar waar goddelijke kenmerken aan toegedicht worden en waar dus kennis uit gehaald wordt. En dan allemaal afhankelijk van wie welke passage op welke manier leest. En geloof me: Ze hebben allemaal gelijk. wat ik bedoel komt overduidelijk uit dit hilarische filmpje naar boven:
https://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk

Heintje: En 1 alinea verder schrijf je: God 'is' niet persoonlijk, en 'interveniërend' ook niet volgens mij, maar wel de verborgen aanwezige.
je doet hier een uitspraak over God. Dat Hij (het is een hij neem ik aan?) aanwezig is. En dan ook nog verborgen aanwezig. Wat is dat???
Maar wetenschappelijk is God niet te onderzoeken dus moeten we een uitvlucht nemen tot het bovennatuurlijke. Taalkundig ben je handig, maar eigenlijk zeg je niets.
Cicero: 'Verborgen aanwezig' is aanwezig, zonder dat het te 'pakken' valt.
En ik zei al dat ik de categorie van de bovennatuur verwerp.
Ik bepaal zelf wel of ik een uitspraak zinvol vind.

Dat laatste ben ik met je eens. Maar jij bepaalt niet zelf of Adam en Eva de eerste mensen waren, of dat de aarde 6000 jaar oud is, of dat de opstanding een feit is, dat bidden werkt etc. Dit zijn waarheidsclaims die te onderzoeken zijn. Want "verborgen aanwezig zonder dat het te pakken valt" is weer taalgegoochel van de bovenste plank.
Want God is wel of niet te onderzoeken en als hij niet te onderzoeken is kun je er ook geen zinnige (bestaans)uitspraken over doen. En dat is toch wat aan de lopende band hier gebeurd. Je wilt niet weten hoe ver God al gedegradeerd is door de tijd. Vroeger wist met alles van God, wat Hij dacht, wenste en deed, nu weet men niets meer (is niet te 'pakken), maar beweert desondanks van alles. Ik zou zeggen: laat dat onduidelijke godsbeeld los en stap de 21e eeuw binnen.
Nee ik heb niet gezegd dat je over God geen uitspraak mag doen. Ik heb alleen gezegd dat je niet moet denken dat je God kunt vatten.

Maar ook DIT is weer een uitspraak over God. Je spreekt jezelf m.a.w. in 1 zin al weer tegen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jun 2016 17:32

heintje schreef:Ik denk inderdaad dat er een glijdende schaap is van IS naar Einstein. Zoek op internet eens het aantal denominaties dat er bestaat, alleen al binnen het christendom. Van uiterst conservatief/fundamentalistisch tot aan die christenen die je de 'ritueel-christenen' zou kunnen noemen en niet eens meer in God (met G) geloven.
Ik denk dat het een stuk complexer ligt.
Geloof en ongeloof gaan samen, maar we hebben het hier op dit forum toch m.n. over die gelovigen die weten dat God bestaat?
Ik vraag me af of er veel gelovigen zijn die zonder blikken of blozen zeggen te weten dat God bestaat. Dat blijft een zaak van geloof.
En dat dat niet hun eigen prestatie is; wil je ermee zeggen dat dit geloof met de paplepel ingegoten is? Want dat ben ik uiteraard met je eens.
Nee, ik bedoel dat het een genade is.
In het 2e geval blijft het gebaseerd op het idee dat God bestaat en dat God abortus afkeurt. Dat is de enige reden waarom deze christenen tegen abortus zijn. Het op de juiste wijze interpreteren van de bijbel.
Vast, maar dat was het punt niet.
maar goed, jij kunt wrschl. met de bijbel met even veel recht aantonen dat God zelf abortus pleegt en het dus wel goedkeurt. Geen consensus in deze boeken.
Kijk maar: Voor abortus: http://reverbpress.com/religion/bible-s ... -abortion/
en tegen abortus: http://www.priestsforlife.org/articles/ ... t-abortion
En beiden pakken de bijbel erbij.
Het zou dan ook dwaas zijn te beweren dat je je ethiek louter op de Bijbel moet baseren.
Nee, dat is nog steeds waar het om draait. Een boek van meer dan 2000 jaar oud dat niet meer past in deze tijd maar waar goddelijke kenmerken aan toegedicht worden en waar dus kennis uit gehaald wordt. En dan allemaal afhankelijk van wie welke passage op welke manier leest. En geloof me: Ze hebben allemaal gelijk. wat ik bedoel komt overduidelijk uit dit hilarische filmpje naar boven:
https://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk
Een flink portie relativeringsvermogen is heel verstandig. En heel veel christenen zijn heel verstandig.
Dat laatste ben ik met je eens. Maar jij bepaalt niet zelf of Adam en Eva de eerste mensen waren, of dat de aarde 6000 jaar oud is, of dat de opstanding een feit is, dat bidden werkt etc. Dit zijn waarheidsclaims die te onderzoeken zijn.
Dan veronderstel je dat je je aan wetenschap dient te committeren. Dat is inderdaad verstandig, maar niet vanzelfsprekend. Overigens denk ik niet dat de opstanding op zichzelf te onderzoeken is bijvoorbeeld, omdat God daarbij betrokken is en die kan geen object van wetenschap zijn.
Want "verborgen aanwezig zonder dat het te pakken valt" is weer taalgegoochel van de bovenste plank.
Want God is wel of niet te onderzoeken en als hij niet te onderzoeken is kun je er ook geen zinnige (bestaans)uitspraken over doen. En dat is toch wat aan de lopende band hier gebeurd. Je wilt niet weten hoe ver God al gedegradeerd is door de tijd. Vroeger wist met alles van God, wat Hij dacht, wenste en deed, nu weet men niets meer (is niet te 'pakken), maar beweert desondanks van alles. Ik zou zeggen: laat dat onduidelijke godsbeeld los en stap de 21e eeuw binnen.

