De moraliteit van de Hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 18 jan 2016 16:13

_Sjors_ schreef:
Zelfs bij het proberen alleen al. En daarmee beëindig ik mijn betoog.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Ik reageer op deze manier omdat ik je nu al voor de vierde keer betrap op het insinueren van geweld tegen atheisten. Niet iedereen is daarvan gediend. Ik laat me in elk geval niet zo toespreken. Je hebt de mond vol over atheisten 'op hun bek slaan' maar volgens mij sla je nog geen deuk in een pakje boter.

Een hele vreemde en onlogische gevolgtrekking. Eentje van kleuterniveau.

Beste Sjors, jij zit net de moraliteit van een eeuwigdurende marteling te verdedigen met een analogie over een hond die gecorrigeerd moet worden. Het verschil tussen de analogie en de werkelijkheid is dat een correctie van je hond een tijdelijke maatregel is, terwijl de hel eeuwig duurt, en je bovendien gemarteld wordt in de hel. Vandaar mijn volgens mij zeer terechte wedervraag.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 18 jan 2016 16:28

kinpruik schreef:Ik reageer op deze manier omdat ik je nu al voor de vierde keer betrap op het insinueren van geweld tegen atheisten. Niet iedereen is daarvan gediend. Ik laat me in elk geval niet zo toespreken. Je hebt de mond vol over atheisten 'op hun bek slaan' maar volgens mij sla je nog geen deuk in een pakje boter.

Ik insinueer helemaal niks, het is slechts een hypothese en verder een kwestie van lange tenen. Enigszins uit zijn verband gerukt door u, want u bent degene die woorden gebruikt die ik niet gebruikt heb in mijn comment. U bevestigd echter wel mijn stelling.

kinpruik schreef:Beste Sjors, jij zit net de moraliteit van een eeuwigdurende marteling te verdedigen met een analogie over een hond die gecorrigeerd moet worden. Het verschil tussen de analogie en de werkelijkheid is dat een correctie van je hond een tijdelijke maatregel is, terwijl de hel eeuwig duurt, en je bovendien gemarteld wordt in de hel. Vandaar mijn volgens mij zeer terechte wedervraag.

Als u de analogie nu ook ff uitleest tot het eind (ik neem het u niet kwalijk hoor; want een atheïst eigen, is namelijk dat ze zeer inconsequent in het leven staan), dan hebt u kunnen zien dat ik het ook over de gaskamer heb gehad. Een stadium die vergeleken mag worden met de hel.

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 18 jan 2016 16:42, 3 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 16:31

kinpruik schreef:Het nazisme was anders bepaald niet seculier, maar had grote elementen van het paganisme. Een sterk religieuze insteek dus. Bovendien is het fascisme gewoon de extreem rechtse flank van de RKK geweest. Het communisme is daarnaast een verafgoding van de Staat. Ook niet bepaald seculier. Verder is dit natuurlijk zwaar irrelevant. Ik stel niet dat religie per definitie leidt tot immoraliteit, dus dat hoef je niet te counteren met een atheistisch tegenvoorbeeld.

Nee, maar jij stelde wel:
    Moraliteit is een intern concept gebaseerd op de Gouden Regel; behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden (niet geheel waterdicht, denk aan sadomasochisten, maar het punt is duidelijk). Ik besef dat ik lijden als pijnlijk ervaar, daarom doe ik een ander geen lijden aan. Atheisten hebben absoluut niet minder moreel besef als religieuze mensen.
Dat schept best wel verwachtingen aangaande een atheïstische maatschappij. Maar als ik dan in de geschiedenis terugkijk, valt e.e.a. nogal erg tegen.

Verder was het communisme een echt atheïstische ideologie. Karl Marx was een echte atheïst. Het atheïsme was ook de 'staatsgodsdienst' van de Sovjet-Unie.
En het nazisme valt in ieder geval als puur goddeloos te kwalificeren.
Wat mij betreft zijn die genoemde zaken niet zo irrelevant. Ze komen hooguit niet goed in je kraam van pas.

Nog een interessant artikel:
"Atheïsme is het grootste gevaar voor de staat"

kinpruik schreef:Ik bedoelde een objectief voorbeeld. Dit is natuurlijk niet objectief. Op dezelfde manier kan een hindu een morele daad verrichten die een christen niet kan, Vishnu behagen.

Ach ja, dat dacht ik al wel, dat er zoiets zou volgen...

kinpruik schreef:Grote rookgordijnen om een non-sequitur te verhullen. Het bestaan van God is niet bewezen, dus is er geen (oorzakelijk) verband tussen God en moraliteit.

