'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor _Sjors_ » 31 jan 2016 15:22

kinpruik schreef:Gerookte paling is heerlijk inderdaad.

U bent geen visser merk ik. Paling vissen is een vrij passieve aangelegenheid en wordt zelden op kunstaas gevangen. Echter is er inderdaad geen lekkerder visje om te roken, afgezien van de snoekbaars misschien. Ze gaan iig gelijk op.

kinpruik schreef:Wie de schoen past trekt hem aan he. Het gaat over een erg klein deel binnen het Christendom waarop dit van toepassing is. Diegenen die daar niet bij horen hoeven zich dus ook niet aangesproken te voelen. Om weer ontopic te gaan, ik denk dat het zeker meespeelt dat sommige Christenen van alles willen verbieden en dat ze zichzelf dan niet bepaald aantrekkelijk maken om lid van te worden.

Dan wordt u daar toch geen lid van... keuze genoeg, opties te over hoor.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 31 jan 2016 15:45

_Sjors_ schreef:U bent geen visser merk ik.

Klopt.

_Sjors_ schreef:
Dan wordt u daar toch geen lid van... keuze genoeg, opties te over hoor.

Sjors.

Zeker.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2016 17:18

Weet je wat het is? Als iemand zijn persoonlijke zoektocht en reis beschrijft, waarin hij/zij op een gegeven moment ervaart dat bepaalde activiteiten niet meer opbouwend zijn en deze activiteiten dus heeft gestaakt - en als gevolg daarvan gelukkiger is geworden - dan heb ik daar niets dan respect voor.

Stel dat ik me weer eens zou verdiepen in de Boeddhistische beoefening. Regelmatig mediteren, bewuster proberen te leven, etc. Dan kan het gebeuren dat ik op een gegeven moment ervaar dat ik de tijd die ik tv-kijkend doorbreng, beter kan besteden aan meditatie. Het is dan niet zo dat ik geen tv mág kijken, ik ervaar dan dat het niet opbouwend is.

Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat als drempel voor anderen op te werpen. Zo van: Als je boeddhist wilt zijn, mág je geen tv kijken en mag je geen vlees eten. Nee. Ik zou vertellen waarom ik die keuze heb gemaakt en zeggen: oefen zelf ook eens zo lang en wie weet kom je tot dezelfde conclusie. Of niet, dat is ook goed,
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 31 jan 2016 17:23

Mortlach schreef:Weet je wat het is?

'Gij beweegt mij bijna een boeddhist te worden' - of niet? [-X

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 31 jan 2016 17:35

Mortlach schreef:Weet je wat het is? Als iemand zijn persoonlijke zoektocht en reis beschrijft, waarin hij/zij op een gegeven moment ervaart dat bepaalde activiteiten niet meer opbouwend zijn en deze activiteiten dus heeft gestaakt - en als gevolg daarvan gelukkiger is geworden - dan heb ik daar niets dan respect voor.

Stel dat ik me weer eens zou verdiepen in de Boeddhistische beoefening. Regelmatig mediteren, bewuster proberen te leven, etc. Dan kan het gebeuren dat ik op een gegeven moment ervaar dat ik de tijd die ik tv-kijkend doorbreng, beter kan besteden aan meditatie. Het is dan niet zo dat ik geen tv mág kijken, ik ervaar dan dat het niet opbouwend is.

Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat als drempel voor anderen op te werpen. Zo van: Als je boeddhist wilt zijn, mág je geen tv kijken en mag je geen vlees eten. Nee. Ik zou vertellen waarom ik die keuze heb gemaakt en zeggen: oefen zelf ook eens zo lang en wie weet kom je tot dezelfde conclusie. Of niet, dat is ook goed,

Het dwingende karakter heb ik ook moeite mee. Ik kan het me voorstellen als je, net wat jij zegt, zelf baat hebt gehad bij het laten van een bepaalde activiteit, bijvoorbeeld t.v. kijken, dat je dat anderen dan ook gunt. Zo van: "Door dit niet meer te doen ben ik zus en zo beter gaan voelen, is dat niet iets voor jou?" Daar heb ik geen moeite mee. Maar in sommige kringen worden dingen gewoon ronduit verboden, en daar kan ik niet zo goed tegen. Ik heb er een hekel aan als anderen mij gaan vertellen wat ik wel en niet zou moeten doen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 31 jan 2016 17:48

kinpruik schreef:Het dwingende karakter heb ik ook moeite mee.