Laat ik nu van taalgegoochel houden. Overigens ben jij degene die in de vroege twintigste eeuw is blijven hangen met je logisch positivisme. Ooit een gedicht gelezen? Wittgenstein ging pontificaal een gedicht voordragen met zijn gezicht naar de muur toen hij eens bij een beroemd gezelschap van logisch positivisten zat.

Maar ook DIT is weer een uitspraak over God. Je spreekt jezelf m.a.w. in 1 zin al weer tegen.
Nee hoor, als ik een wiskundeformule niet kan vatten betekent dat niet dat ik geen uitspraken kan doen over die wiskundeformule, bijv dat het er een is, en dat daar een x staat, en daar een y in het kwadraat, enzovoort.

Een belangrijke eigenschap van God is zijn onbevattelijkheid. Daaruit volgt dat je paradoxale uitspraken over God kunt doen: je kunt de onkenbare God kennen, bijvoorbeeld.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 19:06

Goed dan.
Conclusie: God is onbevattelijk, maar daardoor toch te bevatten middels genade (???) je moet er in geloven (want weten werkt niet) en je verwerpt het bovennatuurlijke maar noemt God toch "Geest" die gebeden zo nu en dan verhoord en waar wij op lijken zonder Hem te kennen.

In tegenstrijdigheid zal ongetwijfeld eenheid zitten en rood zal geel zijn omdat groen niet te kennen is maar blauw wel van alles weet over groen, maar ik kan er geen touw meer aan vastknopen. En jij ook niet.
Het enige dat voor jou telt is dat de conclusie moet zijn dat God (totaal betekenis-en inhoudloos zoals jij dit omschrijft) bestaat. Maar met taal alleen toon je God niet aan. ik verwacht meer van je als je wilt dat ik je serieus neem.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jun 2016 21:00

heintje schreef:Goed dan.
Conclusie: God is onbevattelijk, maar daardoor toch te bevatten middels genade (???) je moet er in geloven (want weten werkt niet) en je verwerpt het bovennatuurlijke maar noemt God toch "Geest" die gebeden zo nu en dan verhoord en waar wij op lijken zonder Hem te kennen.
Nee nee nu gooi je een aantal dingen op een hoop en maak je er een vreemde potpourri van. Over deze stroman zeg je vervolgens:
In tegenstrijdigheid zal ongetwijfeld eenheid zitten en rood zal geel zijn omdat groen niet te kennen is maar blauw wel van alles weet over groen, maar ik kan er geen touw meer aan vastknopen. En jij ook niet.
Je denkt toch niet dat we in deze panelen zo maar eventjes God onder de knie krijgen?
Het enige dat voor jou telt is dat de conclusie moet zijn dat God (totaal betekenis-en inhoudloos zoals jij dit omschrijft) bestaat.
Fijn dat je dit voor me invult, maar helaas je hebt het mis. Ten eerste, omdat God zo groot is dat hij niet hoeft te bestaan. Ten tweede, het uitgangspunt is mijns inziens de ervaring van Gods tegenwoordigheid, als de verborgen aanwezigheid van een Werkelijkheid van onuitsprekelijke liefde en gerechtigheid.