Het niet-bestaan van God is evenmin bewezen, dus weet jij in principe niet of dat oorzakelijke verband er ook niet is. En bovendien: als iets niet bewezen is te bestaan, kun je in principe niet zo'n conclusie trekken als dat je hier doet. (Zoiets als een 'logical fallacy'.)
Jij praat vanuit jouw atheïstische geloof, ik vanuit mijn christelijke geloof. En op die manier verklaren we de moraal. Overtuigingen aangaande het al of niet bestaan van God zijn geloofsovertuigingen. Daarin staan wij op gelijke voet met elkaar.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2016 16:50

Boekenlezer schreef:Dat schept best wel verwachtingen aangaande een atheïstische maatschappij. Maar als ik dan in de geschiedenis terugkijk, valt e.e.a. nogal erg tegen.

Nogmaals, ook de 'christelijke' maatschappijen komen er redelijk bekaaid vanaf hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 17:01

Mortlach schreef:Nogmaals, ook de 'christelijke' maatschappijen komen er redelijk bekaaid vanaf hoor.

Sterker nog, dat kun je zelfs zeggen van wat er onder koning David gebeurde, wat beschreven staat in de Bijbel. Vanaf 2 Samuël 11 lees je dingen waar de honden geen brood van lusten. Wat dat betreft is de Bijbel onthutsend eerlijk. Maar wij (reformatorische christenen) geloven dan ook niet in de goede mens.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 17:18

kinpruik schreef:Ik heb het nu drie keer doorgelezen en ik ben er nog niet uit. Zou je het nog eens puntsgewijs kunnen uitleggen wat er precies moreel is aan de hel?

Vooruit, ik wil je wel een hint geven. De clou zit in: (Sorry, maar dan verdisconteer je iets niet, wat de Bijbel toch overduidelijk leert.) Namelijk de onvoorstelbare heiligheid van God, en het onvoorstelbare gewicht daarvan. (Hele bericht)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2016 17:29

Boekenlezer schreef:Sterker nog, dat kun je zelfs zeggen van wat er onder koning David gebeurde, wat beschreven staat in de Bijbel. Vanaf 2 Samuël 11 lees je dingen waar de honden geen brood van lusten. Wat dat betreft is de Bijbel onthutsend eerlijk. Maar wij (reformatorische christenen) geloven dan ook niet in de goede mens.

En toch zijn het altijd Stalin en Mao en Hitler die worden aangehaald. Hoe komt dat dan? Waarom niet koning Leopold II van België, Isabella van Castillië of Philip II van Spanje?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 18:00

Mortlach schreef:En toch zijn het altijd Stalin en Mao en Hitler die worden aangehaald. Hoe komt dat dan? Waarom niet koning Leopold II van België, Isabella van Castillië of Philips II van Spanje?

Atheïsten beschuldigen het christendom nogal eens van veel geweld en bloedvergieten. Als verdediging worden dan onchristelijke/atheïstische moordenaars ter berde gebracht.
Wat ik in ieder geval ook gelezen heb, is dit: het aantal moorden onder atheïstische regimes is niet minder dan het aantal doden die gevallen zijn ten tijde van het christendom, integendeel. Ofwel: atheïstische ideologieën hebben ook verschrikkelijk veel ellende gebracht. Pol Pot was daar ook zo'n voorbeeld van.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2016 18:05

Boekenlezer schreef:Atheïsten beschuldigen het christendom nogal eens van veel geweld en bloedvergieten. Als verdediging worden dan onchristelijke/atheïstische moordenaars ter berde gebracht.
Wat ik in ieder geval ook gelezen heb, is dit: het aantal moorden onder atheïstische regimes is niet minder dan het aantal doden die gevallen zijn ten tijde van het christendom, integendeel. Ofwel: atheïstische ideologieën hebben ook verschrikkelijk veel ellende gebracht. Pol Pot was daar ook zo'n voorbeeld van.

Nogmaals, dan zul je moeten aantonen dat dat geweld voortkwam uit het atheïsme en dat het atheïsme niet een toevalligheid was, zoals rechtshandigheid of gezichtshaar.

Hoewel ik niets stellig beweer, is die link bij christelijke leiders waarschijnlijk eerder te leggen, omdat het destijds niet ongebruikelijk was de weigerachtige ongelovige over de kling te jagen. Het zit er natuurlijk dik in dat er ook wel wat economische motieven meespeelden, die inheemse bevolking zit natuurlijk ook gewoon in de weg als je grondstoffen wilt winnen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 18:20

Mortlach schreef:Nogmaals, dan zul je moeten aantonen dat dat geweld voortkwam uit het atheïsme en dat het atheïsme niet een toevalligheid was, zoals rechtshandigheid of gezichtshaar.