Geloof laat zich niet dwingen, maar de keuze om te geloven (gehoorzamen) is geen vrijblijvende en niet zonder consequenties!

PS: er zijn christelijke groeperingen die je volledig vrij laten in wat u prettig vind om te doen en te laten!

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 31 jan 2016 18:22

_Sjors_ schreef:
Geloof laat zich niet dwingen, maar de keuze om te geloven (gehoorzamen) is geen vrijblijvende en niet zonder consequenties!

PS: er zijn christelijke groeperingen die je volledig vrij laten in wat u prettig vind om te doen en te laten!

Sjors.

Daar heb je zeker gelijk in, maar dat is dan ook juist waar ik moeite mee heb. Ik hou niet er niet van mezelf slaafs op te stellen richting een bepaalde gemeente die, naar mijn belevenis, met nogal vreemde en arbitraire regelgeving op de proppen komt. Zo kan ik me echt niet voorstellen dat een almachtige god zich zou druk maken om met wie iemand een relatie heeft, hoe iemand gekleed gaat, hoe vaak iemand naar de kerk gaat, etc. Daarnaast is toch het enigzins 'anti'-wetenschappelijke karakter van sommige kerken voor mij ook een reden om het Christendom algemeen niet te accepteren. Vrijwel elke vraag in de vragenrubriek over o.a. evolutie wordt incorrect beantwoordt.

De vrijere christelijke groeperingen zouden misschien meer geschikt, maar alsnog niet geschikt genoeg zijn, omdat ik geen christen ben. ;)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 31 jan 2016 18:38

kinpruik schreef:Daar heb je zeker gelijk in, maar dat is dan ook juist waar ik moeite mee heb. Ik hou niet er niet van mezelf slaafs op te stellen richting een bepaalde gemeente die, naar mijn belevenis, met nogal vreemde en arbitraire regelgeving op de proppen komt.

Dan begint u toch mooi een gemeente voor uzelf! De Messias belijdende boeddhistische gemeenschap, of wat dacht u van de Messias belijdende evolutionistische gemeenschap en wordt u Messias belijdend boeddhist/evolutionist... Helemaal van deze tijd en zeer hip. Kunt u uw eigen liturgie samenstellen en de Bijbel aanpassen en uitleggen naar eigen wens! Ik zou ervoor gaan als ik u was, dan doet u wat u niet laten kunt en frustreert u uzelf ook niet meer. Helemaal des evolutie toch! Gaat niet lukken zegt u? Hoe bedoeld u?

kinpruik schreef:omdat ik geen christen ben. ;)

Och, sorry. Tja dan houd het toch op helaas vrees ik.

kinpruik schreef:Daarnaast is toch het enigzins 'anti'-wetenschappelijke karakter van sommige kerken voor mij ook een reden om het Christendom algemeen niet te accepteren. Vrijwel elke vraag in de vragenrubriek over o.a. evolutie wordt incorrect beantwoordt.

Eureka! Wat dacht u van: Boeddha belijdende evolutionistische gemeenschap! Dan zet u een boeddha in elke hoek van het gebouw waar u wil samenkomen. Die moet u goed in de gaten houden, want het boeddhisme beredeneert met oorzaken: Dit veroorzaakt dat. Alles wat dus ontstaat is er gekomen door een bepaalde oorzaak. Als er iets verandert, verandert dit voorwerp ook of verdwijnt zelfs, dan weer eens langzamerhand, maar soms ook heel spontaan en behoorlijk snel. Volgens mij gaan deze twee uitstekend hand in hand. Aan de andere kant gaat het boeddhisme er vanuit dat de dingen in het leven niet ‘echt’ zijn en dat de evolutietheorie dan dus niets anders dan een verzinsel van je eigen geest is, wat alleen maar afleidt van de echte verlossing van het lijden. Dus hieruit valt op te maken dat er twee interpretaties zijn bij de boeddhisten en het belangrijkste is dat je gelooft in welke van de twee opvattingen jijzelf belangrijker vindt voor het vormen van een mening over de evolutie. Nou, mij dunkt, dat houd u nog wel even bezig dacht ik zo. Mocht u nou ziek worden of door andere omstandigheden niet in staat zijn om op de kansel te kruipen, dan raad ik u aan om Dunning-Kruger te beroepen als voorganger. Dat gaat hem vast prima af.