Is dat totaal betekenis- en inhoudsloos? Miljarden mensen vinden van niet.

Maar met taal alleen toon je God niet aan. ik verwacht meer van je als je wilt dat ik je serieus neem.
God is helemaal niet aan te tonen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 21:22

Goed dan, ik begrijp jou godsbeeld dus overduidelijk nog steeds niet en ik zal dat bij mezelf zoeken.

Maar misschien wil je daarom voor de duidelijkheid op dit forum (en voor mij) een sluitende begrijpelijke duidelijke definitie/omschrijving geven van God?
En probeer dit eens in Heintjes-taal te doen. Dus gewoon recht-toe-rechtaan, logisch en duidelijk zodat een leek direct weet waar je het over hebt.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jun 2016 22:02

heintje schreef:Goed dan, ik begrijp jou godsbeeld dus overduidelijk nog steeds niet en ik zal dat bij mezelf zoeken.

Maar misschien wil je daarom voor de duidelijkheid op dit forum (en voor mij) een sluitende begrijpelijke duidelijke definitie/omschrijving geven van God?
En probeer dit eens in Heintjes-taal te doen. Dus gewoon recht-toe-rechtaan, logisch en duidelijk zodat een leek direct weet waar je het over hebt.

Wel, God is 'per definitie' ondefinieerbaar, dus een sluitende omschrijving valt niet van God te geven. Er valt alleen via analogie en symbolische (beeld)taal over te spreken, zoals ik al in mijn vorige post deed. Vanuit die daar beschreven ervaring ontspringt vertrouwen in God als oergrond en oerzin van alle dingen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 07:14

Hoe kun je iets ondefinieerbaars (symbolisch) vertrouwen? En wat bedoel je met "als oergrond en oerzin van alle dingen"
Welke dingen?
En "oer"? ? Zit het ingebakken in de mens?
Dat god(en) een symbool is ben ik wel met je eens.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 10:23

antoon schreef:Ik kom net weer van een ander forum waar ik de bijbel verdedig en nu hier weer, het houdt niet op, alhoewel het houdt een mens van de straat.
De argumenten zijn te ontzenuwen door Bijbel kenners , ik beperk mij even tot buiten Bijbelse bronnen waarvan er hier eentje

Phlegon schreef in zijn 13de boek over de Olympiades: In het vierde jaar echter van de 202e Olympiade (30 à 33 AD), was er een zonsverduistering,groter en vollediger dan elke voorgaande; op het zesde uur veranderde de dag in donkere nacht, zo dat de sterren aan de hemel werden gezien; en door een aardbeving in Bithynië storten veel gebouwen in van de stad Nicea. - geciteerd uit de vertaling van Jerome van de Kroniek van Eusebius.
Dit lezen we ook in de schrift

Antoon. Er staat een waslijst van argumenten voor atheïsme (tegen godsgeloof) boven deze post van jou. Het blijft echter bij 1 antwoord, dat zelfs geen antwoord op de argumenten is.
Benoem ze liever punt voor punt en ontzenuw ze. Want jij bent toch ook een bijbelkenner?
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 jun 2016 11:29

heintje schreef:Hoe kun je iets ondefinieerbaars (symbolisch) vertrouwen?
Omdat je overtuigd bent van de openbaring van dat 'iets' (God) in het leven, het sterven en de opstanding van Jezus Christus, bemiddeld door Woord en sacrament, in eenheid met de heilige Geest. Met andere woorden, de verwondering over het geheim van het bestaan, dat groter is dan onszelf en dus niet uit onszelf opkomt.
En wat bedoel je met "als oergrond en oerzin van alle dingen"
Welke dingen?
En "oer"? ? Zit het ingebakken in de mens?
Welke dingen? Alle dingen. Alles. Het universum.
Oer betekent 'laatste' 'uiterste' 'uiteindelijke', waarachter niets anders teruggaat.
De oerzin zit niet ingebakken in de mens, maar God bestaat onafhankelijk van de individuele mens.
Dat god(en) een symbool is ben ik wel met je eens.
Dat heb ik niet gezegd, alleen dat we er alleen in symbolen over kunnen spreken.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 26 jun 2016 14:26

[quote="heintje"[/quote]
Zowel jij als deze mensen moeten eerst eens de 10 geboden lezen en 1 korinthe 13 , daarna praten we wel weer verder.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 15:11

@De Passant
Zowel jij als deze mensen moeten eerst eens de 10 geboden lezen en 1 korinthe 13 , daarna praten we wel weer verder.

