kinpruik schreef:Daar heb je zeker gelijk in, maar dat is dan ook juist waar ik moeite mee heb. Ik hou niet er niet van mezelf slaafs op te stellen richting een bepaalde gemeente die, naar mijn belevenis, met nogal vreemde en arbitraire regelgeving op de proppen komt.
Dan begint u toch mooi een gemeente voor uzelf! De Messias belijdende boeddhistische gemeenschap, of wat dacht u van de Messias belijdende evolutionistische gemeenschap en wordt u Messias belijdend boeddhist/evolutionist... Helemaal van deze tijd en zeer hip. Kunt u uw eigen liturgie samenstellen en de Bijbel aanpassen en uitleggen naar eigen wens! Ik zou ervoor gaan als ik u was, dan doet u wat u niet laten kunt en frustreert u uzelf ook niet meer. Helemaal des evolutie toch! Gaat niet lukken zegt u? Hoe bedoeld u?
kinpruik schreef:omdat ik geen christen ben.

Och, sorry. Tja dan houd het toch op helaas vrees ik.
kinpruik schreef:Daarnaast is toch het enigzins 'anti'-wetenschappelijke karakter van sommige kerken voor mij ook een reden om het Christendom algemeen niet te accepteren. Vrijwel elke vraag in de vragenrubriek over o.a. evolutie wordt incorrect beantwoordt.
Eureka! Wat dacht u van: Boeddha belijdende evolutionistische gemeenschap! Dan zet u een boeddha in elke hoek van het gebouw waar u wil samenkomen. Die moet u goed in de gaten houden, want het boeddhisme beredeneert met oorzaken: Dit veroorzaakt dat. Alles wat dus ontstaat is er gekomen door een bepaalde oorzaak. Als er iets verandert, verandert dit voorwerp ook of verdwijnt zelfs, dan weer eens langzamerhand, maar soms ook heel spontaan en behoorlijk snel. Volgens mij gaan deze twee uitstekend hand in hand. Aan de andere kant gaat het boeddhisme er vanuit dat de dingen in het leven niet ‘echt’ zijn en dat de evolutietheorie dan dus niets anders dan een verzinsel van je eigen geest is, wat alleen maar afleidt van de echte verlossing van het lijden. Dus hieruit valt op te maken dat er
twee interpretaties zijn bij de boeddhisten en het belangrijkste is dat je gelooft in welke van de twee opvattingen jijzelf belangrijker vindt voor het vormen van een mening over de evolutie. Nou, mij dunkt, dat houd u nog wel even bezig dacht ik zo. Mocht u nou ziek worden of door andere omstandigheden niet in staat zijn om op de kansel te kruipen, dan raad ik u aan om Dunning-Kruger te beroepen als voorganger. Dat gaat hem vast prima af.
Goed, ik wens u veel succes met het overdenken van deze opties. Zoals u ziet zijn Christenen zo gek nog niet als het aankomt op oplossingsgericht (mee)denken! Heel veel wijsheid toegewenst in het tot een bevredigende beslissing komen.
Met vriendelijke groeten,
Sjors.