Goed, ik wens u veel succes met het overdenken van deze opties. Zoals u ziet zijn Christenen zo gek nog niet als het aankomt op oplossingsgericht (mee)denken! Heel veel wijsheid toegewenst in het tot een bevredigende beslissing komen.

Sjors.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2016 21:38

kinpruik schreef:Het dwingende karakter heb ik ook moeite mee. Ik kan het me voorstellen als je, net wat jij zegt, zelf baat hebt gehad bij het laten van een bepaalde activiteit, bijvoorbeeld t.v. kijken, dat je dat anderen dan ook gunt. Zo van: "Door dit niet meer te doen ben ik zus en zo beter gaan voelen, is dat niet iets voor jou?" Daar heb ik geen moeite mee. Maar in sommige kringen worden dingen gewoon ronduit verboden, en daar kan ik niet zo goed tegen. Ik heb er een hekel aan als anderen mij gaan vertellen wat ik wel en niet zou moeten doen.

Tja, maar als je uit ervaring weet dat je op een bepaalde plek moet zijn op je spirituele pad om die goedbedoelde raad aan te nemen, dan weet je dus ook dat het advies bij die ander op dat moment niet opbouwend zal zijn. Dat is net wat ik bedoel: je moet zelf ervaren, zelf inzien dat je iets WILT laten, niet dat je het MOET laten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 31 jan 2016 22:50

Mortlach schreef:Dat is net wat ik bedoel: je moet zelf ervaren, zelf inzien dat je iets WILT laten, niet dat je het MOET laten.

Beste meneer Mortlach,

Bij God moet niks! Het is graag of niet...

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 31 jan 2016 23:12

_Sjors_ schreef:
Dan begint u toch mooi een gemeente voor uzelf! De Messias belijdende boeddhistische gemeenschap, of wat dacht u van de Messias belijdende evolutionistische gemeenschap en wordt u Messias belijdend boeddhist/evolutionist... Helemaal van deze tijd en zeer hip. Kunt u uw eigen liturgie samenstellen en de Bijbel aanpassen en uitleggen naar eigen wens! Ik zou ervoor gaan als ik u was, dan doet u wat u niet laten kunt en frustreert u uzelf ook niet meer. Helemaal des evolutie toch! Gaat niet lukken zegt u? Hoe bedoeld u?

Goed plan! Ik ga er direct mee aan de slag.

_Sjors_ schreef:

Eureka! Wat dacht u van: Boeddha belijdende evolutionistische gemeenschap! Dan zet u een boeddha in elke hoek van het gebouw waar u wil samenkomen. Die moet u goed in de gaten houden, want het boeddhisme beredeneert met oorzaken: Dit veroorzaakt dat. Alles wat dus ontstaat is er gekomen door een bepaalde oorzaak. Als er iets verandert, verandert dit voorwerp ook of verdwijnt zelfs, dan weer eens langzamerhand, maar soms ook heel spontaan en behoorlijk snel. Volgens mij gaan deze twee uitstekend hand in hand. Aan de andere kant gaat het boeddhisme er vanuit dat de dingen in het leven niet ‘echt’ zijn en dat de evolutietheorie dan dus niets anders dan een verzinsel van je eigen geest is, wat alleen maar afleidt van de echte verlossing van het lijden. Dus hieruit valt op te maken dat er twee interpretaties zijn bij de boeddhisten en het belangrijkste is dat je gelooft in welke van de twee opvattingen jijzelf belangrijker vindt voor het vormen van een mening over de evolutie. Nou, mij dunkt, dat houd u nog wel even bezig dacht ik zo. Mocht u nou ziek worden of door andere omstandigheden niet in staat zijn om op de kansel te kruipen, dan raad ik u aan om Dunning-Kruger te beroepen als voorganger. Dat gaat hem vast prima af.