Wil je echt dat ik de 10 geboden met je behandel? Ben bang dat het me een ban oplevert... En waarom neem je alleen de 10 geboden serieus en niet de overige ruim 600?
Waarom neem je Exodus 21:15 b.v. niet serieus? 21:17? Of Leviticus 20:27? Deuteronomium 22:23-24 dan? En ik weet niet of je een vrouw hebt (of bent), maar dit gebod zou ik zeker serieus nemen: Deuteronomium 22:11

@Cicero
Sorry maar ik kan niets met jou godsbeeld. Ik ga er in al mijn naïviteit nog steeds vanuit dat God in de bijbel (of desgewenst Allah in de koran) beschreven wordt. Dat geopenbaarde boek. Maar daar ben jij te intelligent voor en dat stuit op problemen ben ik bang...Jij ziet dat je hier onmogelijk een consistente God uit kunt halen. Zelfs met natuurlijke theologie red je het niet, dus moet je vervallen in een abacadabra van taalkabaal waar geen touw meer aan vast te knopen is.
Want zeg eerlijk: Hoe kan een leek God leren kennen? M.b.v. de bijbel? Door naar de natuur te kijken of zich te onderwerpen aan jouw filosofische Godsgebabbel?
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 jun 2016 17:25

heintje schreef:@Cicero
Sorry maar ik kan niets met jou godsbeeld. Ik ga er in al mijn naïviteit nog steeds vanuit dat God in de bijbel (of desgewenst Allah in de koran) beschreven wordt.
Maar, kort door de bocht gezegd, gebeurt dat ook. De Bijbel is natuurlijk geen 'handleiding Godskennis', maar is wel bron voor de ontmoeting met Gods openbaring, met name in Jezus Christus.
Dat geopenbaarde boek. Maar daar ben jij te intelligent voor en dat stuit op problemen ben ik bang...Jij ziet dat je hier onmogelijk een consistente God uit kunt halen. Zelfs met natuurlijke theologie red je het niet, dus moet je vervallen in een abacadabra van taalkabaal waar geen touw meer aan vast te knopen is.
Want zeg eerlijk: Hoe kan een leek God leren kennen? M.b.v. de bijbel? Door naar de natuur te kijken of zich te onderwerpen aan jouw filosofische Godsgebabbel?

'Filosofisch Godsgebabbel'?
Wat ik hier doe is niets nieuws. Ik baseer mij op wat theologen en filosofen de eeuwen door gezegd hebben. In de vroege kerk, de middeleeuwen, de renaissance en de verlichting en later. Je probeert dit minachtend weg te schuiven, maar jij begon met een filosofische discussie over godsargumenten. Het is dan erg kinderachtig om als je tegenstander dan uit de filosofische bronnen van het christendom wil putten, dat opeens af te doen als filosofisch gebabbel.

Hoe kan een leek God leren kennen? Zoals ik al gezegd heb neem ik het uitgangspunt in de ervaring van God. Iemand kan stilgezet worden, iemand kan het gevoel hebben gedragen te worden, iemand kan een gevoel van dankbaarheid hebben voor het leven. En, afhankelijk van de context waarin iemand leeft, kan dit 'hogere', dit levensmysterie, gearticuleerd worden door Godsgeloof. Dit wordt dan verder ingevuld door het deelnemen aan verschillende genademiddelen, zoals de kerk, de sacramenten, de verkondiging van het Woord, het gebed. En het kan natuurlijk ook minder kerkelijk: door muziek, literatuur, poëzie, beeldende kunst, de natuur, enzovoort. In de christelijke praktijk komt het neer op het vertrouwen op God, en dat Jezus Heer is. Inzicht in dit goddelijke geheim heeft meer met wijsheid en inzicht dan met slimheid te maken.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 18:39

Cicero schreef:De Bijbel is natuurlijk geen 'handleiding Godskennis', maar is wel bron voor de ontmoeting met Gods openbaring, met name in Jezus Christus.

'Filosofisch Godsgebabbel'?
Wat ik hier doe is niets nieuws. Ik baseer mij op wat theologen en filosofen de eeuwen door gezegd hebben. In de vroege kerk, de middeleeuwen, de renaissance en de verlichting en later. Je probeert dit minachtend weg te schuiven, maar jij begon met een filosofische discussie over godsargumenten. Het is dan erg kinderachtig om als je tegenstander dan uit de filosofische bronnen van het christendom wil putten, dat opeens af te doen als filosofisch gebabbel.