Hoewel ik niets stellig beweer, is die link bij christelijke leiders waarschijnlijk eerder te leggen, omdat het destijds niet ongebruikelijk was de weigerachtige ongelovige over de kling te jagen. Het zit er natuurlijk dik in dat er ook wel wat economische motieven meespeelden, die inheemse bevolking zit natuurlijk ook gewoon in de weg als je grondstoffen wilt winnen.

Als ik over Pol Pot lees, kom ik wel ideologische motieven tegen:
    Op 17 april 1975 trokken de Rode Khmer de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh binnen. Pol Pot werd premier van Cambodja, dat werd omgedoopt tot Democratisch Kampuchea. Hij trachtte op bloedige wijze van Cambodja een autarkische communistische landbouwstaat te maken in navolging van Mao's Denken. Steden moesten verdwijnen en iedereen moest boer worden. (Wikipedia)
Of dit:
    De Rode Khmer begon in razend tempo veranderingen in de Cambodjaanse samenleving door te voeren, om zo snel mogelijk de communistische heilstaat, zoals die hen voor ogen stond in het leven te roepen. Dit betekende dat het land één grote agrarische samenleving (The Killing Fields) moest worden, zonder buitenlandse en moderne invloeden. ... (Mens en samenleving)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 18 jan 2016 18:27

Boekenlezer schreef:Verder was het communisme een echt atheïstische ideologie. Karl Marx was een echte atheïst. Het atheïsme was ook de 'staatsgodsdienst' van de Sovjet-Unie.
En het nazisme valt in ieder geval als puur goddeloos te kwalificeren.
Wat mij betreft zijn die genoemde zaken niet zo irrelevant. Ze komen hooguit niet goed in je kraam van pas.

'Gott Mit Uns' lijkt me bepaald geen goddeloos statement. Bovendien waren er, zoals ik al aangaf, tal van paganistische elementen. Tegelijkertijd is het niet erg duidelijk wat Hitlers persoonlijke geloofsovertuiging was. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Religious ... olf_Hitler

Deze hele zijdiscussie is dan ook helemaal niet van belang. Nogmaals, ik vind niet dat religie/christendom per definitie leidt tot immoreel gedrag. Ik heb dat nergens beweerd. Waarom je dan telkens het punt wil maken dat atheïsme ook echt wel nare mensen voortbrengt is me niet duidelijk.

Boekenlezer schreef:Nog een interessant artikel:
"Atheïsme is het grootste gevaar voor de staat"

Prima dat hij dat betoogd. Ik vindt het flauwekul. Net als een hele horde andere magistraten als ik het zo lees. Atheist != nihilist, kinpruik == typeof(atheist) && kinpruik != typeof(nihilist).

Boekenlezer schreef:Ach ja, dat dacht ik al wel, dat er zoiets zou volgen...

Ja, logisch toch? De uitdaging staat nog steeds. Bedenk daarbij dan eens een aantal immorele dingen die vrijwel uitsluitend religieus zijn. Dat zijn er nogal wat.

Boekenlezer schreef:Het niet-bestaan van God is evenmin bewezen, dus weet jij in principe niet of dat oorzakelijke verband er ook niet is. En bovendien: als iets niet bewezen is te bestaan, kun je in principe niet zo'n conclusie trekken als dat je hier doet. (Zoiets als een 'logical fallacy'.)
Jij praat vanuit jouw atheïstische geloof, ik vanuit mijn christelijke geloof. En op die manier verklaren we de moraal. Overtuigingen aangaande het al of niet bestaan van God zijn geloofsovertuigingen. Daarin staan wij op gelijke voet met elkaar.

Kom op. Gaan we nou dit achterhaalde argument weer van stal halen? Jij kan ook niet bewijzen dat Vishnu niet bestaat. De null-hypothese is de default in deze.

Boekenlezer schreef:Atheïsten beschuldigen het christendom nogal eens van veel geweld en bloedvergieten. Als verdediging worden dan onchristelijke/atheïstische moordenaars ter berde gebracht.

Dat komt zeker voor. In dit topic is dat niet gebeurd. Jij bent degene die dat flauwe argument over Stalin en Hitler erbij haalde.