Wat een fantastisch verhaal.

_Sjors_ schreef:
Goed, ik wens u veel succes met het overdenken van deze opties. Zoals u ziet zijn Christenen zo gek nog niet als het aankomt op oplossingsgericht (mee)denken! Heel veel wijsheid toegewenst in het tot een bevredigende beslissing komen.

Sjors.

Fijn dat je met me mee denkt. :)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 31 jan 2016 23:35

kinpruik schreef:Goed plan! Ik ga er direct mee aan de slag.

kinpruik schreef:Wat een fantastisch verhaal.

kinpruik schreef:Fijn dat je met me mee denkt. :)

Geen enkel probleem, houdt u mij op de hoogte van de eventuele vorderingen?

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 31 jan 2016 23:53

_Sjors_ schreef:
Geen enkel probleem, houdt u mij op de hoogte van de eventuele vorderingen?

Sjors.

Zeker! Ik heb al een mascotte uitgekozen:

Afbeelding

Een gezellige dikkerd. Het ultieme symbool voor de rasechte hedonistische, vraatzuchtige, onkuise en amorele atheist/agnost. 8)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 01 feb 2016 00:17

kinpruik schreef:Zeker! Ik heb al een mascotte uitgekozen:
Een gezellige dikkerd. Het ultieme symbool voor de rasechte hedonistische, vraatzuchtige, onkuise en amorele atheist/agnost. 8)

Nou, hou em maar goed in de gaten; voor u het weet is ie weg en laat het vervulde verlangen u weer met een loos gevoel achter! Maar dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit, want alles wordt immers veroorzaakt door een onjuist begrip van de werkelijkheid! Dit betekent dat u emoties en gedachtes hebt over dingen die u zelf hebt verzonnen en er dus eigenlijk niet echt zijn. Karma is een stijf en vervelend persoon... Maar wees getroost en onthoud: alle dingen zijn in zichzelf zelfloos... Dit houdt in dat, omdat de dingen veranderen en tijdelijk zijn, u geen controle over die dingen kunt hebben zoals bijvoorbeeld uw eigen sik: U kunt niet zeggen dit is mijn sik, want een dag, uur of zelfs seconde later is de sik al langer dan het moment daarvoor en hierover hebt u zelf geen controle. Dat is nu eenmaal het gevolg van evolueren, dat blijft maar doorgaan, een never ending story. En op een gegeven moment ziet uw sik eruit als Falkor en een nieuw soort sik is ontstaan. Deze valt vanzelf van uw kin en heeft tijdens het verblijf op uw kin vleugels ontwikkeld waarmee hij spontaan weg vladdert.

Goed, ik ga ook naar bed. Ik wens u een goede nachtrust en mooie dromen toe!

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 01 feb 2016 01:06

_Sjors_ schreef:Nou, hou em maar goed in de gaten; voor u het weet is ie weg en laat het vervulde verlangen u weer met een loos gevoel achter! Maar dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit, want alles wordt immers veroorzaakt door een onjuist begrip van de werkelijkheid! Dit betekent dat u emoties en gedachtes hebt over dingen die u zelf hebt verzonnen en er dus eigenlijk niet echt zijn. Karma is een stijf en vervelend persoon... Maar wees getroost en onthoud: alle dingen zijn in zichzelf zelfloos... Dit houdt in dat, omdat de dingen veranderen en tijdelijk zijn, u geen controle over die dingen kunt hebben zoals bijvoorbeeld uw eigen sik: U kunt niet zeggen dit is mijn sik, want een dag, uur of zelfs seconde later is de sik al langer dan het moment daarvoor en hierover hebt u zelf geen controle. Dat is nu eenmaal het gevolg van evolueren, dat blijft maar doorgaan, een never ending story. En op een gegeven moment ziet uw sik eruit als Falkor en een nieuw soort sik is ontstaan. Deze valt vanzelf van uw kin en heeft tijdens het verblijf op uw kin vleugels ontwikkeld waarmee hij spontaan weg vladdert.

Goed, ik ga ook naar bed. Ik wens u een goede nachtrust en mooie dromen toe!

Sjors.

Volgens mij heb jij wat teveel aan de LSD gezeten dit weekend. :lol: :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”