Hoe kan een leek God leren kennen? Zoals ik al gezegd heb neem ik het uitgangspunt in de ervaring van God. Iemand kan stilgezet worden, iemand kan het gevoel hebben gedragen te worden, iemand kan een gevoel van dankbaarheid hebben voor het leven. En, afhankelijk van de context waarin iemand leeft, kan dit 'hogere', dit levensmysterie, gearticuleerd worden door Godsgeloof. Dit wordt dan verder ingevuld door het deelnemen aan verschillende genademiddelen, zoals de kerk, de sacramenten, de verkondiging van het Woord, het gebed. En het kan natuurlijk ook minder kerkelijk: door muziek, literatuur, poëzie, beeldende kunst, de natuur, enzovoort. In de christelijke praktijk komt het neer op het vertrouwen op God, en dat Jezus Heer is. Inzicht in dit goddelijke geheim heeft meer met wijsheid en inzicht dan met slimheid te maken.

Zoals ik het altijd begrepen heb:
God heeft altijd bestaan en heeft zich op gegeven moment bekend gemaakt (geopenbaard). Hij deed dit aan Mozes waarvan we geen andere bronnen dan de bijbel hebben. Ook wat betreft de uittocht geen historisch bewijs. Wat stelt m.a.w. een openbaring dan nog voor? En als we een openbaring serieus moeten nemen, moeten we alle openbaringen serieus nemen. En dan stuiten we op problemen. Jij beroept je derhalve (terecht) niet op openbaringen als bewijs voor deze Gods bestaan.
Vervolgens, toen de Jezussekte eenmaal succesvol was (hoe dit kwam weten wij beiden ook) en het christendom ontstaan was, stond ze onder pauselijk gezag. De paus als opvolger van de heilige Petrus. Hij bepaalde dat openbaring DE bron van kennis was en ook hoe de bijbel gelezen diende te worden. Zo letterlijk als maar mogelijk was. (Ook die keuze maak jij wijselijk niet)
Toen kwam Luther en de reformatie. De bijbel moest vanuit het innerlijk gelezen worden en God was (later...renaissance?) te kennen in de natuur.
(Ook hier maak jij geen gebruik van). We hebben het overigens nog wel steeds over de God van de bijbel. De God met hoofdletter die schepper van alles is en gebeden verhoord/intervenieert.
Toen kwamen er de filosofen die het rationele theisme leven inbliezen. God was niet te kennen middels openbaring of in de natuur maar door filosofische definities. En er zijn er een aantal (filosofische argumenten) gecreëerd. Maar nog steeds hadden we te maken met een AL-AL-AL God. Alwetend, Algoed, Alomtegenwoordig.
En nu zijn we dan in de 21e eeuw beland en zijn er filosofen die niet eens meer van 'God' willen spreken, maar van "Het onkenbare" "Het Al". Wetenschap heeft de serieuze filosofen/theologen een enorme klap uitgedeeld. Je wordt in een hoek gedwongen waar je niet meer uitkomt. Naar de bijbel wordt niet eens meer gekeken. het bovennatuurlijk wordt zelfs ter discussie gesteld en/of ontkent.
Ik vind dus dat er nu wel een heel lege visie van de "oorspronkelijke God van Mozes" overblijft. Bijna een pathetische god, die alleen nog maar "God" heet maar verder alle betekenis en inhoud verloren heeft die hij(!) ooit heeft gehad.
Er blijft zoals jij zelf schrijft: ( de kerk, de sacramenten, de verkondiging van het Woord, het gebed.) een ritueel over. Een (zoals Daniel Dennett het zegt): Geloven in geloven. Je kunt overal je vertrouwen in kwijt, maar ik vertrouw pas iets of iemand als ik daar REDEN toe heb.
En filosofisch kun je reden maken/verzinnen en creëren maar zo kan ik mijn leven wel gaan wijden aan het VSM.

Ik zie ook hoe ze tegenwoordig denken over je naamgenoot:
While Cicero is currently not considered an exceptional thinker, largely on the (incorrect) grounds that his philosophy is derivative and unoriginal, in previous centuries he was considered one of the great philosophers of the ancient era, and he was widely read well into the 19th century.
http://www.iep.utm.edu/cicero/
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”