Boekenlezer schreef:Vooruit, ik wil je wel een hint geven. De clou zit in: (Sorry, maar dan verdisconteer je iets niet, wat de Bijbel toch overduidelijk leert.) Namelijk de onvoorstelbare heiligheid van God, en het onvoorstelbare gewicht daarvan. (Hele bericht)

Dat God onvoorstelbaar heilig is, daarin ga ik met je mee. Waarom hij dan zo gekwetst raakt over iemand die niet in zijn bestaan geloofd is mij nog steeds niet duidelijk. Hoe meer ik erover lees, hoe meer het op mij overkomt als, zoals Cicero het al aangaf, een machtsmiddel om het gepeupel in toom te houden. Een liefhebbende God kan per definitie geen eeuwige marteling als straf opleggen. Daarmee is het liefhebbende aspect meteen geëlimineerd. Dan zijn er twee conclusies mogelijk; de hel is tijdelijk of de hel bestaat niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 19:00

kinpruik schreef:'Gott Mit Uns' lijkt me bepaald geen goddeloos statement.

Júíst wel! God erbij halen bij dingen die lijnrecht tegen zijn openbaring ingaan is misbruik van Gods naam. Wat dat betreft moet je wel het kaf en het koren scheiden, en niet afgaan op ieder aardig gezicht. Waarom zijn atheïsten daar toch zo gemakzuchtig en simplistisch in?! Waarschijnlijk omdat het over het geloof van de ander gaat.
Jezus zei: "Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is." (Mattheüs 7:21)

kinpruik schreef:Kom op. Gaan we nou dit achterhaalde argument weer van stal halen? Jij kan ook niet bewijzen dat Vishnu niet bestaat. De null-hypothese is de default in deze.

Wat jij stelde "Het bestaan van God is niet bewezen, dus is er geen (oorzakelijk) verband tussen God en moraliteit" klopt gewoon niet. Het tweede volgt niet uit het eerste. Zo simpel is dat gewoon.

Ik verwerp de nul-hypothese, omdat die het bestaan van onze hele werkelijkheid onverklaarbaar maakt.

kinpruik schreef:Dat God onvoorstelbaar heilig is, daarin ga ik met je mee.

Daaruit volgt ook, dat iedere zonde tegen Gods majesteit dodelijk is. Het lastige is alleen, dat je dat onvoorstelbaar heilige nooit in woorden uitgedrukt krijgt. Dat maakt de discussie zo lastig.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 18 jan 2016 19:10

Boekenlezer schreef:Júíst wel! God erbij halen bij dingen die lijnrecht tegen zijn openbaring ingaan is misbruik van Gods naam. Wat dat betreft moet je wel het kaf en het koren scheiden, en niet afgaan op ieder aardig gezicht. Waarom zijn atheïsten daar toch zo gemakzuchtig en simplistisch in?! Waarschijnlijk omdat het over het geloof van de ander gaat.
Jezus zei: "Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is." (Mattheüs 7:21)

No True Scotsman.

Boekenlezer schreef:Wat jij stelde "Het bestaan van God is niet bewezen, dus is er geen (oorzakelijk) verband tussen God en moraliteit" klopt gewoon niet. Het tweede volgt niet uit het eerste. Zo simpel is dat gewoon.

Jij bent begonnen met het rare statement dat atheisten inconsequent zijn, omdat ze wel moreel zijn maar toch het bestaan van God niet erkennen. Jij bent degene die deze statement uit. Zolang je nog niet hebt aangetoond dat A: God bestaat en B: God de oorsprong van alle moraliteit is, houdt je standpunt niet vast. Volgens jouw logica kan ik jou inconsequent noemen omdat je wel een moreel mens bent maar het bestaan van Ganesha niet erkent.

Boekenlezer schreef:Ik verwerp de nul-hypothese, omdat die het bestaan van onze hele werkelijkheid onverklaarbaar maakt.

Dat mag. Daar heb ik dan ook geen bezwaar tegen.

Boekenlezer schreef:Daaruit volgt ook, dat iedere zonde tegen Gods majesteit dodelijk is. Het lastige is alleen, dat je dat onvoorstelbaar heilige nooit in woorden uitgedrukt krijgt. Dat maakt de discussie zo lastig.

Dat is prima. Dat is alleen nog geen reden waarom ongeloof zo'n grote zonde is. Kijk, als je me verteld dat de hel een plaats is waar ware immorele mensen (oorlogsmisdadigers, massamoordenaars, verkrachters) boete moeten doen voor hun zonden, om vervolgens opgenomen in de hemel te kunnen worden, zou ik dat nog enigzins moreel verantwoord vinden. Dat ik, als ongelovige, eeuwig gemarteld moet worden in een eeuwig brandend vuur, puur en alleen omdat ik niet overtuigd ben van het Christendom, vind ik een immoreel standpunt. Wat is er nou precies zo zwaar misdadig aan ongeloof dat ik samen met die oorlogsmisdadigers, massamoordenaars en verkrachters op 1 hoop gegooid wordt?

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 18 jan 2016 19:23

kinpruik schreef:Wat is er nou precies zo zwaar misdadig aan ongeloof dat ik samen met die oorlogsmisdadigers, massamoordenaars en verkrachters op 1 hoop gegooid wordt?

Maak je niet ongerust: ook de hel kent zijn gradaties!

Openbaring 20:11-15

En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden. En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken. En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 18 jan 2016 21:16

Arendsoog schreef:1. De hel acceptabel moet zijn buiten het christelijk geloof?

kinpruik: Dus het is waar omdat het waar is. Daarmee is niet uitgelegd WAAROM ongeloof precies zo zondig is. Ik vind dit nogal een zwakke basis om complete bevolkingsgroepen eeuwig te martelen.

Ongeloof is zondig omdat dat God tot leugenaar verklaren is. God heeft ons goed geschapen. Wij hebben gezondigd, omdat wij hoogmoedig waren, als God wilden zijn, omdat wij niet geloofden dat God het goede voor ons zou doen. Dat is de boodschap van Genesis 3. En daarom verdient de mens straf. Maar, o wonder: God heeft zelf nog Iemand gezonden, omdat de mens, die tegen hem gezondigd heeft, weer tot Hem kan komen. Maar degenen die zichzelf te goed vinden om dit Kind te aanbidden als de wijzen uit het Oosten, die blijven veroordeeld.

Arendsoog schreef:2. Welke basis heb je als niet gelovige om moraliteit te veronderstellen? (Als alles, ook ons denken, een slechts een gevolg is van fysische processen?)

kinpruik schreef:Ik begrijp je vraag niet. Veronderstel je hiermee dat ongelovigen geen moraliteit hebben?

Arendsoog schreef:Misschien. Op welke basis veronderstel jij dat er iets als moraal is, terwijl alles het gevolg is van 'the jiggling and wiggling of atoms'?

kinpruik: Ik heb geen basis nodig om moraliteit te veronderstellen. Moraliteit is een intern concept gebaseerd op de Gouden Regel; behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden (niet geheel waterdicht, denk aan sadomasochisten, maar het punt is duidelijk). Ik besef dat ik lijden als pijnlijk ervaar, daarom doe ik een ander geen lijden aan. Atheisten hebben absoluut niet minder moreel besef als religieuze mensen. Dit is empirisch aantoonbaar en wel door het feit dat een van de meest ongelovige landen (IJsland) een van de laagste criminaliteitscijfers heeft. Laat me de vraag omdraaien, waarop baseert een religieus persoon zijn moraal? Op een hogere macht? Zo ja, impliceert dat dan dat gelovigen alleen maar moreel handelen omdat hen dat van bovenaf wordt opgelegd? Dat vindt ik juist een slechte basis voor moraal. Wat zou jij van iemand vinden die als enige reden dat hij jouw niet fysiek aanvalt heeft dat het door een hogere macht wordt opgelegd? Christopher Hitchens had een mooie uitdaging om dit principe te demonstreren, namelijk: 'Name me one moral act, that can only be performed by a theist, and not by an atheist. You cannot do it, it is impossible.'

C.S. Lewis schreef: Precies terwijl ik bezig was, te bewijzen dat God niet bestaat - met andere woorden dat de hele werkelijkheid betekenisloos is - bleek ik noodgedwongen ervan uit te gaan dat één stukje van de werkelijkheid - namelijk mijn voorstelling van rechtvaardigheid - vol betekenis is. Het atheïsme blijkt dan ook te simpel te zijn. Als het heelal niets betekende, dan zouden we er nooit achter gekomen zijn dat het niets betekent, net zoals we in een heelal zonder licht, dus zonder wezens met ogen, nooit zouden weten dat het donker was. 'Donker' zou daar een woord zonder betekenis zijn. (Onversneden Christendom, pp. 48-49 (Mere Christianity). Geciteerd uit: C.S. Lewis, door P. Van der Elstlst, p. 31)

Wat is moraal voor een atheïst? Je zegt geen basis nodig te hebben omdat het eigenlijk gebaseerd is op het praktische nut van het sociale contract. Survival of the fittest is echter slechts gebaseerd op schijnbare moraal, omdat in sommige gevallen het simpelweg fitteris to survive om onschuldige tegenstanders te benadelen of erger. Weg atheïstische moraal.
Stelling: Een atheïst heeft daarom geen enkele reden om altijd moreel te handelen.
Daarmee vervalt de stelling van Hitchens, omdat iedereen for the sake of argument iets moreels kan doen. (buiten het dienen van God, zoals terecht aangehaald werd)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Terug naar “[Religie] - Open forum”